Lucía Martínez Virto, Nafarroako Unibertsitate Publikoko Gizarte Laneko eta Gizarte Zerbitzuetako irakaslea, Espainiako Gobernuko Lehendakaritzaren mendeko Haurren Pobreziaren aurkako Goi Komisarioaren Kontseilu Aholku-emaileko kide izendatu dute. Kontseilua hirugarren sektoretik, akademiatik eta enpresa-sektoretik etorritako 19 adituk osatzen dute, eta joan den apirilaren 15ean egin zuen lehen bilera, bideokonferentziaren bidez, COVID-19a izateko arriskua duten haurren egungo egoera eta egungo eta etorkizuneko erronkak aztertzeko.
Lehenengo topaketa horretan landutako gaien artean, egoera ahulenean dauden familietan oinarrizko beharrak bermatzeko eta hezkuntza-etena murrizteko estrategia arina lantzeko beharraz hitz egin zen. “Baliabide digitalik gabeko familia hauetan, ziurtasunik gabeko familia- eta ekonomia-egoerak edo etxebizitza prekarioa dituzte, eta horri gehitu behar zaio, konfinamendua gorabehera, gurasoek funtsezko sektoreetan lan egiten dutela, hala nola zaintzan, elikaduran edo garbiketan, eta, beraz, denbora ematen dute etxean bakarrik, eta ez dute gaiak lantzeko edo eskolako lanak egiteko laguntzarik”, azaldu du Lucía Martínezek.
Alde horretatik, gogorarazi du “populazio-sektore honetako arrakala digitala klase-arrakala dela, eta horren ondorioak oso garrantzitsuak izan daitezkeela zailtasun gehien dituzten adingabeengan. Horregatik, ikastetxeak, gazteen eta adingabeen aukera-berdintasuna sustatzeko erakunde gisa, funtsezkoak dira. Horiek gabe, desberdintasunak murrizteko espazio hori desagertu egiten da, eta baliabide gutxiko familien gizarte-, bizi- eta ekonomia-baldintzek beren kideengandik urruntzen dituzte. Hezkuntza faktore erabakigarria da gizartean errentaren eta merkatuaren inguruan dauden desberdintasunak murrizteko”.
Bileran, beste gai batzuk ere landu ziren, hala nola, konfinamenduak haurrengan dituen ondorioak harreman eta emozioen ikuspegitik; haurtzaroko klase-etena murrizteko estrategiak; eta haurtzaroa eskubide osoko subjektu aktiboa izan dadila politiken diseinuan eta haien eraginaren ebaluazioan.
Goi komisarioa
Goi komisarioa da haurren desparekotasunaren eta pobreziaren aurka borrokatzeko jarduerak koordinatzeaz arduratzen dena, eta, gaur egun, osasun-krisiak haurrengan ahalik eta eraginik txikiena izan dezan lan egiten du, bereziki pobrezia-egoeran dagoenarengan.
Aholku Batzordearen helburua da arlo horretan esperientzia eta ibilbide profesional aitortua duten pertsonei aholkuak, laguntza eta parte hartzeko espazioa ematea, Espainian haurren pobrezia desagerrarazteko. Besteak beste, eginkizun hauek ditu: planak eta estrategiak prestatzen eta ezartzen laguntzea, pobreziaren aurkako borrokarekin lotutako alderdiei buruzko dokumentuak eta azterketak sortzea, haurren pobreziaren egoera
Espainiako herritar guztiei zabaltzen, sentsibilizatzen eta jakinarazten laguntzea, eta aliantza-lana erraztea, haien ekintzen eragina maximizatuko duten irtenbideak aurkitzeko.
Hezkuntza arloko desparekotasuna
Foessa inkestaren (2018) datuetan oinarrituta, zenbait ikerlarik egiaztatu zuten lehen hezkuntzako maila duten gurasoen familietan, adingabeen % 31,3k derrigorrezko hezkuntza lortzen duela; gurasoek unibertsitate-ikasketak dituzten familietan, berriz, haien ondorengoen % 70,2 iristen da hezkuntza-maila horretara.
Ekonomiako Lankidetza eta Garapenerako Erakundeak 2018an belaunaldien arteko mugikortasunari buruz egindako txosten batek ere gauza bera erakusten zuen. Txostenaren arabera, hezkuntza-maila apaleko gurasoak zituzten seme-alaben % 40k prestakuntza apala zuen helduarora iristean; eta bigarren hezkuntzako ikasketak zituzten gurasoen seme-alaben % 10 baino ez zen iristen helduarora prestakuntza txikia zuela.