Course code: 302206 | Subject title: FOREIGN LANGUAGE: ENGLISH | ||||
Credits: 6 | Type of subject: Mandatory | Year: 1 | Period: 2º S | ||
Department: Ciencias Humanas y de la Educación | |||||
Lecturers: | |||||
BUENO ALASTUEY, Mª CAMINO (Resp) [Mentoring ] | AZPILICUETA MARTINEZ, RAÚL [Mentoring ] | ||||
GOÑI ALSUA, EDURNE [Mentoring ] | AZPARREN LEGARRE, MARÍA PAZ [Mentoring ] | ||||
OCHOA RUIZ, RAFAEL [Mentoring ] | KENNEDY AA, NICHOLAS JAMES [Mentoring ] | ||||
MUÑOZ BOBO, MARINA [Mentoring ] | PALACIO OCHOA, SARA [Mentoring ] | ||||
ARDAIZ MAÑERU, IRANZU [Mentoring ] | LOSHUERTOS CENTENARIO, LAURA [Mentoring ] | ||||
CELAYETA GIL, NEKANE [Mentoring ] | ILUNDAIN VILLANUEVA, JESUS MARIA [Mentoring ] |
- Didactic and Specific /Foreign language and its didactics: English and French
- Didáctico y disciplinar/ Lengua extranjera y su didáctica: inglés/francés
- Didaktiko eta diziplinazkoa / Atzerriko hizkuntza eta bere didaktika: ingelesa/frantsesa
-Theoretical and practical knowledge of the English Language as an independent user B1,as established by the Common European Framework for languages of the Council of Europe. Development of oral and written communicative competence in English.
-Conocimiento tanto teórico como práctico de la Lengua Inglesa a nivel de usuario independiente B1, nivel de referencia desarrollado por el Consejo de Europa definido en el Marco Común Europeo de las Lenguas. Desarrollo de la competencia comunicativa oral y escrita en Lengua Inglesa.
- Hizkuntza ingelesaren ezagutza, nola teorikoa hala praktikoa, Europako Kontseiluak "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna" delakoan zehaztutakoa B1 erabiltzaile askearen mailan. Ahozko eta idatzizko gaitasun komunikatiboa ingelesez.
- Subject from the module "Foreign Language and its Didactics", where the following aspects are developed: observable acquisition of a linguistic oral and written competence in English at a B1 level as established by the Common European Framework of Reference for Languages
- Asignatura que pertenece a la materia "Lengua extranjera y su didáctica", donde se desarrollan los siguientes tópicos: LENGUA EXTRANJERA (Inglés): adquisición constatable de la competencia lingüística (oral y escrita) a nivel B1, de acuerdo con el Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas.
- Atzerriko hizkuntza eta bere didaktika: ingelesa/frantsesa gaiaren irakasgaia. Gai hauek garatuko dira: Hizkuntza gaitasuna frogatzea bigarren hizkuntza batean, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna" delakoaren arabera B1 gaitasunari hasiera emanen liokeena, eta unibertsitateko titulu guztietan zeharkakoa dena.
2.1. Basic proficiencies/Competencias básicas/Oinarrizko gaitasunak
BP2 - Students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess skills which are usually demonstrated by developing and defending arguments and resolving problems in their area of study/ CB2-Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio./ Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
BP4 - Students are able to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences/ CB4- Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado./ Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea
BP5 - Students have developed those learning skills required in order to undertake further studies with a considerable degree of self-reliance/
CB5-Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía./ Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.
2.2. General proficiencies/Competencias generales/ Gaitasun orokorrak
GP1 - To be familiar with the curricular areas of Primary Education, the interdisciplinary relationship between them, the evaluation criteria and the body of didactic knowledge involved in the respective teaching and learning procedures/ CG1-Conocer las áreas curriculares de la Educación Primaria, la relación interdisciplinar entre ellas, los criterios de evaluación, y el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procedimientos de enseñanza y aprendizaje respectivos./ Lehen Hezkuntzako curriculum¿arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.
GP2 - To design, plan and evaluate teaching and learning processes, both individually and in collaboration with other teachers and school professionals/CG2-Diseñar, planificar y evaluar procesos de enseñanza y aprendizaje, tanto individualmente como en colaboración con otros docentes y profesionales del centro./ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.
GP3 -To address language learning situations effectively in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields found in the school curriculum/CG3-Abordar con eficacia situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos de diversidad, multiculturales y plurilingües. Fomentar la lectura y el comentario crítico de textos de los diversos dominios científicos y culturales contenidos en el currículo escolar./ Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketaegoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Eskola curriculumeko zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea.
GP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and social institutions, both private and public/ CG8-Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas./ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.
GP10 - To reflect on classroom practices in order to innovate and improve teaching. To acquire habits and skills for autonomous and cooperative learning, and promote it among schoolchildren/ CG10 Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes./ Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.
GP11 - To be familiar with Information and Communication Technology, and apply it in the classroom. To distinguish the audiovisual information which contributes to learning, civic education and cultural richness in a selective manner/ CG11-Conocer y aplicar en las aulas las tecnologías de la información y la comunicación. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural./ Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus¿entzunezko informazioa aukeratzea.
GP12 - To understand the function, possibilities and limits of education in today's society and the core competences which affect primary schools and the professionals who belong to them. To be familiar with quality improvement models as applicable to education centres/ CG12-Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos./ Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
2.3. Transverse proficiencies/Competencias transversales/ Zeharkako gaitasunak
TP1 - To demonstrate a level of competence in English, French, German or Italian equivalent to the B1 level of the Council of Europe¿s Common European Framework of Reference for Languages/CT1 Demostrar una competencia lingüística en inglés, francés, alemán o italiano equivalente a un nivel B1 del ¿Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación del Consejo de Europa./ Hizkuntza gaitasuna frogatzea ingelesez, frantsesez, alemanez edo italieraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako B1 mailaren parekoa.
2.1 Basic Proficiencies
BP2 - Students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess skills which are usually demonstrated by developing and defending arguments and resolving problems in their area of study
BP4 - Students are able to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.
BP5 - Students have developed those learning skills required in order to undertake further studies with a considerable degree of self-reliance.
2.2. General Proficiencies
GP1 - To be familiar with the curricular areas of Primary Education, the interdisciplinary relationship between them, the evaluation criteria and the body of didactic knowledge involved in the respective teaching and learning procedures.
GP2 - To design, plan and evaluate teaching and learning processes, both individually and in collaboration with other teachers and school professionals.
GP3 - To address language learning situations effectively in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields found in the school curriculum.
GP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and social institutions, both private and public.
GP11 - To be familiar with Information and Communication Technology, and apply it in the classroom. To distinguish the audiovisual information which contributes to learning, civic education and cultural richness in a selective manner.
GP12 - To understand the function, possibilities and limits of education in today's society and the core competences which affect primary schools and the professionals who belong to them. To be familiar with quality improvement models as applicable to education centres.
2.3. Transverse Proficiencies
TP2 - To demonstrate a level of competence in Spanish and, where appropriate, Basque equivalent to the C1 level of the Council of Europe¿s Common European Framework of Reference for Languages.
SP1 -To be familiar with the objectives, curricular content, meaning of the areas and organisation, methodology and evaluation criteria of Primary Education/ CE1-Conocer los objetivos, los contenidos curriculares, el significado de las áreas y la organización, la metodología y los criterios de evaluación de la Educación Primaria./ Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculumedukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodología eta ebaluazio irizpideak ezagutzea.
SP2 -To design, plan and evaluate teaching and learning processes with other professionals according to interdisciplinary and disciplinary criteria/ CE2-Diseñar, planificar y evaluar los procesos de enseñanza y de aprendizaje atendiendo a criterios interdisciplinares y disciplinares con otros profesionales./ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.
SP3 -To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields. To express themselves correctly both orally and in writing, and to master language learning situations in contexts of diversity/ CE3- Fomentar la lectura y el comentario crítico de textos de los diversos dominios científicos y culturales. Expresarse oralmente y por escrito con corrección, y dominar situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos de diversidad./ Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.
SP4 -To design and regulate learning spaces in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To attend to the unique needs of schoolchildren, gender equality, fairness, respect and human rights/ CE4-Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos de diversidad, multiculturales y plurilingües. Atender las necesidades singulares del alumnado, la igualdad de género, la equidad, el respeto y los derechos humanos./ Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.
SP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and the institutions involved in education/ CE8-Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones implicadas en la educación./ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
SP11 - To be familiar with the educational implications of Information and Communication Technology/ CE11- Conocer las implicaciones educativas de las tecnologías de la información y la comunicación./ Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
SP12 - To organise actively the processes of teaching and learning the contents of Primary Education from a perspective of skills development. To be familiar with quality improvement models/ CE12-Organizar de forma activa los procesos de enseñanza y de aprendizaje de los contenidos de la Educación Primaria desde una perspectiva de desarrollo de competencias. Conocer modelos de mejora de la calidad./ Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
Learning outcomes are the realization of the skills that students acquire in the matter. Three levels are
established:
- Optimal level: 100% acquisition of skills and expertise in at least 75% of them.
- Standard or medium level: acquisition of the majority of the alleged relevant powers and expertise in
those aspects contributing to the specific competencies of the title.
- Deficient Level: Insufficient acquisition of the aspects contributing to the specific competencies of the
title.
A student gets a grade of APTO if the level of learning is optimal or medium.
In this subject these learning outcomes are specified as follows...
Los resultados de aprendizaje son la concreción de las competencias que el estudiante adquirirá en la materia. Se establecen tres niveles:
- Óptimo: adquisición del 100% de las competencias y maestría en al menos el 75% de ellas.
- Medio: adquisición de la mayoría de las competencias pretendidas en la materia y maestría en aquellos aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
- Deficiente: insuficiente adquisición de los aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
Un estudiante obtiene una calificación de APTO si el nivel de aprendizaje es óptimo o medio.
En esta asignatura, los resultados de aprendizaje se concretan en:
R1-Demostrar una competencia de compresion oral de nivel B1 del MCER / To be able to understand oral texts at B1 level as defined by the CEFR
R2-Demostrar una competencia de expresion oral de nivel B1 del MCER / To be able to communicate orally at level B1 as defined by the CEFR
R3-Demostrar una competencia de comprensión escrita de nivel B1 del MCER / To be able to understand written texts at B1 level as defined by the CEFR
R4-Demostrar una competencia de expresión escrita de nivel B1 del MCER / To be able to communicate in writing at level B1 as defined by the CEFR.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Zehaztasuna
R1 HEEEK-ko B1 maila erakustea ahozko ulermenaren gaitasunean / To be able to understand oral texts at B1 level as defined by the CEFR
R2 HEEEK-ko B1 maila erakustea ahozko adierazpenaren gaitasunean / To be able to communicate orally at level B1 as defined by the CEFR
R3 HEEEK-ko B1 maila erakustea idatzizko ulermenaren gaitasunean / To be able to understand written texts at B1 level as defined by the CEFR
R4 HEEEK-ko B1 maila erakustea idatzizko adierazpenaren gaitasunean / To be able to communicate in writing at level B1 as defined by the CEFR
5.1.Teaching Methods/Metodologías docentes/Irakas metodologiak
Code/Código/Kodea | Description/Descripción/Deskribapen |
MD1/1. IM | Lecture with full attendance/Exposición magistral en plenario/Azalpen magistrala osoko bilkuretan |
MD2/2. IM | Interaction in large group/Interacción en grupo grande/Elkarreragina talde handian. |
MD3/3. IM | Interaction in medium-sized group/Interacción en grupo mediano/Elkarreragina talde ertainean. |
MD4/4. IM | Interaction in small group/Interacción en grupo pequeño/Elkarreragina talde txikian. |
MD5/5. IM | Individualised interaction: tasks and guidelines for autonomous study/Interacción individualizada: tareas y pautas para el estudio autónomo/Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak. |
5.2. Training activities/Actividades formativas/Jarduera hezigarriak
Code/Código/Kodea | Description/Descripción/Deskribapena | Horas/Orduak | Presencialidad/Izaera presentziala |
AF1/1. PJ | Theory classes (foundation, examples, proven applications and developments)/Clases teóricas (fundamentación, ejemplificaciones, aplicaciones contrastadas y desarrollos)/Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) | 32 | 100 |
AF2/2. PJ | Practical classes or, in the event, practical experience (in the field)/Clases prácticas o, en su caso, prácticas externas/Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak). | 24 | 100 |
AF3/3. PJ | Preparation of papers and oral defence/Elaboración de trabajos y, en su caso, defensa oral/Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. | 20 | 10 |
AF4/4. PJ | Self-study/Estudio autónomo del estudiante/Ikaslearen ikasketa autonomoa. | 67 | 0 |
AF5/5. PJ | Tutorials/Tutorías/Tutoretzak | 3 | 100 |
AF6/6. PJ | Oral or written exams/Exámenes orales o escritos/Ahozko edo idatzizko azterketak. | 4 | 100 |
- The subject (theory and practical classes) will be taught in the English language. Consequently, the language of communication among students and teacher(s) will be English. All assessment tasks, oral work and assignments will be carried out in English. The recommended bibliography will be in English as well
- La asignatura (teoría y práctica) se imparte en Lengua Inglesa, por lo que la lengua de comunicación entre los alumnos y el profesor será el inglés. Todas las pruebas, exposiciones orales y trabajos de la asignatura se realizarán en inglés. La bibliografía también está en inglés.
- Irakasgaia (teoria eta praktika) ingelesez emanen da, hortaz, ikaslearen eta irakaslearen arteko komunikazio-hizkuntza ingelesa izanen da. Proba guztiak, ahozko aurkezpenak eta irakasgaiari dagozkion lanak ingelesez eginen dira. Bilbiografia ere ingelesez dago
Learning outcomes/Resultado de aprendizaje | Evaluation Sytem/Sistema de evaluación | Percentage/ Peso (%) | Resittable/Carácter recuperable |
R1, R2, R3, R4 | Attendance and participation in class | 10 | No |
R1-R2 | Oral work/Trabajo practico oral/Ahozko lan praktikoa | 5 | Yes/Si/5% |
R3-R4 | Continuous evaluation written assignments/Pruebas escritas de evaluación continua/Ebaluazio jarraituko proba idatzia | 15 | YES/Sí/ 5% (writing)/ No (10%) |
R1-R2 | Oral exam/Prueba oral/Ahozko proba | 35 | Yes/Si/35% |
R3-R4 | Written exam/Prueba escrita/Proba idatzia | 35 | Yes/Si/35% |
Total | 100% | 80% |
Grammar points: verb tenses (present, past and future), action and non-action verbs, comparatives and superlatives, modal verbs (expressing obligation, ability and possibility), conditionals (1st and 2nd), quantifiers (much, many, a lot (of), a few, enough, too much, too many), articles (a/an, the, zero article), and the passive voice.
Vocabulary related to the following areas: food and restaurants, sports, family, personality, money, shopping, transport and travel, communication (mobile phones), descriptions, education, work and phrasal verbs (eg. including the verb to get, etc.).
Pronunciation: English vowels and consonants, and stress
Listening: a variety of recordings representing a wide range of speech situations and activities.
Reading: a variety of texts adapted from a variety of real sources (newspapers, magazines, the Internet) and different tasks that will help students understand better.
Writing: a selection of tasks focused on both electronic and traditional text types that will promote grammar consolidation and appropriate use of the vocabulary taught in each unit.
Speaking: a range of activities related to the topics of each lesson as well as oral tasks on specific topics assigned throughout the course
Access the bibliography that your professor has requested from the Library.
Compulsory Textbook/Libro de texto obligatorio
Christina Latham-Koenig and Clive Oxenden (2013). English File Intermediate 3rd Edition (Student¿s Book with iTutor, pocket book for Spanish speakers and Workbook with Key Pack). ISBN 9780194519915, ISBN 9780194519847, ISBN 9780194519823, ISBN 9780194520393. Oxford University Press.
Grammars/Gramáticas
Clarke, Simon. (2008). Macmillan English Grammar in Context. Intermediate. Macmillan.
Eastwood, John (2006). Oxford Practice Grammar. Intermediate Level. New series edition. O.U.P.
Fuchs M. & Bonner, M. (2003). Grammar Express.Pearson Education Ltd.
Mann, Malcom & Taylore-Knowles, S.(2008). Destination B1 Grammar & Vocabulary with Key. Macmillan.
Murphy, R. (1995). English Grammar in Use. Intermediate (3rd Ed). Selft-study with key. C.U.P.
Murphy, R. (2004). Essential Grammar in Use with Answers. (New Edition). C.U.P.
Sinclair, J. (1992). Collins Cobuild English Usage. (1992). London: Collins.
Swan, M. (1995). Practical English Usage. O.U.P.
Swan, M. & Walter, C. (1997). How English Works. O.U.P.
Vince,Michael (2003). Intermediate Language Practice with Key (New Edition). Macmillan.
Vocabulary/Vocabulario
Bernard, S. (1988). Vocabulary Builder 1& 2. Longman.
Gough, Christ (2001). English Vocabulary Organiser. L.T.P.
McCarthy, M. & O¿Dell, F. (1994). English Vocabulary in Use. C.U.P.
Redman, S. & Shaw, Ellen 1999 (2002). Vocabulary in Use. Intermediate (with answers). C.U.P.
Redman, S. 1997 (2005). English Vocabulary in Use. Pre-intermediate & Intermediate (with key). C.U.P.
Skills/Destrezas
Bohlke,D & Lockwood, R.D. (2014). Skillful 2 Listening & Speaking. MacMillan.
Craven, Miles (2008). Cambridge English Skills: Real. Real Listening & Speaking (Intermediate). C.U.P.
Driscoll, Liz (2008). Cambridge English Skills: Real Reading (Intermediate). C.U.P.
Emmerson, Paul (2003). Email English. Macmillan.
McCarter, Sam. (2009). Academic Writing. Macmillan.
Miles, Scott (2009). Effective Reading 3. Macmillan.
Palmer, Graham (2008). Cambridge English Skills: Real Writing 2 (Intermediate). C.U.P.
Zemach, D. & Islam, C. (2009). Writing in Paragraphs. Macmillan.
Walsh, C. & Warwick, L. (2013) Gold Preliminary. Pearson Education
Pronunciation/Pronunciación
Baker, Ann (2006). Ship or Sheep? Intermediate. C.U.P.
Bowler, B. and S. Cunningham. (1990). Headway Intermediate Pronunciation. Oxford: O.U.P.
Cauldwell, Richard Words Alive! Pronunciation Podcasts. C.U.P.
Hancock, M. (2004). English Pronunciation in Use. Intermediate. Cambridge: C.U.P.
Hancock, M. (2000). Pronunciation Games. Cambridge: C.U.P.
O'Connor, J.D. and C. Fletcher. (2002). Sounds English: A Pronunciation Practice Book. Harlow: Longman.
Rogers, L. & Wilkin, J. (2014). Skillful 2 Reading & Writing. MacMillan.
Vaughan-Rees, M. (2002). Test your Pronunciation. Essex: Penguin.
Monolingual dictionaries/Diccionarios Monolingües
Cambridge Learner's Dictionary
Cambridge English Pronouncing Dictionary
Cambridge Advanced Learner¿s Dictionary
Longman Wordwise Dictionary
Macmillan Essential Dictionary for Learners of English 2003.
Macmillan English Dictionary (2nd Edition) for Advanced Learners
New Oxford Collocations Dictionary 2009
Oxford Advanced Learner¿s Dictionary
Diccionarios Bilingües
Collins Cobuild English Dictionary
Dicccionario Bilingüe Cambridge Compact, Spanish-English
Diccionario Oxford Compact Plus
Diccionario Oxford Study para Estudiantes de Inglés (2ª Edición)
Diccionario Oxford Inglés-Español /Español-Inglés. Concise.
Useful links/Links útiles de Internet:
http://oup.com/elt/englishfile/intermediate
http://dictionary.cambridge.org/
http://oup.com/elt/catalogue/teachers/oald7/?cc=nl (Oxford Advanced Learner¿s)
http://ldceonline.com/ (Longman Dictionary of Contemporary English Online)
http://macmillandictionary.com/online
http://www.merriam-webster.com/
http://www.onestopenglish.com
http://www.breakingnewsenglish.com/
http://www.bbc.co.uk/
http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/
http://www.voanews.com/specialenglish/ (Voice of America)
http://www.bized.co.uk (podcasts)
http://www.nationalgegraphic.com/podcasts/
http://www.manythings.org/listen/
http://www.qualitytime-esl.com/
http://www.englishclub.com/
http://www.btinternet.com/~ted.power/
http://www.eslmonkeys.com/student/esl_learning.php
http://esl.about.com/cs/onlinecourses/a/a_ecourses.htm
http://www.focusenglish.com/dialogues/conversation.html
http://www.focusenglish.com/dialogues/conversation.html
http://classtools.net/widgets/dustbin_1/QYFMA.htm (pronunciation of regular past participles)
Recommended Journals/Revistas Recomendadas:
Hot English Magazine (with Audio)
Speak-up
The Reporter: Articles and Entertainment for Students of the English Language
The Times Educational Supplement
Think in English (with Audio)
Recommended Reading books/Lecturas Recomendadas:
Macmillan Graded Readers (B1):
Wuthering Heights ISBN: 9781405077095 Macmillan Readers
The Woman who Disappeared ISBN: 9781405076685 Macmillan Readers
The Woodlanders ISBN: 9781405073196 Macmillan Readers
When Rain Clouds Gather ISBN: 9780230024403 Macmillan Readers
Used in Evidence ISBN: 9781405073172 Macmillan Readers
Thérèse Raquin ISBN: 9781405075381 Macmillan Readers
Touching the Void ISBN: 9780230533523 Macmillan Readers
Tess of the d'Urbervilles ISBN: 9781405074575 Macmillan Readers
Things Fall Apart ISBN: 9781405073158 Macmillan Readers
Much Ado About Nothing ISBN: 9780230408708 Macmillan Readers
Oxford Readers (Level 3, B1):
Dian and the Gorillas (by Norma Shapiro) ISBN13: 9780194248273 Oxford University Press
Mansfield Park (by Jane Austen) ISBN: 9780194248280 Oxford University Press
My Family and Other Animals (by Gerald Durrell) ISBN: 9780194248242 OUP
Revolution (by Jann and Linda Huizenga) ISBN: 9780194248266 Oxford University Press
The Call of the Wild (by Jack London) ISBN13: 9780192728012 Oxford University Press
The Curious Case of Benjamin Button and Other Stories Oxford University Press
The Moonstone (by Wilkie Collins) ISBN: 9780194248211 Oxford University Press
The Picture of Dorian Gray (by Oscar Wilde) ISBN: 9780194791267 Oxford University Press
The Scarlet Letter (by Nathaniel Hawthorne) ISBN: 9780194248228 Oxford University Press
Cambridge Readers (Level 4, B1)
Nothing but the Truth (by George Kerkshaw) 978-0-521-68627-3 Cambridge University Press
Staying Together (by Judith Wilson) 978-0-521-68655-6Cambridge University Press
The Fruitcake Special and Other Stories (by Frank Brennan) 978-0-521-68611-2Cambridge Univ. Press
The University Murders (by Richard MacAndrew 78-0-521-68641-9Cambridge University Press
When Summer Comes (by Helen Naylor) 978-0-521-68649-5 Cambridge University Press
Arrosadía Campus of the Public University of Navarra. For specific classroom, see the website of the Faculty of Humanities and Social Sciences.
Campus Arrosadía de la Universidad Pública de Navarra. Para conocer el aula o aulas concretas, consulte en la página Web de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusa. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatearen web-orrialdea.