Public University of Navarre



Academic year: 2022/2023 | Previous academic years:  2021/2022  |  2020/2021  |  2019/2020  |  2018/2019 
Bachelor's degree in Primary Education at the Universidad Pública de Navarra
Course code: 302206 Subject title: FOREIGN LANGUAGE: ENGLISH
Credits: 6 Type of subject: Mandatory Year: 1 Period: 2º S
Department: Ciencias Humanas y de la Educación
Lecturers
AZPILICUETA MARTINEZ, RAÚL   [Mentoring] HIDALGO GORDO, MARIA ANGELES (Resp)   [Mentoring]
MUÑOZ BOBO, MARINA   [Mentoring] PALACIO OCHOA, SARA   [Mentoring]
TAGA , OLGA   [Mentoring] IDOATE AZCARATE, MARIA ARANZAZU   [Mentoring]
ORDUNA ABADIAS, LEIRE   [Mentoring] RAMOS MANJON, SARA   [Mentoring]
BUSTINCE PEREZ, IRENE   [Mentoring] BURGUI FERNANDEZ, PATRICIA   [Mentoring]

Partes de este texto:

 

Module/Subject matter

- Didactic and Specific /Foreign language and its didactics: English and French

- Didáctico y disciplinar/  Lengua extranjera y su didáctica: inglés/francés

- Didaktiko eta diziplinazkoa /  Atzerriko hizkuntza eta bere didaktika: ingelesa/frantsesa

 

Up

General proficiencies

Basic proficiencies/Competencias básicas/Oinarrizko gaitasunak

BP2 - Students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess skills which are usually demonstrated by developing and defending arguments and resolving problems in their area of study/ CB2-Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio./ Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

BP4 - Students are able to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences/ CB4- Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado./ Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea

BP5 - Students have developed those learning skills required in order to undertake further studies with a considerable degree of self-reliance/CB5-Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía./ Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.

General proficiencies/Competencias generales/ Gaitasun orokorrak

GP1 - To be familiar with the curricular areas of Primary Education, the interdisciplinary relationship between them, the evaluation criteria and the body of didactic knowledge involved in the respective teaching and learning procedures/ CG1-Conocer las áreas curriculares de la Educación Primaria, la relación interdisciplinar entre ellas, los criterios  de evaluación, y el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procedimientos de enseñanza y aprendizaje respectivos./ Lehen Hezkuntzako curriculum¿arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.

GP2 - To design, plan and evaluate teaching and learning processes, both individually and in collaboration with other teachers and school professionals/CG2-Diseñar, planificar y evaluar procesos de enseñanza y aprendizaje, tanto individualmente como en colaboración con otros docentes y profesionales del centro./ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.

GP3 -To address language learning situations effectively in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields found in the school curriculum/CG3-Abordar con eficacia situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos  de diversidad, multiculturales y plurilingües. Fomentar la lectura y el comentario crítico de textos de los diversos dominios científicos y culturales contenidos en el currículo escolar./ Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketaegoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Eskola curriculumeko zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea.

GP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and social institutions, both private and public/ CG8-Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas./ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.

GP10 - To reflect on classroom practices in order to innovate and improve teaching. To acquire habits and skills for autonomous and cooperative learning, and promote it among schoolchildren/ CG10 Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes./ Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.

GP11 - To be familiar with Information and Communication Technology, and apply it in the classroom. To distinguish the audiovisual information which contributes to learning, civic education and cultural richness in a selective manner/ CG11-Conocer y aplicar en las aulas las tecnologías de la información y la comunicación. Discernir selectivamente la información audiovisual que contribuya a los aprendizajes, a la formación cívica y a la riqueza cultural./ Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus¿entzunezko informazioa aukeratzea.

GP12 - To understand the function, possibilities and limits of education in today's society and the core competences which affect primary schools and the professionals who belong to them. To be familiar with quality improvement models as applicable to education centres/ CG12-Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos./ Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

Transverse proficiencies/Competencias transversales/ Zeharkako gaitasunak

TP1 - To demonstrate a level of competence in English, French, German or Italian equivalent to the B1 level of the Council of Europe's Common European Framework of Reference for Languages/CT1 Demostrar una competencia lingüística en inglés, francés, alemán o italiano equivalente a un nivel B1 del Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación del Consejo de Europa./ Hizkuntza gaitasuna frogatzea ingelesez, frantsesez, alemanez edo italieraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako B1 mailaren parekoa.

 

Up

Specific proficiencies

SP1 -To be familiar with the objectives, curricular content, meaning of the areas and organisation, methodology and evaluation criteria of Primary Education/ CE1-Conocer los objetivos, los contenidos curriculares, el significado de las áreas y la organización, la metodología y los criterios  de evaluación de la Educación  Primaria./ Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculumedukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodología eta ebaluazio irizpideak ezagutzea.

SP2 -To design, plan and evaluate teaching and learning processes with other professionals according to interdisciplinary and disciplinary criteria/ CE2-Diseñar, planificar y evaluar los procesos de enseñanza y de aprendizaje atendiendo a criterios interdisciplinares y disciplinares con otros profesionales./ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.

SP3 -To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields. To express themselves correctly both orally and in writing, and to master language learning situations in contexts of diversity/ CE3- Fomentar la lectura y el comentario crítico de textos de los diversos dominios científicos y culturales. Expresarse oralmente y por escrito con corrección, y dominar situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos de diversidad./ Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.

SP4 -To design and regulate learning spaces in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To attend to the unique needs of schoolchildren, gender equality, fairness, respect and human rights/ CE4-Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos  de diversidad, multiculturales y plurilingües. Atender las necesidades singulares del alumnado, la igualdad de  género, la equidad, el respeto y los derechos humanos./ Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.

SP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and the institutions involved in education/ CE8-Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones implicadas en la educación./ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

SP11 - To be familiar with the educational implications of Information and Communication Technology/ CE11- Conocer las implicaciones educativas de las tecnologías de la información y la comunicación./ Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

SP12 - To organise actively the processes of teaching and learning the contents of Primary Education from a perspective of skills development. To be familiar with quality improvement models/ CE12-Organizar de forma activa los procesos de enseñanza y de aprendizaje de los contenidos de la Educación Primaria desde una perspectiva de desarrollo de competencias. Conocer modelos de mejora de la calidad./ Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

Up

Learning outcomes

Learning outcomes are the realization of the skills that students acquire in the matter. Three levels are

established:

- Optimal level: 100% acquisition of skills and expertise in at least 75% of them.

- Standard or medium level: acquisition of the majority of the alleged relevant powers and expertise in

those aspects contributing to the specific competencies of the title.

- Deficient Level: Insufficient acquisition of the aspects contributing to the specific competencies of the

title.

A student gets a grade of APTO if the level of learning is optimal or medium.

In this subject these learning outcomes are specified as follows...

 

Los resultados de aprendizaje son la concreción de las competencias que el estudiante adquirirá en la materia. Se establecen tres niveles:
- Óptimo: adquisición del 100% de las competencias y maestría en al menos el 75% de ellas.
- Medio: adquisición de la mayoría de las competencias pretendidas en la materia y maestría en aquellos aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
- Deficiente: insuficiente adquisición de los aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
Un estudiante obtiene una calificación de APTO si el nivel de aprendizaje es óptimo o medio.
En esta asignatura, los resultados de aprendizaje se concretan en:
R1-Demostrar una competencia de compresion oral de nivel B1 del MCER / To be able to understand oral texts at B1 level as defined by the CEFR
R2-Demostrar una competencia de expresion oral de nivel B1 del MCER / To be able to communicate orally at level B1 as defined by the CEFR
R3-Demostrar una competencia de comprensión escrita de nivel B1 del MCER / To be able to understand written texts at B1 level as defined by the CEFR
R4-Demostrar una competencia de expresión escrita de nivel B1 del MCER / To be able to communicate in writing at level B1 as defined by the CEFR.


Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Zehaztasuna
R1 HEEEK-ko B1 maila erakustea ahozko ulermenaren gaitasunean / To be able to understand oral texts at B1 level as defined by the CEFR
R2 HEEEK-ko B1 maila erakustea ahozko adierazpenaren gaitasunean / To be able to communicate orally at level B1 as defined by the CEFR
R3 HEEEK-ko B1 maila erakustea idatzizko ulermenaren gaitasunean / To be able to understand written texts at B1 level as defined by the CEFR
R4 HEEEK-ko B1 maila erakustea idatzizko adierazpenaren gaitasunean / To be able to communicate in writing at level B1 as defined by the CEFR

Up

Methodology

Teaching Methods/Metodologías docentes/Irakas metodologiak

Code/Código/Kodea Description/Descripción/Deskribapen
MD1/1. IM Lecture with full attendance/Exposición magistral en plenario/Azalpen magistrala osoko bilkuretan
MD2/2. IM Interaction in large group/Interacción en grupo grande/Elkarreragina talde handian.
MD3/3. IM Interaction in medium-sized group/Interacción en grupo mediano/Elkarreragina talde ertainean.
MD4/4. IM Interaction in small group/Interacción en grupo pequeño/Elkarreragina talde txikian.
MD5/5. IM Individualised interaction: tasks and guidelines for autonomous study/Interacción individualizada: tareas y pautas para el estudio autónomo/Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak.

Training activities/Actividades formativas/Jarduera hezigarriak

Code/Código/Kodea Description/Descripción/Deskribapena Horas/Orduak Presencialidad/Izaera presentziala
AF1/1. PJ Theory classes (foundation, examples, proven applications and developments)/Clases teóricas (fundamentación, ejemplificaciones, aplicaciones contrastadas y desarrollos)/Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) 30 100
AF2/2. PJ Practical classes or, in the event, practical experience (in the field)/Clases prácticas o, en su caso, prácticas externas/Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak). 27 100
AF3/3. PJ Preparation of papers and oral defence/Elaboración de trabajos y, en su caso, defensa oral/Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. 30 10
AF4/4. PJ Self-study/Estudio autónomo del estudiante/Ikaslearen ikasketa autonomoa. 67 0
AF5/5. PJ Tutorials/Tutorías/Tutoretzak 3 0
AF6/6. PJ Oral or written exams/Exámenes orales o escritos/Ahozko edo idatzizko azterketak. 4 100

Up

Relationship between formative activities and proficiencies

  Competencias/Gaitasunak/Proficiencies
Actividad/Jarduera/Learning activities Básicas/Oinarrizkoak/Basic Generales/Orokorrak/General Transversales/Zeharkakoak/Transverse Específicas/Berariazkoak/Specific
AF1 CB2 CB4 CB5 CG3 CG11 CT1 CE3 CE4 CE12
AF2 CB2 CB4 CB5 CG3 CG10 CG11 CT1 CE3 CE4 CE12
AF3 CB2 CB4 CB5 CG3 CG10 CG11 CT1 CE3 CE4 CE12
AF4  CB2 CB5 CG3 CG8 CG10 CG11 CT1 CE3 CE4 CE12
AF5 CB2 CB4 CB5 CG3 CG8 CG10 CG11 CT1 CE3 CE4 CE12
AF6 CB2 CB4 CG3 CG8 CT1 CE3 CE4 CE12

Up

Languages

- The subject (theory and practical classes) will be taught in the English language. Consequently, the language of communication among students and teacher(s) will be English. All assessment tasks, oral work and assignments will be carried out in English. The recommended bibliography will be in English as well

- La asignatura (teoría y práctica) se imparte en Lengua Inglesa, por lo que la lengua de comunicación  entre los alumnos y el profesor será el inglés. Todas las pruebas, exposiciones orales y trabajos de la asignatura se realizarán en inglés. La bibliografía también está en inglés.

- Irakasgaia (teoria eta praktika) ingelesez emanen da, hortaz, ikaslearen eta irakaslearen arteko komunikazio-hizkuntza ingelesa izanen da. Proba guztiak, ahozko aurkezpenak eta irakasgaiari dagozkion lanak ingelesez eginen dira. Bilbiografia ere ingelesez dago

Up

Evaluation

 

Learning
outcome
Assessment
activity
Weight (%) It allows
test resit
Minimum
required grade
R1, R2, R3, R4 Attendance and participation in class 5 No -
R1, R2 Continuous evaluation oral assignments 15 No -
R3, R4 Continuous evaluation written assignments 15 Yes (10%) -
R1, R2 Final oral exam 30 Yes (35%) 5
R3, R4 Final written exam 35 Yes (35%) 5*

 

A mark above 5 in both the written exam (and more than a 4 in the Use of English) and the oral exam are compulsory to pass the subject / Es necesario sacar un 5 en la prueba escrita (* y más de un 4 en el Use of English) y un 5 en la prueba oral para aprobar la asignatura.

Students who do not participate in the First Call will be able to sit up to 80% of the assessment tasks of the subject. These students may take the written (35%) and oral exams (35%), as well as do a task that will make up for the written continuous assessment (10%). The Continuous Assessment written task will be a portfolio which will consist of a series of exercises addressing the course content / En la evaluación extraordinaria se podrá recuperar hasta un 80% de la asignatura. Las partes recuperables son los exámenes escrito (35%) y oral (35%), y parte escrita de la evaluación continua (10%). Esta parte tratará de un porfolio que contendrá una serie de actividades relacionadas con el contenido del curso.

Up

Contents

-Theoretical and practical knowledge of the English Language as an independent user B1,as established by the Common  European  Framework for languages  of the Council of Europe. Development of oral and written communicative competence in English.

-Conocimiento tanto teórico como práctico de la Lengua Inglesa a nivel de usuario independiente B1, nivel de referencia desarrollado por el Consejo de Europa definido en el Marco Común Europeo de las Lenguas. Desarrollo de la competencia comunicativa oral y escrita en Lengua Inglesa.

- Hizkuntza ingelesaren ezagutza, nola teorikoa hala praktikoa, Europako Kontseiluak "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna" delakoan zehaztutakoa B1 erabiltzaile askearen mailan. Ahozko eta idatzizko gaitasun komunikatiboa ingelesez.

Up

Agenda

The contents of Foreign Language: English may be classified into the following categories:

  • Listening: A variety of recordings representing a wide range of speech situations and activities.
  • Reading: A selection of texts adapted from a variety of real sources (newspapers, magazines, websites) and different tasks that will help students improve their reading comprehension.
  • Writing: A selection of tasks focused on both electronic and traditional text types that will promote grammar consolidation and appropriate use of the vocabulary taught in each unit.
  • Speaking: A range of activities related to the topics of each lesson as well as oral tasks on specific topics assigned throughout the course.
  • Grammar points: The following grammar points will be presented and practiced in the course: Verb tenses (present simple and continuous; present perfect simple; past simple, continuous, and perfect; and future forms: present continuous, going to and will/won¿t), action and non-action verbs, reflexive/reciprocal pronouns, comparatives and superlatives, articles and quantifiers, modal verbs, the passive voice, conditionals, future time clauses.
  • Vocabulary related to the following areas: education, food, family, jobs, sport, transport, collocations: verbs/adjectives + prepositions, -ed/-ing adjectives.
  • Pronunciation: Vowel sounds (long and short vowels, diphthongs) and consonant sounds, silent consonants, and stress.

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Bibliography

Access the bibliography that your professor has requested from the Library.


Material del curso en la web de la universidad / Course material at the university website (MiAulario).

Basic Bibliography

Carter, R., & McCarthy, M. (2006). Cambridge Grammar of English ¿ A Comprehensive Guide: Spoken and Written English Grammar and Usage. C. U. P.

Murphy, R. (2015). English Grammar in Use. A self-study reference and practice book for intermediate learners of English (4th Ed). C. U. P. (Any of the previous editions is also recommended).

Maritano, A., & Flores, A. (2001). English for Primary Teachers A handbook of activities & classroom language.  Oxford University Press

Recommended Bibliography

Grammar

Clarke, S. (2008). MacMillan English Grammar in Context. Intermediate. Macmillan.

Eastwood, J. (2006). Oxford Practice Grammar. Intermediate Level. New series edition. O.U.P.

Mann, M. & Taylore-Knowles, S. (2008). Destination B1 Grammar & Vocabulary with Key. Macmillan.

Murphy, R. (2015). Essential Grammar in Use with Answers. (4th Edition). C.U.P.

Swan, M. (2005). Practical English Usage. O. U. P.

Vocabulary

Porter, D. (2008). Check your vocabulary for Academic English. Macmillan

Redman, S. (2011). English Vocabulary in Use. Pre-intermediate & Intermediate (3rd edition) (with key). C.U.P.

Skills

Craven, M. (2008). Cambridge English Skills: Real. Real Listening & Speaking (Intermediate). C.U.P.

Driscoll, L. (2008). Cambridge English Skills: Real Reading (Intermediate). C.U.P.

Miles, S. (2009). Effective Reading 3Macmillan.

Palmer, G. (2008). Cambridge English Skills: Real Writing 2 (Intermediate). C.U.P.

Zemach, D. & Islam, C. (2006). Writing in Paragraphs. Macmillan.

Pronunciation

Baker, A. (2006). Ship or Sheep? Intermediate. C.U.P.

Cauldwell, R. (2013). Phonology for Listening. Speech in action.

Hewings, M. (2004). Pronunciation Practice Activities. A Resource Book for Teaching English pronunciation. C. U. P.

O¿Connor, J.D. & C. Fletcher. (2002). Sounds English: A Pronunciation Practice Book. Longman.

Vaughan-Rees, M. (2002). Test your Pronunciation. Essex: Penguin.

Monolingual Dictionaries                             

Cambridge English Pronouncing Dictionary                                      

Macmillan Essential Dictionary for Learners of English        

New Oxford Collocations Dictionary                                                  

Oxford Advanced Learner¿s Dictionary          

Bilingual Dictionaries

Collins Cobuild English Dictionary

Dicccionario Bilingüe Cambridge Compact, Spanish-English 

Diccionario Oxford Compact Plus                                                      

Diccionario Oxford Inglés-Español /Español-InglésConcise.

Magazines

The AtlanticThe EconomistNewsweekSpeak UpTime

Recommended Web Pages

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Location

Arrosadia Campus of the Public University of Navarra. For specific classroom, see the website of the Faculty of Humanities, Social and Educational Sciences.

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