Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2024/2025 | Beste urte batzuk:  2023/2024  |  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021 
Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan (Nazioarteko Programa)
Kodea: 311707 Irakasgaia: INGURUNE NATURALAREN ETA SOZIALAREN IKERKETA
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 4 Iraupena: 1º S
Saila: Zientziak
Irakasleak:
URIZ DORAY, IRANTZU (Resp)   [Tutoretzak ] ONGAY RODRIGUEZ, IRAIDE   [Tutoretzak ]
GAMARRA RUIZ DE LARRAMENDI, ENEKO   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Oinarrizko prestakuntza/ Hezkuntza prozesuak, inguruaren esplorazioa eta mugimendu-autonomia

Gora

Deskripzioa/Edukiak

 

Graduaren ikasketa planean, irakasgai honetan diziplinazko eraketa didaktikoko eduki kontuan hartzen dira: Ikerketagatiko ikasketa, ingurunearen esplorazio proiektuaren egitura, proiektu-diseinua, umeen garapeneko natural eta sozial ingurumena.

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. OINARRIZKO GAITASUNAK:

2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

3. OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.

 

2.2. GAITASUN OROKORRAK:

1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.

2. GO - Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.

3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.

5. GO - Taldean hausnartzea arauak onartzeari buruz eta besteenganako errespetuari buruz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak, sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.

6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea.

11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.

 

2.3. ZEHARKAKO GAITASUNAK:

2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz,  Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

 

Gora

Berariazko gaitasunak


1. BG - Haur Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.

2.  BG - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.

3.  BG - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.

4.  BG - Ikaskuntzako eta eskola bizikidetzako testuinguruei buruz gogoeta egitea. Behaketa sistematikoa egiten jakitea, ongi egindako lana baliozkotzea, arauak onartzea eta besteak errespetatzea.

5.  BG - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea.

6.  BG - Haurtzaroaren aldian hizkuntzak duen bilakaera ezagutzea eta egon daitezkeen disfuntzioak identifikatzea. Hizkuntzaren garapena sustatuko duten teknikak hartzea, ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinak menderatzea.

12.  BG - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:

- Ezin hobea: gaitasunen  %  100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.

- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna  tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.

- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.

Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasketaren emaitzak Edukiak Jarduera Hezigarriak Ebaluazio tresnak
 IE1. Identifikatzen ditu natura ingurunea eta sozialaren didaktikaren eduki egokiak inguruneko didaktika baterako Bloke I: Gaia 1. Paisaia, ikuspegi natural eta sozialaren elementu integratzailea bezala. Gaia 2. Aldaketa, bai espazioan eta baita denboran. Gaia 3. Elementu abiotikoak: ura, airea, klima. Gaia 4. Elementu biotikoak: izaki bizidunak, gizakia A1. Klase teorikoak (oinarriak, adibideak, egiaztatutako aplikazioak eta garapenak). A2. Klase praktikoak, eta bere kasuan, kanpoko praktikak. A3. Lanak egin, eta bere kasuan, ahozko defentsa. A4. Ikaslearen ikasketa autonomoa SE3. Lan praktikoak: behaketa, proposamenta eta bere kasuan, ebaluazioa. SE4. Idatzizko edo ahozko frogak, izaera partziala edo orokorra.
 IE2. Aukeratzen ditu 2. Haur Hezkuntza-zikloko curriculumaren ingurunearen esplorazioaren didaktikari aplikatzeko helburuak, edukiak eta  ebaluazio irizpideak.  Bloke II: Gaia 1. Ingurune sozial eta naturalaren arakatze bidezko ikaskuntza haur hezkuntzan.  A1. Klase teorikoak (oinarriak, adibideak,  egiaztatutako aplikazioak eta garapenak) A2. Klase praktikoak, edo, bere kasuan, kanpoko praktikak A4. Ikaslearen ikasketa autonomoa SE3. Curriculum-aren helburu, eduki eta ebaluazio irizpideen aukeraketa, taldeka egindako diseinu instrukzionalaren aplikaziorako.
 IE3. Teknika instrukzionalak transferitzen ditu ezagueraren modelo berritzaile bat eratzeko, gai berriari eta bere erabakiari aplikatuta. Bloke II: Gaia 2. Ingurune gertuaren ikasketarako proiektu didaktiko baten lanketa. .  A1.  Klase teorikoak (oinarriak, adibideak,  egiaztatutako aplikazioak eta garapenak) A3. Lanak egitea, edo bere kasuan, ahozko defentsa. A5. Tutoretzak  SE3. Lan praktikoak: Teknika instrukzionalen aplikazioa  (kontzeptu mapak, V)diagrama) diseinu instrukzionalera
 IE4. Planteatutako gaien edukiak analizatzen ditu, egindako galderak ebazten ditu, behin testuak material kontzeptualki gardenean eraldaturik. Egindako lanaren trinkotasuna, galdera berrien sorkuntzarekin egiaztatuko da.   Bloke II: Gaia 1. Ingurune sozial eta naturalaren arakatze bidezko ikaskuntza haur hezkuntzan.  A2. Klase praktikoak, edo bere kasuan, kanpoko praktikak A3. Lanak egitea, eta bere kasuan, ahozko defentsa  A5. Tutoretzak  SE3. Lan praktikoak: Teknika instrukzionalak aplikatzea (kontzeptu mapak, V diagrama) diseinu instrukzionalari.   
 IE5. Diseinu instrukzionala sortzen du zeinek ingurune natural eta sozialaren elementuak integratzen dituen.  Bloke II: Gaia 2. Ingurune gertuaren ikasketarako proiektu didaktiko baten lanketa. . A2. Klase praktikoak edo kanpoko praktikak  A3. Lanak egitea eta bere kasuan, ahozko defentsa A5. Tutoretzak A6. Idatzizko froga SE3-SE4. Taldeka egindako diseinu instrukzionalaren ahozko eta idatzizko defentsa 
 IE6. Iritzi kritikoa igortzen du taldean landutako diseinu instrukzionalaren gainean,  garatutako ikasketaren teoriaren printzipio inspiratzaileekin ados.  Bloke II: Gaia 2. Ingurune gertuaren ikasketarako proiektu didaktiko baten lanketa. A2. Klase praktikoak edo kanpoko praktikak  A3. Lanak egitea eta ahozko defentsa  A5. Tutoretzak A6. Idatzizko froga  SE4. Taldeka egindako diseinu instrukzionalaren idatzizko azterketa. 

Gora

Metodologia

5.1. Irakas metodologiak
Kodea Deskribapena
1. IM Ikasgai magistrala
2. IM Elkarreragina talde handian
3. IM Elkarreragina talde txikian
4. IM Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak
5.2 Jarduera hezigarriak
Kodea Deskribapena Orduak Izaera presentziala
1. JH Eskola teorikoak/parte hartzaileak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) 45 100
2. JH Eskola praktikoak 15 100
3. JH Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. 30 10
4. JH Ikaslearen ikasketa autonomoa 50 0
5. JH Tutoretzak 5 100
6. JH Azterketak: ahozkoak edota idatziak 5 100
 
   

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
IE5 IE6 SE1 Klasera joatea eta parte hartzea 10 Ez, % 0  
IE1 IE2 IE3 IE4 IE5 SE2 Sintesi lanak 20 Ez, % 0  
IE1 IE2 IE3 IE4 IE5 SE3 Lan praktikoak: behaketa, proposamena eta ebaluazioa 30 Bai, % 100 5
IE1 IE5 IE6 SE4 Ahozko edo idatzizko frogak, partzial edo orokorrak 40 Bai, % 100 5

 

Gora

Gai-zerrenda

Ikasgai-zerrenda,  inguruaren ikerketa didaktikari dagozkion alderdi epistemologikoa eta kurrikularra kontuan hartuz egituratuta dago. I. Blokea, ikasleak esanguratsuki ikastea eta ezagutza eraikitzea ahalbidetuko duten oinarri teoriak ezartzeko diseinatuta dago, baita zeregin hauek arrakastarekin bete ahal izateko  tresna egokiz hornitzeko. II. Blokean, I. Blokean eskuratutako ezaguera guztiak aplikatzen dira, natur ingurunea gaiari buruzko proposamen didaktiko bat sortuz, zeinak ikasleek lortutako ezaguerak nabarmentzea bilatuko duen, ereduaren aurkezpen publiko baten bitartez. 

I BLOKEA: Ingurunearen ikerketarako oinarri teorikoak

  1. Paisaia, ikuspegi natural eta sozialaren elementu integratzailea bezala
  2. Aldaketa, bai espazioan eta baita denboran
  3. Elementu abiotikoak: ura, airea, klima
  4. Elementu biotikoak: izaki bizidunak, gizakia

II BLOKEA: Proposamenak ikasgelan

  1. Ingurune sozial eta naturalaren arakatze bidezko ikaskuntza haur hezkuntzan.
  2. Ingurune gertuaren ikasketarako proiektu didaktiko baten lanketa.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


OINARRIZKO BIBLIOGRAFIA

  • Vega, S. (2006). Ciencia 0-3: laboratorios de ciencias en la escuela infantil (2006). Barcelona: Graó.
  • Asia Citro (2017). UME JAKINGURATSUEN ESPERIMENTU-LIBURUA: 4-8 urtekoentzako sormenezko 100 ariketa praktiko baino gehiago. Elhuyar.
  • Ingrid Chalufour and Karen Worth (2003). Discovering nature with young children. St. Paul, MN.: Redleaf Press.
  • Ingrid Chalufour and Karen Worth (2004) Building structures with young children. Editorial:St. Paul (Minn.): Redleaf Press.
  • Ingrid Chalufour and Karen Worth (2005) Exploring water with young children. St. Paul, MN.: Redleaf Press.
  • Golombek D,  Rosenvasser E, Gellon G, Furman M. (2005) La ciencia en el aula: Lo que nos dice la ciencia sobre cómo enseñarla. Paidós.
  • Rivero Gracia, M. P. (2011). Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil. Zaragoza: Mira Editores.
  • Tonda Monllor, G. M. (2001). La didáctica de las Ciencias Sociales en la formación del profesorado de Educación Infantil. Alicante: Universidad de Alicante.
  • ARANDA, A. M. (2003). Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en educación infantil. Madrid: Síntesis.
  • CUENCA, J. M. (2006). La enseñanza del Medio en Educación Infantil. Huelva: Universidad de Huelva.
  • HANNOUN, H. (1977). El niño conquista el medio: las actividades exploratorias en la escuela primaria. Buenos Aires: Kapelusz.

 

BIBLIOGRAFIA GEHIGARRIA

  • STEM. LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN LA ACTUALIDAD. Napal y Zudaire. 2019. ISBN: 978-84-16898-91-6 Dextra
  • Aula de Infantil, nº 33 (2006). La alfabetización científica en la infancia. Barcelona: Graó.
  • González, F.(2008, 2ª Edición). El mapa conceptual y el Diagrama UVE. Recursos para la Enseñanza Superior en el siglo XXI. Madrid: NARCEA.
  • Freire, H. (2011). Educar en verde: ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Barcelon: Graó
  • Albet, A. y Benejam, P. (2000). Una geografía Humana renovada: lugares y regiones en un mundo global. Barcelona: Vicens Vives, pp. 98-110.
  • Trepat, C. A., y Comes, P. (1998). El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: Graó.
  • Trepat, C. A. (1995). Procedimientos en historia. Un punto de vista teórico. Barcelona: Graó.

AGIRI OFIZIALAK

DECRETO FORAL 23/2007, de 19 de marzo, por el que se establece el currículo de las enseñanzas del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad Foral de Navarra. (BON 25/04/2007).

23/2007 Foru Dekretua, martxoaren 19koa, Nafarroako Foru Komunitateko Haur Hezkuntzako bigarren zikloko irakaskuntzetarako curriculuma ezartzen duena (NAO 2017/04/25)

IKERKUNTZA ALDIZKARIAK

Aula de Innovación Educativa. Ed. Grao. Barcelona. https://www.grao.com/es/aula-de-innovacion-educativa

Aula de infantil. Ed. Grao. Barcelona. https://www.grao.com/es/aula-infantil 

Journal of Research in Childhood Education. Ed. Taylor and Francis. https://www.tandfonline.com/toc/ujrc20/current

 

Gora

Hizkuntzak

Euskara/ Gaztelania

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora