Public University of Navarre



CastellanoEuskara | Academic year: 2019/2020 | Previous academic years:  2018/2019  |  2017/2018 
Bachelor's degree in Social Work at the Universidad Pública de Navarra
Course code: 304102 Subject title: PSYCHOLOGICAL BASES: THE INDIVIDUAL AND THE SOCIAL ENVIRONMENT
Credits: 6 Type of subject: Basic Year: 1 Period: 1º S
Department: Ciencias de la Salud
Lecturers:
CASANOVA LAMOUTTE, ELSA MILAGROS (Resp)   [Mentoring ] BEYEBACH ., MARK   [Mentoring ]

Partes de este texto:

 

Module/Subject matter

Basic knowledge of social structures and human behaviour/ Psychology

Up

Contents

The contents of this course called: "Psychological bases: individual and social environment",  include the psychological processes that support the teaching and learning process, the understanding, analysis and evaluation of personal and social identity, the interpretation of social reality in the different environments and the study of the factors that determine group behaviour.

To explain and predict the functioning of the mind and behaviour, psychology starts from the individual as being unique, master of their perceptions, emotional experiences, judgments and decisions, which will ultimately depend on the social circumstances that surround and urge them towards psychosocial adaptive development.

Up

Descriptors

This course is part of the "Psychology" mater, and includes de following topics: 1. Information gathering processes; 2. Acquisition, storage and generation of information processes; 3. Personal identity processes; 4. Social cognition processes

Up

General proficiencies

2.1. Competencias básicas

CB2- Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma vocacional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.

CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.

CB5- Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

2.2. Competencias generales
CG1 Capacidad de comprensión de los conocimientos de las diversas áreas de estudio apoyándose en libros de texto actualizados e incluyendo aspectos que implican conocimientos avanzados en su campo de estudio. 
CG7 Capacidad para valorar y tener en cuenta la opinión de las personas, familias, grupos y comunidades. 
CG8 Capacidad para mostrar interés y preocupación por la resolución de problemas individuales y sociales. 
CG9 Capacidad para conocer el funcionamiento de los grupos, para desarrollar grupos y para trabajar en grupo y con grupos. 
CG10 Capacidad para utilizar, en el desempeño profesional, el potencial de las redes sociales.
2.3. Competencias transversales
CT2 Demostrar una competencia lingüística en castellano y, en su caso, en euskera equivalentes a un nivel C1 del "Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación" del Consejo de Europa

2.3.1- Competencias transversales propias de Trabajo Social

CT1 Capacidad para reunir e interpretar datos relevantes dentro de su área de estudio para emitir juicios que incluyen una reflexión sobre temas de índole social, científica o ética.

CT4 Capacidad para transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como especializado.

CT5 Habilidad para mostrar empatía y habilidades como el saber escuchar.

CT6 Habilidad para el desarrollo de habilidades interpersonales.

CT7 Habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios superiores con un alto grado de autonomía.

CT8 Capacidad de reflexión crítica.

CT9 Capacidad para trabajar en equipos multidisciplinares.

CT12 Capacidad para diseñar de manera creativa programas y planes de actuación.

CT13 Capacidad para expresarse de forma adecuada por escrito.

CT14 Capacidad para expresarse con facilidad de forma oral.

Up

Specific proficiencies

3.1. Competencias específicas

CE5 Capacidad para, tanto individualmente como en equipo reflexionar sobre su comportamiento y quehacer profesional, modificándolo si es necesario e identificando y sometiendo permanentemente a revisión sus propios límites personales y profesionales. 
CE9 Capacidad para asumir la responsabilidad de la adquisición continuada de conocimientos y destrezas.

3.2. Competencias específicas de Trabajo Social

CE1 Capacidad de comprensión de los conocimientos de las diversas áreas de estudio apoyándose en libros de texto actualizados e incluyendo aspectos que implican conocimientos avanzados en su campo de estudio.

CE2 Capacidad para aplicar sus conocimientos al desempeño del Trabajo Social de manera profesional y capacidad para poseer competencias que suelen demostrarse mediante la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas.

CE7 Capacidad para valorar y tener en cuenta la opinión de lass personas, familias, grupos y comunidades.

CE8 Capacidad para mostrar interés y preocupación por la resolución de problemas individuales y sociales.

CE14 Capacidad para  respetar la diferencia y desenvolverse en contextos interculturales.

3.3 Competencias específica del módulo Conocimiento Básico de las estructuras sociales y del comportamiento humano.

CEM5 Capacidad para, tanto individualmente como en equipo reflexionar sobre su comportamiento y quehacer profesional, modificándolo si es necesario e identificando y sometiendo permanentemente a revisión sus propios límites personales y profesionales.

CEM9 Capacidad para asumir la responsabilidad de la adquisición continuada de conocimientos y destrezas.

Up

Learning outcomes

Learning outcomes are the product of having mastered the basic, general and specific proficiencies. Three levels are established:

- Optimum: 100% of the proficiency acquired; at leat 75% fully mastered.

- Average: Acquisition of the majority of the proficiencies of the subject; mastery of the specific proficiencies

- Inadequate: insufficient acquisition of the specific proficiencies

Students will be considered "APTO" if their learning outcome is optimum or average.

Learning outcomes Content Activity Evalution method
R1  1,2,3,4  AF1,AF2,AF3,AF6     SE1,SE2     
R2  1,2,3,4  AF1, AF2,AF3,AF6  SE1,SE3,SE4
 R3  1,2,3,4  AF1,AF2;AF3  SE1,SE2,SE3,SE4
R4  1,2,3,4  AF2,AF3.AF4  SE2,SE3,SE4
R5 1,2,3,4 AF2, AF3, AF4 SE3, SE4
R6 1,2,3,4 AF1, AF2, AF3, AF4, AF6 SE2, SE3, SE4

R1- To cite and interpret relvant data in the field

R2- To describe and communicate information, ideas, problems and solutions. To identify the main theories, schools and approaches in the study of society. To recognice social problems and their consequences in daily life.

R3-To demonstrate an adequate level of social conscience, tolerance and respect. To apply knowledge preparing and presenting arguments and solving problems. Elaborate on the relevance of a social perspective.

R4- To analize and synthesize data and arguments. To analize the transformation of contemporary society.

 R5- To use and synthesize data and arguments for the contextualization of knowledge.

 R6- To interpret relevant data in order to reflect on releant social, scientifica or ethical topics. To use critical thinking and the capactiy to entertain alternative explanations.

Up

Methodology

TEACHING METHODS

Code Description
MD1 Lectures
MD2 Big group interaction
MD3 Medium group interaction
MD5 Individual interaction: tasks and guidelines for individual stuy

ACTIVITIES

Code Description Hours Face to face
AF1 Lectures 45 100
AF2 Practical classes 15 100
AF3 Preparation and presentation of individual papers 30 10
AF4  Individual study 50 0
AF5  Tutorials 5 100
AF6 Written or oral examinations 5 100

Up

Languages

English/Spanish /Euskara

Up

Evaluation

The evaluation of the Psychological Bases course focuses on students´ ongoing participation in both theoretical and practical activities. Both individual and group activities are evaluated, according to the following percentages:  

Code Description Weight  Recoverable
SE1  Course attendance and active participation. 5%  0%
SE2  Individual portfolio: Theoretical papers 20% 50%
SE3  Practical group assignments 15%  0%
SE4  Written or oral examination (final and/or partial). 60% 100%
  TOTAL 100% 70%

 More information on written exams:

*Written exams will consist of 40 multiple-choice questions. Correct answers will add 1 point, incorrect ones will subtract .25.

* The first partial exam will include modules I to IV-V, and will provide a 30% of the final course mark. In order to pass the exam, students are required to obtain 5 out of 10 possible points (20 out of 40). This exam will take place during the first days of November. The exact date will be decided by the professor.

* The second partial exam  (ordinary exam) will include modules IV-V to X, and will provide another 30% of the final course mark. In order to pass the exam, students will have to obtain 5 out of 10 possible points (20 out of 40). The exam date will be set by the Faculty of Human and Social Sciences..

* In order to pass the Psychological Bases course, both the first and the second partial need to be passed (no average will be calculated) .

* The students who fail one or both partial exams will be examined again during the extraordinary exam period. The extraordinary exam will consist of 40 multiple-choice questions on the contents that have not been passed yet (first or second partial exam, or a global exam if neither of them has been passed) and will take place on the date set by the Faculty of Human and Social Sciences. An exam that has been passed cannot be taken again in order to improve the mark.

*The marks from the continuous evaluation (course attendance and active participation, up to 5%; individual portfolio, up to 20%; practical group assignments, up to 50%) will only be added to the course mark if the exams are passed.

*The deadlines for the individual portfolio tasks and for the practical group assignments will be set by the professor. Papers presented after the established deadlines will not be accepted.

*In the case that a student has to repeat the course, s/he will have to present again individual portfolio tasks and group assignments. Previous year´s marks will not be taken into account.

Up

Agenda

Module 1: Information reception
1: Introduction to Psychology
2: Sensorial and perceptive processes

3: Attention

Module 2: Acquisition, storage and generation of information

4: Learning
5: Memory
6: Thinking

Module 3: Personal identity

7: Motivation and emotion
8: Personality

Module 4: Processes of social cognition

9: Social cognition

10: Attitudes and persuasion

Up

Bibliography

Access the bibliography that your professor has requested from the Library.


Basic readings
*Deaux, K., & Snyder, M. (Eds.) (2012). The Oxford Handbook of Personality and Social Psychology. New York: Oxford University Press.

*Gluck, M.A., Mercado, E., & Myers, C.E. (2016). Learning and memory. From brain to behavior (3rd edition).  New York: Worth Publishers.

*Masmoudi, S., Yun Dai, D., & Naceur A. (Eds.) (2012). Attention, representation, and human performance. An integration of cognition, emotion, and motivation. New York: Psychology Press.

*Sanz de Acedo Lizarraga, M.L. (2012). Psicología. Individuo y medio social. Bilbao: Desclée De Brouwer.

Complementary readings

Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria. Un enfoque integral. México: McGraw-Hill.
Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria. Un enfoque integral. México: McGraw-Hill.

Castillo Villar,M.D. (2009). La atención. Madrid: Pirámide.

Cuadrado, Guirado, I. y Fenandez Sedano, I. (Coords) (2007): Psicología Social. Madrid: Sanz y Torres.

De Diego Vallejo, R; Chico del Río, M. (2013). Prácticas de Psicología Social. Madrid: Pirámide.

De Torres,  J.S. (2006). Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: McGraw-Hill.

Díaz Gómez, J. M., Gámez Armas, E. (2010). Motivación y emoción: investigaciones actuales. Servicio de Publicaciones, Universidad de La Laguna.

Domínguez Sánchez, F.J. (2003). Guía Didáctica. Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: UNED.

Fernández-Abascal, E.G. (2010). Psicología de la emoción. Madrid:Univ. Ramón Areces.

Fernández-Abascal, E.G; Martín Díaz, M.D. y Domínguez Sánchez, F.J. (2001) Procesos Psicológicos. Madrid: Pirámide.

García Sevilla, J., y Fuentes Melero, L. (2010). Manual de psicología de la atención. Una perspectiva neurocientífica. Madrid: Síntesis.

Gaviria, E., Cuadrado, I. y López Sáez, M. (2009). Introducción a la Psicología Social. Madrid, Sanz y Torres.

Goldstein, E. B. (2006). Sensación y percepción. Madrid: International Thomson.
Gross, R. D. (2007). Psicología. La ciencia de la mente y la conducta. México: Manual Moderno.
Holyoak, K. J., y Morrison, R. G. (2005). The Cambridge handbook of thinking and reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.

Larsen, R. J., y Buss, D. M. (2005). Psicología de la personalidad: Dominios de conocimiento sobre la naturaleza humana. México DF: McGraw-Hill.

López Sáez, M. (2007). Fundamentos de la teoría de la disonancia cognitiva. En F. J. Morales, M. Moya, E. Gaviria, y I. Cuadrado (Eds.), Psicología social (pp. 517-534). Madrid: McGraw-Hill.
Myers, D. (2011). Exploraciones de la psicología social. Madrid: McGraw-Hill.

Palmero, F; Mestre, J.M. (2004). Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Mc Graw-Hill.
Pinel, J. P. J. (2007). Biopsicología. Madrid: Pearson.

Posner, M. I. (2011). Cognitive neuroscience of attention (2ª ed.). New York: The Guilford Press.

Santiago de Torres, J. (2006) Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Pirámide.

Sanz Aparicio, M.T. (2013). Psicología de la Motivación: Teoría y Práctica. Madrid: Sanz y Torres.

Tortosa Gil, F. (2006). Historia de la Psicología. Madrid: McGraw-Hill.

Zentner, J. y Antoni, M. (2014). Las cuatro emociones básicas. Barcelona: Ed. Herder.

Up

Location

Campus Arrosadía of the Public University of Navarra. For specific classroom, see the website of the Humanities and Social Sciences Faculty.

Up