Kodea: 306401 | Irakasgaia: NATURA INGURUNEAREN DIDAKTIKA HAUR HEZKUNTZAN | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Nahitaezkoa | Ikasmaila: 4 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
GANDIA PASCUAL, LUIS MARIA [Tutoretzak ] | PEREZ DE VILLARREAL ZUFIAURRE, MAIDER (Resp) [Tutoretzak ] | ||||
INSAUSTI MUJIKA, ITZIAR [Tutoretzak ] |
Didaktiko eta diziplinazkoa / Natura eta gizarte ingurunearen ezagutza eta bere didaktika
Irakasgai honek, tituluaren egiaztapenerako memorian biltzen diren ondorengo edukiak lantzen ditu:
Heziketa-modeloen analisia: konduktista, positibista, kognitibo eta konstruktibista. Haur Hezkuntza curriculuma. Natura Ingurunearen irakaskuntza prozesuak hobetzeko teknika instrukzionalak. Proposamen didaktikoak lantzea. Eduki hauek, Haur hezkuntzan Natura Ingurunearen ikaskuntza irakaskuntza prozesuak zerikusia duten alderdiak kontutan hartuta egituratzen dira. Helburu nagusia, haur hezkuntzako etapan zientzia esperimentalen eta natura ingurunearen ikaskuntza irakaskuntza eredu eta estrategiak ezagutu eta hausnartzeko gai egingo duten ikasleak prestatzea da, horretarako marko teoriko eta metodologiez hornituz.
I. Blokean, ikasleari hezkuntza eredu desberdinak ezagutzea, ikaskuntza esanguratsua eta ezagutzaren eraikitzea burutzeko tresnez hornitzea ahalbidetuko dion oinarri teorikoak ezartzen dira. Aldi berean, Natura ingurunearen didaktikan aplikatu ahal diren Haur hezkuntzako kurrikulumaren elementuak ezagutzea eta etapa honetan zientziaren hezkuntzaren balioak ebaluatu eta aztertzea.
II Blokean, natura ingurunearekin zerikusia duten oinarrizko edukiak landu eta Haur hezkuntzako ikasgelan praktikara eramateko proposamenak eta baliabideak eskaintzen dira.
2.1. OINARRIZKO GAITASUNAK
2. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testuliburu
aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketaalorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3. OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarakoabileziak garatu izatea.
2.2. GAITASUN OROKORRAK
1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
2. GO - Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.
3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea
eta giza eskubideentzako errespetua.
5. GO - Taldean hausnartzea arauak onartzeari buruz eta besteenganako errespetuari buruz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak, sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.
11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
2.3. ZEHARKAKO GAITASUNAK
2. Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakstea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
2. GE - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.
3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4. GE - Ikaskuntzako eta eskola bizikidetzako testuinguruei buruz gogoeta egitea. Behaketa sistematikoa egiten jakitea, ongi egindako lana baliozkotzea, arauak onartzea eta besteak errespetatzea.
5. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea.
10. GE - Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.
11. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
12. GE - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik.
Ikasketa emaitzak ikasleak materian lortuko dituen konpetentzien zehaztasuna dira. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: konpetentzien eta maisutasunaren % 100en haien % 75 eskuratzea, gutxienez.
- Erdia: materian nahi izandako konpetentzien gehiengoaren eskuratzea eta konpetentzia espezifikoei laguntzen dieten alderdi haietako maisutasuna titulua.
- Eskasa: tituluaren espezifikoak diren konpetentziei laguntzen dizkieten alderdien eskuratze gutxiegia.
Ikasle batek GAIA kalifikazioa lortzen du ikasketa ezin hobea edo erdia bada.
Ikasketaren emaitzak hurrengo taulan zehazten dira:
Ikasketaren emaitzak | Edukiak | Prestakuntza jarduerak | Ebaluazio tresna |
IE1. Natura ingurunearen didaktikan aplikatzen diren heziketa eredu ezberdinak, baita natura ingurunearen ikaskuntza/irakaskuntza prozesuen hobekuntzarako instrukzio teknikak ezagutu. | 1 Gaia, 2 Gaia | 1PJ,AF 2,AF 3,AF 4 | ET1, ET3 |
IE2.Natura ingurunearen didaktikan aplikagarriak diren Haur Hezkuntzako bigarren zikloko kurrikulumaren helburuak, edukiak eta ebaluazio irizpideak aukeratu | 3 Gaia | 1PJ. 2PJ | ET1, ET3 |
IE3Zientzia esperimentalen hezkuntza balioa ebaluatu, ikuspegi epistemologiko eta didaktikotik | 1 Gaia, 4 Gaia | 1PJ, 2PJ, 3PJ, AF 4, AF 5 | ET2, ET4 |
IE4Haur hezkuntzan zientzia esperimentalak lantzeko metodo zientifikoaren faseak ezagutu eta aplikatzen ditu | 4 Gaia | 1PJ, 2PJ, 3PJ | ET3, ET4 |
IE5Haur hezkuntzan ezagutza zientifikoak eskuratzeko zailtasunak aztertu | 4 Gaia | 1PJ, 2PJ, 3PJ | ET3, ET4 |
IE6Ingurune natural eta fisikoa ulertzeko oinarrizkoak diren edukien ikuspegi orokor bat eskuratu | 5 Gaia, 6 Gaia, 7 Gaia, 8 Gaia, 9Gaia | 1PJ, 2PJ, 3PJ, 4PJ, 5PJ. 6PJ | ET1, ET2, ET4 |
IE7Haur hezkuntzako ikasgelan zientzia esperimentalak lantzeko egokiak diren metodologia didaktikoei buruz hausnartu eta hauek aplikatu | 4 Gaia, 5 Gaia, 6 Gaia, 7 Gaia, 8 Gaia, 9 Gaia | 2PJ, 3PJ, 4PJ, 5PJ | ET3 |
IE8Haur hezkuntzako bigarren zikloan aplikatzeko natura ingurunearekin erlazioa duen proposamen didaktiko bat landu eta diseinatu, zeinak kurrikulumeko elementuak eta metodologia berritzaileak integratzen dituen | 3 Gaia, 4 Gaia, 5 Gaia, 6 Gaia, 7 Gaia, 8 Gaia, 9 Gaia | 2PJ, 3PJ, 4PJ, 5PJ | ET3 |
Kodea eta deskribapena
|
Izaera presentziala
|
Orduak
|
1. PJ Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak)
|
100
|
45
|
2. PJ Eskola praktikoak, edo, hala badagoko, kanpo praktikak (landa-praktikak)
|
100
|
15
|
3. PJ Lanak egitea, eta, hala badagoko, ahozko defentsa
|
10
|
30
|
4. PJ Ikaslearen ikasketa autonomoa
|
0
|
50 |
5. PJ Tutoretzak
|
100
|
5
|
6. PJ Ahozko edo idatzizko azterketak
|
100
|
5
|
Orokorra
|
|
150
|
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
Ikasketaren Emaitza | Ebaluazio tresna | Deskribapena | % | % Errekuperagarria |
IE1, IE2, IE6 | ET1 | Klaseko asistentzia eta parte hartzea | % 5 | Ez, % 0 |
IE3, IE6 | ET2 | Lan teorikoen aipamen eta sintesia | % 15 | Bai, % 10 |
IE1, IE2, IE4, IE5, IE7, IE8 | ET3 | Lan praktikoak: behaketa, proposamena, eta, bidezkoa bada, ebaluazioa | % 40 | Bai, % 20 |
IE3, IE4, IE5, IE6 | ET4 | Ahozko edo idatzizko probak, partzialak edo osokoak | % 40 | Bai, % 40 |
OSOTARA | % 100 | % 75 |
I BLOKEA: Oinarri teorikoak
1. Gaia: Heziketa-modeloen analisia: tradizionala (konduktista eta positibista) eta aurrerakoia (kognitibo eta konstruktibista). Paradigmaren aldaketa.
2. Gaia: Natura ingurunearen ikaskuntza-irakaskuntza prozesu hobekuntzarako teknika instrukzionalak eta metakognitiboak: kontzeptu-mapak, UVE diagrama, Ezagutzaren zuhaitza eta Cmap Tools software-a.
3. Gaia: Nafarroako Foru Erkidegoko Haur Hezkuntzako Curriculuma
4. Gaia: Ingure Naturalari eta esperimentazioari buruz ikastea eta irakastea haur hezkuntzan.
II BLOKEA: Irakaslearentzako edukiak eta baliabideak
5. Gaia: curriculumaren eta instrukzioaren diseinuan oinarritutako irakaskuntza-proposamena egitea, natura-inguruneko alderdi hautatuei dagokienez (6. Unibertsoa eta lurra, materia eta haren eraldaketak; 7. Natura eta izaki bizidunak; 8. Giza gorputza eta osasunerako hezkuntza eta 9. Ingurumen-hezkuntza)
5.1. Ingurune naturalari buruzko curriculum- eta instrukzio-diseinua egiteko jarraibideak.
5.2. Dagokion ezagutza-eredua egitea
5.3. Jendaurrean aurkeztea
Praktika didaktikoak: | Ingurune naturalari buruzko praktika esperientzialak: |
Hausnarketak | Naturan oinarritutako esku-hartzeak |
Rol jokoa: generoa eta eredu pedagogikoak | Unibertsoa: galaxiak, konstelazioak, astroak eta planetak |
Kontzeptu-mapen diseinua | Giza gorputza eta osasuna |
Proiektu didaktikoaren diseinua (Cmap Tools software-a) | Eboluzioaren misterioa |
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
10.1. Bibliografía básica
Fermin Mª González (2008, 2ª Edición) El mapa conceptual y el Diagrama UVE. Recursos para la Enseñanza Superior en el siglo XXI. Madrid: NARCEA
Documentos oficiales sobre el currículo de Educación Infantil en la Comunidad Foral de Navarra. Gobierno de Navarra. Departamento de Educación
Freire, H. (2011). Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Graó.
Mérida, R., Torres-Porras, J. Alcántara, J. (eds.) (2017). Didáctica de las ciencias experimentales en Educación Infantil, Un enfoque práctico. Ed. Síntesis, Madrid.
Pérez de Villarreal, M. (2022). Nuevas estrategias para la enseñanza de las ciencias naturales en educación superior. Aprendizaje significativo sostenible. Octaedro.
Quijano, R. (Coord.). 2016. Enseñanza de las Ciencias de la naturaleza en Educación Infantil. Ed. Pirámide,Madrid.
10.2. Bibliografía complementaria
Furman, M. 2016. Educar mentes curiosas: la formación del pensamiento científico y tecnológico de la infancia. XI Foro Latinoamericano de Educación. Santillana, Ciudad Autónoma de Buenos Aires.
González, F.; Ibáñez, F.; Casalí, J.;López, J. y Novak J. D.(2007, 2ª edición). Una aportación a la mejora de la calidad de la docencia universitaria: Los mapas conceptuales. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad Pública de Navarra.
Aldizkariak
Aula de infantil. Barcelona, GRAO
Alambique
Aula de Innovación educativa
Cuadernos de Pedagogía
Enseñanza de las Ciencias
Infancia y aprendizaje
Revista Eureka sobre enseñanza de las Ciencias
OHARRA. Bibliografia espezializatua eta orientazio egokiak, talde desberdinei emango zaizkie ezagueraren modeloa lantzeko aukeratutako gaien arabera.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.