Nafarroako Unibertsitate Publikoa



CastellanoEnglish | Ikasturtea: 2020/2021 | Beste urte batzuk:  2019/2020  |  2018/2019  |  2017/2018  |  2016/2017 
Gizarte Lanean Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 304103 Irakasgaia: KULTURA-ANIZTASUNA, OINARRIZKO ESKUBIDEAK BERDINTASUNA ETA HIRITARTASUNA
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 1 Iraupena: 1º S
Saila: Soziologia eta Gizarte Lana
Irakasleak:
URIBE OYARBIDE, JOSE MARIA   [Tutoretzak ] JASO ESAIN, XABIER   [Tutoretzak ]
FERNANDEZ RASINES, PALOMA (Resp)   [Tutoretzak ] UZKUDUN ALDALUR, IZASKUN   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Modulua:

Gizarte Estrukturen eta Giza Portaeraren Oinarrizko ezagutza

 

Gaia:

Antropologia

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Mendebaldeko gizarte postindustrialetan gero eta arruntagoa den identitate eta kultur zein gizarte esparruko aniztasunaren garaiotan, aniztasun horiek sortzen dituen arrazoien identifikaziora eta haien gaineko hausnarketa kritikora ikasleak, hurbildu nahi ditu irakasgaiak. Ezberdintasunaren eraikuntzara eta gure errealitate soziokulturalean daukan garrantzia eta balioetara hurbiltzea, irakasgaiaren helburuak dira.

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. Oinarrizko Gaitasunak:

 

1.OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu- liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa- alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea

3.OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.

4.OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.
 
2.2. Gaitasun Orokorrak:
1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
2. GO -Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.
5. GO - Taldean hausnartzea arauak onartzeari buruz eta besteenganako errespetuari buruz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak,sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.
6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan,egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea.  Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea
8. GO - Haurren dietetikaren eta higienearen hastapenak ezagutzea. Laguntza goiztiarraren hastapenak eta lehen haurtzaroko prozesu psikologikoak, ikaskuntza prozesuak eta nortasunaren eraikuntzari buruzkoak ulertzen laguntzen duten oinarri eta garapenak ezagutzea.
9. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea
11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak direnkalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea
 

Gora

Berariazko gaitasunak

Gaitasunen azalpen ofizialaren eta itzulpenaren zain

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasketaren emaitzak Edukiak Jarduera Hezigarriak Ebaluazio tresnak
Kulturaniztasun egoeratan Antropologiak erabiltzen dituen oinarrizko kontzeptuak ezagutu eta ulertu 1,2,4,5,6,7 gaiak 1.PJ, 2.PJ, 3.PJ, 4.PJ, 6.PJ 1.ET, 2.ET, 3.ET, 4.ET
Kulturaniztasuna kudeatze eredu nagusiak ezagutu eta ulertu 8. gaia 1.PJ, 2.PJ, 3.PJ, 4.PJ, 6.PJ 1.ET, 2.ET, 3.ET, 4.ET
Aniztasun soziokulturalari dagozkion legeri espainarra eta europearraren oinarriak ezagutu 3. gaia 1.PJ, 2.PJ, 3.PJ, 4.PJ, 6.PJ 1.ET, 2.ET, 3.ET, 4.ET
Edozein motatako entzunlegoari ezagutzak transmitizeko antolatzen jakin 1-8 gaiakPraktikak 2.PJ, 3.PJ 3.ET
Elkarbizikidetasuna sustatzeko eta gizabanakoen zein kolektiboen eskubideak errespetatzearren ezagupen antropologikoak ezarri. 1-8 gaiak. Praktikak 2.PJ, 3.PJ 1.ET, 3.ET
Edozein motako aniztasunarekin lotura duten egoera arazotsuak aurreikusi, identifikatu eta aztertu 2,4,5,6 gaiak 1.PJ, 2.PJ, 3.PJ, 4.PJ 3.ET
Testu zientifikoak zein edozein motatakoak aztertu eta laburtu, beti ere jarrera kritiko edukiz 1-8 gaiak 2.PJ, 3.PJ 2.ET, 3.ET,

Gora

Metodologia

5.1.Irakas Metodologia:

Kodea Deskribapena
1.IM Azalpen magistrala osoko bilkuretan.
2.IM Elkarreragina talde handian.
3.IM Elkarreragina talde ertainean.
4.IM Elkarreragina talde txikian.
5.IM Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak.

 

5.2. Jarduera hezigarriak:

 

Kodea Deskribapena Orduak Izaera presentziala Izaera Ez presentziala
1.PJ Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) 30 100 0
2.PJ Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak). 22.5 100 0
3.PJ Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. 40 10 90
4.PJ Ikaslearen ikasketa autonomoa. 50 0 100
5.PJ Tutoretzak 1.5 100 0
6.PJ Ahozko edo idatzizko azterketak. 6 100 0

Gora

Hizkuntzak

Euskaraz. B2 Maia gomendatzen da.

Gora

Ebaluazioa

 

 

Ikasketaren emaitzak Ebaluazio Ekintzak (*) Pisua (%) Berreskurapen izaera (%)
Kulturaniztasun egoeratan Antropologiak erabiltzen dituen oinarrizko kontzeptuak ezagutu eta ulertu EE1 EE4 3 5 0 5
Kulturaniztasuna kudeatze eredu nagusiak ezagutu eta ulertu EE1 EE4 3 5 0 5
Aniztasun soziokulturalari dagozkion legeri espainarra eta europearraren oinarriak ezagutu EE2 5 0
Edozein motatako entzunlegoari ezagutzak transmitizeko antolatzen jakin EE4 10 10
Elkarbizikidetasuna sustatzeko eta gizabanakoen zein kolektiboen eskubideak errespetatzearren ezagupen antropologikoak ezarri. EE1 EE2 EE3 5 10 10 0 10 10
Edozein motako aniztasunarekin lotura duten egoera arazotsuak identifikatu eta aztertu EE2 EE3 EE4 4 5 10 0 5 5
Testu zientifikoak zein edozein motatakoak aztertu eta laburtu, beti ere jarrera kritiko edukiz EE2 EE3 EE4 5 10 10 5 5 10
GUZTIRA   100 70

(*) 1.EE Klasera, edo, hala badagokio, ikastetxera joatea eta bertan parte hartzea; 2.EE Aipamen eta laburpenei buruzko lan teorikoak; 3.EE Lan praktikoak: behaketa, proposamena, eta, bidezkoa bada, ebaluazioa; 4.EE Ahozko edo idatzizko probak, partzialak edo osokoak.

Ebaluazio-tresna bakoitza bereizita gainditu beharko da. Horri buruzko

xehetasunak irakasleak ikasgelako programan adieraziko ditu.

Gora

Gai-zerrenda

            1. Gaia: Gizarte eta Kultura Antropologiari sarrera

            2. Gaia: Kultura

            3. Gaia: Eskubideak, Hiritartasuna eta Berdintasuna

            4. Gaia: Arraza eta Etnizitatea

            5. Gaia: Generoa

            6. Gaia: Hizkuntza

            7. Gaia: Erlijioa

            8. Gaia: Multikulturalismoak.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


11.1. Oinarrizko Bibliografia

Amezaga, J. (1998). Kultura eta Kultur politikaz. Jakin, (105), 91-95. http://www.jakin.eus/show/4305c834da6d84e5acadfa2af920b4d8f7debacb

Ayala, F., Cela Conde, C. J. (2001). Senderos de la evolución humana. Madril: Alianza editorial.

Basterretxea, I. (2009). Kultura kontzeptuaren inguruan. Bilbao: Deustoko unibertsitatea.

Baztarrika, P. (2011). ¿La evolución de la promoción del euskera? La protección de las lenguas minoritarias en Europa. Vitoria-Gasteiz: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.

Baztarrika, P. (2011). "The evolution of the basque revival Minority Language¿. Protection in Europe: Into a New Decade. Brussels: Council of Europe.

Castells, M. (2003ko otsailaren 18a). ¿El poder de la identidad?. El País.

http://elpais.com/diario/2003/02/18/opinion/104552280_850215.html

Castells, M. (2005eko azaroaren 5a). ¿La importancia de la identidad?. La Vanguardia.

http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2005/11/05/pagina-29/42848329/pdf.html


Delgado, M. (2002). "¿Quién puede ser 'inmigrante' en la ciudad?. VV.AA. Exclusión social y diversidad cultural (9-24 or.). Donostia: Gakoa.

Esteban, M. L. (2011). Critica del pensamiento amoroso. Barcelona: Ediciones Bellaterra.

Etxeberria, X. (2004). Sociedades multiculturales. Bilbao: Ed. Mensajero.

Fernández de Larrinoa, K. (2008). Apunte pertsonalak. Antropologia soziokulturalari buruzko idazkiak. Iruña: Nafarroako Unibertsitate Publikoa. 

Giménez Romero, C. (2000). Evolución y vigencia del pluralismo cultural: del multiculturalismo a la interculturalidad. In M. Casáus eta C. Giménez (arg.). Guatemala hoy: reflexiones y perspectivas interdisciplinares. México: UAM.

Irujo, X.; Urrutia I. (2008). Basque in the Foral Community of Navarre (CFN). In G. Totoricagüena eta I. Urrutia. The legal status of the basque language today: one language, three administrations, seven different geographies and a diaspora (197-220 or.). Donostia / San Sebastian: Eusko Ikaskuntza - Sociedad de Estudios Vascos - Society for Basque Studies,.

 

Juliano, D. (2006). La escuela y las niñas que han venido de lejos. Hitzaldia 1er Congrés Internacional d'Educació a la Mediterrània. Palma de Mallorca.

Kerbo, H. (2003). La estratificación social en las sociedades humanas: la historia de la desigualdad. In Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica, comparada y global. (47-76 or.). Madril: McGraw-Hill.

Kottak, C. (2011). Antropología cultural. México DF: McGraw-Hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=413375

Kottak, C. (2014). Cultural Anthropology: Appreciating Cultural Diversity (15. arg.). New York: McGraw-Hill.

Maalouf, A. (1998) "Domesticar a la pantera", Identidades asesinas. (127-168 or.). Madril: Alianza,.

Miller, B. (2011). Antropología social. Madril: Pearson/Uned.

Moreno Feliu, P. (2014). De lo lejano a lo próximo: encrucijadas antropológicas. Madril: Editorial universitaria Ramón Areces. 

Stavenhagen, R. (2006). ¿La presión desde abajo: derechos humanos y multiculturalismo?. In D. Gutiérrez (koord.): ¿Multiculturalismo: perspectivas y desafíos? Mexiko D.F : Siglo Veintiuno, Universidad Nacional Autónoma de México: El Colegio de México.

Sen, A. (2007). Identidad y violencia. Madrid: Katz editores. 

Suárez-Navaz, L. eta Aída Hernández, R. (arg.). (2008): Descolonizando el feminismo. Teorías y prácticas desde los márgenes. Madril: Ediciones Cátedra. 

Subirats, M. eta Tomé, A. (2007): Balones fuera, Reconstruir los espacios desde la coeducación. Bartzelona: Ediciones Octaedro. 

11.2. Sakontze Bibliografia

Álvarez, I. (2002). La construcción del inintegrable cultural. De Lucas, J. eta Torres, F. (arg.). Inmigrantes: ¿cómo los tenemos?. Madril: Talasa.

Appadurai, A. (2007). El rechazo de las minorías. Ensayo sobre la geografía de la furia. Barcelona: Tusquets.

Arsuaga, J.L. (2009). Lágrima por un niño neandertal. El naturalista en su sillón (25-33 or.). Madril: Temas de hoy.

Arsuaga, J.L. (2009). La puerta del campo. El naturalista en su sillón (39-44 or.). Madril: Temas de hoy.

Ayala, F. eta Cela Conde, C. J (2001). Senderos de la evolución humana. Madril: Alianza editorial.


Bacete, R. (2017). Nuevos hombres buenos. La masculinidad en la era del feminismo. Bartzelona: Península.

Baumann, G. (2001). El enigma multicultural. Barcelona: Paidós.

Bessis, S. (2001). Occidente y los otros Historia de una supremacía. Madril: Alianza. Editorial.

Buruma, I. (2006). Asesinato en Amsterdam. Bartzelona: Debate.

Castells, M. (2003): ¿La era de la información?. II Bilduma. El poder de la identidad. (34- 40. or.). Madril: Alianza Editorial.

Cobo, R. (1995). Género. ¿Diez palabras clave sobre mujer?. Lizarra: Verbo Divino.

Coelho, E. (2006). Enseñar y aprender en escuelas multiculturales. Una aproximación integrada. Bartzelona: Horsori Editorial, 309.

Corm, G., (2004). La fractura imaginaria. Las falsas raíces del enfrentamiento entre Oriente y Occidente. Bartzelona: Tusquets.

De Lucas, J., (2003). Globalización e identidades. Claves políticas y jurídicas. Bartzelona: Icaria.

De Miguel, J. M. (1996). Auto/biografías. Cuadernos Metodológicos, 17. Madril: CIS.

Del Valle, T. (koord.) (2000). Perspectivas feministas desde la antropología social. Madril: Ariel.

Diller, J.V. (2007). Cultural Diversity: A Primer for the Human Services (4. arg.). Belmont, CA: Brooks/Cole.

García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados: Mapas de la interculturalidad. Bartzelona: Editorial Gedisa. 

Gorostitzu Mujika, A. (2012). Aldamenekoa. Donostia: Elkar. 

Guillaumin, C. (1993). Ya lo sé pero... o los avatares de la noción de raza. Archipiélago, 12, 52-60.

Imaz, E. (ed.) (2008). La materialidad de la identidad. Donostia-San Sebastián: Ariadna Editorial.

Jociles, M. I. eta Franzé, A. (koord.) (2008). ¿Es la escuela el problema? perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación. Madrid: Trotta.

Juliano, D. (2001). La prostitución: el espejo oscuro. Barcelona: Icaria.

Kerbo, H. (2003). La estratificación social en las sociedades humanas: la historia de la desigualdad. Estratificación social y desigualdad. El conflicto de clases en perspectiva histórica, comparada y global (47-76 or.). Madril: McGraw-Hill.

Kocke, U. et al (arg.) (2012). A Companion to the Anthropology of Europe. London: Wiley-Blackwell.

Kottak, C. P. eta Kozaitis, K. A. (2012). On being different: Diversity and multiculturalism in the North American mainstream. New York: McGraw-Hill Humanities Social.

https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=413373

Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Una teoría liberal de los derechos de las minorías. Barcelona: Paidós.

Larrañaga, M. eta Jubeto Y. (ed.). (2011). La cooperación y el desarrollo humano local. Retos desde la equidad de género y la participación social. Bilbao: Hegoa. 

http://publicaciones.hegoa.ehu.eus/uploads/pdfs/92/La_cooperacion_y_el_desarrollo_humano_local.pdf?1488539243

Laburthe-Tolra, P. eta Warnier, J.P. (1998). Etnología y Antropología. Madril: Akal.

Lombard, J. (1997). Introducción a la etnología. Madril: Alianza.

Maalouf, A. (1999). Identidades asesinas. Madril: Alianza.

Maquieira, V. (arg.) (2010). Mujeres, globalización y derechos humanos. Madril: Cátedra.

Moreno Feliu, P. (2010). Encrucijadas antropológicas. Madril: Editorial universitaria Ramón Areces.

Perales Díaz, J. A. (2004). Fronteras y contrabando en el Pirineo occidental. Pamplona: Gobierno de Navarra.

Prat, J. (coord.) (2004). I¿ això és la meva vida. Temes d´Etnologia de Catalunya, 9. Bartzelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura.

Roca Martínez, B. (koord.). (2008). Antropología y anarquismo. Relaciones e influencias mutuas entre la antropología social y el pensamiento libertario. Madrid: La Malatesta.

Sartori, G. (2001). La sociedad multiétnica. Madril: Taurus. 

Ore, T.E. (2009). The Social Construction of Difference and Inequality: Race, Class, Gender, and Sexuality (5. arg.). New York: McGraw ¿Hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=409183

Stolcke, V. (1992) ¿Es el sexo para el género como la raza para la etnicidad? In Mientras Tanto (48).

Suárez-Navaz, L.  Macià, R. eta  Moreno, Á. (arg.). (2007). Las luchas de los sin papeles y la extensión de la ciudadanía. Perspectivas críticas desde Europa y Estados Unidos. Madril: Traficantes de sueños. 

Taylor, Ch. (2009). El multiculturalismo y ¿la política del reconocimiento?. Mexiko: Fondo de cultura económica. 

 

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora