Course code: 72083 | Subject title: International Seminar | ||||
Credits: 6 | Type of subject: Optative | Year: 2 | Period: 2º S | ||
Department: Social Work | |||||
Lecturers: | |||||
FERNANDEZ RASINES, PALOMA [Mentoring ] | ZUGASTI MUTILVA, NEREA [Mentoring ] |
Among the specialization objectives pursued by our Master Degree in Social Welfare there is the need to deepen on the recent processes of transformation of social policies (the restructuring of welfare mechanisms, debates and challenges posed by new social risks such as exclusion, aging or migration). This subject aims to contrast our institutional procedures regarding the structure of Welfare State services with those of a different economic, ideological and political context such as the ones from Central Europe. To do so, we German case as paradigmatic, with a larger GDP, a more centralized structure than the Spanish one and a Protestant tradition regarding the construction of mutual solidarity. The students, with the guide of teachers from the University of Niederhein and the UPNa, will attend a 2-week joint meeting with students from both institutions that will take place in April/June in Pamplona and Mönchengladbag. Similarities and differences of theoretical frameworks and social intervention tools will be also discussed.
The meeting has a theoretical-reflective character and aims to provide postgraduate students with the precise cognitive and analytical tools both to understand the current context in which professional intervention is developed and to collaborate in the evaluation, analysis and design of social policies. Moreover, this subject must provide keys to understand and analyze the specialization routes (migrations, gender) placing them in the general context of transformation of social policies.
The context of global economic crisis that had a special significance in our country has intensified some of the processes of transformation of the social policies already initiated in the last decades. Our object of study is a dynamic object. This moment is especially both intense and sensitive for analyzing the transformations of social policies
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1G Ejercer eficazmente la interlocución en las redes sociales promoviendo vínculos entre individuos, familias y organizaciones sociales para reforzar las estrategias de cooperación, ayuda y colaboración dirigidas a personas y grupos vulnerables.
2G Asesorar en la resolución de problemas en los contextos sanitarios, sociales y educativos.
3G Colaborar en y desde las instituciones con individuos, familias y comunidades, con la finalidad de mejorar los niveles de salud y bienestar social.
4G Diseñar y planificar con eficiencia entornos familiares e institucionales adecuados a las nuevas demandas de las personas dependientes, siguiendo estrategias sociales pertinentes y primando criterios de prevención, eficacia, accesibilidad universal y diseño para todas las personas.
5G Ejercer la práctica de la mediación con ecuanimidad como estrategia de intervención destinada a la resolución de conflictos a nivel interpersonal, grupal y organizacional.
6GLiderar de modo democrático la intervención social en la comunidad, dirigiendo y gestionando servicios y equipamientos sociales, favoreciendo la participación ciudadana, la reorganización social y la autogestión.
7G Asesorar en el análisis, planificación estratégica y aplicación de políticas de bienestar social y gestionar los servicios de bienestar.
8G Diseñar, planificar y aplicar sistemas de evaluación de programas y servicios sociales.
9G Conocer en profundidad y aplicar la metodología y las técnicas de investigación participativa en la búsqueda de soluciones a los problemas sociales.
10G Coordinar y dirigir integralmente equipos multiprofesionales.
11G Dominar el manejo de las técnicas de investigación cuantitativa y cualitativa y aplicarlas en el diagnóstico y en la intervención social.
12G Observar, analizar críticamente y reflexionar sobre los cambios sociales y su impacto en los distintos grupos, para poder diseñar nuevos contextos y espacios de intervención.
13G Aplicar la perspectiva de género y la competencia intercultural de manera crítica en la gestión de políticas públicas y en la metodología de intervención para su inclusión transversal en planes, programas y proyectos locales y sectoriales.
14G Conocer y evidenciar los procesos de construcción sociocultural de individuos y grupos vulnerables para intervenir en los contextos sociales, sanitarios, educativos e institucionales que los propician.
15G Integrar los conocimientos teóricos adquiridos con las propuestas prácticas de intervención social.
16G Presentar y defender en público los proyectos personales o colectivos.
17G Conocer el proceso de investigación, su aplicación a las ciencias sociales y su utilización en la práctica profesional.
Learning activity |
In-class hours |
Autonomous studyh hours |
A-1 Master class in plenary |
10 |
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A-2 Visiting programs and social services |
10 |
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A-3 Interaction and discussion |
20 |
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A-4 Individual assignment preparation |
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40 |
A-5 Student’s autonomous learning |
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60 |
A-6 Tutorials |
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10 |
Total |
40 |
110 |
Learning outcome |
Evaluation tool |
(%) |
Make ups |
Professional international exchange |
Class diary about In-class Participation |
50 |
None |
Applying theories to work |
Oral presentations |
25 |
By means of Ordinary exam |
Conceptualizing from the practice |
Written asignments |
25 |
By means of Ordinary exam |
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100 |
50 |
To be updated soon
Social Intervention methologies and strategies in Spain and Germany
Teoretical discussions, milestones and good practices in Spain and Germany
Norms and regulations in both countries as they frame inter-agency connections and coordination within their Welfare models
Access the bibliography that your professor has requested from the Library.
To be updated soon