Modulua/Gaia
Modulua: Oinarrizko zientziak.
Irakasgaia: Psikologia.
Gora
Deskripzioa/Edukiak
Psikologia zientzia den aldetik. Baliabide metodologikoak jokabidearen eta giza portaeraren ikerketan. Gizakiaren erantzuna, inplikazio biologikoak, pertsonalak, sozialak eta kulturalak, prebentziorako jarduerak eta zainketak ezartzea. Portaeraren aldagaien eta prozesu psikologikoen arteko erlazioa. Pertsonaren garapena eta eboluzioa. Egoera eta testuinguru ezberdinetara egokitzeko gaitasuna.
Gora
Gaitasun orokorrak
Gaitasun orokor hauek dira ikasle bakoitzak iritsi beharko lituzkeenak irakasgai honetan:
Oinarrizko gaitasun hauek (CB) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
CB1. Ikasle bakoitzak demostratzea jakite maila handia daukala Erizaintzaren arloan, eta jakite hori ulertzen duela. Oinarria bigarren hezkuntza orokorrean izan duen prestakuntzan hartua edukiko badu ere, jakite hori handiagotu egin behar da, ikerketa arloko abangoardiatik heldu diren dokumentu iturri aurreratuak erabiliz.
Zeharkako gaitasun hauek (CGT) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
CGT1. Analisia eta sintesia egiteko ahalmena.
CGT5. Ikasteko ahalmena.
CGT9. Ideia berriak sortzeko ahalmena.
CGT10. Problemak ebazten jakitea.
CGT13. Pertsonen arteko trebetasunak.
CGT15. Diziplina arteko talde batean lan egiteko ahalmena.
CGT16. Gaian adituak ez diren pertsonekin komunikatzeko gaitasuna.
Gora
Berariazko gaitasunak
Oinarrizko prestakuntza komuneko gaitasun espezifiko hauek (ECB) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
ECB11. Osasun zainketei buruzko informaziorako eta komunikaziorako teknologiak eta sistemak aplikatzen jakitea.
ECB12. Identifikatzen jakitea zein diren pertsonen erantzun psikosozialak osasun egoera ezberdinetan (bereziki gaixotasun eta sufrimendu egoeretan), eta aukeratzen jakitea zein diren ekintza egokiak halakoetan laguntzeko
Gora
Ikasketaren emaitzak
Erizaintzako Zientzietako gaitasun espezifiko hauek (E) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
E1- Psikologia eskola nagusiak identifikatzea.
E2- Oinarrizko prozesu psikologikoak Nerbio Sistemarekin duten erlazioa identifikatzea.
E3- Osasun eta gaixotasun egoeretako oinarrizko prozesu psikologikoak deskribatzea.
E4- Oinarrizko prozesu psikologikoak ebaluatzeko modu nagusiak azaltzea.
E5- Determinatzea zein den erlazioa bakoitzak hartu dituen jakiteen eta erizaintzako lanbidearen artean.
E6- Prozesu psikologikoetako oinarrizko alterazioak bereiztea: afasiak, amnesiak, pentsamenduaren alterazioak, arretaren eta pertzepzioaren defizitak.
E7- Talde laneko prozesuak sortzea bakoitzak hartu dituen jakiteak aplikatzeko kasu praktikoak ebaztean.
E8- Erizaintzako lanbidean bakoitzak hartu dituen jakiteak praktikan aplikatzeko prozesuak definitzea.
Gora
Metodologia
Irakaskuntza-metodologiak |
Ordu presentzialak |
Ordu presentzialen kopurua |
Klase magistralak |
42 |
|
Praktikak / mintegiak / lantegiak |
14 |
|
Jarduera orohartzaileak / Azterketak |
4 |
|
Ikaslearen lana |
0 |
90 |
Guztira |
60 |
90 |
Gora
Ebaluazioa
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) |
Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
E1-E2-E3-E4-E5-E6-E8 |
Idatzizko proba objektiboak* |
%70
|
Idatzizko probaren bidez berreskura daiteke |
Azkeneko kalifikazioan ponderatu ahal izateko gutxieneko nota = 4 |
E6-E7-E8 |
Talde lana eta ahozko aurkezpena ** |
%15 |
Ez |
Ez |
E3-E4-E5-E6-E7-E8 |
Banakako zorroa*** |
%15 |
Idatzizko probaren bidez berreskura daiteke |
Azkeneko kalifikazioan ponderatu ahal izateko gutxieneko nota = 1 |
Ebaluazio metodologia etengabeko ebaluazioan oinarritzen da.
Bakarkako eta taldekako lanak irakasleek esleitutako egunetan baino ez dira onartuko.
* Notaren % 70: 30 galderako aukera anitzeko azterketa, 3 erantzun aukerarekin. Akatsak 0,5 zigortuko dira bakoitza. Irakasgaia gainditzeko beharrezkoa izango da idatzizko proban 7tik 4koa lortzea.
**Notaren % 15: Gai baten bibliografia-berrikuspenaren talde-lana. Gehienez 5 laguneko taldeetan egingo da.
***Notaren % 15: Banakako portafolioa. Saio praktikoen ebaluazioa portafolio indibidual baten aurkezpenaren bidez egingo da, saioetan egindako lana banakakoa edo taldekoa izan den kontuan hartu gabe. Banakako portfolioak saio praktiko bakoitzari buruzko galdera sorta bat izango du, ikasleek behar bezala erantzun eta berehala bidali beharko dituztenak.
Irakasgaiaren azken kalifikazioa proposatutako jarduera ezberdinetan lortutako puntuazioak batuz lortuko da.
Atal bakoitzean eskatutako gutxieneko puntuazioak lortzen badira bakarrik egingo da batura.
Etengabeko ebaluazioa gainditu ez duen orok, Unibertsitateak horretarako adieraziko dituen egunetan konpentsazio azterketa egiteko eskubidea izango du.
Idatzizko proba berreskuratzeko azterketak ohiko azterketaren ezaugarri berberak izango ditu. Berreskuratzeko puntuazio-sistemak etengabeko ebaluaziorako bezala funtzionatzen du.
Banakako zorroa eten duen orok eskubidea izango du zati hori berreskuratzeko, aipatutako zorroaren ezaugarri berberak izango dituen zorro berri bat prestatuz.
Gora
Gai-zerrenda
I. MULTZOA: GIZA PORTAERAREN AZTERKETARAKO SARRERA
1. GAIA: Psikologia Zientzia Gisa
2. GAIA: Jokabidearen Oinarri Biologikoak.
3. GAIA: Garapen Historikoa eta Eskola Psikologikoak
II. MULTZOA: OINARRIZKO PROZESU PSIKOLOGIKOAK.
4. GAIA: Sentsazioa eta Pertzepzioa
5. GAIA: Arreta
6. GAIA: Ikaskuntza
7. GAIA: Oroimena
8. GAIA: Kognizioa, Hizkuntza eta Pentsamendua
9. GAIA: Motibazioa eta Emozioa
III. MULTZOA: PSIKOLOGIA ETA OSASUNA
10. GAIA: Estresa eta Osasuna
11. GAIA: Osasun Mentala
12. GAIA: Erronka Berriak Psikologian eta Osasunean
Gora
Praktika esperimentalen programa
Ez da aplikatzekoa.
Gora
Bibliografia
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Oinarrizkoa Bibliografia
- Baile Ayensa, J. I. (2018). Psicología clínica y de la salud en adultos: manual de casos. Centro de Estudios Financieros.
- Delgado Losada, M. L. (Ed.) (2015). Fundamentos de psicología: para ciencias sociales y de la salud. Médica Panamericana.
- Mestre Nava, J. M., y Palmero Cantero, F. (Coords.) (2004). Procesos psicológicos básicos: una guía académica para los estudios en Psicopedagogía, Psicología y Pedagogía. McGraw-Hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=547818
- Morrison, V., y Bennett, P. (2008). Psicología de la salud. Pearson Educación. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521802
- Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G. R., y Lutz, C. (2014). Introduction to psychology. Cengage Learning.
- Sanz de Acedo Lizarraga, M. L. (Ed.) (2012). Psicología: individuo y medio social. Desclée De Brouwer. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=548601
- Uptom, D. (2012). Introducing Psychology for Nurses and Healthcare Professionals. Pearson Education. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=493317
- Vázquez, I. A. (2023). Manual de psicología de la salud. Pirámid
Bibliografia osagarria
- Alonso Morillejo, E., Pozo, C., y Martos, M. J. (2008). Intervención psicosocial y evaluación de programas en el ámbito de la salud. Formación Alcalá.
- Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria: un enfoque integral. McGraw-Hill. Ballesteros Jiménez, S. (2012). Psicología de la memoria. UNED.
- Ballesteros Jiménez, S. (2012). Psicología de la memoria. UNED.
- Bermúdez Moreno, J., Pérez García, A. M., Ruiz Caballero, J. A., Sanjuán Suárez, P., y Rueda Laffond, B. (2011). Psicología de la personalidad. UNED. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=471332
- Cibanal, J.L., et al. (2014). Técnicas de comunicación y relación de ayuda en Ciencias de la Salud (3ª ed.). Elsevier. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=490363
- Abril Alonso, Agueda del, et al. (2016). Fundamentos de psicobiología. Sanz y Torres.
- Díaz Gómez, J. M., y Gámez Armas, E. (2010). Motivación y emoción: investigaciones actuales. Universidad de La Laguna.
- Fontes de Gracia, S., García-Gallego, C., Quintanilla Cobián, L., Rodríguez Fernández, R., Rubio de Lemus, P., y Sarriá Sánchez, E. (2015). Fundamentos de investigación en psicología. UNED. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=520886
- García Sevilla, J., y Fuentes Melero, L. (2010). Manual de psicología de la atención: una perspectiva neurocientífica. Síntesis.
- Goldstein, E. B. (2011). Sensación y percepción (8ª ed.). Cengage Learning.
- Gross, R. D. (2012). Psicología: la ciencia de la mente y la conducta (5ª ed.). Manual Moderno.
- Hill, G. (2009). Psychology: through diagrams. Oxford University Press.
- Holyoak, K. J., y Morrison, R. G. (2005). The Cambridge handbook of thinking and reasoning. Cambridge University Press.
- Larsen, R. J., y Buss, D. M. (2022). Psicología de la personalidad: dominios de conocimiento sobre la naturaleza humana.McGraw-Hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=544233
- León, J. M. y Medina, S. (2002). Psicología social de la salud: fundamentos teóricos y metodológicos. Comunicación social Ediciones y publicaciones.
- Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Namy, L. L., y Woolf, N. J. (2011). Psicología: una introducción. Pearson. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521916
- Maldonado López, A. (2012). Aprendizaje, cognición y comportamiento humano. Biblioteca Nueva. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=402329
- Miller, G. A. (2016). Introducción a la psicología. Alianza.
- Morris, Ch. G., y Maisto, A. A. (2009). Psicología (13ª ed.). Pearson.
- Muñoz Marrón, E., y Periañez Morales, J. A. (2012). Fundamentos del aprendizaje y del lenguaje. Editorial UOC. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=495724
- Myers, D. (2011). Exploraciones de la psicología social. McGraw-Hill.
- Myers, D. C. (2011). Psicología. (9ª ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
- Nieto, Munuera, J., Abad Mateo, M. A., Esteban Albert, M., y Tejerina Arreal, M. (2015). Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad. McGraw-hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521684
- Pickren, W. E. (2015). El libro de la psicología. Ilus Books.
- Pinel, J. P. J. (2006). Biopsicología. Pearson. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521798
- Posner, M. I. (Ed.) (2012). Cognitive neuroscience of attention (2ª ed.). The Guilford Press.
- Purves, D. (Dir.) (2016). Neurociencia (5ª ed.). Médica Panamerica.
- Sarafino, E. P. (2008). Health psychology: biopsychosocial interactions (6ª ed.). John Wiley & Sons.
- Schacter, C. L. (2007). Los siete pecados de la memoria. Ariel.
- Schalock, R. L., y Verdugo, M. A. (2003). Calidad de vida: manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Alianza Editorial.
- Triviño, M., Arnedo, M., y Bembibre, J. (Coords.) (2020). Neuropsicología a través de casos clínicos: evaluación y rehabilitación (2ª ed.). Médica-Panamericana.
Gora
Hizkuntzak
Euskara
(Ingelesez dauden material idatzi eta ikus-entzunezko batzuk ere erabiliko dira)
Gora