Kodea: 311502 | Irakasgaia: GIZARTE INGURUNEAREN DIDAKTIKA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Nahitaezkoa | Ikasmaila: 3 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
BENITO AGUADO, MARIA TERESA (Resp) [Tutoretzak ] |
Didaktiko eta disziplinazkoa / Natura eta gizarte ingurunearen ezagutza eta bere didaktika
2.1. Oinarrizko gaitasunak
1.OG ¿ Ikasleek datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea,arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
2.OG ¿ Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.
3.OG ¿ Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, etaberen ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
2.2. Gaitasun orokorrak
1.GO ¿ Haur Hezkuntzako curriculum¿arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.
2.GO ¿ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.
3.GO ¿ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea,planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan
4.GO ¿ Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta
kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.
5. GO ¿ Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea..
6.GO ¿ Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duenikus¿entzunezko informazioa aukeratzea.
2.3. Zeharkako gaitasuna
2.ZG ¿ Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna:ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
1. GE Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculum edukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodologia eta ebaluazio¿irizpideak ezagutzea.
2. GE Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.
3. GE Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.
8. GE Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
9. GE Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.
10.GE Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.
11.GE Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
12.GE Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
-Ezin hobea: gaitasunen %100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75eta gutxienez ere.
-Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dogozkien gaietan.
-Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Ikasketa Emaitzak | Edukiak | Jarduera Hezigarria | Ebaluazio Tresna |
IE1. Gizarte zientzien didaktika osatzen duten alorrak ezagutzea, ikerketaren egoera eta heuren implikazioa Haur Hezkuntzako maisuen formakuntzan ezagutzea | 1 Gaia | JH1,JH2, JH4,JH5 | Portafolio a |
IE 2. Haur Hezkuntzako curriculumean Gizarte-Zientziak eta diziplina hauen berezko edukiak identifikatzea, eta era berean, Ingurunearen Ezaguera alorraren balio hezigarria etapan identifikatzea. | 2 Gaia | JH1,JH3,JH5 | Proiektua. Ezaguera-Modeloa |
IE 3. Espazioen eta denboraren eraikuntzak eskuratzeko zailtasunak aztertzea, gaiari buruzko ekarpen berriak kontuan hartuta. | 3 Gaia | JH1, JH3, JH4, JH5, JH6 | Proiektua. Ezaguera-Modeloa Ebaluazio proba |
IE 4. Haur Hezkuntzako Ingurunearen Ezaguera arloa era holistikoan eta globalizatuan lan egiteko heziketa-estrategia egokiak inplementatzea. | 4 Gaia | JH1, JH3, JH5, JH6 | Proiektua. Ezaguera-Modeloa Ebaluazio proba |
IE 5. Haur Hezkuntzan denbora/tenore soziala lan egiteko eta balio hezigarria hari eransteko ezaguerak lortzea. Haur Hezkuntzako Ingurunearen Ezaguera arloa era holistikoan eta globalizatuan lan egiteko heziketa-estrategia egokiak inplementatzea. | 5 Gaia | JH1, JH3, JH4, JH5, JH6 | Proiektua. Ezaguera-Modeloa Ebaluazio proba |
IE 6. Haur Hezkuntzan paisaia lantzeko ezaguerak lortzea eta balio|adore hezigarria hari eranstea. Haur Hezkuntzako Ingurunearen Ezaguera arloa era holistikoan eta globalizatuan lan egiteko heziketa-estrategia egokiak inplementatzea. | 6 Gaia | JH1, JH3, JH4, JH5, JH6 | Proiektua. Ezaguera-Modeloa Ebaluazio proba |
5.1. Irakas metodologiak
Kodea | Deskribapena |
1. IM | Azalpen magistrala osoko bilkuretan. |
2. IM | Elkarreragina talde handian. |
3. IM | Elkarreragina talde ertainean. |
4. IM | Elkarreragina talde txikian. |
5. IM | Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak. |
5.2 Jarduera hezigarriak
Kodea | Deskribapena | Orduak | Izaera presentziala |
1. PJ | Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) | 45 | 100 |
2. PJ | Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak). | 15 | 100 |
3. PJ | Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. | 30 | 10 |
4. PJ | Ikaslearen ikasketa autonomoa. | 50 | 0 |
5. PJ | Tutoretzak | 5 | 100 |
6. PJ | Ahozko edo idatzizko azterketak. | 5 | 100 |
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
IE1 | ES2 Lan indibiduala. Portfolio Lanak epean entregatu beharko dira. | %20 | Bai. Lana zuzenduta irakasleek adierazitako epeetan entregatuz. | Azken kalifikazioan haztatzeko gutxieneko nota=5/10 |
IE2, IE3, IE4, I5, IE6 | ES3 Talde lana. Ezagutza modeloa. | %40 | Bai. Lana zuzenduta irakasleek adierazitako epeetan entregatuz. | Azken kalifikazioan haztatzeko gutxieneko nota=5/10 |
IE3,IE4,IE5,IE6 | ES4 Ebaluazio proba. | %40 | Bai. Proba idatzia eginez. | Azken kalifikazioan haztatzeko gutxieneko nota=5/10 |
Ikasketa Emaitzak | Ebaluzaio Sistema | Pisua % | Izaera Berreskuragarria |
IE1 | ES2\ Lan indibiduala Portfolio | % 20 Lanak epean emango dira eta % 10 minimoa izanen da haztatu ahal izateko | Bai. Irakaslearen seinaleei jarraituz zuzendutako lana emanez. |
IE2, IE3, IE4, IE5, IE6 | ES3\Talde Lana. Ezagutza Eredua | %40 Entregatzekoak epean emango dira eta %20 minimoa izanen da haztatu ahal izateko | Bai. Irakaslearen seinaleei jarraituz zuzendutako lana emanez.. |
IE3, IE4, IE5, IE6 | ES4\Ebaluzaio proba | %40 Nota minimoa haztatu ahal izateko %20 | Bai. Proba idatziaz berreskuratuko da da |
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
11.1. Onarrizkoa
ARANDA, A. (2016) Didáctica de las ciencias sociales en Educación Infantil. Madrid: Síntesis
BASSEDAS, E. HUGUET, T. & OLÉ, I. (2002) Aprender y enseñar en educación infantil. Barcelona: Graó
BENEJAM, P. y HERNANDEZ, X. (2004) Las ciencias sociales, percepciones y procedimientos. Barcelona: Grao
BLAS VIDALES, A. et.al. (2005) Educación Infantil. Madrid: Mc Graw Hill.
BRILLANTE, P., y NEMETH K., (2022) Universal design for learning in the early childhood classroom: teaching children of all languages, cultures and abilities, birth-8 years, Routledge.
COOPER, H. (2002) Didáctica de la historia en educación infantil y primaria. Morata-MEC. Madrid
CUENCA, J.M & DOMÍNGUEZ, C. (2000). Un planteamiento socio histórico para educación infantil. El patrimonio como fuente para el trabajo de contenidos temporales. Iber, 23, 113-123
DOMÍNGUEZ CASTILLO, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación por competencias. Barcelona: Grao
EGAN, K. (1991).La comprensión de la realidad en la Educación Infantil. Madrid: Morata
EGAN, K. (1994). Fantasía e imaginación, su poder en la enseñanza. Madrid: Morata
FELIÚ TORROELLA, M., JIMENEZ TORREGROSA, L., ARBONES, G., BARDAVIO, A. & Calabuig, S. (2015). Ciencias sociales y educación infantil (3-6)¿: cuando despertó, el mundo estaba allí. Graó.
GUDÍN DE LA LAMA, E. (coord.) (2015). Didáctica de las ciencias sociales en Educación Infantil. Logroño: Universidad Internacional de La Rioja
HERNANDEZ CARDONA, F.X. (2012). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Barcelona: Grao
LÓPEZ-FERNÁNDEZ, J.L. & ALCÁNTARA MANZANARES, J., (2022) Didáctica del medioambiente en Educación Infantil: Síntesis.
PAGÈS, J. & SANTISTEBAN, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria.
Cuaderno Cedes, 30 (82), 281-309
PLUCKROSE, H. (1993). Enseñanza y aprendizaje de la historia. MEC-Madrid: Morata
PRATS, J. (2012). Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas. Barcelona: Grao
PRATS, J. & BUSQUETS, J. (2010). La didáctica del paisaje. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e
historia, 65, 5-6
TREPAT, C. A. & COMES, P (1997) El Tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Graó. Barcelona.
TREPAT, C.A. & RIVERO, P. (2012). Didáctica de la historia y multimedia expositiva. Barcelona: Grao
11.2. Osagarria
BADÍA, A. & GARCÍA, L. (2006). Incorporación de las TICs en la enseñanza y el aprendizaje basado en la elaboración colaborativa de Proyectos. RU&SC.Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(2), 42-54
CALVO MATURANA, A., MARTÍNEZ MAZA, Cl., ORTEGA CERA, A., & PRIERO BORREGO., L., eds. (2022) Fuentes para el estudio de la Historia de las Mujeres. Granada: Comares.
COBO BEDIA, R., (2005) El género en las ciencias sociales. Cuadernos de Trabajo Social 18 (2005): 249-58.
ESTEPA, J. (2009). Aportaciones y retos de la investigación en la didáctica de las ciencias sociales. Investigación en
la Escuela, 69, 19-30.
FONTAL MERILLAS, O. (2012). Patrimonio y educación: una relación por consolidar. Aula de Innovación Educativa,
208, 10-13
GARCÍA CORREA, A., ESCARBAJAL FRUTOS, A., & IZQUIERDO RUS, T.(2011) La formación del profesorado desde una perspectiva interdisciplinar. REIFOP, 14 (1), 27-42
GIL, J. & RIVERO, P. (2014). Somos romanos. Análisis de la experiencia de Trabajo por Proyectos en Educación
Infantil. Clío, 40. Disponible en http://clio.rediris.es
HERNANDEZ, F.X. (2011). Cartografía y concepto del espacio. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 67, 65-72
IZIZ ELARRE, R., & IZIZ ELARRE, A., (2021) Historia de las mujeres en Euskal Herria. A las puertas de la emancipación, siglo XIX., Txalaparta.
FALK, J. (2012). Lóczy, educación infantil . Octaedro.
Luri, Gregorio. (2020) La escuela no es un parque de atracciones. Una defensa del conocimiento poderoso. Ariel.
MALAGUZZI, L. & HOYUELOS, A. (2011). La Educación infantil en Reggio Emilia. Octaedro.
MARTÍNEZ DE P, Eduardo. (2018) El significado cultural de las montañas. Enseñanza de las ciencias de la tierra: Revista de la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 26, n. 1: 85-91.
MENDIOROZ , A. (2013). Trabajo por Proyectos y alumnado con altas capacidades: una experiencia formativa en la asignatura de Didáctica del medio Social. Clío, 39. Disponible en http://clio.rediris.es enlace a la biblioteca. http://www.unavarra.es/biblioteca
MONTESSORI, M., & SANCHIDRIÁN BLANCO, C. (2014). El método de la pedagogía científica: aplicado a la educación de la infancia. Biblioteca Nueva.
MONTESSORI, M. (2020). Ideas generales sobre mi método: manual práctico. Editorial CEPE.
OLCINA, J., y MOROTE SEGUIDO, A.F., (eds). (2022) La enseñanza de la geografía en el siglo XXI. Retos, recursos y propuestas docentes ante los nuevos desafíos globales. Universidad de Alicante.
Simón Rodríguez, Elena. (2017) La igualdad también se aprende. Cuestión de coeducación. Madrid: Narcea.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.