Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2025/2026 | Beste urte batzuk:  2024/2025  |  2023/2024 
Gizarte Lanean Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 304512 Irakasgaia: GIZARTE LANA ETA ADIMEN OSASUNA
Kredituak: 6 Mota: Aukerakoa Ikasmaila: Iraupena: 1º S
Saila: Soziologia eta Gizarte Lana
Irakasleak:
IDARETA GOLDARACENA, FRANCISCO (Resp)   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Modulua: Esku hartzeko esparru espezifikoak Gizarte Lanerako

Jakintzagaia: Aukerakoak

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Irakasgaia zortzi ataletan egituratuta dago. Lehenik eta behin, osasunarekin, adimen osasunarekin eta arlo horretako gizarte-lanarekin lotutako oinarrizko kontzeptuak lantzen dira. Ondoren, medikuntzaren eta psikiatriaren dimentsio soziala aztertzen da, bai eta adimen osasuneko gizarte-lanaren bilakaera historikoa ere. Gero, gaixotasun mentala, adimen osasuneko gizarte-lanaren funtzioak eta eskuragarri dauden baliabide eta programak jorratzen dira. Azkenik, adimen osasunaren arloan jardun profesionalarekin lotutako lege- eta etika-gai nagusiak aztertzen dira

Gora

Gaitasun orokorrak

 

02GO Ikasleek ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloan arrazoiak prestatuz eta defendatuz, eta arazoak konponduz demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
03GO Ikasleek ahalmena izatea datu garrantzitsuak biltzeko eta interpretatzeko (beren ikerketa arlokoak normalean) gai sozial, zientifiko edo etiko garrantzitsuei buruzko gogoeta barne hartuko duten iritziak emateko.
05GO Ikasleek geroko ikasketei autonomia maila handiarekin ekiteko beharrezkoak diren ikasteko trebetasunak garatu izana.

 

01OG Bere analisietan giza jokabidearen eta inguru sozialaren ezagutzak aplikatzen ditu.
02OG Errealitate sozialari, gizarteko problemei eta Gizarte Lanaren arloari buruzko jakintza sortzen du.
03OG Gizarte laneko langile gisa, beharrezkoak diren tresna kontzeptualak eta metodologikoak erabiltzen ditu jarduera guztietan (diagnostikoak, esku-hartzeak, azterketa sozialak eta politikak).
05OG Pertsona, familia, talde, erakunde eta komunitateen beharrak eta eskaerak bildu, balioetsi eta konpontzen ditu.
06OG Genero ikuspegia aplikatzen du esku-hartze sozialeko metodologian, ikuspegi hori tokian tokiko edo arloko plan, programa eta proiektuetan txertatzeko.
10OG Pertsonen, taldeen eta komunitateen arteko bitartekaritza egiten du gatazkak konpontzeko.
11OG Norbanakoen eta taldeen arteko ezberdintasunak errespetatzen ditu, eta badaki moldatzen kulturarteko inguruetan.
12OG Aukera berdintasunerako politiken beharra ulertzen eta transmititzen du.
15OG Badaki Gizarte lanean ari denean trebetasun profesionalak erabiltzen (enpatia, entzute aktiboa, autokonfiantza, komunikatzeko ahalmena, mugak jartzea, malgutasuna).
   
   
 

Gora

Berariazko gaitasunak

02GE Ahalmena izatea gizarte langileak esku jartzen duen arloan sortzen diren problemak eta behar sozialak identifikatzeko eta aztertzeko.
03GE Ahalmena izatea sareak garatzen laguntzeko, beharrei aurre egin behar zaienean eta planifikatu diren emaitzak gauzatzeko lan egin behar denean, aztertuz betiere sarbidea eta garatzeko modua ematen duten sareak.
09GE Ahalmena izatea zaurgarritasun egoerak eta baztertzeko arriskua ekartzen dutenak identifikatzeko eta bazterketa sozialeko arriskua identifikatzeko eta konpontzeko.
12GE Pertsona, familia, talde, erakunde eta komunitateekin interakzioan aritzeko gaitasuna, haien garapena sustatzeko eta haien bizi-baldintzak hobetzeko, Gizarte Laneko esku hartzeko ereduak eta metodoak erabiliz.
13GE Ahalmena izatea pertsona, familia, talde, erakunde eta komunitateekin esku hartzeko, ahaldundu daitezen beren beharrei, zirkunstantziei, arriskuei, lehentasunezko aukerei eta baliabideei buruzko erabakiak hartzean.
16GE Ahalmena izatea pertsonen, familien, taldeen, erakundeen eta komunitateen interesak aztertze eta defendatze aldera lantaldeak antolatzeko.
17GE Ahalmena izatea diziplinen arteko esku hartzeko planak diseinatzeko, ezartzeko eta ebaluatzeko, kontuan hartuz zein diren plan horietarako erabil daitezkeen baliabideak eta zerbitzuak.
18GE Ahalmena izatea talde dinamikak erabiltzeko, hazkunde pertsonala sustatze aldera eta pertsonen arteko harremanetarako trebetasunak indartze aldera.
19GE Ahalmena izatea pertsonentzat, taldeentzat eta komunitateentzat arriskua ekartzen duten jokaerekin lan egiteko, jokaera horiek eratzen dituzten egoerak eta zirkunstantziak identifikatuz eta ebaluatuz, eta jokaera horiek aldatzeko estrategiak landuz.
21GE Ahalmena izatea bitartekaritza esku hartzeko estrategia gisa erabiltzeko, gatazkak modu alternatiboan konpontzeko hala egitea eskatzen duten zirkunstantzietan.

Gora

Ikasketaren emaitzak

 

-Ideien sistematizazioa eta idatzizko eta ahozko adierazpena garatzeko, kasu praktikoak planteatu eta ebatziko ditu.

 

-Ikasgaiaren programarekin lotutako bibliografia kritikoki aztertuko du eta haren balorazio kritikoa egingo du, sintesi gaitasuna eta landutako gaiei buruz beren iritzia adierazpen gaitasuna garatzeko.

 

-Osasun Mentalaren arloko Gizarte Lanaren praktikan eta garapenean erabilitako teoriak ezagutu eta alderatuko ditu.

Gora

Metodologia

Metodologia - Jarduera Ordu presentzialak Ordu ez-presentzialak
A-1 Eskola teorikoak 30  
A-2 Praktikak 28 20
A-3 Eztabaidak, bateratze lanak, taldeen tutoretza   10
A-4 Lana prestatzea   20
A-5 Materiala irakurtzea   10
A-6 Bakarka ikastea   20
A-7 Azterketak, ebaluazio probak 2  
A-8 Tutoretzak bakarka   10
...    
Guztira 60 90

Gora

Ebaluazioa

Ikaskuntzaren emaitzak Ebaluazio jarduera Pisua (%) Errekuperatzekoa den edo ez Eskatzen den nota minimoa
Ideien sistematizazioa eta idatzizko eta ahozko adierazpena garatzeko kasu praktikoak planteatzea eta ebaztea Klaseetan, mintegietan eta tailerretan parte hartzea % 30 Ez Ez
Ikasgaiaren programarekin lotutako liburuak kritikoki aztertzea eta haien balorazio kritikoa egitea, sintesi gaitasuna eta landutako gaiei buruz beren iritzia adierazpen gaitasuna garatzeko. Ebaluazio proba idatzia % 40 Errekuperatzeko modukoa da, idatzizko proba bat eginez Ez
Osasun Mentalaren arloko Gizarte Lanaren  praktikan eta garapenean erabilitako teoriak ezagutzea eta alderatzea Ahozko aurkezpena % 15 Errekuperatzeko modukoa da, idatzizko proba bat eginez   Ez
Osasun Mentalaren arloko Gizarte Lanaren  praktikan eta garapenean erabilitako teoriak ezagutzea eta alderatzea Funtsezko edukiei buruzko gogoetari lotutako lan teorikoak % 15 Errekuperatzeko modukoa da, lana irakasleak ezarritako argibide eta daten arabera zuzenduta entregatuz gero Ez

Gora

Gai-zerrenda

1. Funtsezko kontzeptuak

2. Dimentsio soziala medikuntzan eta psikiatrian

3. Adimen osasuneko gizarte-lanaren historia

4. Gaixotasun mentala

5. Adimen osasuneko gizarte-lanaren funtzioak

6. Adimen osasuneko gizarte-lanaren baliabideak eta programak

7. Adimen osasuneko gizarte-lanaren lege-arazoak

8. Adimen osasuneko gizarte-lanaren gai etikoak

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Oinarrizko bibliografia

Idareta, F. (2018). Trabajo Social Psiquiátrico. Valencia: Nau Llibres. 

Lahera, G. (2024). Las palabras de la bestia hermosa: Breve manual de psiquiatría con alma. Madrid: Debate.

 

Gomendatutako bibliografía

American Psychiatric Association (APA) (2022). Manual diagnóstico y estadístico de trastornos mentales. Revisión del texto (DSM-5-TR). Washington, DC, London, England: Asociación Americana de Psiquiatría.

Aztarain, J. (2005). El nacimiento y consolidación de la asistencia psiquiátrica en Navarra (1868-1954).Pamplona: Gobierno de Navarra. https://bit.ly/4d2YOGm

Baón, B.; Calcedo, A.; Gracia, D.; Muñoz-Grandes, M.; Morera, B.; Rodríguez, J.J.; Santander, F.; Seoane, J.A. y Ventura, T. (2014). Conflictos éticos en Psiquiatría y Psicoterapia. Madrid: Fundación de Ciencia de la Salud. https://bit.ly/3RPN0gW

Boyle, M. y Johnstone, L. (2023). Una introducción directa al marco de poder, amenaza y significado: una alternativa al diagnóstico psiquiátrico. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría. 

Cabot, R. (2008). Ensayos de medicina social. La función de la inspectora a domicilio. Trabajo Social y Salud, 60, 25-172.

Chaturvedi, S.K. y Jayarajan, D. (2017). E-Rehabilitation: New Reality or Virtual Need? Journal of Psychosocial Rehabilitation and Mental Health,4(1), 1-3. doi: 10.1007/s40737-017-0089-6

Chaves-Montero, A. y Blanco-Miguel, P. (2025). Revisión sistemática de la investigación científica en trabajo social y salud mental. European Public & Social Innovation Review, 10, 1-15. doi: 10.31637/epsir-2025-937

Colom, D. (2019). "Salud mental". En A. Hernández y M. del Fresno (Dirs.). Técnicas de diagnóstico, intervención y evaluación social (pp. 374-392). Madrid: UNED.

Comisionado de Salud Mental. (2025). Plan de acción de salud mental 2025-2027. Ministerio de Sanidad, Gobierno de España. Documento aprobado por el Comité Institucional de la Estrategia de Salud Mental del Sistema Nacional de Salud. https://bit.ly/4k7wOUq 

Conejo, R. (2013). "La ética como faro para la intervención en salud mental". En Rondón, L.M. y Taboada, M.L. (Coords.). Voces para la ética del Trabajo Social en tiempos trémulos. Madrid: Paraninfo / Consejo General del Trabajo Social, 277-290.

Del Olmo, F.; González-Blanco, M.; Sarró, S.; Grácio, J.; Martín, M.; Martínez, A.C.; Perna, G.; Pomarol, E.; Varandas, P.; Ballesteros, J.; Rebolleda, C.; Vanni, G.; González-Fraile, E.; Moreno, A.; Feria, I.; Padilla, P.P.; Larraz, J.A. y Treserra, J. (2018). Mental health professionals' attitudes towards mental illness: professional and cultural factors in the INTER NOS study. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience. doi: 10.1007/s00406-018-0867-5 

Desviat, M. (2016). Cohabitar la diferencia: de la reforma psiquiátrica a la salud mental colectica. Madrid: Grupo 5.

Desviat, M. (Coord.). (2024). Tratar con la locura: Emancipación y clínica participada. Madrid: Enclave de Libros. 

Domínguez, A.I.; González, E.; Costas, A.B.; Rodeiro, M.; Sánchez, M.; Figueira, M.N.; Garrido, I.; López, J.I.; Béjar, A. M.; Dorta, P.C.; Rufino, D. y Martín, M. (2017). Estudio de eficacia de una intervención psicoeducativa para la reducción de la sobrecarga del cuidador principal de personas con discapacidad intelectual: análisis de línea base del estudio EDUCA-IV. Informaciones psiquiátricas227, 55-76.

Fombuena, J. (2017). "Aportaciones del modelo contextual al trabajo social clínico: justicia familiar y lealtades". En Ituarte, A. (Coord.). Prácticas del Trabajo Social Clínico. Valencia: Nau Llibres, 227-251.

González, J. y Sanz, M. (Coords.) (2018). Rehabilitación psicosocial de personas con trastorno mental grave. Casos clínicos. Madrid: Psimática. 

Hernández, M. (2017). La rehabilitación psicosocial entre la desinstitucionalización y la recuperación. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 37(131), 171-187. doi: 10.4321/S0211-57352017000100010

Hidalgo Lavié, A., Lima Fernández, A.I. y Piedra Cristobal, J. (Coords.). (2023). Trabajo social y salud pública: Consideraciones sobre el papel del trabajador social en el ámbito socio-sanitario. Madrid: Sanz y Torres. 

Ituarte, A. (2017). Prácticas del Trabajo Social Clínico. Valencia: Nau Llibres.

Maone, A y D'Avanzo, B. (Comps.). (2017). Recuperación. Recovery: nuevos paradigmas de salud mental. Madrid: Psimática. 

Martín Carrasco, M. (2017). Comprender el trastorno bipolar. Barcelona: Amat.

Martín Carrasco, M.; Gonçalvez, M.; Domínguez, A.I.; González, E.; Muñoz, P. y Fernández, P. (2012). EDUCA-ESQ Programa psicoeducativo para el manejo de la sobrecarga en el cuidador del paciente con esquizofrenia o trastorno esquizoafectivo. Bilbao: Instituto de Investigaciones Psiquiátricas.

Martínez Plaza, E. y Cazorla Palomo, J. (2023). Aproximación a la estandarización del registro de la intervención del Trabajo Social en los Centros de Salud Mental de adultos de Cataluña. Cuadernos de Trabajo Social36(2), 193-207. 

Miranda, M. (2015). Lo social en Salud Mental (1): Trabajo Social en Psiquiatría.Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Miranda, M. (2021). Lo social en Salud Mental (2): Trabajo Social en Psiquiatría.Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Muñoz Escandell, I. (Koord.). (2024). Giza eskubideek osasun mentalean duten egoerari buruzko 2023ko txostena. Salud Mental España Konfederazioa. https://bit.ly/431lYIt

Regalado, J. (2022). El trabajo social clínico es legítimo. Madrid: Létrame. 

Reina-Aguilar, P., Díaz-Jiménez, R.M. y Caravaca-Sánchez, F. (2023). Suicide Risk among University Students in Spain: Implications for Social Work. Social work68(4), 299-306. doi: 10.1093/sw/swad025

Urraca, L. (2021). La dimensión terapéutica del Trabajo Social. Valencia: Nau Llibres. 

Vicondoa, M.L. (2020). Una vida dedicada al enfermo. Federico Soto Yarritu. Pamplona: EUNSA. 

Wade, D.T. y Halligan, P.W. (2017). The biopsychosocial model of illness: A model whose time has come. Clinical Rehabilitation31(8), 995-1004. doi: 10.1177/0269215517709890

Whitaker, R. y Cosgrove, L. (2024). La psiquiatría bajo sospechas: corrupción institucional, perjuicio social y recetas de reforma. Córdoba: Psara Ediciones. 

Zorrilla, S. y Cazorla, J. (2022). Retos del Trabajo Social en salud mental: una propuesta para la revisión crítica de la aplicación de los fundamentos de la disciplina. Revista de Servicios Sociales y Política Social, 39(127), 69-79. https://bit.ly/3tNT2CE.

 

Sartu zure irakasleak Liburutegiari eskatu dion bibliografian

Gora

Hizkuntzak

Euskara

Gora