Kodea: 302723 | Irakasgaia: LAGUNTZA ETA IKERKETA ZERBITZUAK PEDAGOGIA INKLUSIBOAN | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Aukerakoa | Ikasmaila: | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
ESCUDERO LEGARRETA, JOSE IGNACIO (Resp) [Tutoretzak ] |
Irakasgai honen nahiak dira laguntzen paradigma oinarritzea eta bai komunitateko emaitzak bai emaitza indibidualduak lortzera zuzenduriko barneko eta kanpoko laguntza-zerbitzuak planifikatzeko, hornitzeko eta antolatzeko modu bat proposatzea, beti ere, eskola inklusiboa baten esparruan. Gainera, ikasle guztiek, beren ingurune naturalean garatu eta parte har dezaketen beharrezko baldintza eta laguntza baliabideak ziurtatzen dituzten hezkuntza praktikei eta testuinguruei buruzko ikerketa lanak egiteko oinarriak eskaintzen dira. Helburu hauek lortu ahal izateko, irakasgai hau bi gai-multzotan antolatuta dago.
Oinarrizko gaitasunak
2OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
5OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketa abileziak garatu izatea.
Gaitasun orokorrak
1GO - Lehen Hezkuntzako curriculum-arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.
2GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.
4GO - Ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan diseinatzea eta erregulatzea, arretaz hartuz, genero berdintasuna, ekitatea eta herritarren prestakuntzako balioen funtsa diren giza eskubideentzako errespetua eta sustapena.
5GO - Ikasgelan eta hortik kanpoan bizikidetza sustatzea, diziplina arazoak konpontzea eta gatazkak era baketsuan konpontzen laguntzea. Ikasle bakoitzaren ahalegina, konstantetasuna eta diziplina sustatzea eta balioestea.
6GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduera desberdinak ezagutzea. Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza lanak eta orientazio lanak egitea, ikasleek dituzten hezkuntza-behar bereziak kontuan hartuz. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
7GO - Hezkuntza komunitateko eta inguruneko hainbat sektorerekin lankidetzan jardutea. Irakaskuntzaren eginkizun hezitzailea norbereganatzea, eta hiritartasun aktibo baterako heziketa demokratikoa sustatzea.
8GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.
10GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.
11GO - Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus-entzunezko informazioa aukeratzea.
12GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
Zeharkako gaitasunak
2ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
2GE - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.
3GE - Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.
4GE - Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.
6GE - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, baita bere funtzionamendua ere, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.
7GE - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.
8GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
9. GE - Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.
10. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.
13. GE - Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza, orientazio eta gatazkak konpontzeko funtzioak betetzea. Ongi egindako lana baliozkotzen jakitea.
14. GE - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Ikasketa emaitza hauek hurrengo eran gauzatzen dira irakasgai honetan:
1IE- Laguntzen paradigmaren ezaugarriak eta Lehen Hezkuntza-ikasleei dagokionez gara ditzaketen funtzioak aipatzea.
2IE- Eskola barneko eta kanpoko laguntzako profesionalen esku-hartze modalitateak deskribatzea.
3IE-Pedagogia Terapeutikoko maisu/maistrak egin behar dituen funtzio eta zereginak ezartzea, ACNEAE edo ACNEE duten ikasleen egoera zehatzei dagokienez.
4IE- Ikastetxe arruntetako eta heziketa bereziko ikastetxeetako ikasleei, familiei eta profesionalei lagundu eta haiekin kolaboratzeko proposamenak diseinatzea.
5IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.
6IE- Lehen Hezkuntza-etapako ACNEE edo ACNEAE duten ikasleen laguntza beharrei eta heziketa-erantzunari buruzko ikerketa-proiektu bat lantzea.
7IE- Ikerketen datuak eta ekarpenak beren testuinguruetan interpretatzea.
IRAKAS METODOLOGIAK
Kodea | Deskribapena |
MD1 | Ikasgai magistrala osoko klasean |
MD2 | Talde handian antolatutako elkarrekintza |
MD3 | Talde ertainean antolatutako elkarrekintza |
MD5 | Banakako elkarrekintza: norberaren ikaste prozesurako eginkizun eta jarraibideak |
Prestakuntza Jarduerak
Kodea | Deskribapena | IZAERA PRESENTZIALA | IZAERA EZ PRESENTZIALA |
1PJ | Klase teorikoak (oinarrien azalpena, adibideak, aplikazio eta burutze kontrastatuak, eta garapenak) | 30 | ------ |
2PJ | Klase praktikoak, edota kanpoan egindako praktikak | 15 | ------ |
3PJ | Lanen burutzea, eta dagokionean, horien ahozko aurkezpena | 15 | 20 |
4PJ | Ikaslearen ikaste autonomoa | ------ | 50 |
5PJ | Tutoretzak | 10 | ------ |
6PJ | Ahozko edo idatzizko azterketak | 10 | ------ |
Total | 80 | 70 |
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
IE1, IE2, IE3, IE4, IE5, IE6, IE7 | Gelan edo, hala badagokio, ikastetxean parte hartzea. | 10 | Ez | |
IE1, IE2, IE3, IE5, IE7 | Lan teorikoak: garatzekoak, sintesiak edo gogoeta kritikoak | 20 | Bai, lanak berriz entregatuz | 5/10 |
IE1, IE2, IE3, IE4, IE5, IE6, IE7 | Lan praktikoak: behaketa, proposamena eta, beharrezkoa bada, ebaluaketa | 30 | Ez | |
IE1, IE2, IE3, IE5, IE7 | Idatzizko edo ahozko azterketak. Globalak edo partzialak. | 40 | Bai, proba idatzia eginez | 5/10 |
I. MULTZOA - LAGUNTZA ZERBITZUAK PEDAGOGIA INKLUSIBOAN
II. MULTZOA - IKERKETA PEDAGOGIA INKLUSIBOAN
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Oinarrizko Bibliografia
Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for inclusion) http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-573/es/ contenidos/informacion/dia6/es_2027/adjuntos/RecursosParaLaInclusion/hezkuntza_inklusiboa_c.pdf
FEAPS. Atención temprana. Orientaciones para la calidad. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/99-.html
González Gómez, R.; Canal Bedía, R.; Centro Obregón (2008). Guía de ayuda en la programación educativa para alumnos con discapacidades graves y múltiples. Salamanca: INICO.
Martín Cilleros, M.V.; Canal Bedía, R.; González García, C (2010). Apoyo conductual: cómo sabemos qué quiere decirnos con la conducta problemática. Salamanca: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, Consejería de Salud y Bienestar Social.
Martín Cilleros, M.V.; Canal Bedía, R.; González García, C (2010). Apoyo conductual: cómo actuar ante la conducta problemática. Salamanca: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, Consejería de Salud y Bienestar Social, INICO.
Martínez González, A. (2007). La investigación en la práctica educativa. Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación de centros docentes. Madrid:CIDE-MEC.
Montoya, S. y Crespo, M. (2008). Propuesta de un plan para la coordinación de apoyos a menores con discapacidad intelectual con medidas protectoras. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 39 (3)
Monzon, J. (2011). Asesoramiento hacia la escuela inclusiva y formación en centro. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70 (25,1)
Parrilla, Á. (1996). Apoyo a la escuela: un proceso de colaboración. Bilbao: Mensajero
Sarto Martín, M.P. (2009). Aspectos clave de la educación inclusiva. Salamanca: INICO
Schalock, R.L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 40 (1).
Verdugo Alonso, M. A.; Crespo Cuadrado, M. y Nieto Sánchez, T. (coords.) (2013). Procedimiento de cambio e innovación en las organizaciones que apoyan a personas con discapacidad intelectual y discapacidades del desarrollo (VIII SAID). Salamanca: INICO.
Verdugo Alonso, M.A. y Schalock, R. L. (coord.) (2013). Discapacidad e inclusión: Manual para la docencia. Salamanca: Amarú.
Legeria
España. Gobierno de Navarra (1993). DECRETO FORAL 76/1993, de 1 de marzo, por el que se crea el Centro de Recursos de Educación Especial, dependiente del Departamento de Educación y Cultura. (BON Nº 32). http://www.lexnavarra.navarra.es/detalle.asp?r=28929
España. GOBIERNO DE NAVARRA (2008). Resolución 434/2008, 29 de octubre, de la Directora General de Ordenación, Calidad e Innovación, por la que se dictan instrucciones que regulan la organización y funcionamiento del Programa de Apoyo a los centros de Educación Infantil y Primaria para el alumnado con necesidad específica de apoyo educativo asociada a una incorporación tardía al sistema educativo y/o a condición sociocultural desfavorable de la Comunidad Foral de Navarra. (BON, Nº 146). http://www.lexnavarra.navarra.es/detalle.asp?r=29745
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2001) Orden Foral 47/2009, de 2 de abril, del consejero de educación, por la que se regula la evaluación del alumnado que cursa el segundo ciclo de educación infantil. http://www.lexnavarra.navarra.es/detalle.asp?r=29822
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2001) RESOLUCION 402/2001, de 11 de mayo, del Director General de Educación, por la que se aprueban las instrucciones para la actuación del profesorado de pedagogía terapéutica en las etapas de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. https://bon.navarra.es/es/anuncio/-/texto/2001/72/1/
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2007) DECRETO FORAL 23/2007, de 19 de marzo, por el que se establece el currículo de las enseñanzas del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad Foral de Navarra. https://bon.navarra.es/es/anuncio/-/texto/2007/51/0/
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2008) ORDEN FORAL 93/2008, de 13 de junio, del Consejero de Educación por la que se regula la atención a la diversidad en los centros educativos de Educación Infantil y Primaria y Educación Secundaria de la Comunidad Foral de Navarra. https://bon.navarra.es/es/anuncio/-/texto/2008/93/0/
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2013) INSTRUCCIONES PARA LA ACTUACIÓN DEL MAESTRO DE AUDICIÓN Y LENGUAJE (AL). Curso 2013-2014
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2012) ORDEN FORAL 65/2012, de 18 de junio, del consejero de educación, por la que se regula la respuesta educativa al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo derivadas de trastornos de aprendizaje y trastorno por déficit de atención e hiperactividad en educación infantil, educación primaria, educación secundaria obligatoria, bachillerato y formación profesional de la Comunidad Foral de Navarra. https://miaulario.unavarra.es/access/lessonbuilder/item/219084/group/2019_0_302302_1_G/Contenidos%20-%20Edukiak/PROGRAMACI%C3%93N%20U.D./OF_TA_TDAH_12.pdf
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2014) DECRETO FORAL 60/2014, de 16 de julio, por el que se establece el currículo de las enseñanzas de Educación primaria en la Comunidad Foral de Navarra. https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/B62A9CFB-C17B-461E-BD7D-BBEE005C2096/0/F1410295_EducacionPrimaria.pdf
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2001) Orden foral 72/2014, de 22 de agosto, del consejero de educación, por la que se regula la evaluación y promoción del alumnado que cursa la educación primaria en los centros públicos, privados y privados concertados de la comunidad foral de Navarra. http://www.lexnavarra.navarra.es/detalle.asp?r=34508
ESPAÑA. Gobierno de Navarra (2018) LEY FORAL 12/2018, de 14 de junio, de Accesibilidad Universal. https://www.boe.es/buscar/pdf/2018/BOE-A-2018-8951-consolidado.pdf
Bibliografia osagarria
Cateland G., Panchaud, I. y Nigl, G. (2005).Colaboración entre profesionales y padres de niños con discapacidad intelectual: experiencias y expectativas de los padres. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/doc_download/208-.htmlSiglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 40 (1).
FEAPS. Guía de actividades para mejorar la calidad de vida de las familias de personas con discapacidad intelectual
http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/96-familiares.html
FEAPS.Guía REINE. Reflexión Ética sobre la Inclusión en la Escuela. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/94-.html
Junta de Andalucía.Manuales dede Atención al Alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo.
http://www.juntadeandalucia.es/educacion/educacion/nav/contenido.jsp?pag=/Contenidos/PSE/orientacionyatenciondiversidad/educacionespecial/ManualdeatencionalalumnadoNEAE
López Melero, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar en el aula con proyectos de investigación. Málaga: Aljibe.
Supinos Rada, T. (2008). Dar la voz en la Investigación Inclusiva. Debates sobre Inclusión y Exclusión desde un Enfoque Biográfico-Narrativo. Revista electrónica Ibero americana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6,2, pp.157-171
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.