Kodea: 302302 | Irakasgaia: HEZKUNTZA PROZESUAK ETA TESTUINGURUAK | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Oinarrizkoa | Ikasmaila: 2 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
ALONSO MARTIRENA, YOLANDA (Resp) [Tutoretzak ] | ESCUDERO LEGARRETA, JOSE IGNACIO [Tutoretzak ] |
6-12 urteko eskola-etapa Lehen Hezkuntzako testuinguru gisa. Hezkuntza-politikak tokiko, estatuko, Europako eta nazioarteko testuinguruetan. Gaitasunak garatzeko PHko irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuak. Ikaskuntzen ebaluazio-prozesua eta estandarrak EEko curriculumaren irakaskuntza-kudeaketan: unitate Didaktiko Integratuen Programazioa (UDI). Ikasgela hezkuntza-prozesu gisa antolatzea. Hezkuntza-orientazioko eta tutoretzako prozesua. Eskolaren testuingurua hiri- eta landa-ingurunean. Hezkuntza-ikerkuntzako prozesuak eta metodologia.
2.1. Onarrizko gaitasunak
1OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
2.2. Gaitasun orokorrak
1GO - Lehen Hezkuntzako curriculum-arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.
2GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.
3GO - Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Eskola curriculumeko zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea.
4GO - Ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan diseinatzea eta erregulatzea, arretaz hartuz, genero berdintasuna, ekitatea eta herritarren prestakuntzako balioen funtsa diren giza eskubideentzako errespetua eta sustapena.
5GO - Ikasgelan eta hortik kanpoan bizikidetza sustatzea, diziplina arazoak konpontzea eta gatazkak era baketsuan konpontzen laguntzea. Ikasle bakoitzaren ahalegina, konstantetasuna eta diziplina sustatzea eta balioestea.
6GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduera desberdinak ezagutzea. Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza lanak eta orientazio lanak egitea, ikasleek dituzten hezkuntza-behar bereziak kontuan hartuz. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
7GO - Hezkuntza komunitateko eta inguruneko hainbat sektorerekin lankidetzan jardutea. Irakaskuntzaren eginkizun hezitzailea norbereganatzea, eta hiritartasun aktibo baterako heziketa demokratikoa sustatzea.
8GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.
10GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.
12GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
2.3. Zeharkako gaitasuna
2ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
1BG - Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.
2BG - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.
4BG - Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.
5BG - Eskola ikasketa eta bizikidetza testuinguruetan, arauen onarpenean, jarraikitasunean, norberaren diziplinan eta besteekiko begirunean sakontzea.
6BG - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, baita bere funtzionamendua ere, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.
7BG - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.
8BG - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
9BG - Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.
10BG - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.
11BG - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
12BG - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
13BG - Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza, orientazio eta gatazkak konpontzeko funtzioak betetzea. Ongi egindako lana baliozkotzen jakitea.
14BG - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
HPT irakasgaiko ikasketaren ondorioak (IO) honela zehaztuko dira:
Ikasketaren emaitzak | Edukia | Prestakuntza-jarduera | Ebaluazio tresnak |
1IE - Hezkuntza sistema bateko baldintzak atzeman eta zehaztu | 3. GAIA. Curriculuma eta irakaskuntza-ikaskuntza prozesua | 1PJ, 2PJ, 4PJ, 6PJ, 7PJ | Irakasleen behaketa arakatua Lanen feed back Banakako paper-zorroa Proba idatzia/ahozkoa Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa |
2IE - Eskolatze sareak sailkatu testuinguruko adibideak jarriz | 4. GAIA. Aniztasunari arreta eta erantzun pedagogikoa | 1PJ, 2PJ, 3PJ, 4PJ, 6PJ, 7PJ | Irakasleen behaketa arakatua Feed back Banakako paper-zorroa Proba idatzia/ahozkoa Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa |
3IE - Indarrean dagoen hezkuntza araudia menperatzen dela frogatu ikastetxeko edo irakaskuntza-ikaskuntza prozesuko esparru batean arreta jarriz | 1. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua 4. GAIA. Aniztasunari arreta eta erantzun pedagogikoa | 1PJ, 2PJ, 3PJ, 5PJ, 6PJ | Irakasleen behaketa arakatua (t-t) lanak entregatu eta defendatu Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa Proba idatzia/ahozkoa |
4IE - Erakuntza alderdiak bereiztu eta zehatzu ikastetxeko kudeaketan, koordinazioan eta esku hartzen duten eragina ondorioztatu | 1. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua 2. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako Ikastetxeen antolakuntza | 2PJ, 3PJ, 5PJ | Lanak entregatu eta feed back Feed back Hitzordutako banan-banako elkarrizketa |
5IE - Taldeka ikastetxe zehatz baterako irakasteko eta ebaluatzeko proposamen didaktiko testuinguratuak sortu | 1. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua | 2PJ, 3PJ, 5PJ | Lanak entregatu eta feed back (t-t) lanak entregatu eta defendatu |
6IE - Baloratu eta ulertu irakas-rolaren manupeak era askotako hezkuntzaren testuinguru eta prozesuetan zehar | Gai guztiak | 1PJ, 2PJ, 3PJ, 5PJ, 6PJ | Irakasleen behaketa arakatua Feed back Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa Proba idatzia |
|
Jarduera hezigarriak
|
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE | 1ES. Gelan edo, hala badagokio, ikastetxean bertaratzea eta parte hartzea. | 10 | EZ | |
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE | 2ES. Birpentsamendu- eta sintesi-lan teorikoak. | 20 | EZ | |
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE | 3ES. Behatzeko, proposatzeko eta, hala badagokio, ebaluatzeko lan praktikoak. | 30 | BAI, %10a. (Heren bat, errekuperazioko azterketan. Banaka garatu beharrekoa) | |
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE | 4ES. Ahozko eta idatzizko probak (*) | 40 | BAI | 10retik 5 |
* Ebaluazio jardueran nota minimoa lortzen ez bada ikasgaiaren gehienezko kalifikazioa 4 (10retik) izanen da/ez gainditua.
1. BLOKEA. Lehen Hezkuntzako irakaskuntza, ikaskuntza etaebaluazio prozesuak
- LHko irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuak gaitasunak garatzeko
- LHko ikaskuntzak eta haien ebaluazio prozesua.
- LHko curriculumaren irakaskuntza-kudeaketa: Unitate Didaktiko Integratuen Programazioa
- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)
2. BLOKEA. Lehen Hezkuntzako tutoretza, orientazioa eta dibertsitateari emandako arreta
- Hezkuntza orientazioko prozesua eta tutoretzak.
- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)
3. BLOKEA. Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua
- 6 urtetik 12 urtera bitarteko eskola-etapa Lehen Hezkuntzaren testuinguru gisa.
- Hezkuntza-politikak tokiko, nazioko, Europako eta nazioarteko testuinguruetan.
- Eskolaren testuingurua hiri eta landa ingurunean.
- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)
4. BLOKEA. Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta funtzionamendua
- Ikasgelaren antolaketa hezkuntza-prozesu gisa.
- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)
(*) Irakurketa dialogikoen bidez gai guztietan zeharka sartutako edukia
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian
11.1. Oinarrizko bibliografia
Apalategi, M. J. (1998-99). Análisis y propuesta investigativa del centro educativo desde el modelo sistémico. Huarte de San Juan, 4-5, 57-65
Apalategi, M. J. (2006). Ikastetxearen egitura intelektuala. Donostia: Utriusque Vasconiae. Hemendik eskuratua: C:/Users/jaione/Downloads/Ikastetxeen%20egitura%20intelektuala.pdf
Apalategi, M. J. (2007). Euskararen eremu legala eta bere eragina Nafarroako irakaskuntzan. In B. Bilbao, Ko. Perez eta Ka. Perez, .(arg.) Paulo Iztueta euskal pentsamenduaren eraikitzaile (269-299. or.) UPV/EHU: Bilbo. Hemendik eskuratua: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6520219
Apalategi. M. J. eta Gabari, M. I. (2020). Gaitasunen heziketa eta berrikuntza Unibertsitatean. (Prentsan). UZTARO Giza eta Gizarte-zientzien aldizkaria. https://www.uztaro.eus/
Aramendi, P. eta Bujan, K. (2005). Ikastetxearen antolamendua. Donostia: EHU.
Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la sociedad líquida. Barcelona: Gedisa. Hemendik eskuratua: https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Bauman+Los+retos+de+la+educaci%C3%B3n&btnG=
Cano, E. (Ed.) (2012). Aprobar o aprender. Estrategias de evaluación en la sociedad red. Universitat de Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Col-Lecció Transmedia XXI
Colás, P. y Contreras, J. A. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de investigación Educativa, 31 (2): 485-499
Escamilla, A. (2009). Las competencias en la programación de aula: infantil y primaria 3-12 años. Barcelona: Graó
Eurydice (2012). Cifras clave de la educación en Europa. Hemendik eskuratua: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=15849
Fernández Enguita, M. (2005). Organización escolar, profesión docente y entorno comunitario. Madrid: Akal
Fernandez Enguita, M. (2008)."Escuela pública y privada en España: La segregación rampante" Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 12, 2 (2008). http://www.ugr.es/local/recfpro/rev122ART3.pdf
Gabari, M. I. y Apalategi, M. J. (2019). Formación dual en Grados de Maestro: Feedback Interactivo en evaluación por Competencias. Revista Iberoamericana de evaluación Educativa, 12(2), 89-109 91. Hemendik eskuratua: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.005
Gairín, J. y Antúnez, S. (Ed.) (2008). Organizaciones educativas al servicio de la sociedad. X CIOE. Madrid: Wolters Kluwer.
González, M. T. (Coor.) (2003). Organización y gestión de centros escolares. Madrid: Pearsons-Prentice
Gómez Dacal, G. (1996). Curso de organización escolar y general. Madrid: Narcea
hh hik hasi euskal heziketarako aldizkaria. http://www.hikhasi.eus/
Madariaga, X. (2017). Ur handitan: eskola alternatiboak. eitb.eus http://www.eitb.eus/eu/telebista/programak/ur-handitan/kapituluak/
Nafarroa Gobernua Eskola Kontseilua/Consejo escolar (2017). Landa eremuko eskola Nafarroan Monografia. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/wp-content/uploads/delightful-downloads/2017/10/CEN_EscuelaRural_eusk_web.pdf
Stern, A. (2013). Yo nunca fuí a la escuela. Valencia: Litera
Torres Santomé, J. (2015). Pasado, presente y futuro de la escuela pública. (Argitaratu gabeko materiala). Universidad Pública de Navarra/Nafarroako Unibertsitate Publikoa
Unión europea (2007). Anexo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente publicada en el Diario Oficial de la Unión Europea L 394 de 30 de diciembre de 2006. Hemendik eskuratua: h t t p : / / e u r- l e x . e u r o p a . e u / LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf
Uztaro Giza eta Gizarte-zientzien aldizkaria. Bilbo: UEU https://www.uztaro.eus/
11.2. Baliabide legalak
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: MEC.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: MEC.
67/2022 Foru Dekretua, ekainaren 22koa, Nafarroako Foru Komunitateko Lehen Hezkuntzaren etapako irakaskuntzen curriculuma ezartzen duena.
63/2022 Foru Agindua, abuztuaren 8koa, Hezkuntzako kontseilariak emana, Nafarroako Foru Komunitateko lurralde eremuan dauden ikastetxeetan Lehen Hezkuntzako irakaskuntzen ezarpena eta ordutegia arautzen dituena.
Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.
93/2008 Foru Agindua, ekainaren 13koa, Hezkuntza kontseilariak emana, Nafarroako Foru Komunitateko Haur eta Lehen Hezkuntzako eta Bigarren Hezkuntzako ikastetxeetan aniztasunari nola erantzun arautzen duena.
72/2014 Foru Agindua, abuztuaren 22koa, Hezkuntzako kontseilariak emana, Nafarroako Foru Komunitateko ikastetxe publikoetan, pribatuetan eta pribatu itunduetan Lehen Hezkuntzan ari diren ikasleak ebaluatu eta hurrengo mailara pasatzeko arauak ezartzen dituena.
11.3. Bibliografi osagarria
Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas. como favorecer su desarrollo. Educatio siglo XXI, 30 (1), 25-44
Bilbao, B., Ezkurdia, G. eta Pérez, Ka. (arg.) (2006). Ikuspegi soziokulturala Euskal Herriko Hezkuntzan. Bilbo: EHU
Bustos, A. (2011). La escuela rural. Barcelona: Ed Magina-Octaedro
Campo, A. (2004). Zuzendari bila. Gasteiz: Eusko jaurlaruitza
Comisión europea (2013). Informe Eurydice Cifras clave del profesorado y la dirección de centros educativos en Europa. Madrid: MECD/CNIIE
Estruch, J. (2002). Dirección profesional y calidad educativa. Barcelona: Praxis
Europa. Consejo (2007). Anexo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente publicada en el Diario Oficial de la Unión Europea L 394 de 30 de diciembre de 2006. [Recuperado de h t t p : / / e u r- l e x . e u r o p a . e u / LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf]
Kakku-Shivonen; Niemi H. (ed.) (2011). Aprender de Finlandia. La apuesta por un profesorado investigador.Madrid: Ministerio de Educación, Instituto del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa-Kaleida Forma
Pedró, F. (1999). Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós
Perez Urraza, Ke. (2004). Landa-eskoletako curriculumaren etorkizunaz, 169-189. or. B. Bilbao, G.Ezkurdia eta K. Perez (arg.), Ikuspegi soziokulturala Euskal herriko Hezkuntzan. 1. Hezkuntzaren gaineko berbaldiak. UPV/EHU
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó
Santos Guerra, M.A.(2014) Las feromonas de la manzana. El valor educativo de la dirección escolar. Barcelona: Graó
Stern, A. (2013). Yo nunca fuí a la escuela. Valecia: Litera
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.