Public University of Navarre



Academic year: 2024/2025 | Previous academic years:  2023/2024  |  2022/2023 
Double Bachelor's degree in Early Childhood Education and Primary Education at the Universidad Pública de Navarra
Course code: 316312 Subject title: FOREIGN LANGUAGE 3: ENGLISH
Credits: 6 Type of subject: Optative Year: 3 Period: 1º S
Department: Ciencias Humanas y de la Educación
Lecturers:
LAZARO IBARROLA, MARIA AMPARO (Resp)   [Mentoring ]

Partes de este texto:

 

Module/Subject matter

-Optativo/ Mención Lengua Extranjera Inglés.

-Aukerakoa /Aipameneko irakasgaia Atzerriko Hizkuntzan Ingelesa.

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Contents

Conocimiento tanto teórico como práctico de la Lengua Inglesa a nivel de usuario competente C1 (dominio operativo eficaz), nivel de referencia desarrollado por el Consejo de Europa definido en el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas. Desarrollo de la competencia comunicativa oral y escrita en Lengua Inglesa.

Practical and theoretical knowledge of the English Language at an advanced C1 level, proficient user (effective operational proficiency or advanced), as specified by the Common European Framework of Reference for Languages (CFRL). Development of oral and written communicative competences in English language.

Ingelesa Hizkuntza C1 mailan, MCERLren arabera, gaitutako erabiltzailearen mailan. Ahozko eta idatzizko gaitasun komunikatiboaren garapena ingelesa hizkuntza maila aurreratuan.

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General proficiencies

Competencias básicas

CB2 Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.

CB4 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.

CB5 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.

Competencias generales

CG1 - Conocer los objetivos, contenidos curriculares y criterios de evaluación de la Educación Infantil.

CG3 - Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos de diversidad que atiendan a las singulares necesidades educativas de los estudiantes, a la igualdad de género, a la equidad y al respeto a los derechos humanos.

CG6 - Conocer la evolución del lenguaje en la primera infancia, saber identificar posibles disfunciones y velar por su correcta evolución.

Abordar con eficacia situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos multiculturales y multilingües. Expresarse oralmente y por escrito y dominar el uso de diferentes técnicas de expresión.

CG7 - Conocer las implicaciones educativas de las tecnologías de la información y la comunicación y, en particular, de la televisión en la primera infancia.

CG9 - Conocer la organización de las escuelas de educación infantil y la diversidad de acciones que comprende su funcionamiento. Asumir que el ejercicio de la función docente ha de ir perfeccionándose y adaptándose a los cambios científicos, pedagógicos y sociales a lo largo de la vida.

CG11 - Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo en los estudiantes.

CG12 - Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación infantil y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos.

Competencias transversales

CT1 Demostrar una competencia lingüística en inglés, francés, alemán o italiano equivalente a un nivel B1 del ¿Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación¿ del Consejo de Europa.

Oinarrizko gaitasunak
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.

Gaitasun orokorrak

1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.

7. GO - Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.

9. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

Zeharkako gaitasunak

1. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea ingelesez, frantsesez, alemanez edo italieraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako
Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako B1 mailaren parekoa.

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Specific proficiencies

CE1 - Conocer los objetivos, los contenidos curriculares, la organización, la metodología, y los criterios de evaluación de la Educación Infantil.

CE3 - Diseñar espacios de aprendizaje en contextos de diversidad y en espacios multiculturales y multilingües, atendiendo las necesidades singulares del alumnado, la igualdad de género, la equidad, y el desarrollo de los derechos humanos.

CE6 - Conocer la evolución del lenguaje en la etapa infantil e identificar posibles disfunciones. Adquirir técnicas que estimulen el desarrollo del lenguaje, expresarse oralmente y por escrito, y dominar diferentes técnicas de expresión.

CE7 - Conocer las implicaciones educativas de las tecnologías de la información y la comunicación.

CE11 - Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones implicadas en la educación.

CE12 - Organizar de forma activa los procesos de enseñanza y de aprendizaje de los contenidos propios de la Educación Infantil desde una perspectiva de desarrollo de competencias.

 

GAITASUN ESPEZIFIKOAK

1. GE - Haur Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.
3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.

7. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

11. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
12. GE - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik.

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Learning outcomes

 Los resultados de aprendizaje son la concreción de las competencias que el estudiante adquirirá en la materia. Se establecen tres niveles:
- Óptimo: adquisición del 100% de las competencias y maestría en al menos el 75% de ellas.
- Medio: adquisición de la mayoría de las competencias pretendidas en la materia y maestría en aquellos aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
- Deficiente: insuficiente adquisición de los aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
Un estudiante obtiene una calificación de APTO si el nivel de aprendizaje es óptimo o medio.
Estos resultados de aprendizaje se concretan en:

R1 Demostrar una competencia de comprensión oral a nivel avanzado, C1 del MCERL/ To be able to understand oral texts at at an advanced level, a C1 level as defined by the CEFRL/HEEEK-ko C1 maila erakustea ahozko ulermenaren gaitasunean

R2 Demostrar una competencia de expresión e interacción oral a nivel avanzado, C1 del MCERL/ To be able to communicate orally at an advanced level, a C1 level as defined by the CEFRL/HEEEK-ko C1 maila erakustea ahozko adierazpenaren gaitasunean

R3 Demostrar una competencia de comprensión escrita a nivel avanzado, C1 del MCERL/ To be able to understand written texts at an advanced level, a C1 level as defined by the CEFRL/HEEEK-ko C1 maila erakustea idatzizko ulermenaren gaitasunean

R4 Demostrar una competencia de expresión escrita a nivel avanzado, C1 del MCERL/ To be able to communicate in writing at an advanced level, a C1 level as defined by the CEFRL// HEEEK-ko C1 maila erakustea idatzizko adierazpenaren gaitasunean

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Methodology

Teaching methods

Code Description
TM1 Lecture with full attendance
TM2 Interaction in large group
TM3 Interaction in medium-sized group
TM4 Interaction in small group
TM4 Individualised interaction: tasks and guidelines for autonomous study

 

Learning activities

Code Description Hours Attendance
LA1 Theory classes (foundation, examples, proven applications and developments) 32 100
LA2 Practical classes or, in the event, practical experience (in the field) 24 100
LA3 Preparation of papers and oral defence 20 10
LA4 Self-study 64 0
LA5 Tutorials 5 100
LA6 Oral or written exams 5 100

 

Metodologías docentes

 

Código Descripción
MD1 Exposición magistral en plenario
MD2 Interacción en grupo grande
MD3 Interacción en grupo mediano
MD4 Interacción en grupo pequeño
MD5 Interacción individualizada: tareas y pautas para el estudio autónomo

 

Actividades formativas

 

Código Descripción Horas Presencialidad
AF1 Clases teóricas 32 100
AF2 Clases prácticas o, en su caso, prácticas externas 24 100
AF3 Elaboración de trabajos y, en su caso, defensa oral 20 10
AF4 Estudio autónomo del estudiante 64 0
AF5 Tutorías 5 100
AF6 Exámenes orales o escritos 5 100

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Evaluation

 

Learning
outcome
Assessment
activity
Weight (%) It allows
test resit
Minimum
required grade
L03 L04 SE3-Continuous evaluation tasks 20 NO NO
L01 L02 SE4-Oral exam 30 YES 5/10
L01 L02 SE4-Pronunciation test 10 YES 5/10
L03 L04 SE4-Final written exam (4 parts) 40 YES 5/10 in total (and a minimum of a 5/10 in 3 parts out of 4, and a minimum of 4 in the fourth part)

 

 

Learning
outcome

Learning outcomes Evaluation system/Description % % Can be Resat
LO3 LO4  SE3-Continuous evaluation tasks 20 No
LO1 LO2  SE4-Oral exam 30 YES
LO1 LO2  SE4-Pronunciation assessments 10 YES
LO3 LO4  SE4-Final written exam 40 YES
Total 100% 80%

 

Resultado de aprendizaje Sistema de evaluación/Descripción Peso (%) Carácter recuperable
R3 R4 SE3-Tareas de evaluación continua 20 No
R1 R2 SE4-Prueba oral 30 SI
R1 R2 SE4- Prueba de pronunciación 10 SI
R3 R4 SE4-Examen escrito final 40
Total 100% 80%

 

Ikaskuntzaren Emaitza Ebaluazio-sistema Ehunekoa (%) Errekupera daitekeenez
3IE 4IE ES3-Ebaluazio jarraituko probak. %20 Ez
1IE 2IE ES4- Ahozko proba   %30 BAI
1IE 2IE ES4-Ahoskera proba %10 BAI
3IE 4IE ES4-Amaierako azterketa idatzia %40 BAI
Total %100 %80

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Agenda

Grammar points: uses of have, pronouns, narrative tenses in the past: ¿would¿ and ¿used to¿, uses of get, discourse markers: adverbs and adverbial expressions, speculation and deduction structures: modal verbs: must/may/might/can¿t/should/ought and adjectives and adverbs for speculation: to be bound/sure to¿, to be likely to/that¿, probably and definitely + will, emphatic structures: inversions and cleft sentences, distancing structures and expressions: it seems/appears, there seems/appears, the passive with reporting verbs, and may/might, unreal uses of past tenses: I wish, If only, I¿d rather, it¿s (high) time, verb + object + infinitive or gerund (1. +  to inf: expect, advise, take, arrange, wait, etc., 2. + inf ¿ to: let, make, help, etc., 3. + -ing: like, keep, mind, etc.), gerunds and infinitives, conditional sentences (providing/provided, on condition that, even if whether, had I seen, etc.), structures expressing permission, obligation and necessity (can/must/should/ought to/had better, mustn¿t/don¿t have to/need/be able to/ be allowed to/be meant to, etc.), verbs of the senses (hear, see, smell, feel, taste, look, sound, seem), expressing future plans and arrangements, compound nouns and possessive forms.

Vocabulary, idioms and collocations related to the following areas: personality, work, learning languages, phrases with get, conflict and warfare, sounds and the human voice, describing books and films, expressions with time, money, phones and technology, dependent prepositions, art, colour idioms, health and medicine, similes, travel and tourism, animal matters, preparing food, the natural world, Apart from these word fields, several activities on word formation will be carried out including: adjectives, nouns and verbs, eg. abstract nouns, food adjectives with ¿y, prefixes, compounds: adjectives, etc., as well as exercises on confusing words (false friends, etc.).

Pronunciation: using a dictionary, the rhythm of spoken English, sound-spelling relationships, word stress with suffixes, words and phrases of French origin, stress in word families, consonant clusters, vowel sounds (/¿:/, /æ/ and /¿/, /¿/, linking in short phrases, US and UK accents, main and secondary stress, pronunciation of ¿ure, homophones and homographs, words with silent syllables.

Listening: A variety of extended recordings representing a wide range of speech situations, activities, styles and accents (both belonging to colloquial and formal English).

Reading: A variety of extended texts adapted from a variety of real sources (newspapers, magazines, the Internet) and different tasks that will help students understand better.

Writing: A selection of complex, extended tasks focused on varied text types (a letter of application, an article, a review, a discursive essay, a report, etc.) that will promote grammar consolidation and appropriate use of the vocabulary taught in each unit.

Speaking: A range of communicative activities related to the topics of each lesson as well as oral tasks on specific topics assigned throughout the course.

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Bibliography

Access the bibliography that your professor has requested from the Library.


Textbook

English File Advanced 4th Edition (2020) by Christina Latham-Koenig, Jerry Lambert and Kate Chomacki (Formato de libro entero 1-10 unidades con ITutor con workbook, audios, etc).

Grammar

Bell, Jan & Nick Kenny 3rd Ed. (2015). Advanced Expert Student¿s Resource Book with key. Pearson.

Haines, Simon & Nettle, Mark (2007). Advanced Grammar in Use Supplementary Exercises with Key (New). Cambridge: C.U.P.

Mann, Malcom & Taylore-Knowles, S.(2008). Destination C1& C2. Grammar & Vocabulary with Key. Macmillan.

Swan, Michael (1995). Practical English Usage. O.U.P.

Swan, Michael & Walter, Catherine (1997). How English Works. O.U.P.

Swan, Michael & Walter, Catherine (2009). Oxford English Grammar Course Advanced with answers. O.U.P.

Vince,Michael (2009). Advanced Language Practice with Key (3rd Edition). Macmillan.

Vince,Michael & Amanda French (2011). IELTS Language Practice. English Grammar and Vocabulary with Key (3rd Edition). Macmillan.

Yule, George (2006). Oxford Practice Grammar Advanced with Key and CDRom Pack. O.U.P.

 

Vocabulary

Gairns, Ruth & Stuart Redman (2009). Oxford Word Skills Advanced. O.U.P.

Gairns, Ruth & Stuart Redman (2011). Idioms and Phrasal Verbs (Advanced). O.U.P.

McCarthy, Michael & O¿Dell, Felicity & Ellen Shaw (1997). Vocabulary in Use. Upper- Intermediate (with answers).  C.U.P.

McCarthy, M. & O¿Dell, F. (2003). English Idioms in Use. C.U.P.

McCarthy, M. & O¿Dell, F. (2004). English Phrasal Verbs in Use. C.U.P.

McCarthy, M. & O¿Dell, F. (2005). Test your English Vocabulary in Use (Advanced). C.U.P.

McCarthy, M. & O¿Dell, F. (2007). English Vocabulary in Use (Advanced). C.U.P.

Thomas B.J. (1999). Advanced Vocabulary and Idiom. Longman.

 

Skills

Boyle, M. & Warwick Lindsay (2014). Reading & Writing Level 4. MacMillan.

Clandfield, L. & McKinnon, M (2014). Listening & Speaking Level 4. MacMillan.

Craven, Miles (2008). Cambridge English Skills: Real. Real Listening & Speaking 4. C.U.P.

Driscoll, Liz (2008). Cambridge English Skills: Real Reading 4. C.U.P.

Emmerson, Paul (2003). Email English. Macmillan.

Haines, Simon (2008). Cambridge English Skills: Real Writing 4 (Advanced).C.U.P.

McCarter, Sam. (2009). Academic Writing. Macmillan.

Miles, Scott (2009). Effective Reading 4. Macmillan.

Zemach, D. & Islam, C. (2009). Writing in Paragraphs. Macmillan.

 

Oral Presentations:

Powell, M. (1996). Presenting in English. Hove: LTP.

Powell, M. (2011). Dynamic Presentations. Cambridge: Cambridge University Press.

Reinhardt, S M (2002). Giving Academic Presentations. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Van Emden, J & L Becker (2010). Presentation Skills for Students. Basingstoke: Palgrave McMillan.                                                                                                                          

Pronunciation

Baker, Ann (2006). Ship or Sheep? C.U.P.

Bowler, B. and S. Cunningham. (1991). Headway Upper-Intermediate Pronunciation. Oxford: O.U.P.

Brazil, D. (1994). Pronunciation for Advanced Learners of English. Cambridge: C.U.P.

Cauldwell, Richard Words Alive! Pronunciation Podcasts. C.U.P.

Estebas-Vilaplana, Eva (2009). Teach Yourself English Pronunciation: An Interactive Course for Spanish Speakers. Netbiblo/UNED.

Hancock, M. (2000). Pronunciation Games. Cambridge: C.U.P.

Hewings, Martin (2004). English Pronunciation in Use. Advanced. Cambridge: C.U.P.

O¿Connor, J.D. and C. Fletcher. (2002). Sounds English: A Pronunciation Practice Book. Harlow: Longman.

Vaughan-Rees, M. (2002). Test your Pronunciation. Essex: Penguin.

 

Monolingual Dictionaries                                       

Cambridge English Pronouncing Dictionary                                    

Cambridge Advanced Learner¿s Dictionary  

Longman Wordwise Dictionary

New Oxford Collocations Dictionary 2009                                                  

Oxford Advanced Learner¿s Dictionary                                            

                                  

Bilingual Dictionaries

Collins Cobuild English Dictionary

Dicccionario Bilingüe Cambridge Compact, Spanish-English          

Diccionario Oxford Compact Plus                                                    

Diccionario Oxford Study para Estudiantes de Inglés (2ª Edición) 

Diccionario Oxford Inglés-Español /Español-Inglés. Concise.

 

Useful Internet Links:

http://tedtalks.com

http://oup.com/elt/englishfile/advanced

http://macmillandictionary.com

http://dictionary.cambridge.org/

http://oup.com/elt/catalogue/teachers/oald7/?cc=nl (Oxford Advanced Learner¿s)

http://ldceonline.com/ (Longman Dictionary of Contemporary English Online)

http://macmillandictionary.com/online

http://www.merriam-webster.com/

http://www.onestopenglish.com

http://www.breakingnewsenglish.com/

http://www.bbc.co.uk/                    

http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/

http://www.voanews.com/specialenglish/  (Voice of America)

http://www.bized.co.uk        (podcasts)

http://www.nationalgegraphic.com/podcasts/

http://www.manythings.org/listen/

http://www.qualitytime-esl.com/

http://www.usingenglish.com/

http://www.englishclub.com/

http://www.btinternet.com/~ted.power/

http://www.eslmonkeys.com/student/esl_learning.php

http://esl.about.com/cs/onlinecourses/a/a_ecourses.htm

http://www.focusenglish.com/dialogues/conversation.html

http://www.webcorp.org.uk/ (for written self-correction)

 

Relevant Journals:

Hot English Magazine (with Audio)

Speak-up

The Reporter: Articles and Entertainment for Students of the English Language

The Times Educational Supplement

Think in English (with Audio)

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Languages

-This course (both its theoretical and its practical classes) is taught in English Language, so the language of communication among students and teacher(s) will always be the English language. All assessment tasks, oral presentations and assignments will be carried out in English. The recommended bibliography will be in English as well.

-La asignatura (teoría y práctica) se imparte en Lengua Inglesa, por lo que la lengua de comunicación  entre el alumno y el profesor será el inglés. Todas las pruebas, exposiciones orales y trabajos de la asignatura se realizarán en inglés. La bibliografía también está en inglés.

-Gai hau (teoria eta praktika) Ingelesez erakusten da, hortaz ikaslearen eta irakaslearen arteko hizkuntza ingelesa izanen da. Proba guztiak, ahozko aurkezpenak, bibliografia eta irakasgaian eginen diren lanak ingelesez izanen dira.

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Location

Arrosadia Campus of the Public University of Navarra. For specific classroom, see the website of the Faculty of Humanities, Social and Educational Sciences.

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