Public University of Navarre



Academic year: 2023/2024 | Previous academic years:  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021  |  2019/2020 
Bachelor's degree in Primary Education at the Universidad Pública de Navarra
Course code: 302615 Subject title: PRONUNCIATION AND ORAL PRACTICE (ENGLISH)
Credits: 6 Type of subject: Optative Year: Period: 2º S
Department: Ciencias Humanas y de la Educación
Lecturers:
LAZARO IBARROLA, MARIA AMPARO (Resp)   [Mentoring ]

Partes de este texto:

 

Module/Subject matter

Optativa/ Mención en Lengua extranjera: Inglés¿.

Optional/ Foreign Language Mention: English

Up

General proficiencies

2.1 Competencias básicas (comunes a los cuatro grados)
CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio.
CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
2.2. Competencias generales
CG1 - Conocer las áreas curriculares de la Educación Primaria, la relación interdisciplinar entre ellas, los criterios de evaluación, y el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procedimientos de enseñanza y aprendizaje respectivos.
CG8 - Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones sociales públicas y privadas.
CG10 - Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo entre los estudiantes.
CG12 - Comprender la función, las posibilidades y los límites de la educación en la sociedad actual y las competencias fundamentales que afectan a los colegios de educación primaria y a sus profesionales. Conocer modelos de mejora de la calidad con aplicación a los centros educativos.
2.3. Competencias transversales (comunes a los cuatro grados)
CT1 - Demostrar una competencia lingüística en inglés, francés, alemán o italiano equivalente a un nivel B1 del ¿Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación¿ del Consejo de Europa.

 

2.1 Basic Proficiencies

BP2 - Students know how to apply their knowledge to their work or vocation in a professional manner and possess skills which are usually demonstrated by developing and defending arguments and resolving problems in their area of study.

BP4 - Students are able to transmit information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences.

BP5 - Students have developed those learning skills required in order to undertake further studies with a considerable degree of self-reliance.

2.2. General Proficiencies

GP1 - To be familiar with the curricular areas of Primary Education, the interdisciplinary relationship between them, the evaluation criteria and the body of didactic knowledge involved in the respective teaching and learning procedures.

GP2 - To design, plan and evaluate teaching and learning processes, both individually and in collaboration with other teachers and school professionals.

GP3 - To address language learning situations effectively in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields found in the school curriculum.

GP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and social institutions, both private and public.

GP11 - To be familiar with Information and Communication Technology, and apply it in the classroom. To distinguish the audiovisual information which contributes to learning, civic education and cultural richness in a selective manner.

GP12 - To understand the function, possibilities and limits of education in today's society and the core competences which affect primary schools and the professionals who belong to them. To be familiar with quality improvement models as applicable to education centres.

 

2.3. Transverse Proficiencies

TP2 - To demonstrate a level of competence in Spanish and, where appropriate, Basque equivalent to the C1 level of the Council of Europe¿s Common European Framework of Reference for Languages.

Up

Specific proficiencies

CE1 - Conocer los objetivos, los contenidos curriculares, el significado de las áreas y la organización, la metodología y los criterios de evaluación de la Educación Primaria.

CE2 - Diseñar, planificar y evaluar los procesos de enseñanza y de aprendizaje atendiendo a criterios interdisciplinares y disciplinares con otros profesionales.

CE3 - Fomentar la lectura y el comentario crítico de textos de los diversos dominios científicos y culturales. Expresarse oralmente y por escrito con corrección, y dominar situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos de diversidad.

CE4 - Diseñar y regular espacios de aprendizaje en contextos de diversidad, multiculturales y plurilingües. Atender las necesidades singulares del alumnado, la igualdad de género, la equidad, el respeto y los derechos humanos.

CE8 - Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones implicadas en la educación.

CE11 - Conocer las implicaciones educativas de las tecnologías de la información y la comunicación.

CE12 - Organizar de forma activa los procesos de enseñanza y de aprendizaje de los contenidos de la Educación Primaria desde una perspectiva de desarrollo de competencias. Conocer modelos de mejora de la calidad.

CE14 - Contextualizar la acción docente ante los cambios políticos, sociales, y pedagógicos, fomentar la educación democrática y el desarrollo de una ciudadanía activa para la consecución de un futuro sostenible.

 

3. SPECIFIC PROFICIENCIES

SP1 - To be familiar with the objectives, curricular content, meaning of the areas and organisation, methodology and evaluation criteria of Primary Education.

SP2 - To design, plan and evaluate teaching and learning processes with other professionals according to interdisciplinary and disciplinary criteria.

SP3 - To encourage reading and the critical commentary of texts from the different scientific and cultural fields. To express themselves correctly both orally and in writing, and to master language learning situations in contexts of diversity.

SP4 - To design and regulate learning spaces in contexts of diversity which are multicultural and multilingual. To attend to the unique needs of schoolchildren, gender equality, fairness, respect and human rights.

SP8 -To maintain a critical, independent relationship with respect to knowledge, values and the institutions involved in education.

SP11 - To be familiar with the educational implications of Information and Communication Technology.

SP12 - To organise actively the processes of teaching and learning the contents of Primary Education from a perspective of skills development. To be familiar with quality improvement models.

SP14 - To contextualise teaching work in the face of political, social and pedagogical changes, and to foster democratic education and the development of active citizenship to achieve a sustainable future.

 

Up

Learning outcomes

Los resultados de aprendizaje son la concreción de las competencias que el estudiante adquirirá en la materia. Se establecen tres niveles:

- Óptimo: adquisición del 100% de las competencias y maestría en al menos el 75% de ellas.

- Medio: adquisición de la mayoría de las competencias pretendidas en la materia y maestría en aquellos aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.

- Deficiente: insuficiente adquisición de los aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.

Un estudiante obtiene una calificación de APTO si el nivel de aprendizaje es óptimo o medio.

 

The learning outcomes refer to the proficiencies that the student will adquire in the subject. There are three levels:

- Optimum: Adquisition of 100% of proficiencies, dominating at least 75% of them

- Medium: Adquisition of most of the proficiencies, dominating those skills that contribute to the specific proficiencies of the grade

- Deficient: Poor adquisition of skills that contribute to the specific proficiencies of the grade

A student will get a pass ("APTO") grade if the learning level is optimum or medium

 Los resultados de aprendizaje específicos de esta matería serían los siguientes:

 R1. Conocimiento del sistema fonológico de la lengua inglesa

 R2. Concienciación respecto a las variedades acentuales de la lengua inglesa

 R3. Adquisición de una pronunciación correcta en lengua inglesa. 

 R4. Adquisición de herramientas para enseñar pronunciación.

 R5. Adquisición de herramientas para mejorar la propia pronunciación.

 R6. Concienciación respecto a la importancia de la pronunciación en lengua inglesa.

 

The learning outcomes refer to the proficiencies that the student will adquire in the subject. There are three levels:

- Optimum: Adquisition of 100% of proficiencies, dominating at least 75% of them

- Medium: Adquisition of most of the proficiencies, dominating those skills that contribute to the specific proficiencies of the grade

- Deficient: Poor adquisition of skills that contribute to the specific proficiencies of the grade

A student will get a pass ("APTO") grade if the learning level is optimum or medium

 

Up

Methodology

Teaching methods

Code Description
TM1 Lecture with full attendance
TM2 Interaction in large group
TM3 Interaction in medium-sized group
TM4 Interaction in small group
TM4 Individualised interaction: tasks and guidelines for autonomous study

Learning activities

Code Description Hours Attendance
LA1 Theory classes (foundation, examples, proven applications and developments) 30 100
LA2 Practical classes or, in the event, practical experience (in the field) 30 100
LA3 Preparation of papers and oral defence 20 10
LA4 Self-study 60 0
LA5 Tutorials 5 100
LA6 Oral or written exams 5 100

 

 

 

 

Up

Relationship between formative activities and proficiencies/learning outcomes

  Proficiencies
Learning activities Basic General Transverse Specific
LA1 CB1, CB2, CB3 CG1, CG10, CG11,CG8 CT1 CE1, CE3, CE11CE12
LA2 CB5 CG1, CG10, CG11 CT1 CE10, CE12
LA3 CB1, CB2, CB3, CB5 CG1, CG10, CG11 CT1 CE11, CE12
LA4 CB5 CG1, CG8 CT1 CE1
LA5 CB5 CG1, CG8 CT1 CE10
LA6 CB1, CB2, CB3, CB5 CG1, CG10, CG11 CT1 CE1, CE3, CE10

Up

Languages

English.

Up

Evaluation

 

Learning
outcome
Assessment
activity
Weight (%) It allows
test resit
Minimum
required grade
         
         
         
         

 

 

 

Learning outcomes Description % % Recoverable
R1, R5, R6 ES1-Attendance and participation in class or, where appropriate, in a school 0 0
R1, R5, R6 ES2-Theory review and summary work 0 0
R1, R3, R6 ES3-Practical work: observation, proposal and, where appropriate, evaluation 50 100%
R2, R3, R4, R5 ES4-Partial or complete oral or written assessments 50 100%

Up

Contents

Students will improve their pronunciation of English and will acquire tools to teach pronunciation.

Up

Agenda

1. Phonetics and phonology
2. Speech production
3. Accents and RP
4. Classification and transcription of english sounds
5. The word: syllables and accents
6. Connected speech
7. Intonation

Up

Bibliography

Access the bibliography that your professor has requested from the Library.


10.1 Compulsory
English phonetics and phonology
ROACH, P. (1985): English phonetics and phonology. Cambridge: CUP.
10.2 Other references
Basque phonetics and phonology
TXILLARDEGI, K. (1982): Euskal fonología. San Sebastián: Ediciones Vascas.
Spanish phonetics and phonology
QUILIS, A. (1993): Tratado de fonética y fonología españolas. Gredos: Madrid.
English phonetics for spanish speakers
FINCH, D. F. y ORTIZ LIRA, H. (1982): A course in English phonetics for Spanish speakers. Londres: Heineman.
MOTT, B. (2000): English Phonetics and Phonology for Spanish Speakers. Barcelona: EUB.
Teaching pronunciation
HANCOCK, M. (1995): Pronunciation Games. Cambridge: Cambridge University Press.
TRIM, J. y KNEEBONE, P. (1975): English Pronunciation Illustrated. Cambridge: Cambridge University Press.
VAUGHAN-REES, M. (2003): Test your Pronunciation. Harlow: Penguin English guides.
Transcription
GARCÍA LECUMBERRI, M. L. y MAIDMENT, J. A. (2000): English Transcription Course. Londres: Arnold.
MORRIS, I. (1984): English Phonemic Transcription. Oxford: Basil Blackwell.
Discrimination
BAKER, A. (1981): Ship or Sheep? An intermediate pronunciation course. Cambridge: CUP.
BOWLER, B. y CUNNINGHAM, S. (1999): New Headway Pronunciation Course. (Intermediate and Upper Intermediate). Oxford: Oxford University Press.
Transcription dictionaries
JONES, D. (1997): English Pronouncing Dictionary (15ª edición). P. Roach y J. Hartman (eds.). Cambridge: Cambrige University Press.
WELLS, J. C. (2000): Longman Pronunciation Dictionary. Harlow: Longman.
Internet references
The International Phonetic Association Web Page: http://www2.arts.gla.ac.uk/IPA/ipa.html
IPA ( P. Ladefoged ): http://hctv.humnet.ucla.edu/departments/linguistics/VowelsandConsonants/index.html
The Speech Internet Dictionary (SID): http://www.phon.ucl.ac.uk/home/johnm/sid/sidhome.htm
University College London (Download IPA Fonts): http://www.phon.ucl.ac.uk/home/wells/fonts.htm
Prosody on the web: http://www.btinternet.com/~eptotd/pow/powin.htm
FonAtari: euskal fonetikaren ataria): http://www.fonatari.org
Centro virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es/obref/dvi/
Online dictionary: www.wordreference.com

Up

Location

Arrosadia Campus of the Public University of Navarra. For specific classroom, see the website of the Faculty of Humanities, Social and Educational Sciences.

Up