Public University of Navarre



Academic year: 2024/2025 | Previous academic years:  2023/2024 
International Bachelor's degree in Management and Business Administration
Course code: 174733 Subject title: ECONOMICS OF POVERTY AND INEQUALITY
Credits: 6 Type of subject: Optative Year: 4 Period: 1º S
Department: Economía
Lecturers:
GARCIA PRADO, ARIADNA MARÍA (Resp)   [Mentoring ] ECHAVARRI AGUINAGA, REBECA   [Mentoring ]
MARTINEZ MORA, FRANCISCO DE ASIS   [Mentoring ]

Partes de este texto:

 

Module/Subject matter

Development and Cooperation.

Up

Contents

Economics of poverty and inequality is studied at the intersection of economic theory, empirical applications and policy implications. Curving inequality and poverty are the result of the complex interaction between economic policies and social norms, including institutions. From this perspective, the study of poverty and inequality has a very broad meaning and, therefore, this course will deal with issues ranging from poverty in health or education to inequality in access to labor and financial markets, and specifically includes the design and evaluation of social development programmes. Each of the topics is gender-sensitive by taking into account the role of sex, age, ethnic or religious group, as well as their intersectionality.

Up

General proficiencies

Not applicable

Up

Specific proficiencies

Not applicable

Up

Learning outcomes

Conocimientos o contenidos:

RA03: Explicar las funciones de los agentes económicos y el papel de las instituciones en la actividad económica y social en sus diferentes niveles territoriales (desde las instituciones locales hasta los organismos internacionales).

RA04: Identificar los principales instrumentos de intervención pública y relacionar las recomendaciones de política con la sostenibilidad económica, medioambiental y social.

RA05: Identificar y analizar los factores históricos, sociales e institucionales que condicionan los procesos económicos.

RA06: Identificar y anticipar problemas económicos relevantes en relación con la asignación de recursos en general, tanto en el ámbito privado como en el público.

RA09: Identificar y reconocer las fuentes de información económica relevante y su contenido.

 

Habilidades o destrezas:

Al finalizar el Grado, el alumnado será capaz de:

RA1O: Derivar de datos económicos y sociales información relevante difícil de reconocer por no profesionales.

RA11: Utilizar criterios profesionales para el análisis económico, preferiblemente aquellos basados en el manejo de instrumentos técnicos.

RA12: Realizar una buena gestión de la asignación de recursos tanto en el ámbito privado como en el público.

RA13: Aplicar racionalidad al análisis y a la descripción de cualquier aspecto de la realidad económica.

RA14: Evaluar las consecuencias de distintas alternativas de acción y seleccionar las mejores dados los objetivos.

RA17: Elaborar informes y transmitir ideas sobre cualquier materia económica, con claridad y coherencia, a un público tanto especializado como no especializado.

 

Competencias:

Al finalizar el Grado, el alumnado será capaz de:

RA18: Trabajar en equipo, siendo capaz de argumentar sus propuestas y validar o rehusar razonadamente los argumentos de otras personas.

RA19: Organizar el trabajo, en cuanto a una buena gestión del tiempo, ordenación y planificación del mismo.

RA20: Seleccionar y generar la información necesaria para cada problema, analizarla, y tomar decisiones en base a la misma

RA21: Valorar el compromiso ético, social y medioambiental en el ejercicio profesional.

RA22: Seguir aprendiendo en el futuro de forma autónoma, profundizando los conocimientos adquiridos o iniciándose en nuevas áreas de conocimiento.

Up

Methodology

 

Methodology/Activity Hours in the classroom  Hours out of the classroom
A-1 Participative lectures 18  
A-2 Applied seminars 18  
A-3 Debates, group discussion, office hours 18  
A-4 Team material production   20
A-5  Reading  complementary material   30
A-6 Individual study   30
A-7 Exams and case studies 06  
A-8 Individual office hours   10
TOTAL 60 90

Up

Evaluation

 

Learning
outcome
Assessment
activity
Weight (%) It allows
test resit
Minimum
required grade
R_MDC_01 and R_MDC_09 Case studies 20 Yes No
R_MDC_02 Presentations 20 Yes No
R_MDC_06 Final exam 60 Yes No

 

 

Up

Agenda

Topic 1. Perspectives in the Economics of Poverty and Inequality

Topic 2. Education

Topic 3. Health

Topic 4. Labour

Topic 5. Access to saving and credit markets

Topic 6. Institutions

 Topics will include laboratory sessions on the design and evaluation of social development programmes.

Up

Bibliography

Access the bibliography that your professor has requested from the Library.


  • Acemoglu, D., Robinson J. (2012). Why nations fail? Crown Publishing Group. Massachusetts, USA.
  • Banerjee A.V., Duflo E. (2011). Poor Economics. Public Affairs, New York.
  • Banerjee A.V., Duflo E. (2019). Good Economics for hard times. Public Affairs, New York. 
  • Deaton, A. (2013). The great scape: Health, wealth, and the origins of inequality. Princeton University Press, New York.
  • Gertler, P.J, Martínez S., Premand P., Rawlings L.B., Vermeersch C. (2007). Impact Evaluation in Practice, The World Bank. http://www.worldbank.org/pdt
  • Mullainathan S., Shafir E. (2013). Scarcity. Penguin Books, London.
  • Sen A.K. (1999): Development as freedom. New York.
  • Sustein C., Thaler R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, and happiness. 
  • World Bank (2015).  World Development Report 2015: Mind, society and behavior. World Bank Group.

Up

Languages

English

Up

Location

UPNA; Campus de Arrosadía.

Up