Kodea: 306324 | Irakasgaia: EUSKARA ZUZENA HELBURU | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Aukerakoa | Ikasmaila: 3 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
SALABERRI ZARATIEGI, PATXI (Resp) [Tutoretzak ] |
2.1 Oinarrizko gaitasunak
1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
4. OG - Ikasleak, baijende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
2.2. Gaitasun orokorrak
1. GO - Lehen Hezkuntzako curriculum-arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.
2. GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.
3. GO - Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Eskola curriculumeko zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea.
6. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduera desberdinak ezagutzea. Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza lanak eta orientazio lanak egitea, ikasleek dituzten hezkuntza-behar bereziak kontuan hartuz. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
8. GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.
10. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.
11. GO - Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus-entzunezko informazioa aukeratzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
2.3. Zeharkako gaitasunak
2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
1. GE - Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.
2. GE - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.
3. GE - Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.
7. GE - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.
8. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
9. GE - Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.
11. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
12. GE - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
14. GE - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Ikaskuntzaren emaitzen karietara, hiru hauek aurreikusten dira:
IE1. Ikaslea ikasturtean zehar ikusi eta ikasitako gauzak ahozko eta idatzizko bere ekoizpenei ezartzeko, aplikatzeko gai izanen da.
IE2. Ikaslea besteren hizkuntza ekoizpenen on-gaitzen zergatiak argudiatzeko gai izanen da.
IE3. Ikaslea ikasturtean zehar ikusitakoak besteren hizkuntza ekoizpenetan ongi emanak direnetz ebaluatzeko gai izanen da.
IE4.: Giza aniztasunaren konplexutasuna azaltzea eta eskola-inguruan nabaritasunen adibideak ematea.
Kodea | Deskribapena | Orduak | Bertan egon beharra |
AF1 | Eskola teorikoak | 45 | 100 |
AF2 | Eskola praktikoak | 15 | 100 |
AF3 | Lanak egitea eta ahozko defentsa | 30 | 10 |
AF4 | Ikaslearen lan beregaina | 50 | 0 |
AF5 | Tutoretza orduak | 5 | 0 |
AF6 | Ahozko eta idatzizko lanak | 5 | 100 |
5.1. Irakas metodologiak
Kodea | Deskribapena |
1.MD | Azalpen magistrala osoko bilkuretan |
2.MD | Elkarreragina talde handian |
3.MD | Elkarreragina talde ertainean |
5.MD | Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak |
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
1. E, 2. E, 3. E | Irakaslearen erregistroa | % 10 | Ez | |
1. E, 2. E, 3. E | Oinarrizko kontzeptuak biltzen dituzten bi proba idatziak | % 40 | Bai, idatzizko proben bidez | |
2. E | Ikaslearen etxeko eta ikasgelako lana | % 30 | Bai, idatzizko eta ahozko proben bitartez | |
1. E, 2. E, 3. E | Talde lana | % 20 | Bai, idatzizko proben bidez |
1. Puntuazioa
2. Testu antolatzaileen erabilera zuzena
3. Gehienik egiten diren hutsen azterketa eta zuzenketa
4. Euskaltzaindiaren arauak
5. Erlatibo perpausak:
6. Konparazio perpausak:
7. Kalkoak eta erdarakadak
8. Hitz-ordena
9. Hiztegia eta esamoldeak
10. Unibertsitate mailako txostenak zuzen idazteko arauak: ortotipografia, aipuak, erreferentziak eta beste
11. Ahozko euskara: arazo emaile diren soinuak, soinu elkarketak, intonazioa eta azentua
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
APA arauak. [http://www.navarra.es/home_es/Temas/Turismo+ocio+y+cultura/Publicaciones/Revistas+Principe+Viana/Fontes+Linguae+Vasconum] helbidean kontsulta eta eskura daitezke.
Arrieta, L. (2013). Puntuazioari buruzko dekalogo batera iristeko bidaia. Hizpide, 80, 34-56.
de Rijk, R. (1969). Is Basque an S.O.V. language? FLV 3, 319-351.
Elhuyar Hiztegia. [www.euskara.euskadi.net/r59-15172x/es/hizt_el/index.asp] helbidean kontsulta daiteke.
Euskaltzaindia. (1990). Euskal Gramatika. Lehen Urratsak-III (Lokailuak), Bilbo. Sarean dago, [euskaltzaindia.eus] helbidean.
Euskaltzaindia. (1999). Euskal Gramatika. Lehen Urratsak-V (Mendeko Perpausak-1), Bilbo. Sarean ere bada, [euskaltzaindia.eus] helbidean.
Euskaltzaindia. (2004). Euskal Gramatika. Lehen Urratsak-VI (Mendeko Perpausak-2), Bilbo. Sarean ere bada, [euskaltzaindia.eus] helbidean.
Euskaltzaindia. (2008). Testu-antolatzaileak. Erabilera estrategikoa, Bilbo: Euskaltzaindia, «Jagon Saila» 7.
Euskaltzaindia. (2011a). Hitz-ordena. Erabilera estrategikoa, Bilbo: Euskaltzaindia, «Jagon Saila» 14.
Euskaltzaindia. (2011b). Euskal Gramatika. Lehen Urratsak-VII (Perpaus Jokatugabeak), Bilbo: Euskaltzaindia. Sarean ere bada, [euskaltzaindia.eus] helbidean.
Euskaltzaindia. (d.g.). Arauak. [euskaltzaindia.eus].
Euskaltzaindia. (d.g.). Euskaltzaindiaren Hiztegia. [euskaltzaindia.eus].
Euskaltzaindia. (d.g.). Euskara Batuaren Eskuliburua (EBE). A-tik Z-ra, zalantzak eta argibideak. [euskaltzaindia.eus].
Euskaltzaindia. (d.g.). Hizkuntza baliabideak. [euskaltzaindia.eus].
Euskaltzaindia. Corpus Batzordea. (2011). Hitz-ordena. Erabilera estrategikoa. Bilbo: Euskaltzaindia, «Jagon Saila» 14.
Garate, G. (1988). Erdarakadak, Bilbo: Gero - Mensajero.
Garzia, J. (1997). Joskera lantegi, Gasteiz: IVAP.
Garzia, J. (2005). Kalko okerrak, Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, «Hizkuntza prestakuntza» 12.
Garzia, J. (2014). Puntuazioa egoki erabiltzeko gida: oinarriak, jarraibideak eta aholkuak, Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, «Hizkuntza prestakuntza» 24.
Mitxelena, K. (1987-2005). Orotariko Euskal Hiztegia / Diccionario General Vasco, 16 ale, Bilbo: Euskaltzaindia. Bertsio elektronikoa [euskaltzaindia.eus] helbidean erdiets daiteke.
Mujika, A. (2008). Letra larriak erabiltzeko irizpideak. Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, «Hizkuntza prestakuntza» 17.
Mujika, A., Goenaga, A. & Alberdi, A. (2005). Onomastika. Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, «Hizkuntza prestakuntza» 13.
Salaberri, P., Zubiri, J.J., Salaberri, I. (2021). Jose Ramon Minondo goizuetarraren gutunak. Olaberria (Oiartzun). 1790-1807. Hizkuntza azterketa, Bilbo: Euskaltzaindia.
Sarasola, I. (2005). Zehazki. Gaztelania / Euskara Hiztegia, Donostia: Alberdania.
Sarasola, I. (2007). Euskal Hiztegia, Donostia: Elkar.
Turabian, K. L. (2007). A Manual for Writers of Research Papers, Theses and Dissertations, Chicago - London: The University of Chicago Press, zazpigarren argitaraldia.
Zuazo, K., 2000, Euskararen sendabelarrak, Donostia: Alberdania.
Zubimendi, J. R. (1993). Idazkera-liburua, Gasteiz: Eusko Jaurlaritza.
Zubimendi, J. R. (1995). Jokaera-liburua. Euskara, kultura, estiloa eta komunikazioa, Lizarra: Sendoa.
Zubimendi, J. R. (2004). Ortotipografia, Gasteiz: Eusko Jaurlaritza, «Hizkuntza prestakuntza» 10.