Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2025/2026 | Beste urte batzuk:  2024/2025  |  2023/2024  |  2022/2023  |  2021/2022 
Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 302617 Irakasgaia: GAUR EGUNGO METODO ETA EREDUAK MUSIKA HEZKUNTZAN
Kredituak: 6 Mota: Aukerakoa Ikasmaila: Iraupena: 2º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
ANDRES VIERGE, MARCOS (Resp)   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Aukerakoa/ Aipameneko irakasgaia Musikan

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Musika-heziketako gaurko metodologien ezaguera, baita ere sareko musika-baliabideetako oinarrizko alderdiak lortzea.

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1 Oinarrizko gaitasunak

1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

4. OG - Ikasleak, baijende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketa abileziak garatu izatea.

2.2. Gaitasun orokorrak

1. GO - Lehen Hezkuntzako curriculum-arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.

2. GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.

8. GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.

10. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.

11. GO - Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus-entzunezko informazioa aukeratzea.

12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

2.3. Zeharkako gaitasunak

2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz,  Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

 

 

Gora

Berariazko gaitasunak

1. GE - Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.

2. GE - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.

8. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

10. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.

11. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

12. GE - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

14. GE - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasgaia bukatutakoan ikaslea:

- Musika-heziketa metodologia desberdinez eta bere bilakaeraz kontziente izatea.

- Musika-heziketa metodo desberdinen funtsezko alderdiak ulertzea.

- Musika-heziketa metodo desberdinen erabilera irizpideen gainean hausnartzea.

- Musika-heziketa metodo desberdinen baliabideen bidez praktika eta proiektuak sortzea.

Ikasketaren-emaitza hauek irakasgai honetan hurrengo eran gauzatzen dira:

- Musika-heziketa metodologia desberdinez eta bere bilakaeraz kontzientea izatea.

- Musika-heziketa metodo desberdinen funtsezko alderdiak ulertzea.

- Musika-heziketa metodo desberdinen erabilera irizpideen gainean hausnartzea.

- Musika-heziketa metodo desberdinen baliabide/erramientak modu praktikoan eta proeiktu ezberdinen bidez praktikatzea eta egitea.

Gora

Metodologia

5.1. Irakas metodologiak

KODEA Deskribapena
1 IM  Azalpen magistrala osoko bilkuretan. 
2 IM Talde handiko interakzioa
4 IM

Elkarreragina talde txikian. 

5 IM

Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak. 

 

5.2 Jarduera hezigarriak

Kodea Deskribapena Orduak Presencialidad
1 PJ

Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) 

45 100
2 PJ

Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak). 

15 100
3 PJ

Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. 

30 10
4 PJ

Ikaslearen ikasketa autonomoa. 

50 0
5 PJ Tutoretzak 5 100
6 PJ

Ahozko edo idatzizko azterketak. 

5 100

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren emaitza 

Ebaluazio jaduera 

Pisua (%) 

Errekupera daitekeen edo ez 

Eskatzen den nota minimoa 

E1, E2, E3, E4 

EJ 1- Klaseko edo, hala badagokio, ikastetxeko parte-hartzea eta asistentzia 

%10  

Ez 

 

E1, E2, E3, E4 

EJ 2- Berrikuspen eta sintesi lan teorikoak 

%25 

Berreskuragarria, dagokion epean eta emandako argibideen arabera lana zuzenduta entregatuz gero 

4/10  

E1, E2, E3, E4 

EJ 3- Lan praktikoak: behaketa, proposamena eta, hala badagokio, ebaluazioa 

%25  

Idatzizko probaren bidez berreskuratu daiteke 

5/10  

E1, E2, E3, E4 

EJ 4- Ahozko edo idatzizko probak, partzialak edo osokoak 

%40  

Idatzizko probaren bidez berreskuratu daiteke 

5/10 

 

 

Gora

Gai-zerrenda

  1. Sarrera: musika ezagutzaren motak, metodoak, ereduak eta paradigmak. Musika praktikarako tresnak: idazketa, entzutea eta interpretazioa.
  2. Raymond Murray Schafer, John Paynter eta Françoise Delalande: ekarpen pedagogiko nagusiak eta beren irakaskuntzen aplikagarritasuna Haur eta Lehen Hezkuntzan.
  3. Arte performatiboen sorkuntza- eta interpretazio-dinamikak musika gelara ekarriak. Elkarlaneko eta diziplinarteko lan-praktikak, eta horien proiekzioa Haur eta Lehen Hezkuntzan. 
  4. Kontzertu didaktikoak 0 eta 12 urte arteko etapan.
  5. Musika software librea: Audacity eta Musescore.
  6. Adimen artifiziala eta musika: sorkuntza- eta hezkuntza-paradigmak.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


11.1 Oinarrizkoa

Delalande, F. (1995). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Hemsy de Gainza, V. (2004). La educación musical en el siglo XX. Revista Musical Chilena, 201, 74-81.

Paynter, J. (2020). Oír aquí y ahora: El libro sobre la música moderna para las escuelas. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Pérez Royo, V. (2013). Estéticas de la apropiación y la traducción. Experiencias de investigación artística en artes escénicas y de acción. Efímera Revista, 4(5), 6-11.

Saenz, I. (2016). Software libre para maestros de música: valores y usos. J. F. Durán Medina & I. Durán Valero-n (Koord.), TIC actualizadas para una nueva docencia universitaria (709-720). Madril: McGraw-Hill Education.

Saenz, I. (2017). En defensa de la música contemporánea en el aula de educación primaria. Espacio Sonoro, (43), 1-14. 

Saenz, I. (2019). La formación de maestras y maestros ambientalistas: hacia un cambio de modelo en la enseñanza de la música en la escuela. A. M. Vernia Carrasco-n (Koord.), Actas V CONSMU. Innovación e Investigación en los ámbitos y contextos de la Educación y la Formación Musical (239-251). Noja: SEM-EE. 

Schafer, R. M. (1998). El rinoceronte en el aula. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Schafer, R. M. (2006). Hacia una educación sonora: 100 ejercicios de audición y producción sonora. Mexiko: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Schafer, R. M. (2013). El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Bogotá: Intermedio Editores.


11.2 Osagarria

Arosteguy, A. (2023). Paisajes sonoros de la Mesopotamia argentina: los aspectos espaciales de Corrientes y Misiones en la configuración melódica del chamamé. Estudios Socioterritoriales. Revista de Geografía, 33, 1-15. 

Bernal, J. (2005). Apuntes para una nueva educación musical en la escuela. Publicaciones, 35, 61-74.

Botella Nicolás, A. M. (2020). El paisaje sonoro como arte sonoro. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 15(1), 112-125. 

Brianz, A. (2017). Paisaje sonoro. Contexto y comienzo de un proyecto subterráneo. Artilugio, 3, 20-29. 

Cárdenas-Soler, R. N., & Martínez-Chaparro, D. (2015). El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación5(2), 129-140.

Delalande, F. (2013). Las conductas musicales. Santander: Ediciones Universidad de Cantabria.

Hemsy de Gainza, V. (2010). Temas y problemáticas de la educación musical en la actualidad. AULA, Revista de Pedagogía de la Universidad de Salamanca, 16, 33-48.

Llorca, J. (2024). La dimensión cultural del paisaje sonoro: más allá de la dualidad hi-fi y lo-fi de R. Murray Schafer. Journal of Sound, Silence, Image and Technology, 7, 9-22. 

Mantzisidor, J. (2015). Eskriba Eseria: Entzute aktiboa musika inprobisatu librean. AusArt, 3(2), 45-57.

Paynter, J. (1999). Sonido y estructura. Madril: Akal.

Saenz, I. (2017). Enseñanza y práctica de metodologías creativas musicales en la formación de educadores del Gobierno Vasco. J. Santos Martínez-en (Koord.), Formulación de los nuevos espacios docentes (401-411). Madril: Editorial Tecnos.

Saenz, I. (2020). La transformación de los procesos de enseñanza-aprendizaje ante el desafío de la educación post-digital. E. López-Meneses et al.-en (Ed.), Claves para la innovación pedagógica ante los nuevos retos (710-717). Bartzelona: Ediciones Octaedro. 

Schafer, R. M. (1992). Cuando las palabras cantan. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Schafer, R. M. (1996). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Schafer, R. M. (1998). Limpieza de oídos. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Temtem, F. (2016). De la marginalidad del oído a la construcción auditiva del paisaje urbano. ZARCH, (7), 1-14.

Urrutia, A., & Díaz, M. (2013). Educación y música contemporánea: encuentros y desencuentros entre compositores y docentes. Revista de ABEM, 21(30), 11-24.

Vico Pietro, F. (2016). Entorno estético y contexto lúdico en Educación Infantil: un espacio para el nuevo profesor. Arte y Movimiento, 14, 55-63.

Gora

Hizkuntzak

Euskera/ Gaztelania

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora