Kodea: 311732 | Irakasgaia: KOMUNIKAZIOKO SISTEMA ALTERNATIBOAK (KSA) | ||||
Kredituak: 3 | Mota: Aukerakoa | Ikasmaila: 4 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
MONZON GONZALEZ, FRANCISCO JAVIER (Resp) [Tutoretzak ] |
Definizioa, sailkapena eta ezberdintzea. Ohiko sistema alternatiboak entzumen gutxitua duten ikasleekin: sistema bimodala eta hizkuntza-zeinuak. Sistema alternatiboak mugimendu gutxia duten ikasleekin. IKTak eta entzumenezko ezgaitasuna. Irakasleek erabili behar dituzten KSA-en trataera egokirako orientabideak, ikasleen beharren arabera. Kasu-azterketa.
Oinarrizko gaitasunak
1OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
5OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketa abileziak garatu izatea.
Gaitasun orokorrak
1GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
2GO - Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.
4GO - Ikasgelan eta hortik kanpora bizikidetza sustatzea, eta gatazkak modu baketsuan konpontzeari ekitea. Ikasketa eta bizikidetza testuinguruak sistematikoki behatzen jakitea, eta haiei buruz gogoeta egiten jakitea.
5GO - Taldean hausnartzea arauak onartzeari buruz eta besteenganako errespetuari buruz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak, sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.
6GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea.
7GO - Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.
9GO - Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
10GO - Gurasoen orientatzaile gisa aritzea 0-6 urte bitarteko epeko familia hezkuntzari buruzko gaietan, eta ikasle bakoitzaren familiarekin nola familia guztiekin harremanak garatzeko gizarte-trebetasunak edukitzea.
11GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
Zeharkako gaitasunak
2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
2GE - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta ebolutiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.
3GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4GE - Ikaskuntzako eta eskola bizikidetzako testuinguruei buruz gogoeta egitea. Behaketa sistematikoa egiten jakitea, ongi egindako lana baliozkotzea, arauak onartzea eta besteak errespetatzea.
5GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea.
9GE - Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, eta bere funtzionamendua, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.
10GE - Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.
11GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Ikasketa emaitza hauek hurrengo eran gauzatzen dira irakasgai honetan:
1IE- Laguntzen paradigmaren ezaugarriak eta Haur Hezkuntza-ikasleei dagokionez gara ditzaketen funtzioak aipatzea.
2IE- Eskola barneko eta kanpoko laguntzako profesionalen esku-hartze modalitateak deskribatzea.
3IE-Pedagogia Terapeutikoko maisu/maistrak egin behar dituen funtzio eta zereginak ezartzea, ACNEAE edo ACNEE duten ikasleen egoera zehatzei dagokienez.
4IE- Ikastetxe arruntetako eta heziketa bereziko ikastetxeetako ikasleei, familiei eta profesionalei lagundu eta haiekin kolaboratzeko proposamenak diseinatzea.
5IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.
6IE- Haur Hezkuntza-etapako ACNEE edo ACNEAE duten ikasleen laguntza beharrei eta heziketa-erantzunari buruzko ikerketa-proiektu bat lantzea.
7IE- Ikerketen datuak eta ekarpenak beren testuinguruetan interpretatzea.
Kodea | Deskribapena |
MD1 | Ikasgai magistrala osoko klasean |
MD2 | Talde handian antolatutako elkarrekintza |
MD3 | Talde ertainean antolatutako elkarrekintza |
MD5 | Banakako elkarrekintza: norberaren ikaste prozesurako eginkizun eta jarraibideak |
Kodea | Deskribapena | % | %Errekuperagarria |
1ES | Gelan edo, hala badagokio, ikastetxean parte hartzea. | %10 | %10 |
2ES | Lan teorikoak: garatzekoak, sintesiak edo gogoeta kritikoak | %20 | %20 |
3ES | Lan praktikoak: behaketa, proposamena eta, beharrezkoa bada, ebaluaketa | %30 | %0 |
4ES | Idatzizko edo ahozko azterketak. Globalak edo partzialak. | %40 | %40 |
Orotara | %100 | %70 |
1. gaia. Komunikazio Alternatiboa eta Aumentatiboa (KAA). Kontzeptua eta motak.
2. gaia. Entzumenezko ezgaitasuna duten pertsonekin erabiltzeko ohiko sistema alternatiboak.
2.1. Sistema bimodala
2.2. Gaztelaniazko zeinuen hizkuntza (GZH)
2.3.IKTak entzumenezko ezgaitasuna duten pertsonentzat.
3. gaia. Sistema alternatiboak neurogarapeneko nahasteak dituzten pertsonentzat (TEA, ¿).
4. gaia. Sistema alternatiboak mugitzeko ezgaitasuna duten pertsonentzat.
5. gaia. Praktika egokiak SAAC direlakoak gelan sustatzeko, ikasleek duten komunikatzeko eskubidea bermatzeko.
6. gaia. Praktika esperimentalen programa: kasu-azterketa.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Acuña-Partal, C., Rodríguez, T. A., & Rodríguez-Espinosa, M. (2018). Aptitudes y sinergias del intérprete para personas con Discapacidad Intelecual Severa con el apoyo de la herramienta de comunicación EC+. E. Postigo et al. Disability and communication Scientific Analysis, Total Communication, ICT Tools and case studies (pp. 71-83). McGraw-Hill/Interamericana de España.
Bertola López, E. (2018). Análisis empírico de las características formales de los símbolos pictográficos Arasaac. Proyecto de investigación: http://hdl.handle.net/10201/56121
Bonora, G., Dalai, G., De Rosa, D., Panunzi, M., Perondi, L., & Rubertelli, C. (2019). PASS: Picture Augmentative Synsemic System. Un nuevo sistema para las prácticas habilitativas en la CA (comunicación aumentativa): marco teórico. INMATERIAL. Diseño, Arte y Sociedad, 4(8), 33-78.
Cuevas, L. (2017). Aplicación de los sistemas alternativos y aumentativos de comunicación. SSCE0112. IC Editorial.
Deliyore-Vega, M. D. R. (2018). Comunicación alternativa, herramienta para la inclusión social de las personas en condición de discapacidad. Revista electrónica educare, 22(1), 271-286.
Gómez, V., & Jimena, A. (2018). Lectura compartida de cuentos mediada por sistemas aumentativos y alternativos de comunicación. In X Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXV Jornadas de Investigación XIV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
Paolieri, D., & Marful, A. (2018). Norms for a pictographic system: the Aragonese portal of augmentative/alternative communication (ARASAAC) system. Frontiers in psychology, 9, 2538. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02538
Pastor, R. M., & Rubio, C. G. (2017). Los sistemas alternativos y aumentativos de comunicación (SAAC) como instrumento para disminuir conductas desafiantes en el alumnado con TEA: estudio de un caso. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 5(1), 113-132.
Pérez Reyes, G. V., Carvajal Villamizar, Y. M., & Guio Matheus, L. M. (2018). Aplicación de herramientas de la comunicación y sistemas de comunicación en el lenguaje. REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 3(2), 63-82.
Sánchez, I. G., Pelucci, M. G., Brandin, M. J. H., Castañares, M. M., Combarro, A. C., & Gutiérrez, I. V. (2020). Abordaje de las dificultades de comunicación en personas con discapacidad intelectual: la importancia del contexto| An approach to communication difculties in people with intellectual disabilities: the importance of context. Revista Española de Discapacidad (REDIS), 8(1), 103-127.
Schwab, D., Trial, P., Vaschalde, C., Vial, L., & Lecouteux, B. (2019). Apporter des connaissances sémantiques à un jeu de pictogrammes destiné à des personnes en situation de handicap: un ensemble de liens entre WordNet et Arasaac, Arasaac-WN. In TALN 2019. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02127258
Sundqvist, A., Plejert, C., & Rönnberg, J. (2010). The role of active participation in interaction for children who use augmentative and alternative communication. Communication and Medicine, 7(2), 165-175.
Vega, F. et al. (2018): ¿¿Cómo diseñar entornos favorables para promover la comunicación y el lenguaje de alumnos con discapacidad intelectual y del desarrollo?¿. Revista Española de Discapacidad, 6 (II): 213-227.
Viera Gómez, A. J., & Duque Forero, G. L. (2017). Funciones lingüísticas de los sistemas aumentativos y alternativos de comunicación en niños con parálisis cerebral. In IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XXIV Jornadas de Investigación XIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología-Universidad de Buenos Aires.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.