Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2022/2023
Historia eta Ondarean Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 305404 Irakasgaia: XX. MENDEKO GERREN ETA DIKTADUREN HISTORIA ETA MEMORIA
Kredituak: 6 Mota: Nahitaezkoa Ikasmaila: 4 Iraupena: 2º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
MENDIOLA GONZALO, FERNANDO (Resp)   [Tutoretzak ] SATRUSTEGUI ANDRES, IMANOL   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Gizarteen bilakaera historikoa / Mundu moderno eta garaikidearen eraldaketak

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Teknologia industriala eta gerra kolonialak: Espainia eta Maroko. Gerra mota berri bat: Lehen Mundu Gerra. Faxismoa. Espainiako gerra zibila. Bigarren Gerra Mundiala. Frankismoa. Nafarroa frankismoan. Estalinismoa. Gerra berriak: Aljeria, Palestina eta Vietnam. Balkanetako gerra. Lasterketa armamentistikoa eta mugimendu bakezaleak. Historia eta memoria. XXI mendeko memoria politikak.

Gora

Gaitasun orokorrak

Oinarrizko gaitasunak

OG1 - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea eta, nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

OG2 - Ikasleek eskuratutako ezagutzak euren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez zein problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

Gaitasun orokorrak

GO2 - Gizarteen bilakaera historikoa ikuspegi multidiziplinarra eta sendotasun historiografikoa duten ebazpenak emanez interpretatzea.

GO3 ¿ Historia eta ondarearekin loturiko informazio iturriak modu egokian erabili, gertaera eta prozesu historiko ezberdinei buruz arrazoituriko iritziak emateko. 

Gora

Berariazko gaitasunak

BG1 - Aldaketa sozialeko luzera-prozesuen ildo nagusiak laburbiltzea, egungo arazoen jatorri historikoa aintzat hartzeko

BG5 - Aldaketa dinamikek eta iraganaren herentziak duten elkarrekiko lotura aztertzea eta azterketa hau egoera historiko desberdinei aplikatzea.

BG7 - Oroimen publiko eta kolektiboan eragiten duten gatazka iturri nagusiak ulertu

Gora

Ikasketaren emaitzak

IE7- XX mendeko gerra zein diktaduren sustrai eta ondorioak

IE8- Historia eta memoria kontzeptuak ezberdindu, memoria politika publiko ezberdinek izan duten eragina aztertzeko.

Gora

Metodologia

Irakas metodologiak

Kodea Deskripzioa
IM1 Azalpeneko metodoa
IM2 Ariketa eta arazoen ebazpena
IM3 Irakaskuntza kooperatiboa talde txikietan

 

Jarduera hezigarriak

Kodea Jarduera hezigarriak Orduak Aurrez aurrekoak
1. JH TALDE OSOA - Klaseak talde osoarekin 42 100
2. JH PRAKTIKAK - klase praktikoak 12 100
3. JH LAN KOOPERATIBOA - Lan edo proiektuak egin talde kooperatiboetan 20 10
4. JH LAN AUTONOMOA - Ikaslearen ikasketa eta lan autonomoa 70 0
5. JH TUTORETZAK - Tutoretzak 2 0
6. JH EBALUAZIOA ¿ Ebaluazio frogak 4 100
  OSOTARA 150  

 

Gora

Ebaluazioa

Ikasketa emaitzak Ebaluazio Jarduera % % Berreskuratzeko Berreskurapen tresna Eskatzen den gutxieneko nota
IE7- XX mendeko gerra zein diktaduren sustrai eta ondorioak   IE8- Historia eta memoria kontzeptuak ezberdindu, memoria politika publiko ezberdinek izan duten eragina aztertzeko. Parte-hartze aktiboaren erregistroa        
Bakarkako lana 25 20 Froga idatzia 2.5
Memoria txostenaren aurkezpena 15 50 Txosten berria 2.5
Ahozko aurkezpena 10 100 Aurkezpena 2.5
Froga idatzia 50 100 Froga idatzia 5
  OSOTARA 100      

 

 

Gora

Gai-zerrenda

  • 1. Historia, memoria eta memoria politikak.
  • 2. Gerra Handia eta bere oihartzuna memoria kolektiboan
  • 3. Faxismoa eta gerra Europan
  • 4. Gerra Hotzeko gatazka eta memoriak
  • 5. Gatazka armatuak eta gerrak globalizazio garaian

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Oinarrizkoa

  • AGUILAR, Paloma. Políticas de la memoria y memorias de la política. El caso español en perspectiva comparada, Madrid, Alianza, 2008.
  • ALONSO OLEA, Eduardo y BELAUSTEGI, Unai (2022) La memoria pública a debate la memoria pública de la Guerra Civil, el franquismo y la Transición (1936-2019), Madrid, Silex.
  • ARCO, Miguel Angel (2022) Cruces de memoria y olvido. Los monumentos a los caídos de la guerra civil española (1936-2021), Barcelona, Crítica.
  • ANGSTROM, J. y DUYVESTEYN, I., Rethinking the Nature of War, London, Routledge, 2004.
  • ARMITAGE, D. Civil Wars: A History in Ideas, New York, Alfred A. Knopf, 2017.
  • BLOXHAM, Donald, y GERWARTH, Robert (eds.), Political Violence in Twentieth-Century Europe, Nueva York, Cam- bridge UP, 2011.
  • ESPINOSA, Francisco, Lucha de historias, lucha de memorias: España 2002-2015, Sevilla, Aconcagua
  • GERLACH, Christian, Extremely Violent Societies. Mass Violence in the Twentieth-Century World, Cambridge, Cambridge UP, 2010
  • HALBWACHS, M., La memoria colectiva, Zaragoza, Prensas Universidad de Zaragoza, 2004 [1950].
  • HODGKIN, Katharine y RADSTONE, Susannah (2003), Contested Pasts. The politics of memory, London-New York, Routledge.
  • JULIÁ, Santos (dir.) (2006), Memoria de la guerra y del franquismo, Taurus, 2006.
  • KRAMER, Alan, Dynamic of Destruction. Culture and Mass Killing in the First World War, Londres, Oxford UP, 2007
  • MANN, M. (2009) El lado oscuro de la democracia. Un estudio sobre la limpieza étnica. Valencia, PUV.
  • RICOEUR, P. (2004), La memoria, la historia, el olvido, 1. ed. en español, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • RODRIGO, Javier (ed.), Políticas de la violencia. Europa, siglo XX, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2014
  •  RODRIGO, Javier Alegre, David (2019), Comunidades rotas. Una historia global de las guerras civiles, 1917-2017, Barcelona, Galaxia Gutenberg,
  • TRAVERSO, Enzo (2007): El pasado: instrucciones de uso. Historia, memoria, política, Marcial Pons, Madrid [2005].
  • TRAVERSO, Enzo (2012): La historia como campo de batalla. Interpretar las violencias del siglo XX, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires
  • VINYES, Ricard (2009): ¿Presentación¿, en Id. (ed.), El Estado y la memoria. Gobiernos y ciudadanos frente a los traumas de la historia, RBA, Barcelona, pp. 15-19.
  • VINYES, Ricard (2011): Asalto a la memoria. Impunidades y reconciliaciones, símbolos y éticas, Los libros del lince, Barcelona.

 

Osagarria

  • ÁLVAREZ FERNÁNDEZ, José Ignacio, Memoria y trauma en los testimonios de la represión franquista, Barcelona, Anthropos, 2007.
  • BAER, Alejandro. (2006). Holocausto. Recuerdo y Representación, Madrid, Losada
  • BAER, Alejandro y Natan SZNAIDER (2019) Memory and Forgetting in the Post-Holocaust Era. The Ethics of Never Again, Routledge.
  • BALDISSARA, Luca, y PEZZINO, Paolo (dirs.), Crimini e memorie di guerra. Violenze contro le popolazioni e politiche del ricordo, Nápoles, L¿Ancora del Mediterraneo, 2004
  • BIENENSTOCK, Myriam (2014) Devoir de mémoire ? Les lois mémorielles et l¿Histoire, Bibliothèque des fondations, Éditions de l'Éclat
  • BIASATTI, S. y COMPAÑY, Gonzalo (coords.) Memorias sujetadas. Hacia un lectura crítica y situada de los procesos de memorialización, AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, ISSN-e 1578-9705, Vol. 10, Nº. 2, 2015 (Ejemplar dedicado a: Mayo - Septiembre), págs. 304-307.
  • DAVIES, Norman (2001), The Past in Poland¿s Present, Oxford, Oxford University Press.
  • ELEY, Geoff (2011): ¿The Past Under Erasure? History, Memory, and the Contemporary¿, Journal of Contemporary History, 46, pp. 555-573
  • IGLESIAS AMORÍN, Alfonso (2015), La memoria de las Guerras de Marruecos en España (1859-1936), Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela. Disponible aquí:
  • MANN, Michael,   El lado oscuro de la democracia. Un estudio sobre la limpieza étnica, Valencia, Publicacions de la Universitat de València, 2009
  • MIGUEZ, Antonio (2014) La genealogía genocida del franquismo: violencia, memoria e impunidad, Madrid, Adaba.
  • MOSSE, George L. (1990), Fallen Soldiers: Reshaping the Memory of the World Wars, Oxford University Press, Incorporated
  • PASTOR, Mª Inmaculada (2004): Pedagogía museística: Nuevas perspectivas y tendencias actuales, Ariel, Barcelona.
  • RODRIGO, Javier, Continente cementerio. Fascismo, heterofobia y violencia en Europa, 1914-1945, Ayer 74/2009 (2): 243-261
  • WAGNER, Sarah E. (2019) What Remains. Bringing America¿s Missing Home from the Vietnam War, Harvard University Press.
  • SNYDER, Timothy, Tierras de sangre. Europa entre Hitler y Stalin, Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2011
  • WINTER, J.: Sites of Memory, Sites of Mourning: The Great War in European Cultural History, Cambridge University Press, 1995.

Gora

Hizkuntzak

Euskera

Gora