Kodea: 305102 | Irakasgaia: ANTZINATEAREN HISTORIA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Oinarrizkoa | Ikasmaila: 1 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
ARMENDARIZ MARTIJA, JAVIER (Resp) [Tutoretzak ] | LANZ BETELU, JOKIN [Tutoretzak ] |
Antzirako Ekialde Hurbileko, Egiptoko, Greziako eta Erromako testuinguruko gizarteen garapena. Antzinaroko iturri eta metodologia propioen ikertze eta erabilpena.
Oinarrizko gaitasunak
OG1 - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea eta, nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
OG2 - Ikasleek eskuratutako ezagutzak euren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez zein problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
Gaitasun orokorrak
GO1 - Aldi historiko desberdinetako egoerak interpretatzeko gaitasun analitikoa erabiltzea.
GO2 - Gizarteen bilakaera historikoa ikuspegi multidiziplinarra eta sendotasun historiografikoa duten ebazpenak emanez interpretatzea.
BG1 - Aldaketa sozialeko luzera-prozesuen ildo nagusiak laburbiltzea, egungo arazoen jatorri historikoa aintzat hartzeko
BG5 - Aldaketa dinamikek eta iraganaren herentziak duten elkarrekiko lotura aztertzea eta azterketa hau egoera historiko desberdinei aplikatzea.
BG6 - Azken mendeetan gertatutako eraldaketa handien eragina aztertzea, orainaldian duten inpaktua balioztatzeko.
BG8 - Ondare arkeologikoaren ezagutza aztertzea, eguneroko bizitzaren aztarna materialen eta adierazpen artistiko eta kulturalen bidez, gizarte historikoen ezaugarri eta bilakaera baloratzeko.
IE2- Kontinente ezberdinetan Aurrehistoriatik Antzinate Berantiarrerainoko etapa eta prozesu ezberdinak identifikatzea.
IE3- Ekialde Hurbila, Egipto, Grezia eta Erromako antzinako kulturek egindako ekarpenak identifikatzea, ondorengo garapen historikoan izandako eragina baloratzeko.
IE4- Antzinaroko zibilizazio handienen gizarte eta politika egituren eta egitura ekonomikoen oinarrizko ezaugarriak definitzea, garaiko hirietako eta landa eremuetako gizarteetako bizimoduetan izan zuten eragina azaltzeko.
Irakas metodologiak
- Adierazpenezko metodoa
- Ariketa eta problemen ebazpena
- Ikasketa kooperatiboa talde txikietan
Jarduera hezigarriak
Jarduera hezigarria | Orduak | Aurrez aurrekoa |
TALDE OSOA ¿ Talde osoak jasotako klaseak | 42 | 100 |
PRAKTIKAK ¿ Klase praktikoak | 12 | 100 |
KOOPERATIBOA ¿ Talde kooperatiboetan eginiko lan eta proiektuak | 20 | 10 |
AUTONOMOA ¿ Ikaslearen bakarkako lana eta ikasketa | 70 | 0 |
TUTORETZAK - Tutoretzak | 2 | 0 |
EBALUAZIOA - Pruebas de evaluación | 4 | 100 |
GUZTIRA | 150 |
Ebaluazio sistemak
Ikasketaren emaitzak | Ebaluazio jarduera | % | % Berreskuragarria | Berreskuraketa metodoa |
IE2- Kontinente ezberdinetan Aurrehistoriatik Antzinate Berantiarrerainoko etapa eta prozesu ezberdinak identifikatzea. IE3- Ekialde Hurbila, Egipto, Grezia eta Erromako antzinako kulturek egindako ekarpenak identifikatzea, ondorengo garapen historikoan izandako eragina baloratzeko. IE4- Antzinaroko zibilizazio handienen gizarte eta politika egituren eta egitura ekonomikoen oinarrizko ezaugarriak definitzea, garaiko hirietako eta landa eremuetako gizarteetako bizimoduetan izan zuten eragina azaltzeko. | Parte hartze aktiboaren erregistroa | 5 | 0 | |
Bakarkako lanaren ebaluazioa | 30 | 100 | Lan berri baten aurkezpena | |
Memoriaren aurkezpena | 20 | 100 | Memoria berri baten aurkezpena | |
Ahozko aurkezpena | 5 | 0 | ||
Proba idatzia | 40* | 100 | Proba idatzi berria | |
Guztira | 100 | 90 |
* 5/10 gutxieneko nota beharrezkoa da azken nota kalkulatu ahal izateko
1.- Sarrera: Antzinateko Historia Historia Unibertsalaren baitan. Laburpen historiografikoa. Iturriak eta beren problematika.
2.- Mesopotamiaren historia: Ingurune fisikoa: Tigris eta Eufrates ibaiak. Zonaldearen garapen kronologikoa. K.a. III. milurtekoa: Sumer, Akad, Gudea eta garai Neosumeriarra. K.a. II. milurtekoa: Asiria eta Babiloniaren gorakada. Garai kasita. Inperio Hitita. K.a. I. milurtekoa: Asiria, Babilonia eta Israel. Mitologia eta erlijioa. Gilgameshen poema.
3.- Egiptoren Historia: Ingurune fisikoa: Nilo ibaia. Egiptoko historiaren garapen kronologikoa. Egiptoren hastapenak: Aurredinastikoa. Tinatia garaia (I-III dinastiak). Aitzinako Inperioa (III-VI dinastiak). Lehen tarteko aroa (VII-XI dinastiak). Tarteko Inperioa (IX-XII dinastiak). Bigarren tarteko aroa (XIII-XVII dinastiak). Inperio Berria (XVIII-XX dinastiak). Hirugarren tarteko aroa (XXI-XXV dinastiak). Aro Berantiarra (XXVI-XXXI dinastiak). Hileta mundua eta erlijioa.
4.- Greziaren historia. Egeoko kulturak: Garai Minoiko eta Mizenikoak. Aro Iluna: Homero. Aro Arkaikoa: Atenas eta Esparta. Pisistrato eta Klistenesen Atenas, Gerra Medikoak eta Peloponesoko Guda. Inperio Mazedoniarra eta Grezia helenistikoa. Polisaren sorrera. Periklesen mendea, Atenas eta pentsamendu filosofikoa.
5.- Erroma. Erromaren sorrera: Erromaren fundazioa eta monarkia. Erromako erregeak. La Errepublika: patrizioak eta plebeioak. Erromatar estatu errepublikarra. Italia eta Mediterraneoaren konkista. Hispaniaren konkista. Guda Zibilak (K.a. II-I). Errepublikaren amaiera: Pompeio, Zesar eta Marko Antonio. Erromatar Goi Inperioa: Augusto eta printzipatua. Julio-klaudiar dinastia. Hiru enperadoreen urtea (K.o. 68-69). Flaviar dinastia. Erroma baskoien lurraldean. Trajano, Adriano eta antoninotarrak. Severotarrak eta III. mendea: krisi militarra. Erromatar Behe Inperioa: Diokleziano, Konstantino eta Teodosio. Barbaroen inbasioa eta inperioaren gainbehera.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Oinarrizkoa
Bravo, G. (2019). Historia del Mundo Antiguo. Una introducción crítica. Alianza Editorial. Madrid 2019
Hidalgo de la Vega, M.J.; Sayas, J.J. eta Roldán, J.M. (2008). Historia de la Grecia Antigua. Universidad de Salamanca.
López Melero, R., (2011). Breve historia del Mundo Antiguo. Ramón Areces, Madrid.
Podani, A.H. (2016). El antiguo Oriente Próximo. Una breve introducción. Alianza Editorial, Madrid.
Roldán, J.M. (2005). Historia de Roma. Universidad de Salamanca.
Urruela Quesada, J.; Cortés Martín, J. (2018). La civilización del Egipto faraónico. Marcial Pons, Madrid.
Osagarria
Alföldy, G. (2012). Nueva Historia social de Roma. Alianza, Sevilla.
Blázquez, J.M. et al. (1992). Historia de Oriente Antiguo.Cátedra, Madrid.
Blázquez Martínez, J.M. eta Ozcáriz Gil, P. (Koord.) (2013). La administración de las provincias en el Imperio romano. Dykinson, Madrid.
Bottéro, J. et al. (1996). Introducción al Antiguo Oriente. Crítica, Barcelona.
Campbell, B. (2013). Historia de Roma desde los orígenes hasta la caída del Imperio. Crítica, Barcelona.
Christol, M.-Nony, D. (1988). De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras. Espasa-Calpe, Madrid.
Domínguez Monedero, A.; Pascual, J. (1999). Esparta y Atenas en el siglo V. Síntesis, Madrid.
Espelosín, F. J. (1998). Introducción a la Grecia antigua. Madrid.
Fernández Nieto, F.J. (2005). Historia Antigua de Grecia y Roma. Tirant lo Blanch, Valencia.
Fernández Uriel, P. (1996). Historia Antigua Universal, vol. II. El mundo griego. Madrid.
Le Roux, P. (2015). Erromatar Goi Inperioa Mendebaldean. Augustorengandik severotarrengana. K.a. 31-K.o. 235. EHU-UPV, Vitoria-Gasteiz.
Liverani, M. (2008). El antiguo Oriente. Historia, Sociedad y economía. Crítica, Madrid.
López Barja, P. eta Lomas, F.J. (2004). Historia de Roma. Akal, Madrid.
López Melero, R. eta Sayas, J.J. (1989). Historia de Grecia antigua. Cátedra, Madrid.
Margueron, J.C. (1996). Los mesopotámicos. Cátedra, Madrid.
Ortiz de Urbina, E. eta Vallejo, J.M. (ed.) (2018). Métodos y técnicas en Ciencias de la Antigüedad. Estudios sobre investigación y docencia. UPV-EHU, Vitoria-Gasteiz.
Padró, J. (1999). Historia del Egipto faraónico. Alianza, Madrid.
Pérez Largacha, A. (2006). Historia antigua de Egipto y del Próximo Oriente. Akal, Madrid.
Podani, A.H. (2016). El antiguo Oriente Próximo. Una breve introducción. Alianza Editorial, Madrid.
Rostovzeff, M. I. (1972). Historia social y económica del Imperio Romano, Espasa-Calpe, Madrid.
Sanmartín, J. eta Serrano, J. M. (1998). Historia antigua del Próximo Oriente. Mesopotamia y Egipto. Akal Textos, Madrid.
Wagner, C. (1996). El Próximo Oriente Antiguo. Síntesis, Madrid.
Irakasleak liburutegian eskatutako bibliografiarako esteka:
Campus Arrosadía de la Universidad Pública de Navarra. Para conocer el aula concreta, consulte en la página Web de la Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación.