Nafarroako Unibertsitate Publikoa



CastellanoEnglish | Ikasturtea: 2025/2026 | Beste urte batzuk:  2024/2025  |  2023/2024  |  2022/2023  |  2021/2022 
Gizarte Lanean Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 304102 Irakasgaia: OINARRI PSIKOLOGIKOAK: GIZABANAKOA ETA GIZARTE INGURUNEA
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 1 Iraupena: 1º S
Saila: Osasun Zientziak
Irakasleak:
SAEZ ATXUKARRO, OIHANE (Resp)   [Tutoretzak ] BIDAURRAZAGA ANGULO, ENARA   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Gizarte Estrukturen eta Giza Portaeraren Oinarrizko ezagutza

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Ikasketa-Plan ofizialaren arabera, irakasgai honen edukiak dira: Oinarri Psikologikoak: banakoa eta sozial erdia erlazionatuta daude ikerketarekin: informazio-hartze prozesuak; eskuratze-prozesuak, biltegiratze eta informazio-belaunaldia; identitate pertsonaleko prozesuak eta ezagutzako eta balioespen sozialeko Prozesuak. Oinarri psikologikoak: gizabanakoa eta gizarte ingurua irakasgaiaren edukiek kontuan hartzen dituzte gizabanakoaren identitatearen eta gizarte identitatearen, testuinguru guztietako gizarte errealitatearen eta talde-jokabidea zehazten duten faktoreen irakaskuntza eta ikaskuntzari, ulertzeari, analisiari eta ebaluazioari euskarria ematen dioten prozesu psikologikoak.

Buruaren eta jokabidearen funtzionamendua azaldu eta aurreikusteko, psikologiak gizabanakoa hartzen du abiapuntu, izaki bakarra den aldetik, bere pertzepzio, emozio-bizipen, epai eta erabakiekin. Hauek denak, azken batean, inguruan dauzkan gizarte-baldintzen araberakoak izango dira, baldintza horiek bultzatzen baitute egokitzapen psikosozialera.

 

Gora

Gaitasun orokorrak

CG1 - Giza portaerari eta gizarte-inguruneari buruzko ezagutzak aplikatzen ditu bere analisietan.

CG2 - Gizarte-errealitateari, gizarte-arazoei eta gizarte-laneko diziplinari buruzko ezagutza sortzen du.

CG8 - Pertsonak laguntzen ditu euren beharrak, ikuspegiak eta eskaerak adierazteko gai izan daitezen. 

CG13 - Erakundearen barruan, gainbegiratuta eta lagunduta, bere praktika arduratsu kudeatzen du. 

CB1 - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu- liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa- alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

CB2 - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

CB4 - Ikasleek informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak transmititu ahal izatea publiko espezializatu bati zein espezializatu gabeari

CB5 - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.

Gora

Berariazko gaitasunak

CE3 - Premiei aurre egiteko sareak garatzen laguntzeko eta planifikatutako emaitzen alde lan egiteko gaitasuna, pertsonekin batera eskura eta gara ditzaketen laguntza-sareak aztertuz.

CE9 - Zaurgarritasun eta arrisku sozialeko egoeretan identifikatzea eta jardutea

CE13 - Pertsona, familia, talde, erakunde eta komunitateekin esku hartzeko gaitasuna, haien beharrei, egoerei, arriskuei, lehentasunezko aukerei eta baliabideei buruzko erabakiak hartzeko orduan ahalduntzeko. 

CE16 - Taldeak antolatzea, pertsonen, familien, taldeen, erakundeen eta komunitateen interesak defendatzeko.

CE22 - Gatazkak identifikatzea eta kudeatzea.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:

R1 - Ezin hobea: gaitasunen  %  100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.

R2 Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna  tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.

R3 - Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.

Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasketaren emaitza hauek irakasgaian modu honetan zehaztuko dira. EMAITZAK:

IE1. Arreta goiztiarrari buruzko oinarrizko ezagupenak biltzea. Oinarrizko prozesu psikologikoak identifikatzea eta deskribatzea. Lehen haurtzaroko nortasunaren eta ikaskuntzaren funtzionamenduaren oinarriak adieraztea.

IE2. Bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari ideiak, arazoak eta konponbideak deskribatzea, ebaztea eta adieraztea (4. OG, 2. GE).

IE3. Arreta goiztiarraren oinarriak, prozesu psikologiko oinarrizkoen funtzionamendua, ikasketaren gakoak eta nortasunaren eraikuntza  zehaztu, ezarri eta aplikatu ahal izatea (2. OG, 2. GO, 10. GO, 3. GE eta 8. GE).

IE4. Berrikuntza sustatzeko ikasgelako-praktiken gainean arrazoitzeko, analizatzeko eta gogoeta egiteko gaitasuna aplikatua izatea (5. GO, 4. GE eta 5. GE).

IE5. Ideiak diseinatzen, komunikatzen eta transmititzen jakitea, irtenbideak bilatu ahal izateko (4. OG). Geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketa-trebetasunak identifikatzea (5. OG).

IE6.Ikasgelan eta hortik kanpora bizikidetza adieraztea eta diseinatzea, eta gatazkak modu baketsuan konpontzeari ekitea (3. GO, 4. GO). Ikasketa eta bizikidetza testuinguruak identifikatzea eta balioestea, sistematikoki (3. GO).

Gora

Metodologia

 

5.1. Irakasteko metodoak

Kodea Deskribapena
IM1 Azalpen magistrala osoko bilkuretan.
IM 2 Elkarreragina talde handian.
IM 3 Elkarreragina talde ertainean.
IM 5 Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak.

 

5.2 Actividades formativas

Código Denominación Presencial No presencial
AF1 Clases teóricas (fundamentación, ejemplificaciones, aplicaciones contrastadas y desarrollos) 35  
AF2 Clases prácticas o, en su caso, prácticas externas 15 10
AF3 Elaboración de trabajos y, en su caso, presentación oral 2 30
AF4  Estudio autónomo del estudiante   50
AF5  Tutorías 5  
AF6  Exámenes orales o escritos 3  
  TOTAL HORAS 60 90

 

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
R1, R2, R3, R4, R5, R6 Portafolioak: banakako praktiken txostena 10% 0% Ez
R1, R2, R3, R4, R5, R6 Talde-lana: behaketa, proposamena eta aplikazioa 20% 0% Ez
R1, R2, R3, R4, R5, R6 Aukera anitzeko idatzizko azken azterketa 70% %70 Idatzizko probaren bidez berreskura daiteke 3,5 puntu gainditzeko gutxieneko nota
  Guztira 100%    

 

Azterketei buruzko informazio gehigarria:

 

Azken azterketa aukera anitzeko 30 galdera izango da, 4 erantzun alternatiboren artean aukeratzeko.

 

Erantzun zuzenek puntu 1 lortuko dute, erantzun okerrek 0,33 puntu kenduko dituzte. Erantzun gabeko erantzunak ez dira zenbatuko.

Azken azterketak 10etik 7ko balioa du (irakasgaiaren azken notaren %70).

 

10etik gainontzeko 3 puntuak honako hauetan banatzen dira: Portafolioak- banakako praktika-txostena, puntu 1 (irakasgaiaren azken notaren % 10) eta, Talde-lana, 2 puntu (irakasgaiaren azken kalifikazioaren % 20).

 

Lanak, portfolioak eta taldeko lanak irakasleak esleitutako egunetan bakarrik onartuko dira.

 

Aurreko urteetako lana ez da gordeko.

 

Derrigorrezkoa izango da amaierako azterketa 5 (hau da, 7,00tik 3,50 gutxienez) gainditu izana, gerora puntuazio horri lan teoriko eta praktikoan lortutako kalifikazioak gehitzeko, eta ondorioz, kalifikazio orokorra lortuko da. gaia.

 

Ohiko azterketa gainditu ez duten ikasleek ezohiko azterketa egiteko aukera izango dute, ohiko azterketari dagokionez lehen aipatutako baldintza berdinetan.

 

Ponderaziorako gutxieneko (5 puntu) azterketan (arrunta edo ezohikoa) betetzen ez bada, irakasgaiaren kalifikazioa 10etik 4,9koa izango da gehienez (ez gainditzea).

 

 

Gora

Gai-zerrenda

Gaitegia

I. Blokea. Psikologiaren oinarriak giza portaeraren zientzia gisa.

1. gaia. Psikologia zientzia bezala

2. gaia. Portaera-zientzietako ikerketa-metodoak

II. Blokea. Oinarrizko prozesu psikologikoak:

3. gaia. Arreta eta pertzepzioa

4. gaia. Ikaskuntza eta oroimena

5. gaia. Pentsamendua eta hizkuntza

6. gaia. Motibazioa eta emozioa

III. Blokea. Psikologia gizarte lanean:

7. gaia. Determinatzaile psikosozialak osasun (mental)ean

8. gaia. Desberdintasuna, zaurgarritasuna eta gizartearen aldeko jokabidea

9. gaia. Prekarietatea eta osasun mentala

10. gaia: Gizarte-eragina eta ¿kognizioa esku-hartze sozialeko testuinguruetan

 

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Oinarrizko bibliografia

Nolen-Hoeksema, Frederickson, B.L., Loftus, G.R., & Lutz, C. (2014). Atkinson´s & Hilgard´s Introduction to Psychology. 16th edition. Cheriton House, UK: Cengage Learning.

Sanz de Acedo Lizarraga, M.L. (2012). Psicología. Individuo y medio social. Bilbao: Desclée De Brouwer.

 

Bibliografia osagarria

(ENG)

Deaux, K., & Snyder, M.  (Eds.) (2012). The Oxford Handbook of Personality and Social Psychology. New York: Oxford University Press.

Gluck, M.A., Mercado, E., & Myers, C.E. (2016). Learning and memory. From brain to behavior (3rd edition).  New York: Worth Publishers.

Holyoak, K. J., y Morrison, R. G. (2005). The Cambridge handbook of thinking and reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.

Larsen, R.J. y Buss, D.M. (2018). Personality Psychology: Domains of knowledge (6th ed.). New York: MGraw-Hill.

Little, B. (2016). Me, myself and us, the science of personality and the art of wellbeing? New York: Public Affairs.

Masmoudi, S., Yun Dai, D., & Naceur A. (Eds.) (2012). Attention, representation, and human performance. An integration of cognition, emotion, and motivation. New York: Psychology Press.

Mischel, W. (2014). The marshmallow test ¿mastering self-control. New York: Little, Brown & Co.

Posner, M. I. (2011). Cognitive neuroscience of attention (2ª ed.). New York: The Guilford Press.

Kahneman, D. 2011). Thinking, fast and slow.  New York, US: Farrar, Straus and Giroux.

 

(GAZT)

 Alonso, G. (2012). Psicología. México: McGraw Hill.

Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria. Un enfoque integral. México: McGraw-Hill.

Beredjiklian, D. H., M. (2009). Psicología. México: Santillana.

Castillo Villar, M.D. (2009). La atención. Madrid: Pirámide.

Coon, D. (2005). Fundamentos de psicología. México: Thomson.

Cuadrado, Guirado, I. y Fernández Sedano, I. (Coords) (2007). Psicología Social. Madrid: Sanz y Torres.

De Diego Vallejo, R; Chico del Río, M. (2013). Prácticas de Psicología Social. Madrid: Pirámide.

Delgado Losada, M. L. (2014). Fundamentos de psicología: para ciencias sociales y de la salud. Madrid: Panamericana.


Díaz Gómez, J. M., Gámez Armas, E. (2010). Motivación y emoción: investigaciones actuales. Servicio de Publicaciones, Universidad de La Laguna.

Domínguez Sánchez, F.J. (2003). Guía Didáctica. Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: UNED.

Fernández-Abascal, E.G. (2010). Psicología de la emoción. Madrid: Univ. Ramón Areces.

Fernández-Abascal, E.G; Martín Díaz, M.D. y Domínguez Sánchez, F.J. (2001) Procesos Psicológicos. Madrid: Pirámide.

García Sevilla, J., y Fuentes Melero, L. (2010). Manual de psicología de la atención. Una perspectiva neurocientífica. Madrid: Síntesis.

Gaviria, E., Cuadrado, I. y López Sáez, M. (2009). Introducción a la Psicología Social. Madrid: Sanz y Torres

Gazzaniga, M. S. (2018) Psychological science. New York: W.W. Norton.

Gerrig, R. J.; Zimbardo, P. G. (2005). Psicología y vida. México: Pearson Educación.

Goldstein, E. B. (2006). Sensación y percepciónMadrid: International Thomson.

Gross, R. D. (2007). Psicología. La ciencia de la mente y la conducta. México: Manual Moderno.

Hergenhahn, B. R. (2009). Introducción a la historia de la psicologíaMadrid: Paraninfo.

Holyoak, K. J., y Morrison, R. G. (2005). The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.

Lahey, B. B. (2007). Introducción a la psicología. México: McGraw-Hill.

Larsen, R. J., y Buss, D. M. (2005). Psicología de la personalidad: Dominios de conocimiento sobre la naturaleza humana. México DF: McGraw-Hill.

Leahey, T. H. (2005). Historia de la psicología. Madrid: Pearson Educación.

López Sáez, M. (2007). Fundamentos de la teoría de la disonancia cognitiva. En F. J. Morales, M. Moya, E. Gaviria, y I. Cuadrado (Eds.) Psicología social (pp. 517-534). Madrid: McGraw-Hill

Manktelow, K. (2012). Thinking and reasoning. An Introduction to the psychology of reason,judgment and decision making. Suffolk, Reino Unido: Psychology Press.

Marcuschamer, Eva (2007). Psicología. México: McGraw Hill.

Martin, G. N.; Carlson, N. R.; Buskist, W. (2004). Psychology. Essex, Reino Unido: Pearson Education.

Mestre N. y Palmero C. F. (2004). Procesos psicológicos básicos. México: McGraw Hill.

Morris, C. G.; Maisto, A. A. (2001). Introducción a la psicología. México: Pearson Educación.

Morris, C. y Maisto, A. (2013). Introducción a la Psicología. México: Pearson Prentice Hall.

Myers, D. (2011). Exploraciones de la psicología social. Madrid: McGraw-Hill.

Palmero, F; Mestre, J.M. (2004). Procesos Psicológicos BásicosMadrid: Mc Graw-Hill.

Pinel, J. P. J. (2007). Biopsicología. Madrid: Pearson.

Posner, M. I. (2011). Cognitive Neuroscience of Attention. New York: The Guilford Press.

Sáiz, M. (2009). Historia de la psicología. Barcelona: Editorial UOC.

Santiago de Torres, J. (2006) Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Pirámide.

Schultz, D. P.; Schultz, S. E. (2008). A history of modern psychologyEstados Unidos: Thomson.

Vaquero, C; Vaquero, E. (2010). Psicología. México: Esfinge.

Wade, C.; Tavris, C. (2003). Psicología. Madrid: Pearson Educación.

Zentner, J. y Antoni, M. (2014). Las cuatro emociones básicas. Barcelona: Ed. Herder.

Zepeda, Fernando (2019). Introducción a la Psicología. México: Pearson Prentice Hall.

Gora

Hizkuntzak

Euskara 

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora