Course code: 316203 | Subject title: EDUCATIONAL PROCESSES AND CONTEXTS | ||||
Credits: 6 | Type of subject: Mandatory | Year: 2 | Period: 1º S | ||
Department: Ciencias Humanas y de la Educación | |||||
Lecturers: | |||||
BRAVO IRISO, LAURA [Mentoring ] | ALONSO MARTIRENA, YOLANDA (Resp) [Mentoring ] | ||||
DEL PERAL MALAGON, TANIA [Mentoring ] |
Learning outcome |
Assessment activity |
Weight (%) | It allows test resit |
Minimum required grade |
---|---|---|---|---|
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 | Attendance and participation in class or, where appropriate, in the school. Interest in learning. Personal and professional growth | 10% | No | |
1,2,3,4,8,9,11 | Theoretical works of review and synthesis | 20% | No | |
1,2,3,4,5,6,7,8,10 | Practical work of observation, proposal and where appropriate, evaluation | 30% | Yes 10% (unusual exam) | |
1,2,3,8,9,11 | Oral and written tests | 40% | Yes 40% | 5/10 |
(*) On continuous evaluation, the minimum grade to be achieved in SE4 will be 5 out of 10 to be able to average with those obtained in SE3 and SE4. If one of the evaluation activities fails to satisfy the minimum conditions for ponderance, the instruction note will be 4 out of 10 (fail)
PART I: THE SCHOOL STAGE FROM 0 TO 6 YEARS OLD
1. Identity traits of educational cycles from 0 to 3 and 3 to 6 years old.
2. Basic needs.
3. Early care.
4. The interaction between peers. Interaction between children and adults.
5. The game as action, expression, relationship and learning.
6. The construction of sexual identity and gender identity
7. Emotional education
PART II: PROCESSES AND SOCIAL CONTEXTS IN THE SCHOOL ENVIRONMENT
1. Socialization process.
2. The role of the family.
3. Socialization in the school context.
4. The role of the natural, social and cultural environment.
5. Multiculturalism and diversity
PART III: THE CURRICULUM IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND ITS DEVELOPMENT
1. Sense of the curricular structure in Early Childhood Education.
2. Elements of the curriculum: objectives, contents, methodology and evaluation.
3. The diversity of methodologies at Early Childhood Education stage for curriculum development in the educational context.
4. The Programming of Didactic Units for teaching.
PART IV: SYSTEMATIC OBSERVATION AT EARLY CHILDHOOD EDUCATION
1. The evaluation at Early Childhood Education stage.
2. Types of observation.
3. instruments for observation
4. Instruments for the organization and systematization of information
PART V: THE ANALYSIS OF OBSERVATIONAL INFORMATION
1. Types of analysis.
2. Surveys and questionnaires.
3. Reporting
4. Action-Research as an improvement in teaching practice
Access the bibliography that your professor has requested from the Library.
Basic bibliography
Apalategi, M.J. (1998-99) Análisis y propuesta investigativa del centro educativo desde el modelo sistémico. Huarte de San Juan, 4-5, 57-65.
Apalategi Begiristain, M.J. (2011). Teaching in Navarre at the 25 th anniversary of the Foral Law on Basqu. In V Congreso de la MESCE (Mediterranean Society of Comparative Education): Territoires & démocratie culturalle: vers un nouveau contrat éducatif. Córcega, Francia
Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, (45),11-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=3333/333329100002
Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la sociedad líquida. Barcelona: Gedisa. https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Bauman+Los+retos+de+la+educaci%C3%B3n&btnG=
Bustos, A. (2011). La escuela rural. Barcelona: Ed Magina-Octaedro
Cano, E. (Ed.) (2012). Aprobar o aprender. Estrategias de evaluación en la sociedad red. Universitat de Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Col-Lecció Transmedia XXI
Chiva Bartoll, O. (2015). Métodos pedagógicos activos y globalizadores. Barcelona: GRAÒ
Colás, P. y Contreras, J. A. (2013) La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de investigación Educativa, 31(2): 485-499
Coll, César, & Mauri, Teresa, & Onrubia, Javier (2006). Análisis y resolución de casos-problema mediante el aprendizaje colaborativo. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 3(2),29-41.[fecha de Consulta 29 de Junio de 2020]. ISSN: . Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=780/78030210
Escamilla, A. (2009). Las competencias en la programación de aula: infantil y primaria 3-12 años. Barcelona: Graó
Eurydice (2012). Cifras clave de la educación en Europa. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=15849
Fernández Enguita, M. (2005). Organización escolar, profesión docente y entorno comunitario. Madrid: Akal.
Fernández Enguita, M.. (2008). Escuela pública y privada en España: La segregación rampante. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 1(2), 42-69.
Fullat, O. (1983). Escuela pública, escuela privada. Barcelona: Humanitas
Gairín, J.y Antúnez, S. (Ed.) (2008) Organizaciones educativas al servicio de la sociedad. X CIOE. Madrid: Wolters Kluwer.
Gabari, M. I. y Apalategi, M. J. (2019). Formación dual en Grados de Maestro: Feedback Interactivo en evaluación por Competencias. Revista Iberoamericana de evaluación Educativa, 12(2), 89-109 91. Hemendik eskuratua: http//doi.org/10.15366/riee2019.12.2.005
García-Varcálcel Muñoz-Repiso, A. y Basilotta Gómez-Pablos, V. (2017). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 113-131.DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246811
Herrera Capita, A. M. (2009). Los rincones en educación primaria. Revista Digital Innovación y experiencias educativas, 15, 1-8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_15/ANGELA%20MARIA_HERRERA_2.pdf
González, M. T. (Coor.) (2003). Organización y gestión de centros escolares. Madrid: Pearsons-Prentice
Gómez Dacal, G. (1996). Curso de organización escolar y general. Madrid: Narcea
Leal, A. (2010). La enseñanza de las estrategias de aprendizaje. Innovación y Experiencias Educativas, 27, 1-13. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_27/ALFONSO_LEAL_2.pdf
Majó, F. y Baqueró, M. (2015) 8 Ideas clave. Los proyectos interdisciplinarios. Barcelona: GRAÒ
Marín-Díaz, V. (2015). La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, 27, 1-4, http://greav.ub.edu/der/
Moliner Miravet, L.; Moliner García, O., Sales Ciges, A. (2012). Porque solos no aprendemos mucho: Una experiencia de tutoría entre iguales recíproca en Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 30 (2), 459-474. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.30.2.145191
Pliego, N. (2011). El aprendizaje cooperativo y sus ventajas en la educación intercultural. Hekademos: Revista educativa digital, (8), 63-76. https://miaulario.unavarra.es/access/lessonbuilder/item/219171/group/2019_0_302302_1_G/Contenidos%20-%20Edukiak/Tema%207/Dialnet-ElAprendizajeCooperativoYSusVentajasEnLaEducacionI-3746890.pdf
Savery, J., & Duffy, T. (1996). Aprendizaje basado en problemas: Un modelo instruccional y su marco constructivista. Constructivist learning environments: Case studies in instructional design,(135-147). Englewood Cliffs, New Jersey: Educational technology publications, Inc.
Sánchez, R., Esteban, F., Marín, D., & Peirats Chacón, J. (2018). Difusión de experiencias con el modelo aula invertida. Descripción y análisis del Portal https://www. theflippedclassroom. es. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 36, 1-11. http://hdl.handle.net/10550/66186
Santos Guerra, M.A. (2013) Las feromonas de la manzanza. En Machado, J. y Alves, J.M. (orgs.) Melhorar a escola (pp. 123-130). Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade católica Portuguesa
Stern, A. (2013). Yo nunca fuí a la escuela. Valencia: Litera
Slavin, R. E. (2014). Aprendizaje cooperativo y rendimiento académico:¿ por qué funciona el trabajo grupal?. Anales de psicología, 30(3), 785-791. http://scielo.isciii.es/pdf/ap/v30n3/aprendizaje2.pdf
Unión europea (2007) Anexo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente publicada en el Diario Oficial de la Unión Europea L 394 de 30 de diciembre de 2006. [Recuperado de h t t p : / / e u r- l e x . e u r o p a . e u / LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf]
Zabala, A. y Arnau, L. (2008) La enseñanza de las competencias. Las competencias en la educación escolar. Aula de Educación Educativa, 161, 40-46. http://eoepsabi.educa.aragon.es/descargas/G_Recursos_orientacion/g_7_competencias_basicas/g_7_1.docum.basicos/1.41.Ense%F1ar_competencias.pdf
Zufiaurre, B y Gabari, M.I. (2001) Didáctica para maestras. Madrid: CCS (3ªed)
Legal materials
España. Gobierno de Navarra/Nafarroako Gobernua (1989). El euskera en la enseñanza de Navarra/Euskara, Nafarroako irakaskuntzan. Colección/Bilduma Textos Legales 6.
España. GOBIERNO DE NAVARRA (1997) DECRETO FORAL 24/1997, de 10 de febrero, por el que se aprueba el Reglamento Orgánico de las Escuelas Públicas de Educación Infantil, Colegios Públicos de Educación Primaria y Colegios Públicos de Educación Infantil y Primaria en el ámbito territorial de la Comunidad Foral de Navarra. BON, nº32. http://www.lexnavarra.navarra.es/detalle.asp?r=28161
España. GOBIERNO DE NAVARRA (2014) DECRETO FORAL 60/2014, de 16 de julio, por el que se establece el currículo de las enseñanzas de Educación primaria en la Comunidad
Foral de Navarra. Pamplona: BON nº 174. https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/B62A9CFB-C17B-461E-BD7D-BBEE005C2096/0/F1410295_EducacionPrimaria.pdf
España. MECD (2013) Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Madrid: BOE nº 295. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf
Complementary bibliography
Arias, A. R. y Cantón, I. (2006). El liderazgo y la dirección de centros educativos. Barcelona: Davinci.
Arnaiz, P. (2012) Escuelas eficaces e inclusivas. como favorecer su desarrollo. Educatio siglo XXI, 30(1), 25-44
Comisión europea (2013) Informe Eurydice Cifras clave del profesorado y la dirección de centros educativos en Europa. Madrid: MECD/CNIIE.
Europa. Consejo (2007) Anexo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente publicada en el Diario Oficial de la Unión Europea L 394 de 30 de diciembre de 2006. [Recuperado de h t t p : / / e u r- l e x . e u r o p a . e u / LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf]
Estruch, J. (2002) Dirección profesional y calidad educativa. Barcelona: Praxis
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó
Santos Guerra, M.A.(2014) Las feromonas de la manzana. El valor educativo de la dirección escolar. Barcelona: Graó
Villa, A. y Poblete, M. (2008) Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: ICE Universidad de Deusto.