Course code: 304102 | Subject title: PSYCHOLOGICAL BASES: THE INDIVIDUAL AND THE SOCIAL ENVIRONMENT | ||||
Credits: 6 | Type of subject: Basic | Year: 1 | Period: 1º S | ||
Department: Ciencias de la Salud | |||||
Lecturers: | |||||
CASANOVA LAMOUTTE, ELSA MILAGROS (Resp) [Mentoring ] | BEYEBACH ., MARK [Mentoring ] |
The contents of this course called: "Psychological bases: individual and social environment", include the psychological processes that support the teaching and learning process, the understanding, analysis and evaluation of personal and social identity, the interpretation of social reality in the different environments and the study of the factors that determine group behaviour.
To explain and predict the functioning of the mind and behaviour, psychology starts from the individual as being unique, master of their perceptions, emotional experiences, judgments and decisions, which will ultimately depend on the social circumstances that surround and urge them towards psychosocial adaptive development.
This course is part of the "Psychology" mater, and includes de following topics: 1. Information gathering processes; 2. Acquisition, storage and generation of information processes; 3. Personal identity processes; 4. Social cognition processes
2.1. Competencias básicas
CB2- Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma vocacional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
CB5- Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
2.2. Competencias generales
CG1 Capacidad de comprensión de los conocimientos de las diversas áreas de estudio apoyándose en libros de texto actualizados e incluyendo aspectos que implican conocimientos avanzados en su campo de estudio.
CG7 Capacidad para valorar y tener en cuenta la opinión de las personas, familias, grupos y comunidades.
CG8 Capacidad para mostrar interés y preocupación por la resolución de problemas individuales y sociales.
CG9 Capacidad para conocer el funcionamiento de los grupos, para desarrollar grupos y para trabajar en grupo y con grupos.
CG10 Capacidad para utilizar, en el desempeño profesional, el potencial de las redes sociales.
2.3. Competencias transversales
CT2 Demostrar una competencia lingüística en castellano y, en su caso, en euskera equivalentes a un nivel C1 del "Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación" del Consejo de Europa
2.3.1- Competencias transversales propias de Trabajo Social
CT1 Capacidad para reunir e interpretar datos relevantes dentro de su área de estudio para emitir juicios que incluyen una reflexión sobre temas de índole social, científica o ética.
CT4 Capacidad para transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como especializado.
CT5 Habilidad para mostrar empatía y habilidades como el saber escuchar.
CT6 Habilidad para el desarrollo de habilidades interpersonales.
CT7 Habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios superiores con un alto grado de autonomía.
CT8 Capacidad de reflexión crítica.
CT9 Capacidad para trabajar en equipos multidisciplinares.
CT12 Capacidad para diseñar de manera creativa programas y planes de actuación.
CT13 Capacidad para expresarse de forma adecuada por escrito.
CT14 Capacidad para expresarse con facilidad de forma oral.
3.1. Competencias específicas
CE5 Capacidad para, tanto individualmente como en equipo reflexionar sobre su comportamiento y quehacer profesional, modificándolo si es necesario e identificando y sometiendo permanentemente a revisión sus propios límites personales y profesionales.
CE9 Capacidad para asumir la responsabilidad de la adquisición continuada de conocimientos y destrezas.
3.2. Competencias específicas de Trabajo Social
CE1 Capacidad de comprensión de los conocimientos de las diversas áreas de estudio apoyándose en libros de texto actualizados e incluyendo aspectos que implican conocimientos avanzados en su campo de estudio.
CE2 Capacidad para aplicar sus conocimientos al desempeño del Trabajo Social de manera profesional y capacidad para poseer competencias que suelen demostrarse mediante la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas.
CE7 Capacidad para valorar y tener en cuenta la opinión de lass personas, familias, grupos y comunidades.
CE8 Capacidad para mostrar interés y preocupación por la resolución de problemas individuales y sociales.
CE14 Capacidad para respetar la diferencia y desenvolverse en contextos interculturales.
3.3 Competencias específica del módulo Conocimiento Básico de las estructuras sociales y del comportamiento humano.
CEM5 Capacidad para, tanto individualmente como en equipo reflexionar sobre su comportamiento y quehacer profesional, modificándolo si es necesario e identificando y sometiendo permanentemente a revisión sus propios límites personales y profesionales.
CEM9 Capacidad para asumir la responsabilidad de la adquisición continuada de conocimientos y destrezas.
Learning outcomes are the product of having mastered the basic, general and specific proficiencies. Three levels are established:
- Optimum: 100% of the proficiency acquired; at leat 75% fully mastered.
- Average: Acquisition of the majority of the proficiencies of the subject; mastery of the specific proficiencies
- Inadequate: insufficient acquisition of the specific proficiencies
Students will be considered "APTO" if their learning outcome is optimum or average.
Learning outcomes | Content | Activity | Evalution method |
R1 | 1,2,3,4 | AF1,AF2,AF3,AF6 | SE1,SE2 |
R2 | 1,2,3,4 | AF1, AF2,AF3,AF6 | SE1,SE3,SE4 |
R3 | 1,2,3,4 | AF1,AF2;AF3 | SE1,SE2,SE3,SE4 |
R4 | 1,2,3,4 | AF2,AF3.AF4 | SE2,SE3,SE4 |
R5 | 1,2,3,4 | AF2, AF3, AF4 | SE3, SE4 |
R6 | 1,2,3,4 | AF1, AF2, AF3, AF4, AF6 | SE2, SE3, SE4 |
R1- To cite and interpret relvant data in the field
R2- To describe and communicate information, ideas, problems and solutions. To identify the main theories, schools and approaches in the study of society. To recognice social problems and their consequences in daily life.
R3-To demonstrate an adequate level of social conscience, tolerance and respect. To apply knowledge preparing and presenting arguments and solving problems. Elaborate on the relevance of a social perspective.
R4- To analize and synthesize data and arguments. To analize the transformation of contemporary society.
R5- To use and synthesize data and arguments for the contextualization of knowledge.
R6- To interpret relevant data in order to reflect on releant social, scientifica or ethical topics. To use critical thinking and the capactiy to entertain alternative explanations.
TEACHING METHODS
Code | Description |
MD1 | Lectures |
MD2 | Big group interaction |
MD3 | Medium group interaction |
MD5 | Individual interaction: tasks and guidelines for individual stuy |
ACTIVITIES
Code | Description | Hours | Face to face |
AF1 | Lectures | 45 | 100 |
AF2 | Practical classes | 15 | 100 |
AF3 | Preparation and presentation of individual papers | 30 | 10 |
AF4 | Individual study | 50 | 0 |
AF5 | Tutorials | 5 | 100 |
AF6 | Written or oral examinations | 5 | 100 |
8.1. Evaluation system
Learning outcomes | Description | Weight(%) | Recoverable |
R1, R2, R3 | Evaluation of class participation | 5% | 0% |
R1-R6 | Partial or complete oral or written exams | 60% | 100% recoverable through written exams |
R1-R6 | Theory review and summary work (individual work and portfolio) | 20% | 50% recoverable through written reports |
R1-R6 | Evaluation of practical work in groups | 15% | 0% |
8.2. Relationship between Evaluation system and competences
Evaluation | Competences | |||||
Code | Description | Basic | General | Transversal | Specific | Weight |
SE1 | Evaluation of class participation | CB2,CB4,CB5 | CG2,CG3,CG4, CG8, CG10 | CT2 | CE5, CE8, CE10 | 5% (non-recoverable) |
SE2 | Theory review and summary work (individual work and portfolio). | CB2,CB3 | CG1, CG2, CG4 | CT2 | CE4, CE7,CE10 | 20% ( 50% recoverable) |
SE3 | Evaluation of practical work in groups | CB2,CB3 | CG1,CG2,CG4 | CT2 | CE4, CE7,CE10 | 15% (non-recoverable) |
SE4 | Partial or complete oral or written exams | CB2,CB3 | CG1, CG2, CG4 | CT2 | CE4, CE7,CE10 | 60% (100% recoverable) |
Module 1: Information reception
1: Introduction to Psychology
2: Sensorial and perceptive processes
3: Attention
Module 2: Acquisition, storage and generation of information
4: Learning
5: Memory
6: Thinking
Module 3: Personal identity
7: Motivation and emotion
8: Personality
Module 4: Processes of social cognition
9: Social cognition
10: Attitudes and persuasion
Access the bibliography that your professor has requested from the Library.
Basic readings
*Deaux, K., & Snyder, M. (Eds.) (2012). The Oxford Handbook of Personality and Social Psychology. New York: Oxford University Press.
*Gluck, M.A., Mercado, E., & Myers, C.E. (2016). Learning and memory. From brain to behavior (3rd edition). New York: Worth Publishers.
*Masmoudi, S., Yun Dai, D., & Naceur A. (Eds.) (2012). Attention, representation, and human performance. An integration of cognition, emotion, and motivation. New York: Psychology Press.
*Sanz de Acedo Lizarraga, M.L. (2012). Psicología. Individuo y medio social. Bilbao: Desclée De Brouwer.
Complementary readings
Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria. Un enfoque integral. México: McGraw-Hill.
Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria. Un enfoque integral. México: McGraw-Hill.
Castillo Villar,M.D. (2009). La atención. Madrid: Pirámide.
Cuadrado, Guirado, I. y Fenandez Sedano, I. (Coords) (2007): Psicología Social. Madrid: Sanz y Torres.
De Diego Vallejo, R; Chico del Río, M. (2013). Prácticas de Psicología Social. Madrid: Pirámide.
De Torres, J.S. (2006). Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: McGraw-Hill.
Díaz Gómez, J. M., Gámez Armas, E. (2010). Motivación y emoción: investigaciones actuales. Servicio de Publicaciones, Universidad de La Laguna.
Domínguez Sánchez, F.J. (2003). Guía Didáctica. Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: UNED.
Fernández-Abascal, E.G. (2010). Psicología de la emoción. Madrid:Univ. Ramón Areces.
Fernández-Abascal, E.G; Martín Díaz, M.D. y Domínguez Sánchez, F.J. (2001) Procesos Psicológicos. Madrid: Pirámide.
García Sevilla, J., y Fuentes Melero, L. (2010). Manual de psicología de la atención. Una perspectiva neurocientífica. Madrid: Síntesis.
Gaviria, E., Cuadrado, I. y López Sáez, M. (2009). Introducción a la Psicología Social. Madrid, Sanz y Torres.
Goldstein, E. B. (2006). Sensación y percepción. Madrid: International Thomson.
Gross, R. D. (2007). Psicología. La ciencia de la mente y la conducta. México: Manual Moderno.
Holyoak, K. J., y Morrison, R. G. (2005). The Cambridge handbook of thinking and reasoning. Cambridge: Cambridge University Press.
Larsen, R. J., y Buss, D. M. (2005). Psicología de la personalidad: Dominios de conocimiento sobre la naturaleza humana. México DF: McGraw-Hill.
López Sáez, M. (2007). Fundamentos de la teoría de la disonancia cognitiva. En F. J. Morales, M. Moya, E. Gaviria, y I. Cuadrado (Eds.), Psicología social (pp. 517-534). Madrid: McGraw-Hill.
Myers, D. (2011). Exploraciones de la psicología social. Madrid: McGraw-Hill.
Palmero, F; Mestre, J.M. (2004). Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Mc Graw-Hill.
Pinel, J. P. J. (2007). Biopsicología. Madrid: Pearson.
Posner, M. I. (2011). Cognitive neuroscience of attention (2ª ed.). New York: The Guilford Press.
Santiago de Torres, J. (2006) Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Pirámide.
Sanz Aparicio, M.T. (2013). Psicología de la Motivación: Teoría y Práctica. Madrid: Sanz y Torres.
Tortosa Gil, F. (2006). Historia de la Psicología. Madrid: McGraw-Hill.
Zentner, J. y Antoni, M. (2014). Las cuatro emociones básicas. Barcelona: Ed. Herder.
Campus Arrosadía of the Public University of Navarra. For specific classroom, see the website of the Humanities and Social Sciences Faculty.