Course code: 301608 | Subject title: FOREIGN LANGUAGE DIDACTICS IN INFANTILE SCHOOL: ENGLISH | ||||
Credits: 6 | Type of subject: Mandatory | Year: 3 | Period: 2º S | ||
Department: Philology and Language Didactics | |||||
Lecturers: | |||||
VILLARREAL OLAIZOLA, IZASKUN (Resp) [Mentoring ] | MUÑOZ BOBO, MARINA [Mentoring ] |
Students will be provided with a basic theoretical background and will come across a great variety of didactic resources, techniques and activities with the aim of getting acquainted with different approaches to teaching English as a Foreign Language at Infant Education.
This course on teaching English as a Foreign language to very young English learners is very practical in nature and has been designed to ensure that students gains the skills and theoretical knowledge to ensure successfull foreign language learning among 3 to 6 year-old kids. Furthermore, it pretends to contribute to the creation of a very specific and convenient database the Resource Bank for Very Young English Learners -VYEL- (https://miaulario.unavarra.es/portal/site/vyelresourcebank) which contains student-created materials to teach EFL very young learners.
2.1. Competencias básicas
CB2 - Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.
CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
2.2. Competencias generales
CG1 - Conocer los objetivos, contenidos curriculares y criterios de evaluación de la Educación Infantil.
CG6 - Conocer la evolución del lenguaje en la primera infancia, saber identificar posibles disfunciones y velar por su correcta evolución. Abordar con eficacia situaciones de aprendizaje de lenguas en contextos multiculturales y multilingües. Expresarse oralmente y por escrito y dominar el uso de diferentes técnicas de expresión.
CG7 - Conocer las implicaciones educativas de las tecnologías de la información y la comunicación y, en particular, de la televisión en la primera infancia.
CG11 - Reflexionar sobre las prácticas de aula para innovar y mejorar la labor docente Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo y promoverlo en los estudiantes.
2.3. Competencias transversales
CT1 - Demostrar una competencia lingüística en inglés, francés, alemán o italiano equivalente a un nivel B1 del “Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación” del Consejo de Europa.
CE1 - Conocer los objetivos, los contenidos curriculares, la organización, la metodología, y los criterios de evaluación de la Educación Infantil.
CE5 - Reflexionar sobre las prácticas de aula para fomentar la innovación. Adquirir hábitos y destrezas para el aprendizaje autónomo y cooperativo, y conocer modelos de gestión de calidad.
CE6 - Conocer la evolución del lenguaje en la etapa infantil e identificar posibles disfunciones. Adquirir técnicas que estimulen el desarrollo del lenguaje, expresarse oralmente y por escrito, y dominar diferentes técnicas de expresión.
CE11 - Mantener una relación crítica y autónoma respecto de los saberes, los valores y las instituciones implicadas en la educación.
CE12 - Organizar de forma activa los procesos de enseñanza y de aprendizaje de los contenidos propios de la Educación Infantil desde una perspectiva de desarrollo de competencias.
Los resultados de aprendizaje son la concreción de las competencias que el estudiante adquirirá en la materia. Se establecen tres niveles:
- Óptimo: adquisición del 100% de las competencias y maestría en al menos el 75% de ellas.
- Medio: adquisición de la mayoría de las competencias pretendidas en la materia y maestría en aquellos aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
- Deficiente: insuficiente adquisición de los aspectos que contribuyen a las competencias específicas del título.
Un estudiante obtiene una calificación de APTO si el nivel de aprendizaje es óptimo o medio.
Estos resultados de aprendizaje se concretan en:
At the end of the unit students will be able to:
R1: Demonstrate a B1+ language level both orally and in written form when dealing with class contents and communication.
R2: Discuss the theoretical principles that support early foreign language learning.
R3: Demonstrate knowledge of specific lexicon to talk about the language teaching/learning process.
R4: Apply their acquired theoretical knowledge on the design of a teaching proposal, the adaptation of a story, the successful use of a song sequence and a story telling task.
R5: Assess the suitability of a teaching proposal for a specific group of learners and for achieving pre-established aims.
5.1. Metodologías de Enseñanza
Kodea |
Azalpena |
MD1 |
Osoko esposizio magistrala. |
MD2 |
Talde handian elkarrekintza. |
MD4 |
Talde txikian elkarrekintza. |
MD5 |
Banakako elkarrekintza: lanak eta jarraibideak ikasketa autonomorako. |
5.2. Actividades formativas
Código |
Actividad Formativa |
Nº horas Presenciales |
Nº horas no presenciales |
A-1 |
Clases expositivas/participativas |
30 |
|
A-2 |
prácticas |
30 |
|
A-3 |
Debates, puestas en común, tutoría grupos |
4 |
2 |
A-4 |
Elaboración trabajo |
|
40 |
A-5 |
Lecturas de material |
|
20 |
A-6 |
Estudio individual |
|
22 |
A-7 |
Exámenes, pruebas de evaluación |
|
|
A-8 |
Tutorías individuales |
2 |
|
|
|
66 |
84 |
Resultado de aprendizaje | Sistema de evaluación | Peso (%) | Carácter recuperable |
R1, R2, R3, R4 | Group unit design and development |
40% a 4 is a minimum required to average the marks |
Yes. By taking the final test if lower than a 4/10 or if the total mark is below 5 and this task has been failed. |
R1, R2, R3, R5 | Assessment of a teaching proposal |
15% a 4 is a minimum required to average the marks |
Yes. By taking the final test if lower than a 4/10 or if the total mark is below 5 and this task has been failed. |
R1, R3, R4 | Adaptation of a story |
15% a 4 is a minimum required to average the marks |
Yes. By taking the final test if lower than a 4/10 or if the total mark is below 5 and this task has been failed. |
R1, R2, R3, R4 | Story-telling | 15%
a 4 is a minimum required to average the marks |
Yes. By taking the final test if lower than a 4/10 or if the total mark is below 5 and this task has been failed. |
R1, R2, R3, R4 | Teaching through songs |
15% a 4 is a minimum required to average the marks |
Yes. By taking the final test if lower than a 4/10 or if the total mark is below 5 and this task has been failed. |
1. Introduction: Some Basic Concepts
2. Methodology
2.1. General revision:
2.2. Suitable methodologies for early years
3. Introducing Literacy in the EFL class
4. Teaching English with literary texts
4.1. Songs: finger rhymes, nursery rhymes, traditional songs.
4.2. Stories: Fairy tales, fables, legends.
4.3. Other: Riddles; Tongue Twisters.
Access the bibliography that your professor has requested from the Library.
11.1. Básica
ELLIS, G. & BREWSTER, J. (1991): The Storytelling Handbook for Primary Teachers, Penguin
VALE, D. & FEUNTEUN, A. (1995): Teaching Children English, Longman.
SHARWOOD SMITH, M. (1994): Second Language Learning, Theoretical Foundations, Pearson, Essex, England.
11.2. Complementaria
Asher, J. (1977). Learning Another Language Through Actions: The Complete Teacher’s Guidebook. California: Sky Oaks Productions.
Ball, E., W., & Blachman, B. A. (1991). Does phoneme awareness training in kindergarten make a difference in early word recognition and developmental spelling?. Reading Research Quarterly, 26 (1), 49-66.
Blythe, T. (1998). The Teaching for Understanding Guide. San Francisco, US: Jossey – Bass.
Boletín Oficial de Navarra. (2014). Decreto Foral 60/2014, de 16 de julio, por el que se establece el currículo de las enseñanzas de Educación primaria en la Comunidad Foral de Navarra.. Retrieved from http://www.navarra.es/NR/rdonlyres/B62A9CFB-C17B-461E-BD7D-BBEE005C2096/0/F1410295_EducacionPrimaria.pdf
Boletín Oficial de Navarra. (2007a). Decreto foral 23/2007, de 19 de Marzo, por el que se establece el currículo de educación infantil de la Comunidad Foral de Navarra. Retrieved from http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/currinfantil.pdf
Boletín Oficial de Navarra. (2007b). Áreas del segundo ciclo de la educación infantil: Lenguajes : Comunicación y representación. Decreto foral 23/2007, de 19 de Marzo, por el que se establece el currículo de educación infantil de la Comunidad Foral de Navarra. Retrieved from http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/currinfantil.pdf
Byrne, B. & Fielding-Barnsley, R. (1989). Phonemic awareness and letter knowledge in the child's acquisition of the alphabetic principle. Journal of Educational Psychology, 81 (3), 313-321.
Ellis, G. & Brester, J. (1991). The Storytelling Handbook for Primary Teachers. London, UK. Penguin
Gardner, H. (1983). Frames of Mind. San Francisco, US: Jossey – Bass.
Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: Theory in Practice. San Francisco, US: Jossey – Bass.
Garvie, E. (1989). The story as a Vehicle. Clevedon, Avon: Multilingual Matters.
Gawith, G. (1990). Reading Alive. London, UK: A & Black.
Johnson. P. (1998). A book of one's own. UK: Heinemann Educational Books.
Lazar. G. (1993). Literature and Language Teaching. Retrieved from http://ebooks.cambridge.org/ebook.jsf?bid=CBO9780511733048
Lázaro Ibarrola, A. (2013). Assessment of classroom tasks [document]. Atzerriko hizkuntzaren didaktika haur hezkuntzan: ingelesa. Department of Philology and Language Didactics, Public University of Navarra, Pamplona, Navarra .
Mann, V. A. (1993) Phoneme awareness and future reading ability. Journal of Learning Disabilities, 26 (4), 259-269.
Mathews, A. & Lagerfield, L. (1991). At the Chalkface. UK: Thomas Nelson.
Meek, M. (1988) How texts teach what readers learn. England:The Thimble Press.
Richardson, E., Winsberg, G. G., & Binler, I. (1973). Assessment of two methods of teaching phonics skills to neuropsychiatrically impaired children. Journal of Learning Disabilities, 10, 628-635.
Vale, D., & Feunteun, A. (1995). Teaching Children English. UK:Longman.
Vale, D., Mullaney, S., & Murphy, P. (1993). Storyworld. UK: Heinemann.
Sharwood Smith, M. (1994). Second Language Learning, Theoretical Foundations. Essex, England: Pearson.
Texas Education Agency. (2014). Stories, stories and more stories. Texas: Retrieved from http://cte.sfasu.edu/wp-content/uploads/2014/05/Rubric-for-Storytelling.pdf
Wagner, R., & Torgesen, J. (1987). The nature of phonological processing and its causal role in the acquisition of reading skills. Psychological Bulletin, 101, 192-212.
Wright, A. (1995). Storytelling with children.UK:Oxford University Press
INTERNET RESOURCES:
NURSERY RHYMES:
http://www.indiaparenting.com/rhymes/english/index.shtml (Only lyrics)
http://www.labnol.org/nursery-rhymes.html (with YouTube videos)
TRADITIONAL SONGS: http://www.britishcouncil.org/kids-songs-traditional.htm
SONGS FOR LITTLE KIDS: http://www.britishcouncil.org/kids-songs-little-kids.htm
SONGS: http://www.britishcouncil.org/kids-songs-easy.htm
FAIRY TALES:
“Classic Fairy Tales” http://www.classicfairytales.com/en/main
“ANDERSEN FAIRY TALES” http://www.andersenfairytales.com/en/stories
The leaping match http://www.leapingmatch.com/flash/story/
The real princess http://www.realprincess.com/flash/story/
“GRIMM FAIRY TALES” http://www.grimmfairytales.com/en/main
Brementown musicians http://www.brementownmusicians.com/flash/story/en
Faithful John http://www.faithfuljohn.com/flash/story/en
HOMEPAGE “British Council LearnEnglishKids”
Traditional Tales http://www.britishcouncil.org/kids-stories-fairy-tales.htm
- Goldilocks and the three bears
- Jack and the Beanstalk
- Little Red Riding Hood
Short Stories: http://www.britishcouncil.org/kids-stories-short.htm
The language of the course is English. English is used as a means of instruction and of communication.
Campus Arrosadía de la Universidad Pública de Navarra. Para conocer el aula o aulas concretas, consulte en la página Web de la Facultad de Ciencias Humanas y Sociales.