Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2023/2024 | Beste urte batzuk:  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021 
Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua edo Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 306207 Irakasgaia: GIZARTE ZIENTZIEN DIDAKTIKA LEHEN HEZKUNTZAN
Kredituak: 6 Mota: Nahitaezkoa Ikasmaila: 2 Iraupena: 1º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
MENDIOROZ LACAMBRA, ANA MARIA (Resp)   [Tutoretzak ] BENITO AGUADO, MARIA TERESA   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Didaktiko eta disziplinazkoa / Natura eta gizarte ingurunearen ezagutza eta bere didaktika

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Irakasgai honen gaitegia hiru eduki-multzoetan eraturik badago ere, edukiak elkarren artean erlazionaturik daude. Lehendabiziko eduki multzoa, nolabait esateko, irakasgaiaren sarrera moduan har dezakegu. Honetan gai bat dago. Bigarren  eta hirugarren eduki-multzoak irakasgairen muinak dira. Bigarren gairen lanketa dela bide, geografiaren ezagutza eta geografiaren didaktikaren oinarriak aztertuko ditugu.(Gaiak: 2,3,4). Hirugarren eduki-multzoan historia zientziaren ezagupenak eta horiei buruzko hastapen didaktikoak aztertu eta landuko ditugu. (Gaiak:  5,6,7)

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. Oinarrizko gaitasunak

1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

2. OG ¿ Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, etaberen ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

3. OG ¿ Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea,arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.

4. OG ¿ Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

5. OG ¿ Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.

 2.2. Gaitasun orokorrak

 1. GO ¿ Lehen Hezkuntzako curriculum¿arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.

 2. GO ¿ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea,planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.

3. GO - Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Eskola curriculumeko zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea.

6. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduera desberdinak ezagutzea. Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza lanak eta orientazio lanak egitea, ikasleek dituzten hezkuntza-behar bereziak kontuan hartuz. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.

7. GO - Hezkuntza komunitateko eta inguruneko hainbat sektorerekin lankidetzan jardutea. Irakaskuntzaren eginkizun hezitzailea norbereganatzea, eta hiritartasun aktibo baterako heziketa demokratikoa sustatzea.

 8. GO ¿ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.

 9. GO ¿ Etorkizun jasangarria izateko norbanakoen eta gizartearen erantzukizuna balioestea.

10. GO ¿ Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.

11. GO ¿ Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus¿entzunezko informazioa aukeratzea.

12. GO ¿ Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

2.3. Zeharkako gaitasuna

2. ZG ¿ Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna:ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

Gora

Berariazko gaitasunak

1. GE ¿ Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculum edukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodologia eta ebaluazio¿irizpideak ezagutzea.

2. GE ¿ Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.

3. GE ¿ Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.

4. GE -  Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.

6. GE - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, baita bere funtzionamendua ere, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.

7. GE - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.

8. GE ¿ Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

9. GE ¿ Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.

10.GE¿ Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.

11.GE ¿ Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

12.GE ¿ Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

14. GE - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.

 

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:

-Ezin hobea: gaitasunen %100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75eta gutxienez ere.

-Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dogozkien gaietan.

-Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.

 Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasketaren emaitzak Edukiak Prestakuntza jarduera Ebaluazio tresna
RA 1. Gizarte Zientzien didaktikaren ezagutza eremua osatzen duten esparruak, hauen inguruko ikerketak eta hauek Lehen Hezkuntzako irakasleen formakuntzan duten xedea ezagutzea.  1.Gaia   AF1, AF2, AF4, AF5 Paper-zorroa
RA 2. Gizarte Zientzien oinarrizko printzipioak ulertzea. 2.Gaia AF1, AF2, AF3, AF5 Paper-zorroa Proiektua. Ezagutza eredua.
RA 3. Lehen Hezkuntzako Gizarte Zientzien eskola-curriculuma ezagutzea eta honen gaitasun hezigarria baloratzea.. 3.Gaia AF1, AF2, AF5, Paper-zorroa
RA 4. Lehen Hezkuntzan Gizarte Zientzien ikaskuntzarako dauden arazoak eta hauek gainditzeko proposamenak ezagutu 4.Gaia AF1, AF3, AF5, Proiektua. Ezagutza eredua.    
RA 5. Inguru sozialari buruzko ezagutza eskuratzeko metodologia aktiboak erabiltzea; adibidez, Proiektuetan Oinarritutako Ikaskuntza. 5.Gaia AF1, AF3, AF4, AF5, AF6 Proiektua. Ezagutza eredua.   Ebaluazio froga
RA 6. Denbora historikoari eta Lehen Hezkuntzan egiten den honen transposizio didaktikoari buruzko edukiak integratzea. 6.Gaia AF1, AF3, AF4, AF6 Proiektua. Ezagutza eredua   Ebaluazio froga
RA 7. Pentsamendu eta azalpen historikoari buruzko oinarrizko eduki zientifikoak zein hauetaz Lehen Hezkuntzan egiten den transposizio didaktikoari buruzkoak integratzea.   7.Gaia AF1, AF3, AF4, AF5, AF6 Proiektua. Ezagutza eredua.   Ebaluazio froga
RA 8. Metodo historikoaren faseak ezagutu eta ikasgelan aplikatu, iturriak erabiliz. 8.Gaia AF1, AF3, AF4, AF5, AF6 Proiektua. Ezagutza eredua. Ebaluazio froga
RA 9. Proiektuetan Oinarritutako Ikaskuntzan, Metodo Historikoan eta iturrietan funtsatzen den Lehen Hezkuntzarako proposamen bat diseinatzea; kalitatezko lan akademiko baten jarraibideak bete eta demokrazia zein pentsamendu kritikoa sustatu eta gaitasun historikoak garatzearren, orientabide hezigarri eta kulturala duena. 9.Gaia AF1, AF3, AF4, AF5 Proiektua. Ezagutza eredua.  
RA 10. Lehen Hezkuntzan paisaia lantzeko proposamen didaktikoak egin. 10.Gaia AF1, AF2, AF4, AF5 Proiektua. Ezagutza eredua.

 

Gora

Metodologia

5.1. Irakas metodologiak

Kodea  Deskribapena
 1. IM  Azalpen magistrala osoko bilkuretan.
 2. IM  Elkarreragina talde handian.
 3. IM  Elkarreragina talde ertainean.
 4. IM  Elkarreragina talde txikian.
 5. IM  Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak

5.2 Jarduera hezigarriak

Kodea Deskribapena Orduak Aurrez-aurrekoak Ez aurrez-aurrekoak
1IM Azalpen magistrala osoko bilkuretan 24 %100  
2IM Eztabaidak, bategiteak 6 %100  
3IM Praktikak 22,5 %100  
4IM Ikasketa autonomoa 50   %100
5IM Taldeko lana 27,5   %100
6IM Ebaluazio jarraitua/Errekuperazioa 15 %100  
7IM Banan banako tutoretza 5 %100  

Gora

Hizkuntzak

Euskara / Gaztelania

 

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
         
         
         
         

 

 

 

Ikasketaren emaitza Ebaluazio sistema * % Berreskuragarria
RA1, RA2, RA3, RA10 SE2\Banakako lana Paper-zorroa 20% Lanak epean entregatuko dira eta bataz bestekoa egin ahal izateko gutxienekoa %10 izango da. Bai. Irakasleak emandako jarraibideen arabera lana zuzenduta entregatuz.
RA2, RA4, RA5, RA6, RA7, RA8, RA9 SE3\Talde lana. Ezagutza eredua. 40% Entregatzeko direnak epean entregatuko dira eta bataz bestekoa egin ahal izateko gutxienekoa %20 izango da. Bai. Irakasleak emandako jarraibideen arabera lana zuzenduta entregatuz.
RA5, RA6, RA7, RA8 SE4\Ebaluazio froga 40% Bataz bestekoa egin ahal izateko gutxieneko nota %20 izango da. Bai. Froga idatzi batekin berreskuratuko da

*Irakasgaia gainditzeko bai geografiaren didaktika baita historiaren didaktikaren atal teoriko zein praktikoak ere gainditu beharko dira. Batez besteko kalifikazioa kakulatzeko  gutxienezko kalifikazioak, atalez atal, _4_ izan beharko du

 

Gora

Gai-zerrenda

1 gaia. Gizarte Zientzien Didaktikaren ezagutza eremuaren eraketa.

2 gaia. Gizarte Zientzien Didaktika. Kontzeptuzko hurbilketa.

3. gaia. Gizarte Zientzietako curriculuma Lehen Hezkuntzan. Geografia eta Historiaren ezaugarri eta hezkuntza-helburuak.

4. gaia. Gizarte Zientziak eta hauen ikaskuntza esanguratsua errealitatetik abiatuta. Mugak eta ekarpen berriak.

Tema 5. Estrategia eta metodo didaktikoak: Gizarte ingurunearen irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak hobetzeko heziketa teknikak.

6. gaia. Ezagutza historikoa eta honen lanketa didaktikoa. Denbora historikoa.

7. gaia. Pentsamendu eta azalpen historikoaren eraketa.

8. gaia. Historiaren metodo hipotetiko-deduktiboa. Iturri historiko eta artistikoak.

9. gaia. Giza eta kultura inguruaren topikoetara egokitutako ezagutza eredu baten eraketa. Jarraibideak, eraketa eta aurkezpena.

10. gaia. Espazio geografikoa eta honen lanketa didaktikoa. Oinarri metodologikoak. Espazio-kokapena eta orientazioa. Inguru fisiko eta giza ingurunea. Paisaia kulturala.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


AAVV (1993): Didáctica de Ciencias Sociales en la Educación Primaria. Ed. Algaida, Sevilla.

BENEJAM,P. eta PAGES,J. (1997): Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Horsori. Bartzelona.

BALE, J. (1989): Didáctica de la Geografía en la escuela primaria. Ed. Morata y MEC. Madril.

BARINAGARREMENTERIA,M.D.;GARIZURIETA,M.;SOLA,C.(2006): Geografia eta ingurumena Hiztegia. Erein. Donosita

CANALS, R./PAGÈS, J. 2011. « El conocimiento social y su contribución a la enseñanza y el aprendizaje de las competencias básicas¿. Aula de Innovación Educativa nº 198, 35-40

CHALMERS,A. (1989): ¿Qué es esa cosa llamada ciencia?. Madrid. Siglo XXI

DELGADO,J.J. DE LAZARO, M.L. MARRON, M.J. Coord., (2011) Aportaciones de la Geografía a lo largo de la vida. Congreso Ibérico de Didáctica de la Geografía. Malaga

DOMÍNGUEZ, C. (Coord) (2004): Didáctica de las Ciencias Sociales. Pearson, Madril.

GONZÁLEZ GARCIA, F. (2008): El Mapa Conceptual y el Diagrama V. Recursos para la Enseñanza Superior en el siglo XXI. Narcea. Madril

GUIBERT, E. (1994): Tiempo y Tiempo Histórico. Un saber que se aprende, un saber que se enseña.Nafarroako Gobernua. Hezkuntza eta kultura Saila

GRAVES, N. (1989): Nuevo método para la enseñanza de la Geografía. Ed. Teide, Bartzelona.

HERTIG,PH. (2009) Les sciences humaines et sociales à l'école: un enjeu majeur pour l'inteligibilité du monde. Prismes, 11, 5-9

LAVAL,C.H. (2004). La escuela no es una empresa. El ataque neoliberal a la escuela pública. Paidos, Barcelona

LOPEZ ATXURRA, R. (1987): Historia, Zientzia Sozialak eta Hezkuntza. EHU, Bilbao

LLOPIS,C. y CARRAL, C. (2002): Las Ciencias Sociales en el aula. Narcea, Madrid

MORAGA,J.,2011, ¿aprendizaje invisible: hacia una nueva didáctica de la Geografía¿ en

SOUTO GONZALEZ,X.M. (1998): Didáctica de la Geografía. Serval, Bartzelona.

PAGÈS, J. (2011). La didáctica de las Ciencias Sociales y sus retos. VALLÈS, J./ALVAREZ, D./RICKENNMANN, R. (ed.). L¿activitat docent. Intervenció, innovació, investigació. Girona, Documenta Universitaria, 45-62

PAGÈS, J./SANTISTEBAN, A. (2008): ¿Cambios y continuidades: aprender la temporalidad histórica¿. In JARA, M.A. (coord.): Enseñanza de la Historia. Debates y Propuestas. EDUCO Editorial de la Universidad Nacional del Comahue (Argentina), 91-127

SANTISTEBAN, A./PAGÈS, J. (coord..) (2011). Didáctica del Conocimiento del Medio social y cultural en la educación primaria. Madrid, Síntesis

THEMINES,J.F. (2011). Savoir et enseigner le territoire. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail

TREPAT,C. eta COMES,P.(1998): El tiempo y el espacio en la didáctica de Ciencias Sociales. Grao, Bartzelona.

TRIBO, G. (2009): Enseñar a pensar históricamente

VERGNALLE MAINAR, c. (2011): La géographie dans l'enseignament. Une diszipline en dialogue. Rennes: Presses universitaires

 

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora