Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2023/2024 | Beste urte batzuk:  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021  |  2019/2020 
Lehen Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 302302 Irakasgaia: HEZKUNTZA PROZESUAK ETA TESTUINGURUAK
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 2 Iraupena: 1º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
ALONSO MARTIRENA, YOLANDA (Resp)   [Tutoretzak ] ESCUDERO LEGARRETA, JOSE IGNACIO   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Oinarrizko formazioa / Hezkuntza

 

Gora

Deskripzioa/Edukiak

6-12 urteko eskola-etapa Lehen Hezkuntzako testuinguru gisa. Hezkuntza-politikak tokiko, estatuko, Europako eta nazioarteko testuinguruetan. Gaitasunak garatzeko PHko irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuak. Ikaskuntzen ebaluazio-prozesua eta estandarrak EEko curriculumaren irakaskuntza-kudeaketan: unitate Didaktiko Integratuen Programazioa (UDI). Ikasgela hezkuntza-prozesu gisa antolatzea. Hezkuntza-orientazioko eta tutoretzako prozesua. Eskolaren testuingurua hiri- eta landa-ingurunean. Hezkuntza-ikerkuntzako prozesuak eta metodologia.

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. Onarrizko gaitasunak

1OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

2OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

3OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.

4OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

 

2.2. Gaitasun orokorrak

1GO - Lehen Hezkuntzako curriculum-arloak, beren diziplinen arteko harremanak eta ebaluazio irizpideak ezagutzea, baita dagozkien irakaskuntza eta ikasketa prozeduren inguruko ezagutza didaktikoen multzoa ere.

2GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.

3GO - Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Eskola curriculumeko zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea.

4GO - Ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan diseinatzea eta erregulatzea, arretaz hartuz, genero berdintasuna, ekitatea eta herritarren prestakuntzako balioen funtsa diren giza eskubideentzako errespetua eta sustapena.

5GO - Ikasgelan eta hortik kanpoan bizikidetza sustatzea, diziplina arazoak konpontzea eta gatazkak era baketsuan konpontzen laguntzea. Ikasle bakoitzaren ahalegina, konstantetasuna eta diziplina sustatzea eta balioestea.

6GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduera desberdinak ezagutzea. Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza lanak eta orientazio lanak egitea, ikasleek dituzten hezkuntza-behar bereziak kontuan hartuz. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.

7GO - Hezkuntza komunitateko eta inguruneko hainbat sektorerekin lankidetzan jardutea. Irakaskuntzaren eginkizun hezitzailea norbereganatzea, eta hiritartasun aktibo baterako heziketa demokratikoa sustatzea.

8GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.

10GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.

12GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

2.3. Zeharkako gaitasuna

2ZG -  Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz,  Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

Gora

Berariazko gaitasunak

1BG - Lehen Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, arloen esanahia eta antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.

2BG - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.

4BG -  Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.

5BG - Eskola ikasketa eta bizikidetza testuinguruetan, arauen onarpenean, jarraikitasunean, norberaren diziplinan eta besteekiko begirunean sakontzea.

6BG - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, baita bere funtzionamendua ere, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.

7BG - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.

8BG - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

9BG - Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.

10BG - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.

11BG - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

12BG - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik. Kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

13BG - Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza, orientazio eta gatazkak konpontzeko funtzioak betetzea. Ongi egindako lana baliozkotzen jakitea.

14BG - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:

  • Ezin hobea: gaitasunen  %  100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
  • Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna  tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
  • Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.

Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

HPT irakasgaiko ikasketaren ondorioak (IO) honela zehaztuko dira:

Ikasketaren emaitzak Edukia Prestakuntza-jarduera  Ebaluazio tresnak
1IE - Hezkuntza sistema bateko baldintzak atzeman eta zehaztu 3. GAIA. Curriculuma eta irakaskuntza-ikaskuntza prozesua 1PJ, 2PJ, 4PJ, 6PJ, 7PJ Irakasleen behaketa arakatua Lanen feed back Banakako paper-zorroa Proba idatzia/ahozkoa Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa
2IE - Eskolatze sareak sailkatu testuinguruko adibideak jarriz 4. GAIA. Aniztasunari arreta eta erantzun pedagogikoa 1PJ, 2PJ, 3PJ, 4PJ, 6PJ, 7PJ Irakasleen behaketa arakatua Feed back Banakako paper-zorroa Proba idatzia/ahozkoa Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa
3IE - Indarrean dagoen hezkuntza araudia menperatzen dela frogatu ikastetxeko edo irakaskuntza-ikaskuntza prozesuko esparru batean arreta jarriz   1. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua 4. GAIA. Aniztasunari arreta eta erantzun pedagogikoa 1PJ, 2PJ, 3PJ, 5PJ, 6PJ Irakasleen behaketa arakatua (t-t) lanak entregatu eta defendatu Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa Proba idatzia/ahozkoa
4IE - Erakuntza alderdiak bereiztu eta zehatzu ikastetxeko kudeaketan, koordinazioan eta esku hartzen duten eragina ondorioztatu  1. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua 2. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako Ikastetxeen antolakuntza 2PJ, 3PJ, 5PJ Lanak entregatu eta feed back Feed back Hitzordutako banan-banako elkarrizketa 
5IE - Taldeka ikastetxe zehatz baterako irakasteko eta ebaluatzeko proposamen didaktiko testuinguratuak sortu    1. GAIA. Haur eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua 2PJ, 3PJ, 5PJ  Lanak entregatu eta feed back (t-t) lanak entregatu eta defendatu
6IE - Baloratu eta ulertu irakas-rolaren manupeak era askotako hezkuntzaren testuinguru eta prozesuetan zehar Gai guztiak 1PJ, 2PJ, 3PJ, 5PJ, 6PJ Irakasleen behaketa arakatua Feed back Banan-banako elkarrizketa eta araketa telematikoa Proba idatzia

 

Gora

Metodologia

Kodea  Deskribapena
 1IM  Azalpen magistrala
 2IM  Interakzioa talde handian
 3IM  Interakzioa talde ertainean
 4IM  Interakzioa talde txikian
 5IM  Banakako Interakzioa: lan autonomorako eta ikasketarako aholkularitza eta zereginak

Jarduera hezigarriak

Kodea Deskribapena Orduak Presentzialtasuna Orduak Presentzialtasuna ez
1JH Klase teorikoak 30 0
2JH Klase praktikoak 15 0
3JH Lanak eta ahozko defentsa (hala  badagokio)  15 20
4JH Ikaslearen lan autonomoa 0 50
5JH Tutoriak 10 0
6JH Idatzizko zin ahozko azterketak 10 0
    80 70

 

Gora

Hizkuntzak

Euskara / Gaztelania

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE 1ES. Gelan edo, hala badagokio, ikastetxean bertaratzea eta parte hartzea. 10 EZ  
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE 2ES. Birpentsamendu- eta sintesi-lan teorikoak. 20 EZ  
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE 3ES. Behatzeko, proposatzeko eta, hala badagokio, ebaluatzeko lan praktikoak. 30 BAI, %10a. (Heren bat, errekuperazioko azterketan. Banaka garatu beharrekoa)  
1IE, 2IE, 3IE, 4IE, 5IE, 6IE 4ES. Ahozko eta idatzizko probak (*) 40 BAI 10retik 5

* Ebaluazio jardueran nota minimoa lortzen ez bada ikasgaiaren gehienezko kalifikazioa 4 (10retik) izanen da/ez gainditua.

Gora

Gai-zerrenda

1. BLOKEA. Lehen Hezkuntzako irakaskuntza, ikaskuntza etaebaluazio prozesuak

- LHko irakaskuntza- eta ikaskuntza-prozesuak gaitasunak garatzeko

- LHko ikaskuntzak eta haien estandarrak ebaluatzeko prozesua.

- LHko curriculumaren irakaskuntza-kudeaketa: Unitate Didaktiko Integratuen Programazioa

- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)

 

2. BLOKEA. Lehen Hezkuntzako tutoretza, orientazioa eta dibertsitateari emandako arreta

- Hezkuntza orientazioko prozesua eta tutoretzak.

- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)

 

3. BLOKEA. Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen testuingurua

- 6 urtetik 12 urtera bitarteko eskola-etapa Lehen Hezkuntzaren testuinguru gisa.

- Hezkuntza-politikak tokiko, nazioko, Europako eta nazioarteko testuinguruetan.

- Eskolaren testuingurua hiri eta landa ingurunean.

- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)

 

4. BLOKEA. Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta funtzionamendua

- Ikasgelaren antolaketa hezkuntza-prozesu gisa.

- Hezkuntza-ikerketako prozesuak eta metodologia (*)

 

(*) Irakurketa dialogikoen bidez gai guztietan zeharka sartutako edukia

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian

11.1. Oinarrizko bibliografia

Apalategi, M. J. (1998-99). Análisis y propuesta investigativa del centro educativo desde el modelo sistémico. Huarte de San Juan, 4-5, 57-65

Apalategi, M. J. (2006). Ikastetxearen egitura intelektuala. Donostia: Utriusque Vasconiae. Hemendik eskuratua: C:/Users/jaione/Downloads/Ikastetxeen%20egitura%20intelektuala.pdf

Apalategi, M. J. (2007). Euskararen eremu legala eta bere eragina Nafarroako irakaskuntzan. In B. Bilbao, Ko. Perez eta Ka. Perez, .(arg.) Paulo Iztueta  euskal pentsamenduaren eraikitzaile (269-299. or.) UPV/EHU: Bilbo. Hemendik eskuratua: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6520219

Apalategi. M. J. eta Gabari, M. I. (2020). Gaitasunen heziketa eta berrikuntza Unibertsitatean. (Prentsan). UZTARO Giza eta Gizarte-zientzien aldizkaria. https://www.uztaro.eus/

Aramendi, P. eta Bujan, K. (2005). Ikastetxearen antolamendua. Donostia: EHU.

Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la sociedad líquida. Barcelona: Gedisa. Hemendik eskuratua: https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Bauman+Los+retos+de+la+educaci%C3%B3n&btnG=

Cano, E. (Ed.) (2012). Aprobar o aprender. Estrategias de evaluación en la sociedad red. Universitat de Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Col-Lecció Transmedia XXI

Colás, P. y Contreras, J. A. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de investigación Educativa, 31 (2): 485-499

Escamilla, A. (2009). Las competencias en la programación de aula: infantil y primaria 3-12 años. Barcelona: Graó

Eurydice (2012). Cifras clave de la educación en Europa. Hemendik eskuratua: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=15849

Fernández Enguita, M. (2005). Organización escolar, profesión docente y entorno comunitario. Madrid: Akal

Fernandez Enguita, M. (2008)."Escuela pública y privada en España: La segregación rampante" Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 12, 2 (2008). http://www.ugr.es/local/recfpro/rev122ART3.pdf

Gabari, M. I. y Apalategi, M. J. (2019). Formación dual en Grados de Maestro: Feedback Interactivo en evaluación por Competencias. Revista Iberoamericana de evaluación Educativa, 12(2), 89-109 91. Hemendik eskuratua: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.2.005

Gairín, J. y  Antúnez, S. (Ed.) (2008). Organizaciones educativas al servicio de la sociedad. X CIOE. Madrid: Wolters Kluwer.

González, M. T. (Coor.) (2003). Organización y gestión de centros escolares. Madrid: Pearsons-Prentice  

Gómez Dacal, G. (1996). Curso de organización escolar y general. Madrid: Narcea

hh hik hasi euskal heziketarako aldizkaria. http://www.hikhasi.eus/

Madariaga, X. (2017). Ur handitan: eskola alternatiboak. eitb.eus http://www.eitb.eus/eu/telebista/programak/ur-handitan/kapituluak/

Nafarroa Gobernua Eskola Kontseilua/Consejo escolar (2017). Landa eremuko eskola Nafarroan  Monografia. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/wp-content/uploads/delightful-downloads/2017/10/CEN_EscuelaRural_eusk_web.pdf

Stern, A. (2013). Yo nunca fuí a la escuela. Valencia: Litera

Torres Santomé, J. (2015). Pasado, presente y futuro de la escuela pública. (Argitaratu gabeko materiala). Universidad Pública de Navarra/Nafarroako Unibertsitate Publikoa

Unión europea (2007). Anexo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente publicada en el Diario Oficial de la Unión Europea L 394 de 30 de diciembre de 2006. Hemendik eskuratua: h t t p : / / e u r- l e x . e u r o p a . e u / LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf

Uztaro Giza eta Gizarte-zientzien aldizkaria. Bilbo: UEU https://www.uztaro.eus/

11.2. Baliabide legalak

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: MEC.

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: MEC.

67/2022 Foru Dekretua, ekainaren 22koa, Nafarroako Foru Komunitateko Lehen Hezkuntzaren etapako irakaskuntzen curriculuma ezartzen duena.

63/2022 Foru Agindua, abuztuaren 8koa, Hezkuntzako kontseilariak emana, Nafarroako Foru Komunitateko lurralde eremuan dauden ikastetxeetan Lehen Hezkuntzako irakaskuntzen ezarpena eta ordutegia arautzen dituena.

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.

93/2008 Foru Agindua, ekainaren 13koa, Hezkuntza kontseilariak emana, Nafarroako Foru Komunitateko Haur eta Lehen Hezkuntzako eta Bigarren Hezkuntzako ikastetxeetan aniztasunari nola erantzun arautzen duena.

72/2014 Foru Agindua, abuztuaren 22koa, Hezkuntzako kontseilariak emana, Nafarroako Foru Komunitateko ikastetxe publikoetan, pribatuetan eta pribatu itunduetan Lehen Hezkuntzan ari diren ikasleak ebaluatu eta hurrengo mailara pasatzeko arauak ezartzen dituena.

11.3. Bibliografi osagarria

Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas. como favorecer su desarrollo. Educatio siglo XXI, 30 (1), 25-44

Bilbao, B.,  Ezkurdia, G. eta Pérez, Ka. (arg.) (2006). Ikuspegi soziokulturala Euskal Herriko Hezkuntzan. Bilbo: EHU

Bustos, A. (2011). La escuela rural. Barcelona: Ed Magina-Octaedro

Campo, A. (2004). Zuzendari bila. Gasteiz: Eusko jaurlaruitza

Comisión europea (2013). Informe Eurydice Cifras clave del profesorado y la dirección de centros educativos en Europa. Madrid: MECD/CNIIE

Estruch, J. (2002). Dirección profesional y calidad educativa. Barcelona: Praxis

Europa. Consejo (2007). Anexo. Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente publicada en el Diario Oficial de la Unión Europea L 394 de 30 de diciembre de 2006. [Recuperado de  h t t p : / / e u r- l e x . e u r o p a . e u / LexUriSer v/site/es/oj/2006/l_394/l_39420061230es00100018.pdf]

Kakku-Shivonen; Niemi H. (ed.) (2011). Aprender de Finlandia. La apuesta por un profesorado investigador.Madrid: Ministerio de Educación, Instituto del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa-Kaleida Forma

Pedró, F. (1999). Las reformas educativas. Una perspectiva política y comparada. Barcelona: Paidós

Perez Urraza, Ke. (2004). Landa-eskoletako curriculumaren etorkizunaz, 169-189. or. B. Bilbao, G.Ezkurdia eta K. Perez (arg.), Ikuspegi soziokulturala Euskal herriko Hezkuntzan. 1. Hezkuntzaren gaineko berbaldiak. UPV/EHU

Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó

Santos Guerra, M.A.(2014) Las feromonas de la manzana. El valor educativo de la dirección escolar. Barcelona: Graó

Stern, A. (2013). Yo nunca fuí a la escuela. Valecia: Litera

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora