Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2023/2024 | Beste urte batzuk:  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021  |  2019/2020 
Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 301301 Irakasgaia: GIZARTEA, FAMILIA ETA ESKOLA INKLUSIBOA
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 2 Iraupena: 1º S
Saila: Soziologia eta Gizarte Lana
Irakasleak:
PEREZ-AGOTE AGUIRRE, JOSE MARIA (Resp)   [Tutoretzak ] FLORES URIBE, UNAX   [Tutoretzak ]
BERRADE CASTILLO, XABIER JOSE   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Oinarrizko prestakuntza / Sozio-psiko-pedagogia

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Irakasgaian landuko diren edukien bidez ikaslegoari ezaguera kritikoak txertatu nahi zaizkio hezkuntza eta testuinguruarekin duen harremanari buruz. Aldi berean gaurregungo gizartearen gai funtsezkoak aztertu eta kritikatzeko ahal izatea nahi da, hezkuntza sisteman eta haur eskolan, kuestio hauek nola eragiten duten aztertzeko.

Ikuspegi soziologiko batetik, gizartea eta eskola erlazioan azken honek dituen funtzioak aztertzen dira,  denboraren araberako aldaketak, eta Estatuen Hezkuntza Erreformek jokatzen duten erregulatzaile rola. Ondoren, eskola eta berdintasun eza gaiean, klase, genero, etniko-kultural desberdintasunak eskolaren ikuspegitik sakontzen dira, honek  borrokatzen eta aldi berean birsortzen dituela ikasiz. Azkenik,  gizarteratze eragile batzuk (familia, komunikabideak edo berdinen arteko taldeek) eskolarekin duten harreman berria aztertuko da, gaurreguneko eraldaketen islada bait dira neurri batean.. 

 Perpektiba pedagogikoak hezkuntza inklusibo konzeptua dakar, printzipio berri honen jarraitzaile den eskola eredutzat landuz. Eskola bat zeinek antolakuntza eta metodologi aldaketak ezinbesteko ikusten dituen, non , bereziki, eskola inklusiboaren eraikuntzan familien parte-hartze bide eraginkorrak aztertzeari ekingo zaion

 

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. Oinarrizko gaitasunak

2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3. OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

2.2. Gaitasun orokorrak

3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4. GO - Ikasgelan eta hortik kanpora bizikidetza sustatzea, eta gatazkak modu baketsuan konpontzeari ekitea. Ikasketa eta bizikidetza testuinguruak sistematikoki behatzen jakitea, eta haiei buruz gogoeta egiten jakitea.
5. GO - Taldean hausnartzea arauak onartzeari buruz eta besteenganako errespetuari buruz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak, sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.
6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketaegoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen
erabilera menderatzea.
7. GO - Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.

10. GO - Gurasoen orientatzaile gisa aritzea 0-6 urte bitarteko epeko familia hezkuntzari buruzko gaietan, eta ikasle bakoitzaren familiarekin nola familia guztiekin harremanak garatzeko gizarte-trebetasunak edukitzea.
11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

2.3. Zeharkako gaitasunaa

 2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna:ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

 

Gora

Berariazko gaitasunak

3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4. GE - Ikaskuntzako eta eskola bizikidetzako testuinguruei buruz gogoeta egitea. Behaketa sistematikoa egiten jakitea, ongi egindako lana baliozkotzea, arauak onartzea eta besteak errespetatzea.

5. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea.
6. GE - Haurtzaroaren aldian hizkuntzak duen bilakaera ezagutzea eta egon daitezkeen disfuntzioak identifikatzea. Hizkuntzaren garapena sustatuko duten teknikak hartzea,
ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinak menderatzea.
7. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
8. GE - Arreta goiztiarraren funtsak, oinarrizko prozesu psikologikoen funtzionamendua, ikasketaren gakoak eta nortasunaren eraikuntza ezagutzea, eta higienearen eta dietetikaren funtsak haurtzaroan ezartzea.

10. GE - Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.
11. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.(itzulpen bidean)

 

Gora

Ikasketaren emaitzak

IES- IKASKETA EMAITZAK SOZIOLOGIAN.

IES1. Eskola eta gizartearen arteko erlazioaz jabetu konzeptu soziologikoen bidez, halakoak identifikatuz:

a) hezkuntzaren funtzio sozialak, bere aldaketak eta nola Estatuak aldaketa hauek Erreformen bidez egiten dituen

b) Eskolak aurre egin eta errepikatzen dituen berdintasun eza mota diferenteak (klase soziala, generoa, etnia, kultura)

c) gaurregungo gizartearen eraldaketak nola eragiten duten eskola eta gizarteratze eragileen harremanean.

IES2. Jasotako informazioa laburbiltzen jakin ordenu jerarkikoak osatzea bideratuz:

a) funtzesko kontzeptuak  besteetatik desberdindu arren

b) ulerpenerako ezinbestekoa den informazioa aukeratu ahal izateko, bigarren mailako informaziotik bereiziz.

IES3. Garai historiko bakoitzean kokatzeak eskola eta gizartea erlazioa ulertzeko modu bilakatu:

a) eraikuntza ideologikoa azaltzen bait du eskolaren funtzio sozialei dagokionean

b) berdintasun eza modu ezberdintez enfokatu ahal dela erakuste duelako

c) gizarteratze eragileen lan komuna modu berrietan eratzen delako.

IES4. Eskolak gaurreguneko gizartearekin duen elkarrekintza dela eta dituen erronka, arazo eta egoerak aztertu

IES5. eskola eta testuinguru soziala nola harremantzen diren ezagutzeko, dagokion konzeptuak aplikatu:

a) ikasgelako ariketa praktikoak ebazteko.

b) ikasgelaz kanpo proposatuko diren arazoei erantzuteko.

IES6. landutako kontzeptuen bidez hezkuntza proposamen berriak kritikoki baloratzeko gai izan, berrikuntza hoiek gizarteratze eragileek arazo eta erronka sozialei ematen dieten erantzuna diren neurrian.

IEP. IKASKETA EMAITZAK PEDAGOGIAN.

IEP1. Ezagutu. . Hezkuntza inklusibo kontzeptua ezagutu haur eskoletako kultura berriak garapenean erlazionatuz, ikastetxe zein profesionaleenak.

IEP2. Ulertu. Eskola eta familien aniztasuna abiapuntu, honen ebidentziak aurkitu eskola esparruan, gizakiaren konplexutasuna azaltzeko bide gisa.

IEP3.  Aplikatu. Hezkuntza eta eskola inklusiboak zehazten dituen erreferentzietan oinarritu ikasleei beharrei modu egokian erantzuteko neurri kurrikular eta antolakuntzakoak erabiliz.

EP4. Aztertu. Eskola inklusiboetako partaidetza mota posibleak aztertu maila diferenteetan: familiak, hezkuntza komunitateak, instituzio sozialak.

IEP5. Sintetizatu.Familia eta eskola kontzeptuak konbinatu hezkuntza inklusibo baten garapenean lan egiteko familia zein hezkuntza komunitateekin.

IEP6. Ebaluatu. Aniztasunari erantzun gisa, ikasgelako tutoreak inklusio prozesuan duen rola baloratu

Gora

Metodologia

5.1. Irakaskuntza-ikaskuntza Metodoak

Kodea Deskribapena
MD1 Azalpen magistrala talde osoari
MD2 Talde osoarkin elkarrekintzan
MD3 talde ertainarekin elkarrekintzan
MD4 Talde txikiarekin elkarrekintzan
MD5 Norbanakoarekin elkarrekintza: ikasketa autonomorako baliabide eta jarduerak

5.2 Hezkuntza jarduerak

Kodea Deskribapena  Orduak Presentzialitatea %
AF1  Azalpen eta parte-hartze saioak                              30  0
AF2 Saio praktikoak 22,5 80
AF3 Talde lanak 30 10
AF4 Ikaslearen ikasketa ordu autonomoa. 50 0
AF5 Tutoretza saioak 5 0
AF6 Ebaluazio saioak 5 100

 

Gora

Hizkuntzak

Euskara eta Gaztelear

 

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera

Pisua (%)

Soziologia

Pisua (%)

Pedagogia

Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
RA1, RA2, RA3, RA4, RA5, RA6 SE2 Lan praktikoak eta SE1 Partaidetza, asistentzia 40 40 Ez  
RA1, RA2, RA3, RA4, RA5, RA6 SE4: Azken Proba 60 60 Bai 5
           
           

  El peso de las partes de sociología y pedagogía en la nota final es proporcional a los créditos asignados a cada una de ellas, 4,5 y 1,5 respectivamente. Por lo tanto, el 75 % de la nota corresponde a sociología y el 25% a pedagogía. A su vez, el 40 % de la nota de cada una de las dos partes corresponde a la evaluación de los trabajos grupales y el 60% al examen final. No obstante, es necesario aprobar ambas partes para aprobar la asignatura

 

 

Gora

Gai-zerrenda

1 ZATIA. SOZIOLOGIA.

I.  BLOKEA. Eskola eta gizartea.

 1. Eskolaren funtzio sozialak

1.1.Eskola gizartearen baitan: ikuspegi estatikoa.

1.2.eskola eta bere funtzio kulturala

1.3.eskolaren funtzio politikoa

1.4.funtzio  ekonomikoa.

1.5.egitura sozialaren berrekoizpena.

1.6.belaunaldi berrien zaintza eta atxikitzea

2Aldakuntza soziala eta modernitatea.

2.1.Eskola gizartearen baitan. Ikuspegi dinamikoa.

2.2. Aldakuntza ekonomiko, politiko eta sozialak.

2.3. Eskola eta postmodernitatea.

2.4. Ikaskuntza-kontrakoa.

2.5. Espainiako hezkuntza sistemaren sorrera eta eboluzioa.

3.      Ideologia eta hezkuntza erreforma

3.1 Hezkuntza eta hezkuntza sistema kontzeptuak.

3.2 Ideologia eta erreforma.

3.3 Curriculum ezkutua

3.4 Kultura eskolarra.

3.5. Kalitatea eta bikaintasuna ideologia gisa

BLOKEA.  Eskola eta berdintasun eza

4 Hezkuntza eta desberdintasun soziala

4.1. Estratifikazioa eta berdintasun eza.

4.2. Klase soziala eta hezkuntza.

4.3. Sare bikoiztutik ulerkortasunera: giza kapitala, aukera berdintasuna eta meritokrazia.

4.4. Ulerkortasunaren mugak: kultur kapitalaren teoria.

4.5. Eskola porrota eta utziera.

4.6. Titularitatea: publikoa, pribatua

4.7. ISEK (indize sozioekonomiko eta kulturala) eta PISA txostena 

5.      Hezkuntza eta genero berdintasun eza        

5,1 Generoaren eraikuntza soziala

5.2 Genero gizarteratze diferentziala

5.3 Segregazioa, hezkuntza mistoa, hezkidetza

5.4  Irakasleria eta generoa

6. Hezkuntza eta etnia-kultura mailako berdintasun eza

6.1 Immigrazioa eta hezkuntza sistema

6.2 Asimilazioa, bereganatzea

6.3 Kultu-aniztasuna

6.4 Kulturartekotasuna

 

III. BLOKEA. Eskola eta gizarteratze eragileak.

7. Familia

7.1. Famili ereduen aniztasuna

7.2. Immigrazioa eta famili aniztasuna

7.3. Izaeraren gizarteratzea modernitatean

7.4. Guraso eta irakasleen gizarteratze rolaren aldaketak

7.5. Hiritartasunerako hezkuntzaren inguruko eztabaida

8.  Komunikabideen gizarteratze rola

8.1. IKT.ak eta harreman sozialak

8.2.   Komunikabideak eta familia

8.3.  Komunikabideak eta adinekoen taldea

8.4. Teleikusleago kritikoen suztapena

8.5.  Publizitatea, moda, markak eta haurren kontsumoa

9.  Ikerketa soziala eta hezkuntza

a.   Gizarte ikerketarako teknika kuantitatiboak.

b.  Gizarte ikerketarako teknika kualitatiboak.

2  ZATIA. PEDAGOGIA.

 

IV. BLOKEA. Hezkuntza eta eskola  inklusiboa

1. Eskola eta bere harremana testuinguruarekin. Eskola inklusiboa.

1.1  Aniztasun konzeptuaren bilakaera: exklusiotik inklusiora.

1.2   Hezkuntza bidezko inklusioa: ikastetxe kultura berria, profesional kultura berria.

1.3  Inklusioak beharrezko dituen aldaketak: maila kontzeptuala, kurrikularra, antolakuntzazkoa, metodologiko eta prestakuntzakoa.

2. Familia eta eskola testuinguru hezitzaile gisa: parte-hartzearen zentzua.

2.1  Parte-hartze kontzeptua.

2.2  Familia-ikastetxe erlazioak.

2.3  Sare bidezko lana famili, hezkuntza komunitate eta instituzio sozialen artean: eskola kanpoko lankidetza tresnak.

3. Eskoletako harreman sozialak inklusioaren ikuspegitik.

3.1.Berdinen arteko harreman persona-artekoak.

Elkarbizitza, bitartekaritza eta gatazkein konponbideak.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


11.1. Oinarrizkoa
Booth, Toni, Ainscow, Mel y KIingston, Denise(2006). Index for inclusión. Desarrollo del juego, el aprendizaje y la participación en educación infantil. Salamanca. INICO.
Carbonell, J. (1996): La escuela entre la utopía y la realidad., Diez temas de sociología de la educación, Eumo, Barcelona.
Fernández Palomares, F. (coord.) (2003): Sociología de la Educación, Pearson, Madrid.
Ministerio de educación (2009). Educación inclusiva, iguales en la diversidad
Taberner Guasp. J. (2008): Sociología y educación. Funciones del sistema educativo en las sociedades modernas, Tecnos, Madrid.
Taberner Guasp. J. (2010): Hezkuntza eta soziología       EHU-UPV, Bilbo.Trinidad Requena, A., Gómez González, J. (2012), Sociedad, familia, educación, Tecnos, Madrid.


11.2. Osagarria
AA.VV. (2008). Ideas para andar a la par. Dossier de Cuadernos de Pedagogía, 378, 61-69.
Ainscow. M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para la mejorar las instituciones escolares Madrid: Narcea.
Alonso-Tapia, J (2005) Motivar en la escuela. Motivar en la familia. Madrid: Morata
Arnaiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe.
Bauman, Z., (2013), Sobre la educación en un mundo líquido, Paidos, Barcelona.
Bazarra, L., Casanoca, O. & García Ugarte, J. (2007). Profesores, alumnos, familias. Siete pasos para un nuevo modelo de escuela. Madrid: Narcea.

Berger, P.L.(1992) Soziologiarako gonbitea. Ikusmolde humanistiko bat. Euskal Herriko Unibertsitatea Argitarapen Zerbitzua. Bilbo.

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común.Revista de Educación, 339, 119-146.

Besalú, X. (2002): Diversidad cultural y educación, Madrid, Síntesis.
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común.Revista de Educación, 339, 119-146.
Carabaña, J. (2008): ¿El impacto de la emigración en el sistema educativo español¿, ARI, 63.
Carabaña, J. ¿PISA 2006: sin novedad¿, Claves de Razón Práctica
Comellas, M.J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.
Dahlberg, G., Moss, P., Pence, A. (2005): Más allá de la educación en educación infantil, Graó. Barcelona.
Duran, D. y Miquel, E (2004) Cooperar para enseñar y aprender Cuadernos de Pedagogía, 331,73-76
Durkheim, E., (2009) Educación y sociología, Poular, Madrid.
Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
Fernández, J.M.; Velasco, N. (2003). Educación inclusiva y nuevas tecnologías: una convivencia futura y un diálogo permanente. Pixel Bit: Revista de medios y educación, nº21, 55-63.
Ferrés i Prats, J. (2008): La educación como industria del deseo, Gedisa, Barcelona.
García-Bacete, F.J. (2003). Las relaciones escuela-familia: un reto educativo. Infancia y Aprendizaje, 26(4), 425-437.
García-Bacete, F.J. (2006). Guía de recursos para promover las relaciones entre escuelas y familias. Cultura y Educación, 18(3-4), 311-328.
Hargreaves, A. (2003): Enseñar en la sociedad del conocimiento, Octaedro, Barcelona.
Macionis, J. y Plummer, K. (2007): Sociología, Pearson.
Martínez García, JS (2005) ¿Dos reflexiones sobre el sistema educativo español: El nivel educativo no cae, y las clases sociales sí existen¿, El viejo topo.
Moriña, A. y Parrilla, A. (2005). Criterios para la formación permanente del profesorado en el marco de la educación inclusiva. Revista de Educación, 339, 517-539.
Paniagua, G. & Palacios, J. (2005). Relaciones con las familias. En G. Paniagua & J. Palacios (Eds.). Educación infantil. Respuesta educativa ante la diversidad (pp. 265-294).Madrid: Alianza Editorial.
Parrellada, C. (2008). ¿Se invaden, se necesitan¿? Cuadernos de Pedagogía, 378, 47-51.
Parrilla, M.A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11-30.
Rosario, P.; Mourao, R.; Núñez, J.C.; González-Pineda, J.A.; Solano, P. (2006). Escuela-familia: ¿es posible una relación recíproca y positiva? Papeles del Psicólogo, 27(3), 171-179.
Sandoval, M. (2008). La colaboración y la formación del profesorado como factores fundamentales para promover una educación sin exclusiones. Contextos educativos, 11, 149-159.
Sandoval, M., López, Mª.L., Miquel E., Duran, D., Giné, C. y Echeita, G. (2003). Index for Inclusion. Una guía para la evaluación y mejora de laeducación inclusiva. Contextos Educativos, 5, 227-238.
Santos Guerra, M.A. (2006). El pato en la escuela o el valor de la diversidad. Madrid: CAM- Encuentro.

Taberner Guasp. J. (2008): Sociología y educación. Funciones del sistema educativo en las sociedades modernas, Tecnos, Madrid.

Taberner Guasp. J. (2010): Hezkuntza eta soziología       EHU-UPV, Bilbo.

 

 

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora