Kodea: 301629 | Irakasgaia: EUSKARAREN ANIZTASUNA NAFARROAN | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Aukerakoa | Ikasmaila: 3 | Iraupena: 2º S | ||
Saila: | |||||
Irakasleak: | |||||
SANTACILIA SALVADOR, EKAITZ (Resp) [Tutoretzak ] |
1. Hizkuntz aniztasunaz jabetzea, bai munduan bai Nafarroan
2. Hizkuntzak bariaziorako dituen aukerak eta bideak ezagutzea
3. Nafarroako euskal hizkeren ezaugarriak ezagutzea eta identifikatzea
4. Nafarroako euskal hizkeren sailkapenak ezagutzea
5. Nafarroako euskal hizkeren sorrera eta historia ezagutzea
5. Nafarroako euskal hizkerek eskolan izan beharreko lekuaz eta tratamenduaz eztabaidatzea
6. Nafarroako euskal hizkeren funtzioez eta etorkizunaz hausnartzea
7. Nafarroako euskararen eta euskara batuaren arteko loturak ezagutzea
Oinarrizko gaitasunak
1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG-Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3. OG - Ikasleek datu esanguratsuak biltzeko eta interpretatzeko gaitasuna izatea (normalki, bere ikasketa-alorraren barnean), izaera sozial, zientifiko edo etikoko gai garrantzitsuei buruzko hausnarketa eskatzen duten iritziak eman ahal izateko.
4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
5. OG - Ikasleek autonomia-maila handiz ikasketa berriei ekiteko behar diren ikasketa-gaitasunak garatzea.
Zeharkako gaitasunak
2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
Gaitasun orokorrak
3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
5. GO - Taldean hausnarketa egitea arauak onartzearen eta besteekiko errespetuaren inguruan. Ikasle bakoitzaren autonomia eta berezitasuna indartzea, emozioen, sentimenduen eta lehen haurtzaroko balioen hezkuntzarako faktore gisa.
6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea.
10. GO. Gurasoen orientatzaile gisa aritzea 0-6 epeari dagokion familia-hezkuntzari doakionez eta familia guztiekiko zein ikasle bakoitzaren familiarekiko tratuan eta harremanetan gaitasun sozialak menperatzea.
2. GE - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.
3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
6. GE - Haur deboran hizkuntzaren bilakaera ezagutzea eta balizko disfuntzioak identifikatzea. Hizkuntzaren garapena, ahozko eta idatzizko adierazpena eta adierazpen-teknika askotarikoak menperatzea bulkatzen duten teknikez jabetzea.
7. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
10. GE - Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Ikaskuntzaren emaitzen karietara, hiru hauek aurreikusten dira:
1. IE - Ikaslea hizkuntzen eta hizkeren aniztasunaren garrantziaz eta aberastasunaz jabetuko da.
2. IE - Ikaslea hizkuntz-aldaketa nola, zergatik eta zertarako gertatzen den argudiatzeko gai izanen da.
3. IE - ikaslea Nafarroako euskarak ezagutzeko, kokatzeko eta ezaugarri nagusiak identifikatzeko gai izanen da.
4. IE - Ikasleak iritzia eratuko du Nafarroako euskal hizkerek eskolan izan beharreko lekuaz eta horretarako tresnez.
5. IE - Ikaslea bariazio dialektala eta erregistroak desberdintzeko gai izanen da.
Irakas metodologiak
Kodea | Azalpena |
MD1 | Osoko esposizio magistrala |
MD2 | Talde handiko elkarrekintza |
MD4 | Talde txikiko elkarrekintza |
MD5 | Banakakoak: lanak eta jarraibideak ikasketa autonomorako |
Jarduera hezigarriak
Kodea | Deskribapena | Orduak | Izaera presentziala |
1. JH | Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) | 15 | 100 |
2. JH | Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak) | 45 | 100 |
3. JH | Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa | 30 | 100 |
4. JH | Ikaslearen ikasketa autonomoa | 50 | 100 |
5. JH | Tutoretzak | 5 | 100 |
6. JH | Ahozko edo idatzizko azterketak | 5 | 100 |
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
2. IE, 3. IE, 4. IE, 5. IE | Ikasgelako parte-hartzea edo, hala dagokionean, ikastetxean | 15 | EZ | - |
1. IE, 2. IE, 3. IE, 4. IE, 5. IE | Analisi eta sintesi lan teorikoak | 25 | BAI, Analisi eta sintesi lan teorikoak | - |
1. IE, 2. IE, 3. IE, 4. IE, 5. IE | Lan praktikoak: behaketa, proposamena eta, hala dagokionean, ebaluaketa | 30 | BAI, Lan praktikoak: behaketa, proposamena eta, hala dagokionean, ebaluaketa | - |
1. IE, 2. IE, 3. IE, 4. IE, 5. IE | Ahozko edo idatzizko probak, osotasunekoak edo zatikakoak | 30 | BAI, Ahozko edo idatzizko probak, osotasunekoak edo zatikakoak | 4 |
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Bibliografia osagarria, gaika sailkatua
Dialektologia
CAMINO, I. (koord.), 1998. Nafarroako hizkerak. Nafarroako Euskal Dialektologiako Jardunaldietako agiriak. UEU: Bilbo.
CAMINO, I., 2009. Dialektologiatik euskalkietara tradizioan gaindi. Elkar: Donostia.
EPELDE, I. (arg.), 2014. Euskal dialektologia: lehena eta oraina. ASJUren gehigarriak 69. UPV-EHU: Bilbo.
MAIA, J., 2000. Eskolako hizkera ereduaz, euskara batuaren eta euskalkiaren arteko harremanen testuinguruan. UPV-EHUko doktorego tesia.
MELERO, M. & MUJIKA, M., 1997. Nafarroako euskara-euskalkiak. Nafarroako Gobernua: Iruñea.
NAFARROAKO GOBERNUA, 2003. Nafarroako euskara eta bere euskalkiak. Nafarroako Gobernua: Iruñea.
SANTAZILIA, E. & ZULOAGA, E., 2018. "Zer (ez) dakigun Iruñean egiten zen euskarari buruz", in Azkona, I. & Jimeno, R. (arg.), Iruñea historian zehar. Pamiela: Iruñea, 475-505.
TRUDGILL, P., 1975. Accent, dialect and the school. Edward Arnold: Londres.
ZUAZO, K., 2000. Euskararen sendabelarrak. Alberdania: Irun.
ZUAZO, K., 2014. Euskalkiak. Elkar: Donostia.
Soziolinguistika
ELGOIBAR, E., ZUBIZARRETA, B. & GAMINDE, I., 1987. Euskararen galera Nafarroan (1587-1984). Pamiela: Iruñea.
ERIZE, X., 1997. Nafarroako euskararen historia soziolinguistikoa (1863-1936). Nafarroako Gobernua: Iruñea.
ERIZE, X., 1999. Vascohablantes y castellanohablantes en la historia del euskera en Navarra. Nafarroako Gobernua: Iruñea.
GARCÍA-SANZ, A., 2021. La situación del euskera en Navarra (1860-1939). Iruñea: Lamiñarra.
GROS I LLADÓS, M., 2007. Recuperación del euskera en Navarra. Euskaltzaindia: Bilbo.
IBARRA, O., 2011. Nafar euskaldun gazteen ahozko diskurtsoa. UPNA/NUP: Iruñea.
IZU, M., 2013. El régimen lingüístico de la Comunidad Foral de Navarra. FEDHAV: Donostia.
KASARES, P., 2014. Euskaldun hazi Nafarroan. Euskararen belaunez belauneko jarraipena eta hizkuntza sozializazioa familia euskaldunetan. Euskaltzaindia: Bilbo.
MADARIAGA, J., 2014. Sociedad y lengua vasca en los siglos XVII y XVIII. Euskaltzaindia: Bilbo.
MONTEANO, P., 2017. El iceberg navarro. Euskera y castellano en la Navarra del siglo XVI. Pamiela: Iruñea.
MONTEANO, P., 2018. La lengua invisible. El euskera en la corte y en la Ribera de Navarra en el siglo XV. Mintzoa: Iruñea.
URMENETA, B., 1996. Navarra ante el vascuence. Actitudes y actuaciones (1876-1919). Nafarroako Gobernua: Iruñea.
XAMAR, 2001. Orekan. Herri eta Hizkuntzaren ekologiaz. Pamiela: Iruñea.
Euskararen historia
IGARTUA, I. & ZABALTZA, X., 2016. Euskararen historia laburra. Etxepare Euskal Institutua: Donostia.
INTXAUSTI, J., 1990. Euskara, euskaldunon hizkuntza. Eusko Jaurlaritza: Vitoria-Gasteiz.
GORROCHATEGUI, J., IGARTUA, I. & LAKARRA, J.A (arg.), 2018. Euskararen Historia. Eusko Jaurlaritza: Vitoria-Gasteiz.
MITXELENA, K., LAKARRA, J.A. & RUIZ-ARZALUZ, I. (arg.), 2011. Luis Michelena. Obras Completas. ASJUren gehigarriak. UPV/EHU & Gipuzkoako Foru Aldundia: Donostia & Gasteiz.
XAMAR, 2006. Euskara Jendea. Gure hizkuntzaren historia, gure historiaren hizkuntza. Pamiela: Iruñea.
WEBGUNE INTERESGARRIAK
Aldizkari zientifikoak
- Anuario del Seminario de Filología Vasca 'Julio de Urquijo' (ASJU)
- Bat: Soziolinguistika aldizkaria
- Euskera
- Fontes Linguae Vasconum (FLV)
- Oihenart
- Lapurdum
- Revista Internacional de los Estudios Vascos (RIEV)
- Uztaro
Irakaskuntzarako eta dokumentaziorako baliabideak
- Ahotsak.eus: Euskalkiak eta grabaketak
- Bidegileak: Euskararen bidegileen biografiak
- EIBZ: Euskararen Irakaskuntzarako Baliabide Zentroa
- Etxepare Euskal Institutua: Euskara eta euskal Kulturari buruzko baliabideak
- Hiru.eus
- IRALE: Irakaskuntzarako materialak, agiri-ereduak...
- IVAP-HAEE: Euskarazko baliabideak
- Klasikoen Gordailua: euskal testu klasikoen bilduma
- Nafarroako Gobernuko Hezkuntza Saila: Derrigorrezko Bigarren Hezkuntza
- Soziolinguistika Klusterra: Euskararen egoerari buruzko datuak
Lanabesak
- Elhuyar hiztegia: Euskara <> beste hizkuntzak
- Euskaltzaindia: hiztegia, arauak, argitalpenak...
- Hobelex: testuak zuzentzeko tresna
- Sareko Euskal Gramatika: Euskarazko gramatika deskriptibo osoa
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen webgunean.