Kodea: 501511 | Irakasgaia: LANDAREEN HOBEKUNTZA GENETIKOA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Aukerakoa | Ikasmaila: 3 | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Nekazaritza Ekoizpena | |||||
Irakasleak: | |||||
BARDAJI GOIKOETXEA, LEIRE (Resp) [Tutoretzak ] |
Herentziak dituen mekanismoak. Genen jokabidea populazioetan. Landare materialaren hobekuntza eta selekziorako metodoak.
CT1: Nekazaritzako Elikagaien eta Landa Ingurunearen Ingeniaritzan jarduerak garatzeko gaitasuna konpromiso sozial, etiko eta iraunkorra nork bere gain hartuz.
CT6: Ikasketa autonomorako gaitasuna..
CT7: Arazoak sormenarekin, ekimenarekin, metodologiarekin eta arrazonamendu kritikoarekin konpontzeko gaitasuna.
CE26. Genetikako eta hobekuntzako printzipioak ezagutzeko, ulertzeko eta erabiltzeko gaitasuna.
CE28. Ingurumenaren eta paisaiaren ingeniaritzaren printzipioak ezagutu, ulertu eta erabiltzeko gaitasuna: Ingurumen legeria eta kudeaketa; Garapen iraunkorreko printzipioak; Merkatuaren eta jardun profesionalaren estrategiak; Ingurumen aktiboen balioespena; Hidrologia; Higadura; Landare materiala: ekoizpena, erabilera eta mantentzea; Ekosistemak eta biodibertsitatea; Ingurune fisikoa eta aldaketa klimatikoa; Lurralde Antolamendurako Planak, analisia eta kudeaketa; Paisajismoaren hastapenak; Diseinuari eta adierazpen grafikoari buruzko tresna espezifikoak; Ingurumen inpaktuko azterketen garapen praktikoa; Ingurumen eta paisaia leheneratzeari buruzko proiektuak; Berdeguneak mantentzeko proiektuak eta planak; Garapen proiektuak; Lurraldearen eta paisaiaren antolamendurako tresnak; Proiektuen eta lanen kudeaketa eta plangintzaGenen transmisio hereditarioaren oinarriak ezagutzea eta ezagutza hau kultibare hobetuak lortzeko orduan aplikatu ahal izatea.
Landa material mota ezberdinak hausnartu eta bereizi ahal izatea. Germoplasmetan eskuragarri dauden baliabide fitogenetikoen eta merkaturatuak diren kultibareen erregistro eta mantenuaren oinarriak ezagutzea ere.
Metodología - Actividad
|
Horas Presenciales
|
Horas no presenciales
|
A-1 Clases expositivas/participativas
|
25
|
40
|
A-2 Prácticas
|
25
|
10
|
A-3 Debates, puestas en común, tutoría grupos
|
4
|
5
|
A-4 Elaboración de trabajo
|
1
|
25 |
A-5 Lecturas de material
|
|
|
A-6 Estudio individual
|
|
|
A-7 Exámenes, pruebas de evaluación
|
5
|
|
A-8 Tutorías individuales
|
|
10
|
|
|
|
Total
|
60
|
90
|
Konpetentziak ebalutzeko jarduerak
|
Ebaluatutako konpetentziak
|
Ebaluatzeko tresneria
|
Balioa (%)
|
Parte hartzea |
CE26, CE28, CT1
|
Irakaslearen erregistroa
|
5
|
Irakasgaiari buruzko jakintza | CE26, CE28, CT7 |
Proba idatzia
|
50
|
Norberak idatzitako lana |
CE26, CT1, CT6, CT7
|
Txosten honek irakasgaiaren zenbait gaien inguruan egindako analisi eta eztabaidak bilduko ditu |
15
|
Talde lana | CE26, CE28, CT7 | Arazo bati aurre egiteko bilatutako konponbideak laburtu eta aztertzen duen txostenaren idatzia. Gainera talde lanaren aurkezpen homogeneo eta koordinatua baloratuko da. | 30 |
GAI SORTA I: Genetika eta labore hobekuntza.
I GAIA: informazio genetikoaren transmisio eta kontserbazioa bermatzen duten mekanismoak; Mitosi eta meiosia. Landare ugalketa eta propagazio mekanismoak.
II GAIA. Karaktere hereditarioen transmisiorako legeak eta bere salbuespenak. Hobekuntzan laguntzen duten teknikak, androesterilitatea, inkonpatibilitatea, poliploidia eta haploidia.
III GAIA: Genen jokabidea populazioetan. Populazioen desoreka gauzatzen duten alterazioak. Odolkidetasuna eta heterosia.
IV GAIA: karaktere kuantitatiboen herentzia. Heredagarritasuna, selekzioarekiko erantzuna.
V GAIA: Selekzio eta hobekuntzarako metodoak. Landare autogamo eta alogamoen hobekuntza. Erresistentzia hobetzen.
VI GAIA: Propagaziorako landare-materialaren ekoizpena.
VII GAIA: Kultibare kontserbaziorako metodo eta teknikak. kultibareen endekapenaren arrazioak. Hazi eta mintegi-landareen ekoizpen eta ziurtapena. Barietate berrien erregistroa eta babesa. Araudia.
GAI SORTA II. Baliabide Fitogenetikoak
VIII GAIA: Baliabide fitogenetikoak. Kontzeptua. Hastapenak. Kontserbazioaren oinarri genetikoak. Errekurtso fitogenetikoen kontserbazio, maneiu eta erabilera. Legedia. “in situ” eta “ex situ”-ko kontserbazioa. Soro bilduma. Aniztasun genetikoa. Higadura genetikoaren arrazoiak eta ondorioak.
IX GAIA: hazi bankuak. Hazien uzta eta maneiua. Barietateen identifikazioa; teknika morfemetrikoak, isoentzimatikoak eta molekularrak. Datuen analisia.
GAI PRAKTIKOAK
Laborategiko praktikak:
1. Mitosia, kromosoma kontrola eta meiosia.
2. Mendelismo sinple eta konplexua. X2 proba.
3. Karaktere kuantitatiboak. Pleurotus ostreatus basidiomizeteak erakusten duen hazkuntza abiaduraren analisia.
Buruketa saioak:
1.-Mendel sinplea
2.-Mendel konplexua: mendelen segregazioaren aldaketak. Fenotipo hilkorrak. Genen lotura eta birkonbinazioa.
3.- X2 ren proba
4.-Populazioen genetika; Populazio orekatuak eta desorekatuak
5.- Genetika kuantitatiboa
Norbanako lana:
Landare espezie autogamo baten hobekuntza programaren diseinua.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
GENETIKA HASTAPENAK.
GENETIKA KUANTITATIBOA.
LABORE HOBEKUNTZA.
BALIABIDE FITOGENETIKOAK