Kodea: 501204 | Irakasgaia: BIOLOGIA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Oinarrizkoa | Ikasmaila: 1 | Iraupena: 2º S | ||
Saila: Natura Ingurunearen Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
GONZALEZ GARCIA, ESTHER MARIA (Resp) [Tutoretzak ] | ZABALZA AZNAREZ, ANA [Tutoretzak ] |
Biologiarako sarrera. Zitologia eta histologia. Bilakaera eta biodibertsitatea. Arauketa eta funtzionamendua. |
R1-Bizidunen eta beren erlazio ebolutiboen aniztasuna identifikatzea.
R2- Animalia eta landare talde garrantzizkoenak eta nekazaritzan eta abeltzaintzan daukaten eraginak identifikatzea.
R3- Landare-organismoak osatzen dituzten egiturak, baita beren erregulazioa eta funtzioak ere ezagutzea
R4-Biologia eremuko informazio-iturriak identifikatzea eta erabiltzea.
R5-Laborategiko oinarrizko materiala erabiltzea, batez ere mikroskopia eremukoa.
RESULTADOS APRENDIZAJE ENAEE:
ENAEE-2: Una comprensión sistemática de los conceptos y aspectos clave de su rama de ingeniería.
ENAEE-21: Reconocer la necesidad y tener la capacidad para desarrollar voluntariamente el aprendizaje continuo.
Prestakuntza-jarduera mota |
Ordu presentzialak |
Ordu kp. ez presentzialak |
A-1 Eskola magistralak |
30 |
45 |
A-2 Eskola parte-hartzailea eta zuzendutako jarduera |
6 |
9 |
A-3 Laborategia |
15 |
18 |
A-4 Lan teoriko-praktikoa |
6 |
18 |
A-5 Ebaluazio jarduerak |
3 |
|
Prestakuntza-jarduera mota |
Lortu behar den gaitasunaren deskribapena |
Lotutako gaitasunak |
A-1 |
Jakintzak ulertu, ezagutu eta laburbiltzea. |
CG2, CE8 |
A-2 |
Problemak eskuz eta simulazioen bidez ebaztea. Banaka edo talde txikietan eztabaidatzea |
CG2, CE8, CT4, CT6 |
A-3 |
Ekipoen funtzionamendua, zehaztapenak eta dokumentazioa ulertzea. Diseinuak egitea, egiaztatzea, emaitzak banaka edo talde txikietan aurkeztea. |
CG2, CE8 |
A-4 |
Informazioa bilatzea eta prozesatzea. Dokumentuak sortzea. Talde-lana. Emaitzak banaka edo talde txikietan aurkeztea. |
CT4, CE8, CB1 |
Irakaskuntzaren emaitzak |
Ebaluazio-sistema |
Balioa (%) |
Berreskura- garritasuna |
R1, R2, R3, R4, R5 |
Saio presentzialetara joatea. Esku-hartzea eta ekarpenak. Irakaslearen erregistroa. |
%5 |
Ez |
R1, R2, R3, R4, R5 |
Ezagutzen aplikazioa banakako/talde lanak egiten. Banakako aurkezpenaren kalitatea. |
%35 |
Ez |
R1, R2, R3, R4, R5 |
Kontzeptuak norbereganatzea eta trebetasunak lortzea Ikasitako kontzeptuak jasoko dituen proba idatzia |
%60 |
Si |
Dibertsitate biologikoa. Eboluzioaren oinarriak.
Zelula-biologia. Zelulen mugak. Zelulen barruko aldea (organuluak). Zelula-zatiketa. Nukleoa interfasean.
Landare eta animalien histologia.
Enbriologia oinarriak
Landare eta animali organismoen sailkapena eta ezaugarriak.
Erregulazioa eta funtzionamendua animalien eta landareen kasuan.
Landareen eta animalien inplikazioak nekazaritzan eta abeltzaintzan eta beren ingurua.
1. 1. gaia- Biologiarako sarrera.
• Pentsamendu sistematikoaren historia
• Metodo zientifikoa. Zientzia eta Teknika
• Proba esperimentalen indarra
• (Labur) Biologiaren garapen historikoa
• Bizitzaren unitatea. Teoria zelularra
• Ikerketa biologikoaren nondik norakoak
• Izaki bizidunen jatorria eta bilakaera
• Izaki bizidunen ezaugarriak
• Ura, bioelementuak eta biomolekulak
2. gaia- Zelulen egitura eta funtzioa.
• Zelulen mugak: mintzak, hormak.
• Prokariotoak eta eukariotoak. Nukleoa.
• Zelulen barruko aldea (organuluak).
• Zelulen arteko elkarrekintza. Histologia.
• Bioenergetika eta metabolismorako sarrera. Entzimak. Fotosintesia eta arnasketa.
3. gaia- Ondoretasunaren eta zelulen ugalketaren printzipioak
• Zelula zatiketa: mitosia, meiosia, sexu-ugalketa sexuala, aldakortasuna, jaraunspena, bizi-zikloak
• Gene-adierazpena eta -kontrola: bikoizketa, transkripzioa, itzulpena, gene-adierazpenaren kontrola.
• Programa genetiko baten exekuzioa: garapena.
4. gaia - Eboluzioa eta biodibertsitatea.
• Bizitzaren jatorria
• Dibertsitatearen sorrera eta hautespen naturala
• Organismoen sailkapena. Izaki azelularrak
• Domeinuak eta Erreinuak: bizitzaren dibertsifikazioa
• Eboluzioaren prozesuaren oinarri genetikoak. Espeziazioa. Espezieen arteko harremanak. Sinbiosia.
5. gaia - Lehorrera egokitutako forma zelulanitzen erronka komunak
• Haztea eta garapena.
• Uraren kontserbazioa eta solutuen oreka.
• Barne-garraioa.
• Barne-ingurumena mantentzea (Homeostasia). Erregulazioa eta funtzionamendua animalien eta landareen kasuan.
• Ingurumeneko aldaketen pertzepzioa eta baliabide eta mehatxuen aurreko erantzunak.
• Koordinazioa gorputz zelulanitzetan.
• Ugalketa.
- Landareen eta animalien inplikazioak nekazaritzan eta abeltzaintzan eta beren ingurua.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Freeman, Scott. Biologia (3. argitaraldia). Pearson Educación. Madrid 2009. ISBN 978-84-7829-098-7.
• Starr, Cecie y Taggart, Ralph. Biologia: La unidad y la diversidad de la vida (11 argitaraldia) Thomson. Mexiko 2008. ISBN 978970-686-777-5.
Nafarroako Unibertsitate Publikoa
Ikasgelategia (ikasgela web orrialdean agertuko da)
NIGMETko praktiketarako laborategiak eta lekuak, Olibondoen eta Sario eraikinetan.
Jarduera bakoitza non garatuko den lekuak seihilekoaren hasieran argituko dira Nire Ikasgelatergiaren bidez.