Nafarroako Unibertsitate Publikoa



CastellanoEnglish | Ikasturtea: 2015/2016 | Beste urte batzuk:  2014/2015  |  2013/2014  |  2012/2013 
Nekazaritzako Elikagaien eta Landa Ingurunearen Ingeniaritzan graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 501204 Irakasgaia: BIOLOGIA
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 1 Iraupena: 2º S
Saila: Natura Ingurunearen Zientziak
Irakasleak:
GONZALEZ GARCIA, ESTHER MARIA (Resp)   [Tutoretzak ] ZABALZA AZNAREZ, ANA   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Biologia

Gora

Deskripzioa/Edukiak

 

 

Dibertsitate biologikoa. Eboluzioaren oinarriak. 

Zelula-biologia. Zelulen mugak. Zelulen barruko aldea (organuluak). Zelula-zatiketa. Nukleoa interfasean.

Landare eta animalien histologia.

Enbriologia oinarriak

Landare eta animali organismoen sailkapena eta ezaugarriak.

Erregulazioa eta funtzionamendua animalien eta landareen kasuan.

           Landareen eta animalien inplikazioak nekazaritzan eta abeltzaintzan eta beren ingurua.

Gora

Deskribatzaileak

 

 

Biologiarako sarrera. Zitologia eta histologia. Bilakaera eta biodibertsitatea. Arauketa eta funtzionamendua.

Gora

Gaitasun orokorrak

CT1 - Nekazaritzako Elikagaien eta Landa Ingurunearen Ingeniaritzan jarduerak garatzeko gaitasuna konpromiso sozial, etiko eta iraunkorra nork bere gain hartuz

CT4 - Trebetasuna informazioaren kudeaketan

CT6 - Ikasketa autonomorako gaitasuna

CT7 - Problemak ebazteko eta erabakiak hartzeko gaitasuna

Gora

Berariazko gaitasunak

CE8 - Landareen eta animalien esparruko biologia oinarrien eta hastapenen ezagutza ingeniaritzan.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Bizidunen eta beren erlazio ebolutiboen aniztasuna identifikatzea.

 

Animalia eta landare talde garrantzizkoenak eta nekazaritzan eta abeltzaintzan daukaten eraginak identifikatzea.

 

Landare-organismoak osatzen dituzten egiturak,  baita beren erregulazioa eta funtzioak ere ezagutzea

 

Biologia eremuko informazio-iturriak identifikatzea eta erabiltzea.

 

Laborategiko oinarrizko materiala erabiltzea, batez ere mikroskopia eremukoa.

Gora

Metodologia

 

Prestakuntza-jarduera mota

Ordu presentzialak

Ordu kp.

ez presentzialak

A-1 Eskola magistralak

30

45

A-2 Eskola parte-hartzailea eta zuzendutako jarduera

6

9

A-3 Laborategia

15

18

A-4 Lan teoriko-praktikoa

6

18

A-5 Ebaluazio jarduerak

3

 

Gora

Hizkuntzak

 

 

Euskaraz, gaztelaniaz eta ingelesez. Hainbat liburu ingelesez izan daitezke.

Gora

Ebaluazioa

 

Ebaluatu behar den jarduera

Ebaluatu behar den gaitasuna

Ebaluazio-irizpideak

Ebaluazio estrategia

Balioa (%)

 

 

 

Parte-hartzea eta jarduera zuzenduak

 

 

 

 

 

CT1, CT6, CT7, CE8

 

Saio presentzialetara joatea.

 

Esku-hartzea eta ekarpenak.

 

Firmen kontrola.

 

 

Irakaslearen erregistroa.

 

 

     5

 

Ezagutzen aplikazioa banakako/talde lanak egiten.

 

Banakako aurkezpenaren kalitatea.

 

Banakako lana.

 

Talde-lana.

 

 

Lanaren aurkezpena.

 

20

 

10

 


5

 

Irakasgaiaren kontzeptuak ezagutzea

 

CT1, CT6, CT7, CE8

 

Kontzeptuak norbereganatzea eta trebetasunak lortzea

 

Ikasitako kontzeptuak jasoko dituen proba idatzia.

 

60

Gora

Gai-zerrenda

 

 

1. 1. gaia- Biologiarako sarrera.

          Pentsamendu sistematikoaren historia

          Metodo zientifikoa. Zientzia eta Teknika

          Proba esperimentalen indarra

          (Labur) Biologiaren garapen historikoa

          Bizitzaren unitatea. Teoria zelularra

          Ikerketa biologikoaren nondik norakoak

          Izaki bizidunen jatorria eta bilakaera

          Izaki bizidunen ezaugarriak

          Ura, bioelementuak eta biomolekulak

2. gaia- Zelulen egitura eta funtzioa.

          Zelulen mugak: mintzak, hormak.

          Prokariotoak eta eukariotoak. Nukleoa.

          Zelulen barruko aldea (organuluak).

          Zelulen arteko elkarrekintza. Histologia.

          Bioenergetika eta metabolismorako sarrera. Entzimak. Fotosintesia eta arnasketa.

3. gaia- Ondoretasunaren eta zelulen ugalketaren printzipioak

          Zelula zatiketa: mitosia, meiosia, sexu-ugalketa sexuala, aldakortasuna, jaraunspena, bizi-zikloak

          Gene-adierazpena eta -kontrola: bikoizketa, transkripzioa, itzulpena, gene-adierazpenaren kontrola.

          Programa genetiko baten exekuzioa: garapena.

4. gaia - Eboluzioa eta biodibertsitatea.

          Bizitzaren jatorria

          Dibertsitatearen sorrera eta hautespen naturala

          Organismoen sailkapena. Izaki azelularrak

          Domeinuak eta Erreinuak: bizitzaren dibertsifikazioa

          Eboluzioaren prozesuaren oinarri genetikoak. Espeziazioa. Espezieen arteko harremanak. Sinbiosia.

5. gaia - Lehorrera egokitutako forma zelulanitzen erronka komunak

          Haztea eta garapena.

          Uraren kontserbazioa eta solutuen oreka.

          Barne-garraioa.

          Barne-ingurumena mantentzea (Homeostasia). Erregulazioa eta funtzionamendua animalien eta landareen kasuan.

          Ingurumeneko aldaketen pertzepzioa eta baliabide eta mehatxuen aurreko erantzunak.

          Koordinazioa gorputz zelulanitzetan.

          Ugalketa.

- Landareen eta animalien inplikazioak nekazaritzan eta abeltzaintzan eta beren ingurua.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


 

 

Freeman, Scott. Biologia (3. argitaraldia). Pearson Educación. Madrid  2009. ISBN 978-84-7829-098-7.

    Starr, Cecie y Taggart, Ralph. Biologia: La unidad y la diversidad de la vida (11 argitaraldia) Thomson. Mexiko  2008. ISBN 978970-686-777-5.

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoa

Ikasgelategia (ikasgela web orrialdean agertuko da)

NIGMETko  praktiketarako laborategiak eta lekuak, Olibondoen eta Sario eraikinetan.

Jarduera bakoitza non garatuko den lekuak seihilekoaren hasieran argituko dira Nire Ikasgelatergiaren bidez.

Gora