Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2023/2024 | Beste urte batzuk:  2022/2023  |  2021/2022  |  2020/2021 
Erizaintzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 401104 Irakasgaia: PSIKOLOGIA OROKORRA ETA PORTAERARENA
Kredituak: 6 Mota: Oinarrizkoa Ikasmaila: 1 Iraupena: 1º S
Saila: Osasun Zientziak
Irakasleak:
CACHO FERNANDEZ, RAUL (Resp)   [Tutoretzak ] ALDAZ AGUIRRE, UXUE   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Modulua: Oinarrizko zientziak.
 
Irakasgaia: Psikologia.

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Psikologia zientzia den aldetik. Baliabide metodologikoak jokabidearen eta giza portaeraren ikerketan. Gizakiaren erantzuna, inplikazio biologikoak, pertsonalak, sozialak eta kulturalak, prebentziorako jarduerak eta zainketak ezartzea. Portaeraren aldagaien eta prozesu psikologikoen arteko erlazioa. Pertsonaren garapena eta eboluzioa. Egoera eta testuinguru ezberdinetara egokitzeko gaitasuna.

Gora

Gaitasun orokorrak

Gaitasun orokor hauek dira ikasle bakoitzak iritsi beharko lituzkeenak irakasgai honetan:
 
Oinarrizko gaitasun hauek (CB) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
 
CB1. Ikasle bakoitzak demostratzea jakite maila handia daukala Erizaintzaren arloan, eta jakite hori ulertzen duela. Oinarria bigarren hezkuntza orokorrean izan duen prestakuntzan hartua edukiko badu ere, jakite hori handiagotu egin behar da, ikerketa arloko abangoardiatik heldu diren dokumentu iturri aurreratuak erabiliz.
 
Zeharkako gaitasun hauek (CGT) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
 
CGT1. Analisia eta sintesia egiteko ahalmena.
CGT5. Ikasteko ahalmena.
CGT9. Ideia berriak sortzeko ahalmena.
CGT10. Problemak ebazten jakitea.
CGT13. Pertsonen arteko trebetasunak.
CGT15. Diziplina arteko talde batean lan egiteko ahalmena.
CGT16. Gaian adituak ez diren pertsonekin komunikatzeko gaitasuna.

Gora

Berariazko gaitasunak

Oinarrizko prestakuntza komuneko gaitasun espezifiko hauek (ECB) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
 
ECB11. Osasun zainketei buruzko informaziorako eta komunikaziorako teknologiak eta sistemak aplikatzen jakitea.
ECB12. Identifikatzen jakitea zein diren pertsonen erantzun psikosozialak osasun egoera ezberdinetan (bereziki gaixotasun eta sufrimendu egoeretan), eta aukeratzen jakitea zein diren ekintza egokiak halakoetan laguntzeko

Gora

Ikasketaren emaitzak

Erizaintzako Zientzietako gaitasun espezifiko hauek (E) eskuratu beharko lituzkete ikasleek irakasgai honetan:
 
E1- Psikologia eskola nagusiak identifikatzea.
E2- Oinarrizko prozesu psikologikoak Nerbio Sistemarekin duten erlazioa identifikatzea.
E3- Osasun eta gaixotasun egoeretako oinarrizko prozesu psikologikoak deskribatzea.
E4- Oinarrizko prozesu psikologikoak ebaluatzeko modu nagusiak azaltzea.
E5- Determinatzea zein den erlazioa bakoitzak hartu dituen jakiteen eta erizaintzako lanbidearen artean.
E6- Prozesu psikologikoetako oinarrizko alterazioak bereiztea: afasiak, amnesiak, pentsamenduaren alterazioak, arretaren eta pertzepzioaren defizitak.
E7- Talde laneko prozesuak sortzea bakoitzak hartu dituen jakiteak aplikatzeko kasu praktikoak ebaztean.
E8- Erizaintzako lanbidean bakoitzak hartu dituen jakiteak praktikan aplikatzeko prozesuak definitzea.

Gora

Metodologia

Irakaskuntza-metodologiak Ordu presentzialak Ordu presentzialen kopurua
Klase magistralak 42  
Praktikak / mintegiak / lantegiak 14  
Jarduera orohartzaileak / Azterketak 4  
Ikaslearen lana 0 90
Guztira 60 90

 

Gora

Hizkuntzak

Euskara

(Ingelesez dauden material idatzi eta ikus-entzunezko batzuk ere erabiliko dira)

Gora

Ebaluazioa

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
E1-E2-E3-E4-E5-E6-E8 Idatzizko proba objektiboak* %70
Errekuperatzeko modukoa, idatzizko proba bat eginez Idatzizko probaren bidez berreskura daiteke Azkeneko kalifikazioan ponderatu ahal izateko gutxieneko nota = 5
E6-E7-E8 Talde lana eta ahozko aurkezpena ** %15 Ez Ez
E3-E4-E5-E6-E7-E8 Praktika lanak eta ikasgelakoak *** %15 Ez Azken kalifikazioan ponderatzeko gutxieneko nota = eskatutako lanen % 50

Ebaluazio metodologiak ebaluazio jarraituan du oinarria.

Irakasleak horretarako jarriko dituen egunetan soilik onartuko dira banakako eta taldeko lanak.

* 50 galdera dituen test erako azterketa da; galdera bakoitzak 3 aukera ditu erantzuteko. Akats bakoitzarengatik 0.5 puntu kenduko da. Irakasgaia gainditzeko, proba idatzian gutxienez 5 puntuko puntuazio ¿gordina¿ behar da 10 puntutatik.

** Talde lana eta aurkezpena. 3-5 laguneko taldeetan eginen da. Lana aurkeztuko edo/eta defendatuko duena ausaz hautatuko da aurkezpena egiteko garaian. Taldeko kide bakoitzaren kalifikazioa lanari ematen zaiona izanen da.

*** Praktika lanak eta ikasgelakoak. Ikasle bakoitzaren portafolioa, praktiken txostenak eta ikasgelako gainerako lanak dauzkana.

Irakasgaiaren azkeneko kalifikazioa honela kalkulatuko da: jarduera proposatuetan bakoitzak izan dituen kalifikazioen batuketa eginen da.

Batuketa hori egiteko ezinbestekoa izanen da proba idatzian gutxienez 5 puntuko puntuazio ¿gordina¿ edukitzea.

Ebaluazio jarraitua gainditu ez duen ikasle orok izanen du eskubidea errekuperatzeko azterketa bat egiteko, Unibertsitateak horretarako jarriko duen egunean.

Idatzizko proba errekuperatzeko azterketak azterketa arruntaren ezaugarri berak edukiko ditu.

Errekuperatzeko puntuazio sistema ebaluazio jarraiturako den sistema bezalakoa da. Gutxienez 5 puntuko puntuazio ¿gordina¿ (10 puntutatik) eduki behar da proba gainditzeko.

Norberaren portafolioa gainditu ez dutenek eskubidea izanen dute parte hori errekuperatzeko. Horretarako, azkeneko azterketa bat eginen dute, zeinetan idatziz garatu beharko dituzten praktika lanen eta ikasgelakoen edukiei buruzko zenbait galdera.

Nolanahi ere, errekuperatu ezin daitezkeen itemak gorde eginen dira, gero, hala behar izanez gero, errekuperazioko kalifikazioekin batuketa egiteko eta irakasgaiaren azkeneko nota kalkulatzeko.

Gora

Gai-zerrenda

I. MULTZOA: GIZA PORTAERAREN AZTERKETARAKO SARRERA

1. GAIA: Psikologia Zientzia den aldetik.

  1. Psikologiaren aztergaia.
  2. Portaeraren kausak.
  3. Psikologia eta Zientzia.
  4. Psikologia eta osasun zientziak.
  5. Portaera eta osasuna.

2. GAIA: Jokabidearen Oinarri Biologikoak.

  1. Portaera produktu ebolutiboa den aldetik.
  2. Medikuntza darwinista.
  3. Jokabidearen printzipio neurozientifikoak.
  4. Nerbio Sistema, Immunitate Sistema, jokabidea eta osasuna: Psikoneuroimmunologia.

3. GAIA: Garapen Historikoa eta Eskola Psikologikoak

  1. Garapen Historikoa.
  2. Eskola psikologikoak eta haienteorien funtsezko oinarriak.
  3. Aztertzeko eta ikertzeko metodoak Psikologian eta beren aplikazio klinikoa.
  4. Ebaluatzeko tresnak Psikologian eta beren aplikazioak: klinikoa eta ikerkuntzarako.

II. MULTZOA: OINARRIZKO PROZESU PSIKOLOGIKOAK.

4. GAIA: Sentsazioa eta Pertzepzioa

  1. Sentsazioaren eta hautematearen faseak.
  2. Zentzumen esperientzia nola neurtu. Psikofisika.
  3. Objektuak eta aurpegiak hautemateko modua. Kolorea, sakontasuna eta mugimendua hautemateko modua.
  4. Hautematearen alterazioak, ilusioak eta patologia.
  5. Zentzumenez hautematea eta osasuna: oinazearen adibidea.

5. GAIA: Arreta

  1. Aditasunaren definizioa eta funtzioak.
  2. Aditasunari buruzko eredu teorikoak. Aditasunaren sare neuronalak.
  3. Aditasunaren defizitak. Ebaluazioa eta patologia.
  4. Aditasuna eta sintomak hautematea.

6. GAIA: Ikaskuntza

  1. Jaiotzetiko jokabideak eta jokabide ikasiak: aldeak.
  2. Ikaskuntza asoziatiboa.
  3. Ikaskuntza soziala.
  4. Ikaskuntza kognitiboa.
  5. Ikaskuntza eta osasuna: portaera eta jokabide arriskutsuak aldatzea.

7. GAIA: Oroimena

  1. Oroimenaren azterketarako sarrera.
  2. Oroimenaren tipologiak.
  3. Oroimenaren burmuineko oinarriak.
  4. Oroimena eta osasuna. Amnesia eta ahaztea.

8. GAIA: Kognizioa, Hizkuntza eta Pentsamendua

  1. Kognizioaren, hizkuntzaren eta pentsamenduaren arteko erlazioa.
  2. Kognizioaren, hizkuntzaren eta pentsamenduaren oinarri zerebralak.
  3. Hizkuntzaren alterazioak: afasiak.
  4. Pentsamenduaren alterazioak: delirioak.
  5. Kognizio soziala.

9. GAIA: Motibazioa eta Emozioa

  1. Portaera motibatua.
  2. Emozioak azaltzeko ereduak.
  3. Emozioa eta osasuna: bakardadea.
  4. Emozioa eta osasuna: depresioa.
  5. Emozioak maneiatzea.

III. MULTZOA: PSIKOLOGIA ETA OSASUNA

10. GAIA: Estresa eta Osasuna

  1. Estresa, osasuna eta gaixotasuna.
  2. Estresa eta gaixotasunaren moderatzaileak.
  3. Estresa maneiatzea.
  4. Estresa eta erizaintzako praktika.

11. GAIA: Osasun Mentala

  1. Osasun mentalaren kontzeptua.
  2. Gaixotasunak eta gaixotasun mentalak dituztenak.
  3. Tratamendu psikologikoak.
  4. Psikofarmakoak.

Gora

Praktika esperimentalen programa

Ez da aplikatzekoa.

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Oinarrizkoa Bibliografia

 

Bibliografia osagarria

  • Alonso Morillejo, E., Pozo, C., y Martos, M. J. (2008). Intervención psicosocial y evaluación de programas en el ámbito de la salud. Formación Alcalá.
  • Anderson, J. R. (2001). Aprendizaje y memoria: un enfoque integral. McGraw-Hill. Ballesteros Jiménez, S. (2012). Psicología de la memoria. UNED.
  • Ballesteros Jiménez, S. (2012). Psicología de la memoria. UNED.
  • Bermúdez Moreno, J., Pérez García, A. M., Ruiz Caballero, J. A., Sanjuán Suárez, P., y Rueda Laffond, B. (2011). Psicología de la personalidad. UNED. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=471332
  • Cibanal, J.L., et al. (2014). Técnicas de comunicación y relación de ayuda en Ciencias de la Salud (3ª ed.). Elsevier.  https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=490363
  • Abril Alonso, Agueda del, et al. (2016). Fundamentos de psicobiología. Sanz y Torres.
  • Díaz Gómez, J. M., y Gámez Armas, E. (2010). Motivación y emoción: investigaciones actuales. Universidad de La Laguna.
  • Fontes de Gracia, S., García-Gallego, C., Quintanilla Cobián, L., Rodríguez Fernández, R., Rubio de Lemus, P., y Sarriá Sánchez, E. (2015). Fundamentos de investigación en psicología. UNED. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=520886
  • García Sevilla, J., y Fuentes Melero, L. (2010). Manual de psicología de la atención: una perspectiva neurocientífica. Síntesis.
  • Goldstein, E. B. (2011). Sensación y percepción (8ª ed.). Cengage Learning.
  • Gross, R. D. (2012). Psicología: la ciencia de la mente y la conducta (5ª ed.). Manual Moderno.
  • Hill, G. (2009). Psychology: through diagrams. Oxford University Press.
  • Holyoak, K. J., y Morrison, R. G. (2005). The Cambridge handbook of thinking and reasoning. Cambridge University Press.
  • Larsen, R. J., y Buss, D. M. (2022). Psicología de la personalidad: dominios de conocimiento sobre la naturaleza humana.McGraw-Hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=544233
  • León, J. M. y Medina, S. (2002). Psicología social de la salud: fundamentos teóricos y metodológicos. Comunicación social Ediciones y publicaciones.
  • Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Namy, L. L., y Woolf, N. J. (2011). Psicología: una introducción. Pearson. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521916
  • Maldonado López, A. (2012). Aprendizaje, cognición y comportamiento humano. Biblioteca Nueva. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=402329
  • Miller, G. A. (2016). Introducción a la psicología. Alianza.
  • Morris, Ch. G., y Maisto, A. A. (2009). Psicología (13ª ed.). Pearson.
  • Muñoz Marrón, E., y Periañez Morales, J. A. (2012). Fundamentos del aprendizaje y del lenguaje. Editorial UOC. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=495724
  • Myers, D. (2011). Exploraciones de la psicología social. McGraw-Hill.
  • Myers, D. C. (2011). Psicología. (9ª ed.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.
  • Nieto, Munuera, J., Abad Mateo, M. A., Esteban Albert, M., y Tejerina Arreal, M. (2015). Psicología para Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad. McGraw-hill. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521684
  • Pickren, W. E. (2015). El libro de la psicología. Ilus Books.
  • Pinel, J. P. J. (2006). Biopsicología. Pearson. https://biblioteca.unavarra.es/abnetopac/abnetcl.cgi?TITN=521798
  • Posner, M. I. (Ed.) (2012). Cognitive neuroscience of attention (2ª ed.). The Guilford Press.
  • Purves, D. (Dir.) (2016). Neurociencia (5ª ed.). Médica Panamerica.
  • Sarafino, E. P. (2008). Health psychology: biopsychosocial interactions (6ª ed.). John Wiley & Sons.
  • Schacter, C. L. (2007). Los siete pecados de la memoria. Ariel.
  • Schalock, R. L., y Verdugo, M. A. (2003). Calidad de vida: manual para profesionales de la educación, salud y servicios sociales. Alianza Editorial.
  • Triviño, M., Arnedo, M., y Bembibre, J. (Coords.) (2020). Neuropsicología a través de casos clínicos: evaluación y rehabilitación (2ª ed.). Médica-Panamericana.

Gora

Non emango den

Campus de Pamplona: Salud.

Lugar (Facultad de Ciencias de la Salud).

https://www.unavarra.es/conocerlauniversidad/campus/campus-de-ciencias-de-la-salud/presentacion?submenu=yes

Gora