Kodea: 311410 | Irakasgaia: MUSIKA ARLOKO ETA MUGIMENDU-AUTONOMIAREN GARAPENA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Oinarrizkoa | Ikasmaila: 2 | Iraupena: 2º S | ||
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak | |||||
Irakasleak: | |||||
NAVARRO AMEZQUETA, ION [Tutoretzak ] | CELAYA ALVAREZ, LAURA (Resp) [Tutoretzak ] | ||||
CELESTINO ROMO, LEIRE [Tutoretzak ] |
Oinarrizko prestakuntza/ Hezkuntza prozesuak, inguruaren esplorazioa eta mugimendu-autonomia
Ikerketa-planak hurrengo edukien garapena aurrez ikusten du: Haurrarengako giza garapena; Motrizitatea. Akzio motorreko oinarri teoriko-praktikoak; Haur Hezkuntza-etapako koordinatzaileak; Mugimendua eta autonomía; Musika-garapena; Musika eta erritmoa.
Oinarri teorikoko irakasgaia da Haur Hezkuntzako musika-oinarrien gainean eraikia: haurraren musika garapena, teoria eta musika mintzaira, musika baliabideak. Bestalde, gizakiaren garapena, bere lehen bizitza-urteetan bere motrizitatean mantenduta. Garapen etapa honetako irakaseleen formakuntza akzio motorreko oinarri teoriko-praktikoekin planteatuta egon behar du.
Oinarrizko gaitasunak
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3. OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
Gaitasun orokorrak
1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
2. GO - Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik
3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
5. GO - Taldean hausnartzea arauak onartzeari buruz eta besteenganako errespetuari buruz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak, sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.
6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketa-egoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea.
8. GO - Haurren dietetikaren eta higienearen hastapenak ezagutzea. Laguntza goiztiarraren hastapenak eta lehen haurtzaroko prozesu psikologikoak, ikaskuntza prozesuak eta nortasunaren eraikuntzari buruzkoak ulertzen laguntzen duten oinarri eta garapenak ezagutzea.
9. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
Zeharkako gaitasuna
2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
2. GE - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.
3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4. GE - Ikaskuntzako eta eskola bizikidetzako testuinguruei buruz gogoeta egitea. Behaketa sistematikoa egiten jakitea, ongi egindako lana baliozkotzea, arauak onartzea eta besteak errespetatzea.
5. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea.
6. GE - Haurtzaroaren aldian hizkuntzak duen bilakaera ezagutzea eta egon daitezkeen disfuntzioak identifikatzea. Hizkuntzaren garapena sustatuko duten teknikak hartzea, ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinak menderatzea.
8. GE - Arreta goiztiarraren funtsak, oinarrizko prozesu psikologikoen funtzionamendua, ikasketaren gakoak eta nortasunaren eraikuntza ezagutzea, eta higienearen eta dietetikaren funtsak haurtzaroan ezartzea.
9. GE - Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, eta bere funtzionamendua, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
a) Ikasketaren blokean didaktikoak: Musical-eremuko garapena
Ikasketaren emaitzak | Edukiak | Heziketa jarduera | Ebaluazio tresna |
1.EI.Musikari buruzko oinarri psikopedagogikoak Haur Hezkuntzan garatzea | Haur Hezkuntzako Musika-Heziketari aplikatutako oinarri Psikopedagogikoak | 1AP, 2AP, 3AP, 4AP, 5AP, 6AP | SE1, SE2, SE3 |
2.EI. Musika-garapena Haur Hezkuntzan ezagutzea | Musikaren adierazpenaren garapena haur hezkuntzan | AP1,AP2, AP3 | SE1, SE2,SE4 |
3.EI. Oinarrizko trebetasun erritmikoak lortzea. | Musika mintzaira: erritmoa | AP1, AP2.AP4,AP5,AP6 | SE1,SE3,SE4 |
4.EI. Haur Hezkuntzan musika-baliabideen ezagutzea eta aplikazioa ezartzea | Baliabide eta material didaktikoak haur hezkuntza etapan. | AP1, AP2, AP3, AP4, AP5, AP6 | SE1, SE2, SE3,SE4 |
b) Ikasketaren blokean didaktikoak: Autonomia Motorraren Garapena
Ikasketaren emaitzak | Edukiak | Heziketa jarduera | Ebaluazio tresna |
5. IE. Motorren autonomia teoria ezagutzea. | Ekintza motorea Haur Hezkuntzan. Koordinazio motorea. | 1AP, 2AP, 3AP, 4AP, 5AP, 6AP | SE3, SE4 |
6. IE. Haurtzaroan ematen diren garapen eta psikomotrizitateko trebetasun basikoen eskuratzeak ezagutzea. | Gaitasun motoreen garapena Haur Hezkuntzan | 1AP, 2AP, 3AP, 4AP, 5AP, 6AP | SE1,SE3, SE4 |
7. IE. Aplikatu haurtzaroan beharrezkoak diren garapen motorren baliabideak. | Haur Hezkuntzan praktika motorrak eskuratzeko baliabideak. | 1AP, 2AP, 3AP, 4AP, 5AP, 6AP | SE1, SE2, SE3, SE4 |
8. IE. Kualitate kinestesikoekin erlazionaturik dauden oinarrizko ezaguerak eskuratzea eta bere garapena Haur Hezkuntzan. | Kualitate kinestesikoa:: oreka, koordinazioa, lateralitatea. | 1AP, 2AP, 3AP, 4AP, 5AP, 6AP | SE1, SE3, SE4 |
Irakas-metodologiak
KODEA | Deskribapena |
1 IM | Azalpen magistrala osoko bilkuretan. |
2 IM | Talde handiko interakzioa |
3 IM |
Elkarreragina talde ertainean. |
5 IM |
Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak. |
Jarduera hezigarriak
Kodea | Deskribapena | Orduak | Presencialidad |
1 PJ |
Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) |
45 | 100 |
2 PJ |
Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak). |
15 | 100 |
3 PJ |
Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa. |
30 | 10 |
4 PJ |
Ikaslearen ikasketa autonomoa. |
50 | 0 |
5 PJ | Tutoretzak | 5 | 100 |
6 PJ |
Ahozko edo idatzizko azterketak. |
5 | 100 |
Ikaskuntzaren emaitza |
Ebaluazio jarduera |
Pisua (%) | Errekupera daitekeen edo ez |
Eskatzen den nota minimoa |
---|---|---|---|---|
IE1, IE2, IE3, IE4, IE5, IE6, IE7, IE8 | ES1/ Klaseko asistentzia eta parte-hartze aktiboa | 10% | Ez | - |
IE1, IE2, IE3, IE4, IE5, IE6, IE7, IE8 | ES2/ Lan teorikoa | 20% | Bai, 20%. Errekuperatzeko, zuzendutako lana entregatu behar da, irakasleak adierazitako argibideen eta daten arabera. | - |
IE1, IE2, IE3, IE4, IE5, IE6, IE7, IE8 | ES3/ Lan praktikoa | 30% | Bai, 30%. Ahozko edo idatzizko proba bidez berreskuratu daiteke | 5/10 |
IE1, IE2, IE3, IE4, IE5, IE6, IE7, IE8 | ES4/ Eskuratutako kontzeptuak jasotzen dituen idatzizko proba. | 40% | Bai, 40%. Ahozko edo idatzizko proba bidez berreskuratu daiteke | 4/10 |
I. MUSIKA-EREMUKO GARAPENA
1. gaia: Haur Hezkuntzako Musika-Heziketari aplikatutako oinarri Psikopedagogikoak.
2. gaia: Haur Hezkuntzako-haurrarengako musika-adierazpenaren garapena ( 0 - 6 urte bitartea).
3. gaia: Musika mintzaira: erritmoa.
4. gaia: Haur hezkuntzako baliabideak eta material didaktikoak.
II. AUTONOMIA MOTORRAREN GARAPENA
5. gaia: Ekintza motorea Haur Hezkuntzan. Koordinazio motorea
6. gaia: Pertzepzioa eta mugimendua. Jokabide pertzeptibo motoreak
7. gaia: Espazio-denboraren egituraketa
8. gaia: Gaitasun motoreen garapena Haur Hezkuntzan
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
I. MUSIKA-EREMUKO GARAPENA
Hemsy de Gainza, V. (2003). La educación musical entre dos siglos: del modelo metodológico a los nuevos paradigmas. (http://www.udesa.edu.ar/files/EscEdu/DT/DT10-GAINZA.pdf)
Lacárcel, J. (1991). La psicología de la música en la educación infantil: el desarrollo musical de 0 a 6 años. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 11, 95-110
Pérez, J. y Malagarriga, T. (2010). Materiales para hacer música en las primeras edades. Revista complutense de educación, 21, 2, 389-403
Tafuri, J. (2007). ¿Se nace musical? Barcelona: Graó.
Bibliografía complementaria
Baldán, L. (2007). Psicología de la música en el niño. Almería: Tutorial Formación.Ballesteros, M. y García, M, (2010). Recursos didácticos para la enseñanza musical de 0 a 6 años. Revista electrónica de LEEME, 14-31, (26). Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/
Ibarrola, B. (2008). La música antes de nacer. Bilbao: Ikusmina.
Jorquera, C. (2004). Métodos históricos o activos en Educación Musical. Leeme (14).
Willems, E. (1976). La preparación musical de los más pequeños. Buenos Aires. Eudeba
II. AUTONOMIA MOTORRAREN GARAPENA
AGUIRRE ZABALETA, J. (2005). En busca del movimiento. Desarrollo psicomotor del niño 0 6 años. Pamplona: Publicaciones UPNA.
CRATTY, B. J. (1982). Desarrollo perceptual y motor en los niños. Barcelona: Paidós.
CHICHARRO, J. (2006). Fisiología del ejercicio. Buenos Aires: Panamericana.
RIGAL, R (1987). Motricidad Humana. Madrid: Pila Teleña.
VAYER, P. (1985). El niño frente al mundo. Barcelona: Científico-Médica
WALLON, H. (1984). La evolución psicológica del niño. Barcelona: Crítica.
ZAPATA, O. (1991). La psicomotricidad y el niño. Buenos Aires: Trillas.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.