Kodea: 301723 | Irakasgaia: LAGUNTZA ETA IKERKETA ZERBITZUAK PEDAGOGIA INKLUSIBOAN | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Aukerakoa | Ikasmaila: | Iraupena: 1º S | ||
Saila: Psikologia eta Pedagogia | |||||
Irakasleak: | |||||
ARRICIBITA LEGARRE, IRENE [Tutoretzak ] |
Irakasgai honen nahiak dira laguntzen paradigma oinarritzea eta bai komunitateko emaitzak bai emaitza indibidualduak lortzera zuzenduriko barneko eta kanpoko laguntza-zerbitzuak planifikatzeko, hornitzeko eta antolatzeko modu bat propostzea, beti ere, eskola inklusiboa baten esparruan. Gainera, ikasle guztiek, beren ingurune naturalean garatu eta parte har dezaketen beharrezko baldintza eta laguntza baliabideak ziurtatzen dituzten hezkuntza praktikei eta testuinguruei buruzko ikerketa lanak egiteko oinarriak eskaintzen dira. Helburu hauek lortu ahal izateko, irakasgai hau bi gai-multzotan antolatuta dago.
“Laguntza eta Ikerketa Zerbitzuak Pedagogia Inklusiboan” irakasgaia titulazioaren Ikasketa Planen laugarren ikasmailam kokatzen da (zazpigarren seihilekoan). Irakasgai hau Pedagogia Terapeutikoan aipamenaren partea da, aukerako 6 ECTS osatuta dago.
Bertan bateratzen dira, alde batetik, ikasle guztiei beren konpetentzien garapena eta beren zailtasunak txikiagotzen dituzten heziketa eta komunitateko zerbitzu eta baliabideen identifikazioarekin, diseinuarekin eta antolaketarekin erlazionaturiko gaitasunak; beste aldetik, heziketa-prozesu inklusiboei buruzko praktika ikertzailera hurbiltzearekin erlazionatuta, prestakuntza eta heziketa-berrikuntza bezala.
Hitz gakoak: Aniztasuna eta ezgaitasuna, laguntza-paradigma, laguntzen planifikazioa eta ebaluazioa, eskola barneko eta kanpoko zerbitzuen eta profil profesionalak, eskola inklusiboa, sareko lana, hezkuntza ikerketa eta berrikuntza, ikerketaren etika, ikerketa tipoak eta osagaiak.
2.1. Oinarrizko gaitasunak
2. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3. OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.
5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketa abileziak garatu izatea.
2.2. Gaitasun orokorrak
2. GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.
4. GO - Ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan diseinatzea eta erregulatzea, arretaz hartuz, genero berdintasuna, ekitatea eta herritarren prestakuntzako balioen funtsa diren giza eskubideentzako errespetua eta sustapena.
5. GO - Ikasgelan eta hortik kanpoan bizikidetza sustatzea, diziplina arazoak konpontzea eta gatazkak era baketsuan konpontzen laguntzea. Ikasle bakoitzaren ahalegina, konstantetasuna eta diziplina sustatzea eta balioestea.
7. GO - Hezkuntza komunitateko eta inguruneko hainbat sektorerekin lankidetzan jardutea. Irakaskuntzaren eginkizun hezitzailea norbereganatzea, eta hiritartasun aktibo baterako heziketa demokratikoa sustatzea.
8. GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.
10. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.
11. GO - Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus-entzunezko informazioa aukeratzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
2.3. Zeharkako gaitasunak
2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
2. GE - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.
3. GE - Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.
4. GE - Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.
6. GE - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, baita bere funtzionamendua ere, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.
7. GE - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.
8. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
9. GE - Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.
10. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.
13. GE - Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza, orientazio eta gatazkak konpontzeko funtzioak betetzea. Ongi egindako lana baliozkotzen jakitea.
14. GE - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Ikasketa emaitza hauek hurrengo eran gauzatzen dira irakasgai honetan:
1. IE- Laguntzen paradigmaren ezaugarriak eta Lehen Hezkuntza-ikasleei dagokionez gara ditzaketen funtzioak aipatzea.
2. IE- Eskola barneko eta kanpoko laguntzako profesionalen esku-hartze modalitateak deskribatzea.
3. IE-Pedagogia Terapeutikoko maisu/maistrak egin behar dituen funtzio eta zereginak ezartzea, ACNEAE edo ACNEE duten ikasleen egoera zehatzei dagokienez.
4. IE- Ikastetxe arruntetako eta heziketa bereziko ikastetxeetako ikasleei, familiei eta profesionalei lagundu eta haiekin kolaboratzeko proposamenak diseinatzea.
5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.
6. IE- Lehen Hezkuntza-etapako ACNEE edo ACNEAE duten ikasleen laguntza beharrei eta heziketa-erantzunari buruzko ikerketa-proiektu bat lantzea.
7. IE- Ikerketen datuak eta ekarpenak beren testuinguruetan interpretatzea.
Kodea |
Deskribapena |
IZAERA PRESENTZIALA |
IZAERA EZ-PRESENTZIALA |
1. PJ |
Azalpenezko eskolak /parte-hartzaileak |
32 |
|
2. PJ |
Eskola praktikoak |
23 |
|
3. PJ |
Taldeko lana |
10 |
25 |
4. PJ |
Ikaslearen ikasketa autonomoa |
|
50 |
5. PJ |
Tutoretzak |
5 |
|
6. PJ |
Ahozko edo idatzizko azterketak |
5 |
|
8.1. EBALUAZIO PROZEDURA ETA JARDUDERAK
Kodea |
Deskribapena |
% |
% errekuperagarria |
2.SE |
Lan teoriko indibidualak |
%10 |
%100 |
3.SE |
Talde-lan praktikoak |
%40 |
%0 |
4.SE |
Ahozko edo idatzitako probak, izaera partzialekoa edo guztizkoa (*) |
%50 |
%100 |
(*) Ebaluazio jarraian, 1.SE eta 2.SE atalekin media egin ahal izateko, 3.SE atalean beharrezko gutxienezko kalifikazioa 5,0 puntua izango da. Hau baino kalifikazio txiakiagoa izateak berreskurapen probetan aurkeztu behar izatea ekarriko du.
8.2. EBALUAZIO JARDUEREN ETA EBALUATURIKO GAITASUNEN ARTEKO ERLAZIOA
Ebaluazio jardueraren kodea |
Oinarrizko gaitasunak |
Gaitasun orokorrak |
Zeharkako gaitasunak |
Gaitsun espezifikoak |
2.SE |
2.OG/ 3.OG/ 4.OG/ 5.OG |
2.GO/ 3.GO/ 4.GO/ 5.GO/ 6.GO/ 8.GO/ 9.GO/ 10.GO/ 11.GO/ 12.GO |
ZG2 |
3.GE / 4.GE/8.GE/ 9.GE/ 10.GE/ 14.GE |
3.SE |
2.OG/ 3.OG/ 4.OG/ 5.OG |
CG2.GO/ CG3/ CG4/ CG5/ CG6/ CG8/ CG9/ CG10/ CG11/ CG12 |
ZG2 |
2.GE/ 3.GE/ 4.GE / 6.GE/ 7.GE/ 9.GE/ 13.GE/ 14.GE |
4.SE |
2.OG/ 3.OG/ 4.OG/ 5.OG |
2.GO/ 3.GO/ 4.GO/ 5.GO/ 6.GO/ 8.GO/ 9.GO/ 10.GO/ 11.GO/ 12.GO |
ZG2 |
2.GE/ 3.GE/ 4.GE/ 8.GE/ 10.GE/ 14.GE |
8.3. IKASKETAREN EMAITZAK ETA EBALUAZIO JARDUERAK
Ikasketaren emaitzak |
Kodea |
Ebaluazio jarduera |
% |
Errekuperagarria (%) |
3. IE- Pedagogia Terapeutikoko maisu/maistrak egin behar dituen funtzio eta zereginak ezartzea, ACNEAE edo ACNEE duten ikasleen egoera zehatzei dagokienez. 5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik. |
2.SE |
Lan teorikoak (portfolio indibiduala) |
%10 |
%100 |
4. IE- Ikastetxe arruntetako eta heziketa bereziko ikastetxeetako ikasleei, familiei eta profesionalei lagundu eta haiekin kolaboratzeko proposamenak diseinatzea. 5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik. |
3.SE |
Lan praktikoak eta ikerketa izaerakoak (taldekoak) |
%4o |
%0 |
1. IE- Laguntzen paradigmaren ezaugarriak eta Lehen Hezkuntza-ikasleei dagokionez gara ditzaketen funtzioak aipatzea. |
4.SE |
Ahozko edo idatzitako probak, izaera partzialekoa edo guztizkoa |
%50 |
%100 |
Ebaluazio jarraian, 1.SE eta 2.SE atalekin media egin ahal izateko, 3.SE atalean beharrezko gutxienezko kalifikazioa 5,0 puntua izango da. Hau baino kalifikazio txiakiagoa izateak berreskurapen probetan aurkeztu behar izatea ekarriko du.
I. MULTZOA - LAGUNTZA ZERBITZUAK PEDAGOGIA INKLUSIBOAN
II. MULTZOA - IKERKETA PEDAGOGIA INKLUSIBOAN
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Oinarrizko Bibliografia
Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for inclusion) http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-573/es/ contenidos/informacion/dia6/es_2027/adjuntos/RecursosParaLaInclusion/hezkuntza_inklusiboa_c.pdf
FEAPS. Atención temprana. Orientaciones para la calidad. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/99-.html
González Gómez, R.; Canal Bedía, R.; Centro Obregón (2008). Guía de ayuda en la programación educativa para alumnos con discapacidades graves y múltiples. Salamanca: INICO.
Martín Cilleros, M.V.; Canal Bedía, R.; González García, C (2010). Apoyo conductual: cómo sabemos qué quiere decirnos con la conducta problemática. Salamanca: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, Consejería de Salud y Bienestar Social.
Martín Cilleros, M.V.; Canal Bedía, R.; González García, C (2010). Apoyo conductual: cómo actuar ante la conducta problemática. Salamanca: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, Consejería de Salud y Bienestar Social, INICO.
Martínez González, A. (2007). La investigación en la práctica educativa. Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación de centros docentes. Madrid:CIDE-MEC.
Montoya, S. y Crespo, M. (2008). Propuesta de un plan para la coordinación de apoyos a menores con discapacidad intelectual con medidas protectoras. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 39 (3)
Monzon, J. (2011). Asesoramiento hacia la escuela inclusiva y formación en centro. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70 (25,1)
Parrilla, Á. (1996). Apoyo a la escuela: un proceso de colaboración. Bilbao: Mensajero
Sarto Martín, M.P. (2009). Aspectos clave de la educación inclusiva. Salamanca: INICO
Schalock, R.L. (2009). La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 40 (1).
Verdugo Alonso, M. A.; Crespo Cuadrado, M. y Nieto Sánchez, T. (coords.) (2013). Procedimiento de cambio e innovación en las organizaciones que apoyan a personas con discapacidad intelectual y discapacidades del desarrollo (VIII SAID). Salamanca: INICO.
Verdugo Alonso, M.A. y Schalock, R. L. (coord.) (2013). Discapacidad e inclusión: Manual para la docencia. Salamanca: Amarú.
Legeria
GOBIERNO DE NAVARRA (1993). DECRETO FORAL 76/1993, de 1 de marzo, por el que se crea el Centro de Recursos de Educación Especial, dependiente del Departamento de Educación y Cultura. (BON Nº 32)
GOBIERNO DE NAVARRA (2001). Resolución 402/2001, de 11 de mayo, del Director General de Educación, por la que se aprueban las instrucciones para la actuación del profesorado de pedagogía terapéutica en las etapas de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. (BON, Nº 72)
GOBIERNO DE NAVARRA (2008). Resolución 434/2008, 29 de octubre, de la Directora General de Ordenación, Calidad e Innovación, por la que se dictan instrucciones que regulan la organización y funcionamiento del Programa de Apoyo a los centros de Educación Infantil y Primaria para el alumnado con necesidad específica de apoyo educativo asociada a una incorporación tardía al sistema educativo y/o a condición sociocultural desfavorable de la Comunidad Foral de Navarra. (BON, Nº 146)
MECD (2006) Ley Orgánica, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: BOE nº 106
MECD (2013) Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Madrid: BOE nº 295
Bibliografia osagarria
Cateland G.; Panchaud, I.; y Nigl. G. (2005).Colaboración entre profesionales y
padres de niños con discapacidad intelectual: experiencias y expectativas de los padres. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/doc_download/208-.htmlSiglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 40 (1).
FEAPS. Guía de actividades para mejorar la calidad de vida de las familias de personas con discapacidad intelectual
http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/96-familiares.html
FEAPS.Guía REINE. Reflexión Ética sobre la Inclusión en la Escuela. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/94-.html
Junta de Andalucía.Manuales dede Atención al Alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo.
http://www.juntadeandalucia.es/educacion/educacion/nav/contenido.jsp?pag=/Contenidos/PSE/orientacionyatenciondiversidad/educacionespecial/ManualdeatencionalalumnadoNEAE
López Melero, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar
en el aula con proyectos de investigación. Málaga: Aljibe.
Supinos Rada, T. (2008). Dar la voz en la Investigación Inclusiva. Debates sobre Inclusión y Exclusión desde un Enfoque Biográfico-Narrativo. Revista electrónica Ibero americana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6,2, pp.157-171
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusa. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatearen web-orrialdea.