Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2015/2016 | Beste urte batzuk:  2012/2013 
Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 301723 Irakasgaia: LAGUNTZA ETA IKERKETA ZERBITZUAK PEDAGOGIA INKLUSIBOAN
Kredituak: 6 Mota: Aukerakoa Ikasmaila: Iraupena: 1º S
Saila: Psikologia eta Pedagogia
Irakasleak:
ARRICIBITA LEGARRE, IRENE   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Aukerarko modulua. Aipameneko irakasgaia Pedagogia Terapeutikoan.

Gora

Deskripzioa/Edukiak

Irakasgai honen nahiak dira laguntzen paradigma oinarritzea eta bai komunitateko emaitzak  bai emaitza indibidualduak lortzera zuzenduriko barneko eta kanpoko laguntza-zerbitzuak planifikatzeko, hornitzeko eta antolatzeko modu bat propostzea, beti ere, eskola inklusiboa baten esparruan. Gainera, ikasle guztiek, beren ingurune naturalean garatu eta parte har dezaketen beharrezko baldintza eta laguntza baliabideak ziurtatzen dituzten hezkuntza praktikei  eta testuinguruei buruzko ikerketa lanak egiteko oinarriak eskaintzen dira.  Helburu hauek lortu ahal  izateko, irakasgai hau bi gai-multzotan antolatuta dago.

Gora

Deskribatzaileak

“Laguntza eta Ikerketa Zerbitzuak Pedagogia Inklusiboan” irakasgaia titulazioaren Ikasketa Planen laugarren ikasmailam kokatzen da (zazpigarren seihilekoan). Irakasgai hau Pedagogia Terapeutikoan aipamenaren partea da, aukerako 6 ECTS osatuta dago. 

Bertan bateratzen dira, alde batetik, ikasle guztiei beren konpetentzien garapena eta beren zailtasunak txikiagotzen dituzten heziketa eta komunitateko zerbitzu eta baliabideen identifikazioarekin, diseinuarekin eta antolaketarekin erlazionaturiko gaitasunak; beste aldetik, heziketa-prozesu inklusiboei buruzko praktika ikertzailera hurbiltzearekin erlazionatuta, prestakuntza eta heziketa-berrikuntza bezala.

Hitz gakoak: Aniztasuna eta ezgaitasuna, laguntza-paradigma, laguntzen planifikazioa eta ebaluazioa, eskola barneko eta kanpoko zerbitzuen eta profil profesionalak, eskola inklusiboa, sareko lana, hezkuntza ikerketa eta berrikuntza, ikerketaren etika, ikerketa tipoak eta osagaiak.

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. Oinarrizko gaitasunak

2. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testu-liburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa-alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.

2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

3. OG - Ikasleek (normalean beren ikasketen arloko) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.

4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketa abileziak garatu izatea.

2.2. Gaitasun orokorrak

2. GO - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, banaka zein beste irakasle batzuekin eta ikastetxeko profesionalekin lankidetzan.

4. GO - Ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan diseinatzea eta erregulatzea, arretaz hartuz, genero berdintasuna, ekitatea eta herritarren prestakuntzako balioen funtsa diren giza eskubideentzako errespetua eta sustapena.

5. GO - Ikasgelan eta hortik kanpoan bizikidetza sustatzea, diziplina arazoak konpontzea eta gatazkak era baketsuan konpontzen laguntzea. Ikasle bakoitzaren ahalegina, konstantetasuna eta diziplina sustatzea eta balioestea.

7. GO - Hezkuntza komunitateko eta inguruneko hainbat sektorerekin lankidetzan jardutea. Irakaskuntzaren eginkizun hezitzailea norbereganatzea, eta hiritartasun aktibo baterako heziketa demokratikoa sustatzea.

8. GO - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, jakintzei, balioei eta gizarte erakunde publikoei eta pribatuei buruz.

10. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko.

11. GO - Informazioaren eta Komunikazioaren teknologiak ezagutzea eta ikasgelan aplikatzea. Ikasketetan, herritar prestakuntzan eta kultura aberastasunean laguntzen duen ikus-entzunezko informazioa aukeratzea.

12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

2.3. Zeharkako gaitasunak

2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

Gora

Berariazko gaitasunak

2. GE - Irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak diseinatzea, planifikatzea eta ebaluatzea, kontuan hartuz diziplina arteko eta diziplinako irizpideak, baita beste hainbat irizpide profesional ere.

3. GE - Zientzia eta kultura eremuetako testuen irakurketa eta iruzkin kritikoa sustatzea. Ahoz eta idatziz azalpenak zuzen ematea, eta hizkuntzak dibertsitatearen testuinguruetan ikasteko teknikak menderatzea.

4. GE - Ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta testuinguruetan eta testuinguru eleanitzetan diseinatzea eta erregulatzea. Ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea, begirunea eta giza eskubideak aintzat hartzea.

6. GE - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, baita bere funtzionamendua ere, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.

7. GE - Lankidetza, motibazioa eta ikasteko grina sustatzea, eta ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea.

8. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

9. GE - Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, ikasleek aktiboki parte har dezaten beren garapen sozial eta pertsonalean.

10. GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko, eta oinarrizko psikologia prozesuen funtzionamenduan, eredu pedagogikoetan eta aldiaren diziplina irizpideetan ezartzea.

13. GE - Ikasleekin eta beren familiekin tutoretza, orientazio eta gatazkak konpontzeko funtzioak betetzea. Ongi egindako lana baliozkotzen jakitea.

14. GE - Aldaketa politiko, sozial eta pedagogikoen testuinguruan ezartzea irakaskuntza-ekintza, hezkuntza demokratikoa eta etorkizun iraunkorraren aldeko hiritar aktiboen garapena sustatzea.

 

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:

- Ezin hobea: gaitasunen  %  100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.

- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna  tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.

- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.

Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasketa emaitza hauek hurrengo eran gauzatzen dira irakasgai honetan:

1. IE- Laguntzen paradigmaren ezaugarriak eta Lehen Hezkuntza-ikasleei dagokionez gara ditzaketen funtzioak aipatzea.
2. IE- Eskola barneko eta kanpoko laguntzako profesionalen esku-hartze modalitateak deskribatzea.
3. IE-Pedagogia Terapeutikoko maisu/maistrak egin behar dituen funtzio eta zereginak ezartzea, ACNEAE edo ACNEE duten ikasleen egoera zehatzei dagokienez.

4. IE- Ikastetxe arruntetako eta heziketa bereziko ikastetxeetako ikasleei, familiei eta profesionalei lagundu eta haiekin kolaboratzeko proposamenak diseinatzea.

5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.
6. IE- Lehen Hezkuntza-etapako ACNEE  edo  ACNEAE duten  ikasleen laguntza beharrei eta heziketa-erantzunari buruzko ikerketa-proiektu bat lantzea.
7. IE-  Ikerketen datuak eta ekarpenak beren testuinguruetan interpretatzea.

Gora

Metodologia

Kodea

Deskribapena

IZAERA PRESENTZIALA

IZAERA EZ-PRESENTZIALA

1. PJ

Azalpenezko eskolak /parte-hartzaileak

32

            

2. PJ

Eskola praktikoak

23

 

3. PJ

Taldeko lana

10

25

4. PJ

Ikaslearen ikasketa autonomoa

 

50

5. PJ

Tutoretzak

5

 

6. PJ

Ahozko edo idatzizko azterketak

5

 

Gora

Hizkuntzak

Euskara / Gaztelania

Gora

Ebaluazioa

8.1. EBALUAZIO PROZEDURA ETA JARDUDERAK

Kodea

Deskribapena

%

% errekuperagarria

2.SE

Lan teoriko indibidualak

%10

%100

3.SE

Talde-lan praktikoak

%40

%0

4.SE

Ahozko edo idatzitako probak, izaera partzialekoa edo guztizkoa (*)

%50

%100

(*) Ebaluazio jarraian, 1.SE eta 2.SE atalekin media egin ahal izateko, 3.SE atalean beharrezko gutxienezko kalifikazioa 5,0 puntua izango da. Hau baino kalifikazio txiakiagoa izateak berreskurapen probetan aurkeztu behar izatea ekarriko du.

8.2.  EBALUAZIO JARDUEREN ETA EBALUATURIKO GAITASUNEN ARTEKO ERLAZIOA

Ebaluazio jardueraren kodea

Oinarrizko gaitasunak

Gaitasun orokorrak

Zeharkako gaitasunak

Gaitsun espezifikoak

2.SE

2.OG/ 3.OG/ 4.OG/ 5.OG

2.GO/ 3.GO/ 4.GO/ 5.GO/ 6.GO/ 8.GO/ 9.GO/ 10.GO/ 11.GO/ 12.GO

ZG2

3.GE / 4.GE/8.GE/ 9.GE/ 10.GE/ 14.GE

3.SE

2.OG/ 3.OG/ 4.OG/ 5.OG

CG2.GO/ CG3/ CG4/ CG5/ CG6/ CG8/ CG9/ CG10/ CG11/ CG12

ZG2

2.GE/ 3.GE/ 4.GE / 6.GE/ 7.GE/ 9.GE/ 13.GE/ 14.GE

4.SE

2.OG/ 3.OG/ 4.OG/ 5.OG

2.GO/ 3.GO/ 4.GO/ 5.GO/ 6.GO/ 8.GO/ 9.GO/ 10.GO/ 11.GO/ 12.GO

ZG2

2.GE/ 3.GE/ 4.GE/ 8.GE/ 10.GE/ 14.GE

8.3.      IKASKETAREN EMAITZAK ETA EBALUAZIO JARDUERAK

Ikasketaren emaitzak

Kodea

Ebaluazio jarduera

%

Errekuperagarria (%)

3. IE- Pedagogia Terapeutikoko maisu/maistrak egin behar dituen funtzio eta zereginak ezartzea, ACNEAE edo ACNEE duten ikasleen egoera zehatzei dagokienez.

5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.

2.SE

Lan teorikoak (portfolio indibiduala)

%10

%100

4. IE- Ikastetxe arruntetako eta heziketa bereziko ikastetxeetako ikasleei, familiei eta profesionalei lagundu eta haiekin kolaboratzeko proposamenak diseinatzea.

5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.
6. IE-  Lehen Hezkuntza-etapako ACNEE  edo  ACNEAE duten  ikasleen laguntza beharrei eta heziketa-erantzunari buruzko ikerketa-proiektu bat lantzea.
7. IE- Ikerketen datuak eta ekarpenak beren testuinguruetan interpretatzea.

3.SE

Lan praktikoak eta ikerketa izaerakoak

(taldekoak)

%4o

%0

1. IE- Laguntzen paradigmaren ezaugarriak eta Lehen Hezkuntza-ikasleei dagokionez gara ditzaketen funtzioak aipatzea.
2. IE- Eskola barneko eta kanpoko laguntzako profesionalen esku-hartze modalitateak deskribatzea.
5. IE- Laguntza-prozesuak eta heziketa-testuinguruak analizatzea, eskola eta gizarte inklusiboen printzipioen ikuspuntutik.

4.SE

Ahozko edo idatzitako probak, izaera partzialekoa edo guztizkoa

%50

%100

Ebaluazio jarraian, 1.SE eta 2.SE atalekin media egin ahal izateko, 3.SE atalean beharrezko gutxienezko kalifikazioa 5,0 puntua izango da. Hau baino kalifikazio txiakiagoa izateak berreskurapen probetan aurkeztu behar izatea ekarriko du.

Gora

Gai-zerrenda

I.  MULTZOA - LAGUNTZA ZERBITZUAK PEDAGOGIA INKLUSIBOAN

  1. Laguntzen paradigma. Hezkunza laguntza beharren ebaluazio eta planifikazioa.
  2. Hezkuntza laguntza eta aholkularitza ereduak.
  3. Ikastetxe barneko laguntza zerbitzuak eta profil profesionak orientazio inklusiboarekiko eskola baterako.
  4. Pedagogia Terapeutikoa espezialitateko maisu/maistraren funtzioak eta lan-estrategiak , bai ikastetxe arruntetan, bai heziketa bereziko ikastetxeetan.
  5. 5.        Ikastetxe kanpoko laguntza-zerbitzuak. Sareko lana.

 

II.  MULTZOA -  IKERKETA PEDAGOGIA INKLUSIBOAN

  1. Ikerketa eta hezkuntza berrikuntza (hezkuntzan ikerketaren zergatia; hezkuntzan berrikuntza)
  2. Hezkuntza ikerketaren tipoak eta osagaiak (ikerketa prozesuaren faseak; ikerketa-metodologiak; datu-bilketarako teknikak; datuen analisia eta interpretazioa)
  3. Ikerketa ekintza parte hartzailea.
  4. Ikerketa-lana nola egin (datu-bilaketa; datu-antolaketa; mantenu-materialaren gehitzea; erreferentzia bibliografikoak; idazkiaren aurkezpena; lanaren argitalpena)

 

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Oinarrizko Bibliografia

Ainscow, M. (2000). Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva (Index for inclusion) http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.net/r43-573/es/ contenidos/informacion/dia6/es_2027/adjuntos/RecursosParaLaInclusion/hezkuntza_inklusiboa_c.pdf

FEAPS. Atención temprana. Orientaciones para la calidad. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/99-.html

González Gómez, R.; Canal Bedía, R.; Centro Obregón (2008).  Guía de ayuda en la programación educativa para alumnos con discapacidades graves y múltiples. Salamanca: INICO.

Martín Cilleros, M.V.; Canal Bedía, R.; González García, C (2010).  Apoyo conductual: cómo sabemos qué quiere decirnos con la conducta problemática. Salamanca: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, Consejería de Salud y Bienestar Social.

Martín Cilleros, M.V.; Canal Bedía, R.; González García, C (2010).  Apoyo conductual: cómo actuar ante la conducta problemática. Salamanca: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha, Consejería de Salud y Bienestar Social, INICO.

Martínez González, A. (2007). La investigación en la  práctica educativa. Guía metodológica de investigación  para el diagnóstico y evaluación de centros docentes. Madrid:CIDE-MEC.

Montoya, S. y Crespo, M. (2008). Propuesta de un plan para la coordinación de apoyos a menores con discapacidad intelectual con medidas protectoras. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 39 (3)

Monzon, J. (2011). Asesoramiento hacia la escuela inclusiva y formación en centro.   Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70 (25,1)

Parrilla, Á. (1996). Apoyo a la escuela: un proceso de colaboración. Bilbao: Mensajero

Sarto Martín, M.P. (2009). Aspectos clave de la educación inclusiva. Salamanca: INICO

Schalock, R.L. (2009).  La nueva definición de discapacidad intelectual, apoyos individuales y resultados personales. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 40 (1).

Verdugo Alonso, M. A.; Crespo Cuadrado, M. y  Nieto Sánchez, T. (coords.) (2013). Procedimiento de cambio e innovación en las organizaciones que apoyan a personas con discapacidad intelectual y discapacidades del desarrollo (VIII SAID). Salamanca: INICO.

Verdugo Alonso, M.A. y Schalock, R. L.  (coord.) (2013).  Discapacidad e inclusión: Manual para la docencia. Salamanca: Amarú.

 

Legeria

GOBIERNO DE NAVARRA (1993).  DECRETO FORAL 76/1993, de 1 de marzo, por el que se crea el Centro de Recursos de Educación Especial, dependiente del Departamento de Educación y Cultura. (BON Nº 32)

GOBIERNO DE NAVARRA (2001). Resolución 402/2001, de 11 de mayo, del Director General de Educación, por la que se aprueban las instrucciones para la actuación del profesorado de pedagogía terapéutica en las etapas de Educación Infantil, Primaria y Secundaria. (BON, Nº 72)

GOBIERNO DE NAVARRA (2008). Resolución 434/2008, 29 de octubre, de la Directora General de Ordenación, Calidad e Innovación, por la que se dictan instrucciones que regulan la organización y funcionamiento del Programa de Apoyo a los centros de Educación Infantil y Primaria para el alumnado con necesidad específica de apoyo educativo asociada a una incorporación tardía al sistema educativo y/o a condición sociocultural desfavorable de la Comunidad Foral de Navarra. (BON, Nº 146)

MECD (2006) Ley Orgánica, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: BOE nº 106

MECD (2013) Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Madrid: BOE nº 295

Bibliografia osagarria

Cateland G.; Panchaud, I.; y Nigl. G. (2005).Colaboración entre profesionales y

padres de niños con discapacidad intelectual: experiencias y expectativas de los padres. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/doc_download/208-.htmlSiglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual. Vol 40 (1).

FEAPS. Guía de actividades para mejorar la calidad de vida de las familias de personas con discapacidad intelectual

http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/96-familiares.html

FEAPS.Guía REINE. Reflexión Ética sobre la Inclusión en la Escuela. http://www.feaps.org/archivo/centro-documental/cat_view/94-.html

Junta de Andalucía.Manuales dede Atención al Alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo.

http://www.juntadeandalucia.es/educacion/educacion/nav/contenido.jsp?pag=/Contenidos/PSE/orientacionyatenciondiversidad/educacionespecial/ManualdeatencionalalumnadoNEAE

López Melero, M. (2004). Construyendo una escuela sin exclusiones. Una forma de trabajar
en el aula con proyectos de investigación
. Málaga: Aljibe.

Supinos Rada, T. (2008). Dar la voz en la Investigación Inclusiva. Debates sobre Inclusión y Exclusión desde un Enfoque Biográfico-Narrativo. Revista electrónica Ibero americana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6,2, pp.157-171

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusa. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatearen web-orrialdea.

Gora