Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2022/2023 | Beste urte batzuk:  2021/2022  |  2020/2021  |  2019/2020  |  2018/2019 
Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 301621 Irakasgaia: ARTEEN BALIABIDEAK HEZKUNTZARAKO
Kredituak: 6 Mota: Aukerakoa Ikasmaila: Iraupena: 2º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
ARRIAGA AZCARATE, AMAIA (Resp)   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Aukerakoa/ Prestakuntza osagarria

 

Gora

Deskripzioa/Edukiak

1. Zertarako balio zaigu artea hezkuntzan?
2. Gure inguruko museo eta arte zentroak.
3. Arte eta interpretazio kontzepzioak
4. Arte zentroak eta artelanak  proiektuen bidezko pedagogia artikulatzeko aukera gisa

5. Artera hurbiltzeko estrategiak

Gora

Gaitasun orokorrak

Oinarrizko gaitasunak

1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testuliburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketaalorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

Gaitasun orokorrak

1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
2. GO - Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.
3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.

6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketaegoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea.

7. GO - Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.

9. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea

11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

Zeharkako gaitasunak

2. ZG Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

Gora

Berariazko gaitasunak

1. GE - Haur Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak,antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea

2. GE - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.

3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua

5 . GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea

7. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

9. GE - Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, eta bere funtzionamendua, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.

10. GE - Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.

11. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

12. GE - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen  %  100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna  tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasketaren emaitzak

1IE. Inguruneko museo eta arte zentroak  eta beraien eskaintza artistiko eta hezkuntza eskaintza ezagutzea

2IE Arteak eta kultura bisualak eskain diezazkiguketen hezkuntza-aukerak ulertzea

3IE  Museo eta arte zentroek haur eta lehen hezkuntzarako duten balioa ezagutzea

4IE Museologia kritikoaren teoría kontutan hartuta inguruneko museo eta arte zentruak kritikoki analizatzea: beraien arkitektua, barne diseinua, erakusketa politikak eta museografía praktikak

5IE Arte zentruetan garatu daitezkeen arte hezkuntza tendentzia ezberdinak ezagutzea eta ulertzea, horiek identifikatu, azaldu, deskribatu eta klasifikatzeko gai izatea.

6IE Arte eta hezkuntza zentruetan garatu daitezkeen artearen eta interpretazioaren kontzepzio ezberdinak ezagutzea eta ulertzea, horiek identifikatu, azaldu, deskribatu eta klasifikatzeko gai izatea.

7IE Museo edo arte zentroetan eskeitzen diren hezkuntza jarduerak edo proposamenak analizatu eta konparatzea, horietan emanten diren hezkuntza tendentzia eta artearen eta interpretazioaren kontzepzioak identifikatu eta ezberdinduz.

8IE Artelanen interpretazio ikuspegi ezberdinak ulertu eta aplikatu artelanak hezkuntzarako baliabidetzat erabiltzeko.

9IE Hezkuntza tendentzia, arte eta intepretazio kontzepzioak eta artelanen interpretaziorako estrategiei buruzko ezagutza helburu hezigarri zehatzak betetzeko balio duten hezkuntza proposamenak diseinatzeko aplikatzea.

10IE Hezkuntza testuinguruetan zehaztutako helburu hezigarriak betetzeko erabilgarriak izan daitezkeen artelanak zeintzuk diren interpretatzea.

Gora

Metodologia

Irakas metodologiak
 
Kodea Azalpena
MD1 Osoko esposizio magistrala.
MD2 Talde handian elkarrekintza.
MD4 Talde txikian elkarrekintza.
MD5 Banakako elkarrekintza: lanak eta jarraibideak ikasketa autonomorako.

Jarduera hezigarriak

Deskribapena Orduak Izaera presentziala
1. PJ Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak)  45  100
2. PJ Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak)  15  100
3. PJ Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa  30  10
4. PJ Ikaslearen ikasketa autonomkoa  50  0
5. PJ Tutoretzak  5  100
6. PJ Ahozko eta idatzizko azterketak.  5  100
Guztira  150  

Ikasgaiaren azkeneko lanean ikasleek Iruñeko museo baten artelanak hezkuntza baliabide moduan erabiltzen dituen proposamen didaktikoa diseinatuko dute. Proposamen didaktikoa Iruñeko zenbait eskoletako haur edo lehen hezkuntzako haurrekin praktikan jarriko da hiru saioetan zehar.

Gora

Ebaluazioa

 

Ikaskuntzaren
emaitza
Ebaluazio
jarduera
Pisua (%) Errekupera
daitekeen edo ez
Eskatzen den
nota minimoa
 E1-E10  1ES Asistentzia eta partehartzea 5 0  
 E1-E10  2ES Lan teorikoak 20 100% 4
 E1-E10 3ES Lan praktikoak (*) 40 100% 4
 E1-E10 4ES Ahozko edo idatzizko frogak 25 100% 4
 

(*) Lan praktikoak (3ES) eskolako saio praktikoetan egin behar dira, ebaluazio jarraituaren barruan baloratu eta aintzat hartu ahal izateko.

 

Plagioa eta ziberplagioa

Iruzurrezko bitartekoen erabilera: ikasleak emandako dokumentu orok, baldin eta plagio osoa edo partziala egiten badu, iruzurrezko bitartekoak erabiltzen baditu, Internetetik ateratako materiala badu, jatorria argi adierazi gabe, edo ez badago behar bezala erreferentziatuta hura egiteko erabilitako baliabideei dagokienez:


1. Aurkeztutako agiria geldieran uztea.

2.Eta ikasgai osoa bertan behera uztea.

Ikasle horiei, gainera, behar bezalako zehapena ezarri ahal izango zaie, dagokion diziplina-espedientea ireki ondoren.

Erabilera, ondorio eta egoera horiei dagokienez, beraz, Nafarroako Unibertsitate Publikoaren ebaluazio-prozesuak arautzen dituen araudia onartzen duen Akordioaren VIII. kapituluan (Iruzurrezko bitartekoen erabilera) xedatutakoa hartuko da kontuan (A.61/2011). Gobernu Kontseilua, 2011/12/15ekoa).

Gora

Gai-zerrenda

1. Museoa kritikoki aztertuz
1.1. Bisitari kritiko bihurtuz
1.2. Museoak erakunde publiko gisa izandako garapenaren historia
1.3. Museoa erritu-espazio gisa
1.4. Edukiontzia. Museoak, arkitektura eta diseinua
1.5. Museoak eta haien bildumak. Artelan eta objektuen hautaketa
1.6. Museografia. Erakusketa-diseinua

2. Museoak eta hezkuntza
2.1. Museo-narratibak eta museo-hezkuntzako joerak
2.2. Museoen eta eskolen lankidetzako jardunbide egokiak
2.3. Artearen bidez ikastea: eskola-curriculumeko ikasgaiekiko loturak

3. Interpretazioaren gaia arte-hezkuntzan
3.1. Artearen  eta interpretazioaren kontzepzioak museo hezkuntzan
3.2. Artelanera hurbiltzeko estrategiak

4. Museoak eta artelanak baliabide gisa erabiltzen dituzten hezkuntza-proposamenak diseinatzea
4.1. Museoak eta artelanak, proiektuen pedagogia antolatzeko aukera gisa.
4.2. Eskolarako proiektuak/jarduerak diseinatzeko jarraibideak

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Liburuak

  • Duncan, Carol. (2007) Rituales de civilización. Murcia: Nausicaa
  • López Fernández Cao, M. (ed.) (2011): Mulier me fecit. Hacia una mirada feminista del arte y su educación. Horas y Horas, Madrid
  • Mayayo, Patricia (2003) ) Historia de mujeres, historia del arte. Madrid: Cátedra
  • Segalen, Martine (2005). Ritos y rituales contemporáneos. Alianza Editorial: Madrid
  • Storey, John (2003) Teoría cultural y cultura popular. Barcelona: Octaedro

 

Liburuen kapituluak:

  • Lindauer, Margaret. I. (2006). The critical museum visitor En Marstine, Janet (2006). New Museum Theory and Practice. An introduction (pp. 203-225) London: Blackwell Publisher
  • Padró, Carla (2005) Educación artística en museos y centros de arte EN Huerta, R. De La Calle, R. (2005). La mirada inquieta: Educación artística y museos. Valencia: Universitat de Valencia

 

Esku-liburuak

  • Charman, Helen (2006). The art gallery handbook: a resource for teachers, London: Tate
  • Martínez Díez, N.; López F. Cao, M. (2007), Posibilidades de ser a través del arte, la creación y equidad. Madrid, Eneida (Y todas las guías de esta serie)

 

Artikuluak

  • Arriaga, A. u Urra, O. (2018) ¿Quiénes somos y quiénes queremos ser¿. El retrato como recurso educativo en educación infantil. Pulso. Revista de Educación .41, pp. 309-33
  • Arriaga, A. (2015) Formación de profesorado para la utilización de museos y centros de arte como recursos para la educación infantil y primaria. Materia Prima. 3(2), pp. 131-141
  • Arriaga, A. (2011) Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias educativas, Revista Digital do LAV, Nº 7 (4), pp. 1-23,
  • Arriaga, A y Aguirre, I. (2010) Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 53, pp. 203-223
  • Barcenilla, Haizea (2013) Exponiendo historias de mujeres. Revista Pikara. Obtenido el 15 de diciembre del 2013 en http://www.pikaramagazine.com/2013/11/exponiendo-historias-de-mujeres/
  • Guerrero, Carmen, (2014) Cultura patriarcal y educación: museos y exposiciones culturales. Revista Con la a. Obtenido el 13 de febrero de 2014 en http://numero29.conlaa.net/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=63 (En el aulario: 2.10)
  • Febrer, Mercè. de. y Ventura, Mercè. (2010). ¿Es real la realidad?. Cuadernos de Pedagogía. 400, 26-29.
  • López F. Cao, M (2002), La educación artística y la equidad de género: un asunto pendiente. Arte, Individuo y Sociedad. Anejo I, 145-171
  • Marzo, J.L. (2013) Cómo mirar el museo. La vanguardia.com (2013, 23 de enero). Obtenido en Internet el 15 de febrero del 2014 en http://www.lavanguardia.com/cultura/20130123/54363007231/como-mirar-el-museo.html
  • Sastre, Jaume (2016). La inocencia de pulsar un botón. Revista Investigación y ciencia. 476, 12-13. https://www.investigacionyciencia.es/revistas/investigacion-y-ciencia/antepasado-misterioso-670/la-inocencia-de-pulsar-un-botn-14145
  • Vidiella, Judith.; Ventura, Mercè. y Hernández, Fernando. (2004). Mas allá de Lucian Freud: La experiencia del cuerpo en la sociedad. Cuadernos de pedagogía, 332, 68-70.

 

Hezkuntza Baliabideak

  • Bernárdez, Asunción; López Fernández Cao, Marian; Fernández Valencia Antonia & Beteta, Yolanda (2013). Guía didáctica Museo Reina Sofía. Madrid: Museo Reina Sofía
  • Fernández Antonia; López Fernández Cao, Marian y Bernárdez, Asunción (2013). Guía didáctica Museo Reina Sofía. Madrid: Museo Reina SofíaGarcía J. y M.C. Gregorio (2013) ¿Acércate¿. Guía de Género para público adolescente de los museos de Lugo, León y Murcia. MUVAM y otros museos.
  • García J. y M.C. Gregorio (2013) ¿Volteando¿. Guía de Género para público familiar de los museos de Lugo, León y Murcia. MUVAM y otros museos.

Bibliografia osagarria

Liburuak

  • Amengual, Irene; Barceló, Mar; Bauzà, Aina; Cifre, Eva; López, M. Teresa; Mascaró, Se-bastià (2010) Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària. Palma: Es Baluard, Museu d¿Art Modern i Contemporani de Palma
  • Bitartean arte y educación, Centro de Arte Contemporáneo Huarte (2015). Relatos de una VACA. Relatos para una VACA. Educación y procesos artísticos. Disponible en: https://issuu.com/centrohuarte/docs/relatos_para_una_vaca/1
  • Bennet, Tony (1995). The birth of the museum: History, theory, politics. London: Routledge
  • Fontdevilla, Oriol (2018). El arte de la mediación. Bilbao: Consonni
  • Freeland, Cynthia (2003) Pero, ¿es esto arte?. Cátedra
  • López Sanz, Hasan G. (2017). Zoos humanos, "ethnic freaks" y exhibiciones etnológicas. Una aproximación desde la antropología, la estética y la creación artística contemporánea. Valencia: Concreta Textos

 

Liburuen kapituluak:

  • Mörsch, Carmen (2015) En una encrucijada de cuatro discursos. En Alejando Cevallos y Anahí Macaroff (Eds.) Contradecirse a una misma. Museos y mediación educativa crítica. Experiencias y reflexiones desde educadoras de la documenta 12. (pp. 38-63). Quito: Fundación Museos de la Ciudad (2009)
  • Padró, C., (1999). Los museos como medios educativos. Manual para el profesorado de Educación Visual y Plástica (pp. 443-521). Barcelona: Praxis.
  • Padró, Carla (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como formas de conflictos e intercambios" EN: Lorente, J.P.; Almazán,D. (2003). Museología crítica y arte contemporáneo. Zaragoza: Universidad de Zaragoza

 

Artikuluak

  • Arriaga, A. (2005c, n.d.). Los departamentos de educación de los museos de arte de Navarra: su relación con las escuelas, [ Comunicación presentada] XIII Jornadas DEAC, Murcia.
  • Arriaga, A. (2010) Principios y estrategias de comunicación en las galerías Tate: construyendo conocimiento sobre el arte. Revista Digital de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte. Vol. 11, pp. 1-11
  • Arriaga, A. (2010) Problemas y tendencias de interpretación de las obras de arte en las actividades educativas de museos. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 52, No. 4, pp. 1-12
  • Arriaga, A. (2008) Modelos de educación estética y autoridad interpretativa en centros de arte contemporáneo. Estudios sobre educación. Vol. 14, pp. 129-140.
  • Arriaga, A. (2006) La relación museo-escuela: el papel de los Departamentos de Educación de los Museos de Arte de Navarra. En Goicochea, J.J. y Vizcarra, M.T. (Eds.) Los retos actuales en investigación educativa y formación profesionalizadora de los estudios de magisterio. Bilbao: Idazkide (pp. 213-223)
  • Arriaga, A. y Aguirre, I. (2013) The role of the learner in the construction of meaning at Tate Britain. Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 25 No. 2, pp. 203-218
  • Arriaga, A. y Aguirre, I. (2013) Concepts of art and interpretation in interviews with educators from Tate Britain. International Journal of Art and Design Education, Vol 32, No.1, 126-138
  • Belmonte, Eva (2014, 11 de febrero). Cultura de élite (II) El Museo del Prado. Civio. http://quienmanda.es/posts/cultura-de-elite-ii-el-museo-del-prado
  • Belmonte, Eva (2014, 29 de enero). Cultura de élite (I) El Reina Sofía. Civio. http://quienmanda.es/posts/cultura-de-elite
  • Coca, Pablo y Pérez-Mulas, Álvaro (2011) Repensar las prácticas educativas en museos y centros de enseñanza: Relato de una experiencia. Arte Y Políticas De Identidad, 5, 13-26. https://revistas.um.es/reapi/article/view/146191
  • Hubard, O. (2007a). Productive information: Contextual knowledge in art museum education. Art Education, 60(4), 17-23.
  • Hubard, O. (2007b). Complete engagement: Embodied response in art museum education. Art education, 60(6), 46-56.
  • López, E. (2018). Interpretación y mediación en museos: estrategias y posibilidades desde la educación artística. museos.es 11-12, 39-53.
  • Malone, M. (2007) Spotlight series. Andrea Fraser. Obtenido en Internet el 15 de febrero del 2014 en http://kemperartmuseum.wustl.edu/files/spotlight6.07.pdf
  • Meszaros, C. (2007a) Interpretation and the Hermeneutic Turn. Engage, 20, 17-22.
  • O¿Donell, S. C. (1995). The New York City Museum School: A learning process, Museum News, 74(3), 38-41.
  • Padró, C., (1999): "Los museos como medios educativos", Manual para el profesorado de Educación Visual y Plástica.Barcelona: Praxis, pag. 443-521

 

Ikus-entzunezkoak

  • Bitartean arte y educación, Centro de Arte Contemporáneo Huarte (2016). Documental Miradas de una V.A.C.A. Disponible en: https://vimeo.com/139203670
  • Dodd, P. (1990). Relative values: Arte and value. (Episode: Museums) [Television series episode]. London: BBC. (Emisión doblada al español por TV2)

 

Web orrialdeak

Gora

Hizkuntzak

Euskera/ Gaztelania

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.

Gora