Nafarroako Unibertsitate Publikoa



Castellano | Ikasturtea: 2019/2020 | Beste urte batzuk:  2018/2019  |  2017/2018  |  2016/2017  |  2015/2016 
Haur Hezkuntzako Irakasletzan Graduatua Nafarroako Unibertsitate Publikoan
Kodea: 301621 Irakasgaia: ARTEEN BALIABIDEAK HEZKUNTZARAKO
Kredituak: 6 Mota: Aukerakoa Ikasmaila: Iraupena: 2º S
Saila: Giza eta Hezkuntza Zientziak
Irakasleak:
ARRIAGA AZCARATE, AMAIA (Resp)   [Tutoretzak ]

Partes de este texto:

 

Modulua/Gaia

Aukerakoa/ Prestakuntza osagarria

 

Gora

Deskripzioa/Edukiak

1. Zertarako balio zaigu artea hezkuntzan?
2. Gure inguruko museo eta arte zentroak.
3. Arte eta interpretazio kontzepzioak
4. Arte zentroak eta artelanak  proiektuen bidezko pedagogia artikulatzeko aukera gisa

5. Artera hurbiltzeko estrategiak

Gora

Deskribatzaileak

Ikus arteak, Ondare artistikoa, Arte museoak, Hezkuntza museistikoa, Hezkuntza artistikoa.

Ikasgaia ¿Formakuntza osagarria¿ gaiari dagokio, eta hurrengo topikoak garatzen dira: museoa eta  espacio artistikoak ikus arterako eta bere testuingururako hezkuntza baliabideak; artelanetara hurbiltzeko estrategia didaktikoak; eskola eta espazio artistikoen arteko kolaborazio proiektuak.

Gora

Gaitasun orokorrak

2.1. Oinarrizko gaitasunak

1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testuliburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketaalorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dauzkatela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.

4. OG - Ikasleak, bai jende espezializatuari eta bai espezializatu gabeari, informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak jakinarazteko gauza izatea.

2.2. Gaitasun orokorrak

1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
2. GO - Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.
3. GO - Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.

6. GO - Hizkuntzaren bilakaera ezagutzea lehen haurtzaroan, egon daitezkeen disfuntzioak ezagutzea eta haren bilakaera egokia zaintzea. Eraginkortasunez aztertzea hizkuntzen ikasketaegoerak testuinguru kulturaniztun eta eleaniztunetan. Ahoz eta idatziz azalpenak ematea eta adierazpen teknika desberdinen erabilera menderatzea.

7. GO - Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.

9. GO - Lehen hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea

11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO - Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.

2.3 Zeharkako gaitasunak

2. ZG ¿ Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.

Gora

Berariazko gaitasunak

1. GE - Haur Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak,antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea

2. GE - Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.

3. GE - Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua

5 . GE - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea

7. GE - Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.

9. GE - Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa ezagutzea, eta bere funtzionamendua, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.

10. GE - Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.

11. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.

12. GE - Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik.

Gora

Ikasketaren emaitzak

Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen  %  100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna  tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.

Ikasketaren emaitzak

1.IE. Inguruneko museo eta arte zentroak  eta beraien eskaintza artistiko eta hezkuntza eskaintza ezagutzea

2.IE.  Museo eta arte zentroek haur eta lehen hezkuntzarako duten balioa ezagutzea

3.IE. Museologia kritikoaren teoría kontutan hartuta inguruneko museo eta arte zentruak kritikoki analizatzea: beraien arkitektua, barne diseinua, erakusketa politikak eta museografía praktikak

4.IE.Arte zentruetan garatu daitezkeen arte hezkuntza tendentzia ezberdinak ezagutzea eta ulertzea, horiek identifikatu, azaldu, deskribatu eta klasifikatzeko gai izatea.

5.IE. Arte eta hezkuntza zentruetan garatu daitezkeen artearen eta interpretazioaren kontzepzio ezberdinak ezagutzea eta ulertzea, horiek identifikatu, azaldu, deskribatu eta klasifikatzeko gai izatea.

6.IE. Museo edo arte zentroetan eskeitzen diren hezkuntza jarduerak edo proposamenak analizatu eta konparatzea, horietan emanten diren hezkuntza tendentzia eta artearen eta interpretazioaren kontzepzioak identifikatu eta ezberdinduz.

7.IE.Artelanen interpretazio ikuspegi ezberdinak ulertu eta aplikatu artelanak hezkuntzarako baliabidetzat erabiltzeko.

8.IE.Hezkuntza tendentzia, arte eta intepretazio kontzepzioak eta artelanen interpretaziorako estrategiei buruzko ezagutza helburu hezigarri zehatzak betetzeko balio duten hezkuntza proposamenak diseinatzeko aplikatzea.

9.IE. Hezkuntza testuinguruetan zehaztutako helburu hezigarriak betetzeko erabilgarriak izan daitezkeen artelanak zeintzuk diren interpretatzea.

Gora

Metodologia

5.1. Irakas metodologiak
Kodea Azalpena
MD1 Osoko esposizio magistrala.
MD2 Talde handian elkarrekintza.
MD4 Talde txikian elkarrekintza.
MD5 Banakako elkarrekintza: lanak eta jarraibideak ikasketa autonomorako.

5.2. Jarduera hezigarriak

Deskribapena Orduak Izaera presentziala
1. PJ Eskola teorikoak (funtsatzea, adibidez adieraztea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak)  45  100
2. PJ Eskola praktikoak, edo, hala badagokio, kanpo praktikak (landa-praktikak)  15  100
3. PJ Lanak egitea, eta, hala badagokio, ahozko defentsa  30  10
4. PJ Ikaslearen ikasketa autonomkoa  50  0
5. PJ Tutoretzak  5  100
6. PJ Ahozko eta idatzizko azterketak.  5  100
Guztira  150  

Ikasgaiaren azkeneko lanean ikasleek Iruñeko museo baten artelanak hezkuntza baliabide moduan erabiltzen dituen proposamen didaktikoa diseinatuko dute. Proposamen didaktikoa Iruñeko zenbait eskoletako haur edo lehen hezkuntzako haurrekin praktikan jarriko da hiru saioetan zehar.

Gora

Hizkuntzak

Euskera/ Gaztelania

Gora

Ebaluazioa

Ikaskuntza emaitzak
Ebaluazio metodoa
Pisua (%) % Berreskuragarria
 E1-E10  Asistentzia eta partehartzea  10  0
 E1-E10  Lan teorikoak  30 100%
 E1-E10  Lan praktikoak  30 100%
 E1-E10  Ahozko edo idatzizko frogak  30 100%

*Plagio y ciberplagio

USO DE MEDIOS FRAUDULENTOS: Todo documento entregado por el estudiante que incurra en plagio total o parcial, que haga uso de medios fraudulentos, que contenga material extraído de Internet sin indicar claramente su procedencia o que no esté debidamente referenciado en cuanto a los recursos empleados para su elaboración conllevará:
1. El suspenso del documento presentado.
2. Y el suspenso del conjunto de la asignatura.
Tales estudiantes, además, podrán ser objeto de la debida sanción tras la apertura del correspondiente expediente disciplinario.
En lo que atañe a tales usos, efectos y circunstancias, por tanto, se atenderá a lo dispuesto en el Capítulo VIII ¿Uso de medios fraudulentos¿ del Acuerdo por el que se aprueba la normativa reguladora de los procesos de evaluación de la Universidad Pública de Navarra (A.61/2011. Consejo de Gobierno de 15/12/2011).
**%70 gutxienezko asistentzia betetzen duten ikasleek ebaluazio jarraia egiteko eskubidea izango dute. Gutxienezko asistentzia betetzen ez dutenek, froga globalera aurkeztu daitezke. Froga idatzita edo orala izan daiteke eta gaitegiaren atal guztiak hartuko ditu barne."

Gora

Gai-zerrenda

  1.  Zertarako balio zaigu artea hezkuntzan?
  2.  Gure inguruko museo eta arte zentroak.
    1. Gure inguruko erakusketa espazioen erakusketa eta hezkuntza eskaintza  (museoak, arte zentroak, erakusketa aretoak¿)
    2. Bisitari kritikoa nola izan: museoa diskurtso  eta ¿egi¿ eraikitzaile gisa:

                                      i.     arkitektura eta barruko diseinua

                                    ii.     artelanen eta objektuen aukeraketa

                                   iii.     erakusketa estiloak

  1. Arte eta interpretazio kontzepzioak
    1. Interpretazio ikuspuntuak
    2. Arte eta interpretazio kontzepzioak
  2. Museoak eta hezkuntza
    1. Museoen hezkuntza joerak. (bisita zein tailerretan)
    2. Museo-eskolen elkarlana

                                      i.     Museo eta eskolen arteko elkarlanaren ezaugarriak eta modu ezberdinak

                                    ii.     Artearen bidez ikasi: loturak eskola curriculoaren materia ezberdinekin

                                   iii.     Museo-eskola elkarlanaren esperientzia interesgarriak

  1. Arte zentroak eta artelanak  proiektuen bidezko pedagogia artikulatzeko aukera gisa

5.  Artera hurbiltzeko estrategiak

a. ¿Nola egin galdera onak?

b. Objektuetan oinarritutako ikaskuntza, "Object based learning"

c. Beste estrategia batzuk

  • Alderdi bisualak pertsonaletik lantzeko
  • Pertsonaletik lantzeko
  • Gai eta testuingurua lantzeko  

Gora

Bibliografia

Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.


Oinarrizko bibliografia

Liburuak

  • Duncan, Carol. (2007) Rituales de civilización. Murcia: Nausicaa
  • López Fernández Cao, M. (ed.) (2011): Mulier me fecit. Hacia una mirada feminista del arte y su educación. Horas y Horas, Madrid
  • Mayayo, Patricia (2003) ) Historia de mujeres, historia del arte. Madrid: Cátedra
  • Storey, John (2003) Teoría cultural y cultura popular. Barcelona: Octaedro

LIburuen kapituluak

  • Lindauer, Margaret. I. (2006). The critical museum visitor En Marstine, Janet (2006). New Museum Theory and Practice. An introduction (pp. 203-225) London: Blackwell Publisher
  • Padró, Carla (2005) Educación artística en museos y centros de arte EN Huerta, R. De La Calle, R. (2005). La mirada inquieta: Educación artística y museos. Valencia: Universitat de Valencia

Eskuliburuak

  • Charman, Helen (2006). The art gallery handbook: a resource for teachers, London: Tate
  • Martínez Díez, N.; López F. Cao, M. (2007), Posibilidades de ser a través del arte, la creación y equidad. Madrid, Eneida (Y todas las guías de esta serie)

Artikuluak

  • Arriaga, A. (2011) Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias educativas, Revista Digital do LAV, Nº 7 (4), pp. 1-23,
  • Arriaga, A y Aguirre, I. (2010) Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 53, pp. 203-223
  • BARCENILLA, Haizea (2013) Exponiendo historias de mujeres. Revista Pikara. Obtenido el 15 de diciembre del 2013 en http://www.pikaramagazine.com/2013/11/exponiendo-historias-de-mujeres/
  • López F. Cao, M (2002), La educación artística y la equidad de género: un asunto pendiente. Arte, Individuo y Sociedad. Anejo I, 145-171
  • GUERRERO, Carmen, (2014) Cultura patriarcal y educación: museos y exposiciones culturales. Revista Con la a. Obtenido el 13 de febrero de 2014 en http://numero29.conlaa.net/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=63 (En el aulario: 2.10)
  • Marzo, J.L. (2013) Cómo mirar el museo. La vanguardia.com (2013, 23 de enero). Obtenido en Internet el 15 de febrero del 2014 en http://www.lavanguardia.com/cultura/20130123/54363007231/como-mirar-el-museo.html

Hezkuntza baliabideak

  • Bernardez, A.;  López Fernández Cao, M; Fernández Valencia A. ; Beteta, Y. (2013) Guía didáctica Museo Reina Sofía. Madrid: Museo Reina Sofía
  • Fernández, A; Bernárdez, A. López Fernández Cao, M (2013) Guía didáctica Museo del Prado. Madrid: Museo del Prado
  • García J. y M.C. Gregorio (2013) ¿Acércate¿. Guía de Género para público adolescente de los museos de Lugo, León y Murcia. MUVAM y otros museos.
  • García J. y M.C. Gregorio (2013) ¿Volteando¿. Guía de Género para público familiar de los museos de Lugo, León y Murcia. MUVAM y otros museos.

Bibliografia osagarria

 

Liburuak

  • Agirre Arriaga. Imanol (2000). Teorías y prácticas en educación artística. Pamplona: Universidad Pública de Navarra
  • Efland, Arthur.D. (2003) La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paidos
  • Freeland, Cynthia (2003) Pero, ¿es esto arte?. Cátedra
  • Hernández, Fernando (1991), Qué es la educación artística. Barcelona: Sendai
  • Pastor, Mª I. (2004) Pedagogía museística. Nuevas perspectivas y tendencias actuales. Ed. Ariel Patrimonio

Liburuen kapituluak

  • Padró, Carla (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como formas de conflictos e intercambios" EN: Lorente, J.P.; Almazán,D. (2003). Museología crítica y arte contemporáneo. Zaragoza: Universidad de Zaragoza

Artikuluak

  • Arriaga, A. y Aguirre, I. (2013) The role of the learner in the construction of meaning at Tate Britain. Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 25 No. 2, pp. 203-218
  • Arriaga, A. y Aguirre, I. (2013) Concepts of art and interpretation in interviews with educators from Tate Britain. International Journal of Art and Design Education, Vol 32, No.1, 126-138
  • Arriaga, A. (2010) Principios y estrategias de comunicación en las galerías Tate: construyendo conocimiento sobre el arte. Revista Digital de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte. Vol. 11, pp. 1-11
  • Arriaga, A. (2010) Problemas y tendencias de interpretación de las obras de arte en las actividades educativas de museos. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 52, No. 4, pp. 1-12
  • Arriaga, A. (2008) Modelos de educación estética y autoridad interpretativa en centros de arte contemporáneo. Estudios sobre educación. Vol. 14, pp. 129-140.
  • Arriaga, A. (2006) La relación museo-escuela: el papel de los Departamentos de Educación de los Museos de Arte de Navarra. En Goicochea, J.J. y Vizcarra, M.T. (Eds.) Los retos actuales en investigación educativa y formación profesionalizadora de los estudios de magisterio. Bilbao: Idazkide (pp. 213-223)
  • Malone, M. (2007) Spotlight series. Andrea Fraser. Obtenido en Internet el 15 de febrero del 2014 en http://kemperartmuseum.wustl.edu/files/spotlight6.07.pdf
  • Padró, C., (1999): "Los museos como medios educativos", Manual para el profesorado de Educación Visual y Plástica.Barcelona: Praxis, pag. 443-521

Gora

Non emango den

Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusa. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatearen web-orrialdea

https://www.unavarra.es/fac-humanasysociales/estudios/grado/haur-hezkuntzako-irakasleen-gradua/ordutegiak?submenu=yes

 

Gora