Kodea: 301208 | Irakasgaia: IRAKASLE LANBIDEA | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Oinarrizkoa | Ikasmaila: 1 | Iraupena: 2º S | ||
Saila: Psikologia eta Pedagogia | |||||
Irakasleak: | |||||
APALATEGI BEGIRISTAIN, MIREN JAIONE [Tutoretzak ] | PELLEJERO GOÑI, MARÍA LUCÍA [Tutoretzak ] | ||||
LEDESMA MARIN, NIEVES (Resp) [Tutoretzak ] |
1. Irakaskuntza funtzioaren ezaugarriak, araudia eta arautzeko gakoak.
2. Proposamen pedagokikoa H.H eta L.H. eskola aldietarako.
3. Eskola bizitzan parte-hartzea: gakoak eta printzipioak.
4. Eskolaren antolamendua, ebaluazioa eta kudeaketa.
5. Irakaskuntza praktika: erakunde eta eskolako funtzionamenduaren testuingurua.
6. Irakaskuntza praktika eta ekitatea: erantzuna eman beharreko erronkak.
7. Irakasleak prestatzea eta irakaslearen lanbide garapena.
Hezkuntza" arloko irakasgaia, non garatzen baitira eskola-antolamenduaren ezagutzarekin lotutako edukiak, baita didaktika orokorrarekin ere: pedagogiari eta didaktikari buruzko oinarrizko nozioak, irakaskuntza planifikazioa, programazio didaktikoa, metodologia, baliabideak eta ebaluazioa. Halaber, irakaskuntza praktika eta bere inplikazioak ikastetxeetako programetan eta irakasleen trebakuntzan aztertzen dira.
2.1. Oinarrizko gaitasunak
1. OG Ikasleek frogatu izatea hainbat ezagutza dauzkatela ikasketa-arlo jakin batean. Arlo hori bigarren hezkuntza orokorraren oinarritik abiatzen da, eta testuliburu aurreratuetan oinarritzen bada ere, bere ikasketa eremuaren aitzinekoak diren ezagutzei dagozkien alderdi batzuk ere badituen maila batean egongo da.
2. OG Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
3. OG Ikasleek (normalean beren ikasketen arloan) datu aipagarriak bildu eta interpretatzeko gaitasuna izatea, arlo sozial, zientifiko edo etikoari buruzko gai aipagarrien gaineko gogoeta hartuko duten iritziak emateko.
4. OG Ikasleek gaitasuna edukitzea ideiak, arazoak eta irtenbideak transmititzeko, publiko espezializatuari eta espezializatua ez denari.
2.2. Gaitasun orokorrak
1. GO Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.
2. GO Lehen haurtzaroan ikaskuntzak sustatzea eta ahalbidetzea, alderdi kognitibo, emozional, psikomotor eta nahimenezkoen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik.
3. GO Diseinatzea eta erregulatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4. GO Ikasgelan eta hortik kanpo bizikidetza sustatzea, diziplina arazoak konpontzea eta gatazkak era baketsuan konpontzen laguntzea. Ikasketa eta bizikidetza testuinguruak sistematikoki behatzen jakitea, eta horien gainean gogoeta egiten jakitea.
5. GO Taldean gogoeta egitea arauak onartzeaz eta besteekiko errespetuaz. Sustatzea ikasle bakoitzaren autonomia eta singulartasuna, lehen haurtzaroan emozioak, sentimenduak eta balioak hezteko faktoreak diren aldetik.
7. GO Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.
9. GO Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta bere funtzionamenduaren barruan sartzen diren jarduerak ezagutzea. Irakaslana hobetu eta bizi osoan zehar gertatzen diren aldaketa zientifiko, pedagogiko eta sozialetara egokitu behar dela onartzea.
10. GO 0-6 urte arteko aldian aiten eta amen orientatzailea izatea familia hezkuntzari buruz, eta ikasle bakoitzaren familiarekin eta familia guztiekin harremanetan egoteko beharrezkoak diren gizarte trebetasun guztiak menderatzea.
11. GO Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
12. GO Gaurko gizartean hezkuntzaren funtzioa, aukerak eta mugak zeintzuk diren ulertzea, eta haur hezkuntzako ikastetxeak eta beren profesionalak ukitzen dituzten oinarrizko gaitasunak zeintzuk diren ulertzea. Ikastetxeetan aplikagarriak diren kalitatea hobetzeko ereduak ezagutzea.
2.3. Zeharkako gaitasunak
2. ZG Gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikaskuntza, irakaskuntza eta ebaluazioa"ren C1 mailako hizkuntza gaitasuna erakustea.
1. GE Haur Hezkuntzaren helburuak, curriculum-edukiak, antolaketa, metodologia eta ebaluazio-irizpideak ezagutzea.
2. GE Lehen haurtzaroko ikasketak dimentsio kognitibo, emozional, psikomotore eta bolitiboak batzen dituen ikuspegi globalizatzaile eta integratzaile batetik sustatzea.
3. GE Diseinatzea ikasteko espazioak dibertsitatearen, kulturaniztasunaren eta eleaniztasunaren testuinguruetan, arretaz hartuz ikasle bakoitzaren hezkuntza beharrak, genero berdintasuna, ekitatea eta giza eskubideentzako errespetua.
4. GE Ikaskuntzako eta eskola bizikidetzako testuinguruei buruz gogoeta egitea. Behaketa sistematikoa egiten jakitea, ongi egindako lana baliozkotzea, arauak onartzea eta besteak errespetatzea.
5. GE Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, berrikuntza sustatzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiboa ikasleen artean sustatzeko, eta kalitatea kudeatzeko ereduak ezagutzea.
7. GE Informazioaren eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa ezagutzea.
9. GE Haur hezkuntzako ikastetxeen antolaketa eta funtzionamendua ezagutzea, hezkuntza komunitatearen eta gizarte inguruaren sektore batzuen laguntzarekin.
10. GE Lankidetza, bizikidetza, motibazioa eta ikasteko nahia sustatzea, ikastetxeko proiektuetan aktiboki parte hartzea eta familiekiko harremanak zaintzea.
11. GE - Harreman kritikoa eta autonomoa edukitzea, hezkuntzan inplikatutako jakintzei, balioei eta erakundeei buruz.
12. GE Era aktiboan antolatzea Lehen Hezkuntzakoak diren edukien irakaskuntza eta ikaskuntza prozesuak, gaitasunak garatzeko ikuspegi batetik.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea ,eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada. Irakasgai honetan gaitasun horiek honela zehaztuko dira:
1. IE- Irakasgaiaren edukiei lotutako oinarrizko nozioak menderatzen dituela erakusten du (2. ES, 3. ES, 4. ES).
2.IE - Eskola antolakuntza ulertzen du, baita ere hezkuntza erakundeen irakaskuntzaren planifikazioa eta ebaluazioa(2.ES, 4. ES).
3. IE - Proposamen pedagogikoak eta programazio didaktikoak diseinatzen ditu, kontuan hartuta aniztasuna eta partaidetzarako eta gizarteratzeko eskaerak (3. ES).
4. IE - Didaktikaren eta antolamenduaren dimentsioak modu autonomoan aditzera ematen ditu eta analizatzen ditu irakaskuntza eginkizunen testuinguru batean (2. ES, 4. ES).
5. IE - Irakaskuntza eginkizuna balioesten du, eskola eta gizarte aktibo baten testuinguruan (1. ES, 2. ES, 3. ES).
6. IE - Jarduera konprometitua erakusten du irakaskuntza eta ikaskuntza testuinguruen garapenarekin (1. ES, 2. ES, 3. ES, 4. ES).
7. IE - Ikasitako ezagutzak aplikatzen ditu irakaskuntza jardueretako errealitate anitz eta zehatzetan (2. ES, 3. ES).
8. IE - Dauden hezkuntza-berrikuntzako aukerak analizatzen ditu eta argi identifikatzen ditu haren osagarriak (2. ES, 3. ES, 4. ES).
Kodea | Deskribapena |
1. IM | Azalpen magistrala talde osoaren aurrean. |
2. IM | Elkarreragina talde handian. |
3. IM | Elkarreragina talde ertainean. |
5. IM | Banakako elkarreragina: ikasketa autonomorako egitekoak eta jarraibideak. |
Metodologiaren aldetik, gaia hiru formatutan antolatzen da:
· Irakaslearen eskola magistralak, dokumentuen laguntzarekin.
· Talde lana eta talde adierazpenak.
· Norberaren lana, eta horrekin batera, lanak egitea, hitzaldietara joatea, praktikak garatzea, eskolako egoeren simulazioa eta abar.
Lan sistemaren helburua da ikasleek ikas dezaten hiru formatu metodologiko hauetan oinarrituz. * Irakaslearen eskola magistrala, gaiari buruzko txostenen edo bitarteko birtualen laguntzarekin;* talde lana eta ikasle bakoitzaren ikaste-lana, informazioa bilatzearen, eztabaiden, lanak burutzearen, mintzaldiak entzutearen, bisiten eta praktiken... laguntzarekin¿; *ikasleen lan pertsonalaren osagarria, jarraipenarekin eta auto-, ko- eta hetero-ebaluazioarekin.
Metodologiak Programa Didaktikoetan zehaztuko dira.
· Garatu beharreko proiektuak, eginkizunak eta jarduerak
* Eztabaidatzen den gaiaren inguruko sakontze eta ikertze lana, taldean, eta gero horren adierazpen publikoa.
* Gaiaren alderdiren bati buruzko ikerketa eta sakontze lana, bakarka.
* Berrirakurketak, eta iiturri idatzien, grafikoen eta ikusentzunezkoen analisi dokumentala.
* Kasuen azterketa:
* Lan kooperatiboen estrategian antolatutako lanen diseinua, garapena eta erakusketa.
Ikasketaren emaitzak | Kalifikazio metodologiak | % | % errekuperagarria |
1. IE - 8. IE | 1. ES Klasera, edo, hala badagokio, ikastetxera joatea eta bertan parte hartzea. | % 10 | % 0 |
1. IE - 8. IE | 2. ES Aipamen eta laburpenei buruzko lan teorikoak. | % 25 | % 15 |
1. IE - 8. IE | 3. ES Lan praktikoak: behaketa, proposamena, eta, bidezkoa bada, ebaluazioa. | % 25 | % 15 |
1. IE - 8. IE | 4. ES Ahozko edo idatzizko probak, partzialak edo osokoak. | % 40 | % 40 |
GUZTIRA | 100 | 70 |
Ebaluazio mota hezitzailea, argi-emailea eta irizpidearen araberakoa izango da:
- Adierazpen-saioetan erakusten den parte-hartze eta inplikazio maila balioetsiko da, baita beste hauek ere: mintegietan eta lan-taldeetan egiten diren ekarpenak, turoretzetako gainbegiratzeak...
- Lan taldeetan garatzen den adierazpenen eta eztabaiden maila balioetsiko da, baita hauen erregistroaren aniztasuna ere, alderdi formala zein edukia kontuan hartuta.
- Autoebaluazio eta koebaluazio azterketak egingo dira, eta irakasleek kontuan hartuko dituzte.
- Azken kalifikazioa zatikako kalifikazioen haztapenaren ondorio izango da.
- Taldean egiten diren lanetan, taldeko denek jakin behar dute lan horietako edozein parte aurkezten eta argudiatzen. Irakasleak aukera izango du talde lanak ebaluatzeko, ausaz aukeratutako taldeko bati elkarrizketa eginez, denen lanaren elkarrekikotasun positiboa bermatzeko.
- Aurkezten den lanen batean hitzez hitzezko testuak sartzen badira (internetetik edo liburuetatik hartuak) aipatu gabe jatorria, erreferentzia bibliografiko osoa, azken kalifikazioa ez gainditua izango da, 2011ko abenduaren Ebaluazio Prozesuak Antolatzeko Araudiak (33.3 art.) jasotzen duen bezala.
Kalifikazio positiboa lortzeko, beharrezkoa izango da Ebaluazio Sistema guztiak (5/10) gutxieneko kalifikazio batekin gainditzea.
Errekuperazio ebaluazioa: Idatziz egin behar da horretarako ezarritako datan.
1. Irakaskuntza funtzioaren ezaugarriak, araudia eta arautzeko gakoak. Irakaskuntzaren jardueraren esparru orokorra, jarduera hori arautzeko diren gako-printzipioei dagokienez.
2. Proposamen pedagokikoa H.H eta L.H. eskola aldietarako. Haur Hezkuntzako eta Lehen Hezkuntzako eskola aldien curriculum-diseinuari buruzko alderdiak eta curriculum plangintzarako teoriak eta ereduak garatzen dira. Urteko programazioa (curriculumaren diseinua eta kudeaketa) garatzen da, zeina beharrezkoa baita, indarrean den araudiaren arabera, irakaskuntzako funtzio publikoan sartzeko.
3. Eskola bizitzan parte-hartzea: gakoak eta printzipioak. Metodologiarekin, baliabideekin eta hezkuntza eragileen partaidetza motekin lotutako alderdiak aztertzen dira.
4. Eskolaren antolamendua, ebaluazioa eta kudeaketa. Irakaskuntza betebeharrak arautzen dituen antolaketa esparru batean eskola ebaluazioarekin lotutako alderdiak sistematizatzen dira.
5. Irakaskuntza praktika: erakunde eta eskolako funtzionamenduaren testuingurua. Eskolako bizikidetzaren eta partaidetzaren problematika garatzen du, plan indardunak eta haien araubide instituzionala.
6. Irakaskuntza praktika eta ekitatea: erantzuna eman beharreko erronkak. Aniztasunari arreta ematearen, gizarteratzearen eta ikasgelan dauden kultura desberdinei eman beharreko tratuaren problematika garatzen du. Plan indardunak eta haien araubide instituzionala.
7. Irakasleak prestatzea eta irakaslearen lanbide garapena. Irakaskuntzarako hasierako eta etengabeko prestakuntzarako lanbide prestakuntzaren profilak zehazteko gakoak identifikatzen dira. Haur eta Lehen Hezkuntzako irakasleen funtzioak, indarrean den araudiaren araberakoak, identifikatzen dira, bai eta funtzio horiek betetzeko prestakuntza eta gaikuntza beharra ere.
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
TESTUAK:
Pellejero, L., Zufiaurre, B. (2010): Formación Didáctica para docentes: Los proyectos como estrategia para trabajar la inclusión, la equidad y la participación. Madril. CCS.
Zufiaurre, B., Albertin, A.M. (2010): Trabajar Competencias integradas en Infantil y Primaria: Propuestas de aula de educación emocional, saludable y cívica. Madril. CCS.
Zufiaurre, B. (2007): ¿¿Se puede cambiar la educación sin contar con el profesorado?: Reflexiones sobre 35 años de cambios en educación 1970 ¿ 2005. Bartzelona, Octaedro ¿ MEC.
Pellejero, L., Zufiaurre, B. (2006): La Educación Infantil como tarea de Maestras: Claves de formación y contexto de desarrollo profesional. Bartzelona. Octaedro ¿ MEC.
Kapituluka IRAKURRI BEHARREKO TESTUAK:
Albertin, A.M., Zufiaurre, B. (2005): La formación del profesorado de Educación Infantil: Una trayectoria desde la L.G. E. hasta la L.O.E.. Iruñea. Nafarroako Unibertsitate Publikoaren argitalpenak.
Carbonell, J. Tort (2006): La educación y su representación en los medios. Madril, Morata. Colección: razones y propuestas Educativas 14.
Vlachou, A. D. (1999): Caminos hacia una escuela inclusiva. Madril. La Muralla.
Zufiaurre, B., Albertin, A.M. (2006): Evaluación democrática y proyectos cooperativo. El lugar de una evaluación de calidad en una cultura escolar democrática. Iruñea. NUPeko argitalpenak.
Zufiaurre, B., Coord. (2002): Comprensividad, Desarrollo Productivo y Justicia Social. Madril. CCS.
9.2. Sakontzeko bibliografia
Albertin, A.M., Zufiaurre, B. (2005): La formación del profesorado de Educación Infantil: Una trayectoria desde la L.G. E. hasta la L.O.E.. Iruñea. Nafarroako Unibertsitate Publikoaren argitalpenak. (9-23, 27-65, 69-119, 121-131) (T. 3, 4, 12, 14)
Arnaiz, P., Isus, S. (1995): ¿La tutoría ¿Tarea de quien?, ¿La programación de la acción tutorial¿. Arnaiz, P., Isus, S.: La tutoría, organización y tareas. Bartzelona. Grao, Biblioteca Aula. (9-13, 15-65). (T. 6)
Bolívar, A. (2007). ¿La educación para la ciudadanía en la agenda de las Reformas y en las propuestas de innovación¿, ¿La educación para la ciudadanía en un contexto de diversidad cultural¿, ¿Una tarea compartida y comunitaria¿. Bolivar, A.: Educación para la ciudadanía: Algo más que una asignatura. Bartzelona, Grao, Crítica y Fundamentos, 16. (39-50, 51-67, 69-86). (T. 1, 2, 4, 10)
Bonals, J. (1996): ¿Introducción¿, ¿Mejorar las relaciones en los equipos docentes¿. Bonals, J.: El trabajo en equipo del profesorado. Bartzelona Grao, Biblioteca de aula. (9-11, 13-33). (T. 7)
Camps, V. (1996): ¿Educación y valores¿. Camps, V.: El malestar de la vida pública. Bartzelona Grijalbo. (77- 141). (T. 13)
Carbonell, J. (1996): ¿Educación y trabajo¿, - ¿Funciones sociales de la escuela¿, - ¿Interculturalismo¿, En Carbonell, J.: La escuela entre la utopía y la realidad. Bartzelona Eumo ¿ Octaedro. (53-72, 33-51, 91-108). (T. 8, 11)
Carbonell, J., Tort, X. (2006): ¿La agenda educativa: cómo se construye la información¿, - ¿El profesorado: El malestar y otros tópicos de una profesión cambiante¿, ¿Viejos y nuevos rituales del curso escolar¿, ¿Los otros mensajes educativos. El lugar de la publicidad¿, (Ref. textos lectura básica por Cap.: 13-28, 87-95, 96-107, 108-122). (T. 8, 9, 13)
Simon, E. (2003): ¿¿Sabía Ud. que la mitad de alumnos son ciudadanas?¿. Martinez Bonafé, J. (Koord.) Ciudadanía, poder y educación. Bartzelona GRAO - Biblioteca de aula. (89-112) (T. 12)
Torres, J. (2002): ¿Educación antirracista: Diversidad y justicia social¿. Zufiaurre, B. (Koord.) (Ref. textos lectura básica por Cap.: (203-236) (T. 11)
Vlachou, A.D. (1999): ¿Conclusión¿, ¿Perspectivas Infantiles¿ y ¿Discapacidad, normalidad y necesidades educativas especiales. Conceptos políticos y controversias.¿, (Ref. textos lectura básica por Cap.: (225-238, 167-223, 25-53). (T. 10)
Zufiaurre, B., Albertin, A.M. (2006): ¿Espacio para la evaluación¿, ¿Evaluación democrática y participativa vs modelos de calidad¿, (Ref. textos lectura básica por Cap.: (19-34, 67-114). (T. 8, 14)
Zufiaurre, B., Koord. (2002): ¿Desarrollo productivo y evolución social: El lugar de la comprensividad y la polivalencia ante las demandas del mercado de trabajo¿. (Ref. textos lectura básica por Cap.: (165-202) (T. 8, 13)
Zufiaurre, B. (2000): ¿La participación en la vida escolar¿. Zufiaurre, B. (Koord.) Evaluación escolar y coparticipación educativa: Responsabilidad social y democrática. Valentzia. Nau Llibres (29-80). (T. 6, 14)
Testu arauemaileak:
MEC (2006): Ley Orgánica de Educación (L.O. 3ko 2/2006 L.O.). Madril. MEC.
Nafarroako Gobernua: sareko dokumentuak ¿ http:/www.cfnavarra.es;
HAINBAT sarean: http:/www.oge.net / http:/www.feae.net / http:/www.eurydice.org.
Bibliografiari buruzko xehetasun espezifikoagoak ezagutzeko, ikusi Programa Didaktikoak.
BIBLIOGRAFIA EUSKARA
Liburu zerrenda zabalago Irakasgai Gidan.
Sartu zure irakasleak Liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza eta Gizarte Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.