Public University of Navarre



CastellanoEuskara | Academic year: 2016/2017
Bachelor's degree in Applied Sociology at the Universidad Pública de Navarra
Course code: 303101 Subject title: SOCIAL ORGANIZATION AND HUMAN DEVELOPMENT
Credits: 6 Type of subject: Basic Year: 1 Period: 1º S
Department: Sociology
Lecturers:
ACHA UGARTE, BEATRIZ   [Mentoring ] VAZQUEZ LARREA, IGNACIO   [Mentoring ]

Partes de este texto:

 

Module/Subject matter

Basic formation/Sociology

Up

Contents

The subject aims to provide students with a “sociological look”, a tool  to analyse the most relevant topics in current societies. The purpose is twofold: on the one hand, particularistic “common sense” points of view on the world and on how we interact, which are usually acquired when we first socialize and develop, will be detected and –if possible- reversed. On the other hand, students will also learn how to look at the world, and at their future profesional career, from an alternative, sociological point of view

Up

Descriptors

This subject belongs to the matter “Sociology”. The following topics will be discussed: introduction: the sociological perspective. People, culture and society in the processes of socialization; family and domestic relationships. The gender issue; social stratification and inequality: social classes; modern organizations. Knowledge and information society; globalization, a changing world and how to govern it: poverty, development and terrorism.

Up

General proficiencies

Pendientes de traducción oficial:

BÁSICAS

CB3 - Que los estudiantes tengan la capacidad de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro de su área de estudio) para emitir juicios que incluyan una reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica o ética.

CB4 - Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.

GENERALES

CG1 - Capacidad para discernir la relevancia de la perspectiva sociológica en la articulación de la vida social.

CG3 - Capacidad para emplear saberes y conceptos sociológicos en la descripción, comprensión, diagnóstico y explicación de situaciones, procesos y problemas sociales.

CG5 - Desarrollo de una sensibilidad social y de una conciencia de ciudadanía abiertas al reconocimiento de la diversidad social y cultural.

CG8 - Capacidad para plantear problemas de estudio teórico y empírico adecuados a los procesos, situaciones y problemáticas de la sociedad actual.

 

TRANSVERSALES

CT2 - Competencia lingüística en castellano equivalente a un nivel B1 del “Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación” del Consejo de Europa.

Up

Specific proficiencies

Pendientes de traducción oficial:

 

CE4 - Capacidad para el análisis y síntesis de datos y argumentos y para la relación y contextualización de los conocimientos.

CE7 - Capacidad para determinar problemas sociales y sus consecuencias en los distintos ámbitos de la vida social.

CE8 - Capacidad para describir, interpretar y mediar en contextos de cambio y conflicto social.

CE10 - Capacidad para analizar la evolución y transformación de las sociedades contemporáneas.

CE12 - Capacidad para analizar contextos de crisis y conflicto social.

Up

Learning outcomes

4.1. Metodology

Learning outcomes are the product of having mastered the basic, general and specific proficiencies. Three levels are established:

R1- Optimum: 100% of the proficiency acquired; at leat 75% fully mastered.

R2- Average: Acquisition of the majority of the proficiencies of the course; mastery of the specific proficiencies

R3- Inadequate: insufficient acquisition of the specific proficiencies

Students will be considered “APTO” if their learning outcome is optimum or average.

These are the learning outcomes in this subject:

R1. To understand the core concepts about human societies in order to learn about both the social and institutional structure which keeps it stable as well as its ongoing processes of change and social transformation.

R2. To distinguish institutions and social processes which lie at the basis of social production and reproduction

R3. To be able to recognise which are the basic components of social and cultural inequalities.

R4. To analyse social and political movements and become acquainted with the main theories on power, legitimacy and the Sate.

R5. Ability to analyse and critically embed the most relevant social topics and issues by applying sociological concepts and perspectives.

R6. Ability to publicly defend the results of a research on social reality.

 

4.2 Activities

Code

Activity

No.Of hours

face-to-face

AF1

Lectures (foundations, examples, contrasting cases)

45

 100

AF2

Practical clases/exercises

15

 100

AF3

Writing and presentations of papers

30

 10

AF4

Individual study

 50

0

AF5

Tutorials

 5

100

AF6

Exams

 5

100

       
       
       

Up

Methodology

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
   
   
   
   
   
   

 

Up

Languages

English

Up

Evaluation

 

 

       
       
       
       
       

 

LEARNING OUTCOMES

 EVALUATION METHOD

WEIGHT (%)

 RECOVERABLE

 R1,R2,R3, R4

Practical classes and exercises.

 20%

  Non-recoverable

 R6.

Public exposition

 10%

 Non- recoverable

R5

 Written essay

 10%

  Yes

 R1,R2,R3,R4, R5

Oral or written tests, either partial or total

 60%

 Yes

Lecturers will tell the students which practical exercises will be made in group or individually. Also whether practical exercises include an oral exposition or written report.  All practical exercises will weigh 40% of the total mark.

Students need to obtain a minimum mark of 5 out of 10 in the written exam

 

Up

Agenda

Unit 1. The sociological approach. Its utility.

Unit 2. Families, gender and identities.

Unit 3. Labour, leisure and consumption.

Unit 4. Communication, globalization and new technologies

Up

Bibliography

Access the bibliography that your professor has requested from the Library.


Handbook:

 

Anthony GIDDENS, Sociology. Cambridge: Polity Press. 2006 (5th edition).

Also in english:

John J. Macionis and Ken Plummer: Sociology. Upper Saddle River (NJ): Pearson Prentice Hall, 2012.

Margaret L. Andersen, Howard F. Taylor: Sociology: the essentials. Belmont: Wadsworth, 2003 (2nd edition)

 

Additional references in Spanish

BELTRAN VILLALBA, Miguel (1991), La realidad social, 2ª ed. ampliada, Madrid, Tecnos, 2003.

BERGER, P. L. y KELLNER, H., La reinterpretación de la sociología. Ensayo sobre el método y la vocación sociológicos, Madrid, Espasa Calpe, 1985

BERGER, Peter L. y LUCKMANN, Thomas, La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu, 1979 (5ª reimpresión).

Berger, Peter L., Introducción a la sociología, México, Limusa, 1987.

BOUDON, Raymond, La lógica de lo social, Madrid, Rialp, 1981.

BOURDIEU, Pierre, CHAMBOREDON, Jean Claude, PASSERON, Jean Claude, El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos, Siglo XXI, Madrid (12ª), 1989.

COLLER, Xavier, Canon sociológico, Tecnos, Madrid, 2003.

DELPINO ARTACHO, Juan, La teoría sociológica. Un marco de referencia analítico de la modernidad, Tecnos, Madrid, 1990.

ELIAS, Norbert, Sociología fundamental, Barcelona, Gedisa, 1982.

FITCHER, Joseph H., Sociología, Herder, Barcelona, 1994 (1ª ed. 1974) [1957 y 1971].

FREYER, Hans (1931), Introducción a la sociología, traducción de Felipe González Vicén, Madrid, Aguilar, 1973.

GARCIA FERRANDO, Manuel (coord.), Pensar nuestra sociedad. Fundamentos de Sociología. (Edición Compendiada). Tirant lo Blanch, Valencia, 1995.

Garvía, Roberto, Conceptos fundamentales de sociología, Madrid, Alianza, 1999.

GALEANO, Eduardo, Patas arriba. La escuela del mundo al revés, Siglo XXI, Madrid, 2003 (1ª ed. 1998).

GIDDENS, Anthony (1990), Consecuencias de la modernidad, Madrid, Alianza, 1993.

GIDDENS, Anthony, La moderna teoría sociológica, Alianza, Madrid, 1990.

GIDDENS, Anthony, Las nuevas reglas del método sociológico. Crítica positiva de las sociologías comprensivas, Amorrortu, Buenos Aires, 1997 (1ª ed. 1987) [1976, 1993].

GIDDENS, Anthony, Política, sociología y teoría social. Reflexiones sobre el pensamiento social clásico y contemporáneo, Paidós, Barcelona, 1997 [1995].

GINER, S. (ed.), Teoría sociológica moderna, Madrid, Ariel, 2003.

GINER, Salvador, LAMO DE ESPINOSA, Emilio y TORRES, Cristóbal (eds.), Diccionario de Sociología, Alianza, Madrid, 2006 (1ª ed. 1998).

HABERMAS, Jürgen, El discurso filosófico de la modernidad, Taurus, Madrid, 1989 [1995].

HABERMAS, Jürgen, Teoría de la acción comunicativa, I y II, Taurus, Madrid, 1992 (1987) [1981].

LUHMANN, Niklas, Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general, Anthropos, Barcelona, 1998 [1984].

MANNHEIM, Karl (1934-35), Sociología sistemática. Introducción al estudio de la sociedad, traducción de Luis LegazLacambra, Editorial Revista de Derecho Privado, Madrid, 1960 (V. O.: 1934-35).

MARTIN LOPEZ, Enrique, Sociología general, Barcelona, Multioffset, 1969.

NISBET, R. A., La formación del pensamiento sociológico, I-II, Buenos Aires, Amorrortu, 1969.

NISBET, Robert A., Introducción a la sociología: el vínculo social, Barcelona, Vicens Universidad, 1975.

PEREZ DÍAZ, Víctor, Introducción a la sociología, Madrid, Alianza, 1980.

PICÓ, Josep, Los años dorados de la sociología. 1945-1975, Alianza, Madrid, 2003.

RITZER, George, Teoría sociológica contemporánea, McGraw-Hill, México, 1993 [1992].

RITZER, Georges, Teoría sociológica clásica, Madrid, Mcgraw Hill, 1993.

ROCHER, G, Introducción a la sociología, Barcelona, Herder, 1979.

RODRÍGUEZ IBAÑEZ, José Enrique, La perspectiva sociológica, Taurus, Madrid, 1992.

SIMMEL, Georg, Cuestiones fundamentales de sociología, Gedisa, Barcelona, 2002 [1917].

Stuart Hughes, Herbert., Conciencia y sociedad. La reorientación del pensamiento social europeo 1890-1930, Madrid, 1972.

WRIGHT MILLS, Charles. (1959): La imaginación sociológica, México, F. C. E., 1961.

 

Up

Location

Campus Arrosadía, Universidad Pública de Navarra.

Room number 125.

Up