Kodea: 316210 | Irakasgaia: MATEMATIKA ETA HAREN DIDAKTIKA HAUR HEZKUNTZAN | ||||
Kredituak: 6 | Mota: Nahitaezkoa | Ikasmaila: 2 | Iraupena: 2º S | ||
Saila: Estatistika, Informatika eta Matematika | |||||
Irakasleak: | |||||
ARGANDOÑA LARRAINZAR, LOREA (Resp) [Tutoretzak ] |
Oinarrizko gaitasunak
1. OG - Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik abiatzen den ikasketa-arlo batean ezagutzak dituztela eta ulertzen dituztela frogatu izatea, eta nahiz eta testuliburu aurreratuetan laguntza bilatu, beren ikasketa alorreko abangoardiatik datozen ezagutzak dituztela adierazten duten zenbait alderdi kontrolatzeko mailan daudela frogatzea.
2. OG - Ikasleek beren ezagutzak beren lanetan edo bokazioetan modu profesionalean aplikatzen jakitea, eta beren ikasketa arloaren barruan arrazoiak prestatzearen eta defendatzearen bidez, eta problemen ebazpenaren bidez demostratzen diren gaitasunak edukitzea.
5. OG - Ikasleek geroko ikasketak autonomia maila handiarekin hasteko beharrezkoak diren ikasketarako abileziak garatu izatea.
Gaitasun orokorrak
1. GO - Haur Hezkuntzako helburuak, curriculum edukiak eta ebaluazio-irizpidea ezagutzea.
7. GO - Informazio eta komunikazioaren teknologiek hezkuntzan duten inplikazioa, eta bereziki telebistak lehen haurtzaroan duena.
11. GO - Ikasgelako praktikei buruz gogoeta egitea, irakaskuntza berritu eta hobetzeko. Azturak eta trebetasunak eskuratzea ikasketa autonomo eta kooperatiborako, eta ikasleen artean sustatzea.
Zeharkako gaitasuna
2. ZG - Hizkuntza gaitasuna frogatzea gaztelaniaz, edo, hala badagokio, euskaraz, Europako Kontseiluaren "Hizkuntzen Erreferentziako Europako Esparru Komuna: ikastea, irakastea, ebaluazioa" delakoaren araberako C1 mailaren parekoa.
Ikasleak irakasgaian hartu behar dituen gaitasunak zehaztea da Ikasketaren emaitza. Hiru maila ezartzen dira:
- Ezin hobea: gaitasunen % 100 hartzea, eta maisutasuna gaitasunen % 75etan gutxienez ere.
- Erdi mailakoa: irakasgaiaren bidez lortu nahi diren gaitasun gehienak hartzea, eta maisutasuna tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaietan.
- Eskasa: tituluaren gaitasun espezifikoei dagozkien gaiak behar adina ez hartzea.
Ikasle batek GAI kalifikazioa lortzen du ikaskuntza maila ezin hobea edo erdi mailakoa baldin bada.
Irakasgai honetan, irizpide orokor horiek ikaskuntzaren helburu hauetan zehaztuko dira:
R1.- Haur hezkuntzan matematikak egoki irakasteko behar diren edukiak identifikatzea, horiek dira: multzoen teoria, logika, aritmetika eta geometria.
R2.- Irakasgaiko edozein edukiren inguruko problemak ebaztea.
R3.- Haurrek egin beharreko jarduera eta problemak diseinatu, horietan gertatzen diren ikaskuntzak eta zailtasunak ebaluatu eta aurkitu diren zailtasunei aurre egiteko proposamen berriak egitea.
R4.- Logikaz pentsatzea, arrazoiketa deduktiboak egitea eta arrazoiketa horiek zuzen eta argi azaltzea.
Irakas metodologiak
Kodea | Azalpena |
IM1 | Azalpen magistralak talde handian |
IM2 | Interakzioa talde handian |
IM3 | Interakzioa talde ertainean |
IM4 | Bakarkako interakzioa: ikasketa autonomorako jarduerak eta pautak |
Jarduera hezigarriak
Kodea | Azalpena | Orduak | Aurrez aurrekotasuna |
JH1 | Klase teorikoak (oinarriak ezartzea, adibideak ematea, aplikazio kontrastatuak eta garapenak) | 45 | 100 |
JH2 | Klase praktikoak, edo dagokionean, kanpo-praktikak | 15 | 100 |
JH3 | Lanak, eta dagokionean, ahozko defentsa | 30 | 10 |
JH4 | Ikaslearen ikaskuntza autonomoa | 50 | 0 |
JH5 | Tutoretzak | 5 | 100 |
JH6 | Idatzizko edo ahozko azterketak | 5 | 100 |
Ikasketaren emaitzak | Ebaluazio sistema | Portzentua (%) | Berreskuratze aukera (%)* |
E1 | ES1 Klasera, edo, hala badagokio, ikastetxera joatea eta bertan parte hartzea | 10 | |
E2-E3 | ES3 Lan praktikoak: behaketa, proposamena, eta, bidezkoa bada, ebaluazioa | 30 | 30 |
E4 | ES4 Ahozko edo idatzizko probak, partzialak edo osokoak | 60 | 60 |
GUZTIRA | 100 | 90 |
ES1: Klaseko parte hartzea bertan egiten diren esku-hartzeen bidez eta bertan planteatzen eta ebazten diren zereginen bidez neurtuko da.
ES3: Lan praktikoak ikasgelan proposatu eta ebatziak izango dira edo lan autonomoari elkartutako zeregin eta lan gisa planteatuko dira. Banaka zein taldeka egin beharreko lan praktikoak izan daitezke eta data zehatz batean entregatu beharko dira.
ES4: Bi proba egingo dira: partziala (%30a) eta azkena (%30a). Bietan GAI kalifikazioa lortu beharko da. Baldin proba partzialean 5 edo gehiago lortuko balitz, azken proban ez da egin beharko proba partzialari dagokion zatia. Baldin proba partzialean 5 baino gutxiagoko nota lortuko balitz, azken proba gaitegi osoarena izango da.
¿ES4¿ emaitzan GAI kalifikazioa lortzen EZ bada, lortu ahalko den azken nota maximoa 4,5 da. Horrela, aktan esleituko den nota bi hauetatik baxuena izango da: 4,5 eta ebaluazio-tresna guztien bataz bestekotik ateratakoa.
* Berreskuratzeak egiteko erabiliko diren tresnak:
a) ES3 (lan praktikoak). Lan hauen nota globalean GAI kalifikazioa lortzen ez bada, ES4 proban, bakarka, galdera praktiko bati erantzun beharko zaio ES3 berreskuratu ahal izateko.
b) ES4 (ahozko edo idatzizko probak). Ez-ohiko ebaluazioan, ohiko ebaluazio aldian egindako probaren antzeko formatua mantentzen duen beste proba bat egingo da.
1. Multzoen teoria eta logika bitarra
1.1. Multzoak, barnekotasuna eta partekotasuna
1.1.1. Multzo baten elementuak, multzoen partekotasuna eta berdintza
1.1.2. Azpimultzoa, multzo baten parteak
1.1.3. Multzoen arteko eragiketak: bildura eta ebakidura
1.2. Erlazioak eta inplikazioak
1.2.1. Aplikazio-motak: surjektiboa, injektiboa eta bijektiboa
1.2.2. Erlazioa multzo baten barnean. Propietateak
1.2.3. Baliokidetasun erlazioak. Klasifikazioa
1.2.4. Ordena erlazioak
1.3. Proposizioen logika eta lehen mailako logika
1.3.1. Proposizioak eta konektiboak
1.3.2. Egia-taulak eta dedukzioak
1.3.3. Kuantifikatzaileak eta problema logikoak
1.4. Multzo baten parteen eta proposizioen Booleren aljebra
1.4.1. Multzo baten gainean definituriko eragiketen propietateak
1.4.2. Egitura aljebraikoa: Booleren aljebra
2. Aritmetika
2.1. Zenbaki arrunta
2.1.1. Peanoren axiomak
2.1.2. N multzoaren eraikuntza multzoen teoriaren arabera
2.1.3. Ordena zenbaki arrunten multzoan
2.2. Zenbakikuntza sistemak eta eragiketak zenbaki arruntekin
2.2.1. Ahoz eta zifren bidez zenbatzea eta zenbakitzea
2.2.2. Batura eta kendura
2.2.3. Zenbakikuntza sistemak
2.2.4. Posizioan oinarrituriko zenbakikuntza sistemak hainbat oinarritan eta zifra arabigoak erabiliz
3. Geometria
3.1. Geometria eta topologia hasiera zikloan. Kontzeptu topologikoak
3.2. Oinarrizko forma geometrikoak
3.2.1. Oinarrizko irudi lauak
3.2.2. Puntuen arteko distantzia, perimetroa eta azalera
3.3. Isometriak eta homoteziak
3.3.1. Translazioa
3.3.2. Biraketa
3.3.3. Ardatz-simetria
3.3.4. Homotezia
3.3.5. Transformazioen konposaketa
3.4. Antzekotasuna
4. Jarduera matematikoa haur hezkuntzan
4.1. Pedagogia-ereduak eta matematikaren didaktika
4.2. Jakintza eta ezagutza matematikoa Haur Hezkuntzako curriculumean
4.3. Ipuinak, jolasak, hezkuntzarako baliabideak eta baliabide didaktikoak
Sar zaitez irakasleak liburutegiari eskatu dion bibliografian.
Oinarrizko bibliografia
Lacasta, E., Wilhelmi, M. R. (2013). Matemáticas y su didáctica en Educación Infantil. (Documento inédito). Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
Los dossiers de María Antonia Canals. Asociación de Mestres Rosa Sensat (Barcelona).
Pensar sin límites, Matemática, Published by Marshall Cavendish Education (Singapore).
Bibliografia osagarria
Álvarez, A. (1964). El parvulito. Madrid: EDAF, 1998.
Carpenter, T. P.; Moser, J. M.; Romberg, T. A. (1982). Addition and subtraction: a cognitive perspective. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Chevallard Y. (1985). La transposition didactique. Grenoble : La Pensée Sauvage.
Dickson, L., Brown, M., Gibson, O. (1991). El aprendizaje de las Matemáticas. Barcelona: Labor.
Kamii, C. (1984). El número en la educación preescolar. Madrid: Visor.
Kamii, C. (1985). El niño reinventa la aritmética. Madrid: Visor.
Ministerio de Educación y Cultura (MEC) (2007). Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado (BOE) 4, 4 enero 2007. Madrid: Autor.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for School mathematics. New York: Autor. Disponible en: http://www.nctm.org/standards/
Vergnaud, G. (1985). El niño, las matemáticas y la realidad. Problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. México DF: Trillas, 1990.
Ziglon, R. (1976). En busca de las estructuras. Nueva pedagogía de la matemática. Barcelona: Teide.
Nafarroako Unibertsitate Publikoko Arrosadiko campusean. Zer ikasgelatan izango den jakiteko, begiratu Giza, Gizarte eta Hezkuntza Zientzien Fakultatearen web-orrialdean.